۵ توصیه برای رفتار و ارتباط بهتر با نوجوانان

۵ توصیه برای رفتار و ارتباط بهتر با نوجوانان


13 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
چگونه نوجوان خود را درک کنیم؛ 5 توصیه برای رفتار و ارتباط بهتر با نوجوانان

نوجوانی، مرحله‌ای سخت و حساس است. اگر نوجوانی در خانه دارید؛ بهتر است بدانید که باید برای داشتن روابط بهتر با نوجوان خود، تلاش‌هایی کنید و گام‌هایی بردارید تا مشکل یا تنشی در خانه بین شما و او به وجود نیاید. ما در مجله کوروش به سوال چگونه نوجوان خود را بهتر درک کنیم پاسخ داده‌ایم و سعی کرده‌ایم چند توصیه مؤثر برای رفتار و ارتباط بهتر با نوجوانان را به شما ارائه دهیم. در سرویس سبک زندگی همراه ما باشید.

 

توصیه‌هایی برای داشتن روابط بهتر با نوجوانان

 

توصیه‌هایی برای داشتن روابط بهتر با نوجوانان

 

نوجوان بودن سخت است؛ در نوجوانی همه‌چیز در حال تغییر است؛ دوستی‌ها، حجم درس، بدن فرد و احساس فرد نسبت به آن، میزان کنترلی که در زندگی خود دارند و می‌خواهند که داشته باشند و همه این تغییرات یک‌باره اتفاق می‌افتد؛ با سرعتی که فرزندتان و خودتان قبلا هرگز تجربه نکرده‌اید.

 

اگر مثل اکثر والدین استرالیایی هستید؛ یعنی در اوایل ۳۰سالگی بچه‌دار شده‌اید یا خواهید داشت؛ فرزندداری شما با چالش‌های منحصربه‌فردی روبه‌رو می‌شود، به‌ ویژه در هنگامی که کودک‌تان دیگر «بچه» نیست؛ نوجوان است و بیشتر دلش می‌خواهد مثل بقیه بزرگ‌ترها رویش حساب باز کنند. همان طور که برای رفتار با کودک خردسالتان باید احتیاط کنید و اطلاعات مؤثری داشته باشید، درمورد فرزند نوجوانتان نیز باید اطلاعاتی داشته باشید و برای بهترشدن رفتار و ارتباط بهتر با نوجوانان گام‌های مؤثری را بردارید.

 

 

بیشتر بخوانید: چرا کودکان و نوجوانان دروغ می‌گویند؟

 

 

۱- با انتظارات خود شروع کنید

 

برای درک نوجوانان با انتظارات خود شروع کنید

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

اولین گام در داشتن رفتار و ارتباط بهتر با نوجوانان دور کردن استرس و معقول کردن انتظارات خودتان است. «آن هولوندز» (Anne Hollonds) مدیر انستیتوی مطالعات خانواده در استرالیاست. او می‌گوید تمام زندگی ما با تغییر مداوم مشخص می‌شود. نه از طریق موج‌ها یا فناوری، بلکه این تغییرات در درون خود ما و روابط‌مان است. بنابراین با توجه به وضعیت شتاب‌زده زندگی خودمان، این غیرمنصفانه است که انتظار داشته باشیم نوجوانان ما همان افرادی باشند که قبل از هجوم نوجوانی بوده‌اند.

 

مطمئنا، یکی از عناصر دیگری که به استرس دوران نوجوانی فرزندتان می‌افزاید؛ این است که فرزندانتان با نوجوان ‌شدن، مرحله به مرحله از شما دورتر می‌شود. همان طور که خانم هالوندز، مشاور سابق کودک و خانواده می‌گوید: «شاید والدین احساس می‌کنند زمان برای کمک به نوجوانانشان محدود است.» راهی منطقی برای کنار گذاشتن این وحشت، یادآوری دوستان و خانواده گسترده‌تری است که در طول زندگی به آنها نزدیک بوده‌اید. شما طی سال‌ها، گاهی دهه‌ها موفق به پرورش این روابط شده‌اید؛ به‌درستی می‌توانید امیدوار باشید که این اتفاق درمورد نوجوانان شما نیز همین طور باشد.

حتما بخوانید  چگونه می توان یک محیط کار پویا و خلاق برای کارمندان فراهم کرد؟

 

۲- دیدگاه خود را تقویت کنید

 

برای درک بهتر نوجوان دیدگاه خود را تقویت کنید

 

از آنجا که بچه‌ها اکنون بیشتر تمایل دارند که برای مدت طولانی‌تری با والدین خود زندگی کنند، همه فرصت بیشتری برای برقراری روابط قوی خانوادگی و اصلاح مهارت‌ها و تجربیات ایجادشده در سال‌های نوجوانی دارند. برای انجام موفقیت‌آمیز این کار، خانم هالوندز پیشنهاد می‌کند که مسائل خاص مهم یا نقاط عطف را کنار بگذارید و به جای آن، نگاه طولانی‌تری به روابط خود با نوجوانتان داشته باشید.

 

برای اطمینان یافتن از اینکه رابطه شما با فرزندانتان قوی است، اعتماد و پذیرش می‌تواند سال‌های بعدی بزرگسالی او را راحت‌تر کند، به نوجوان شما اجازه می‌دهد فضا را برای به اشتراک گذاشتن زندگیش با شما، ایمن ببیند و با خواست خودش این کار را انجام دهد. او می‌گوید: «من فکر می‌کنم والدین به‌طور کلی باید محدودیت‌هایی را تعیین کنند، مواردی را به نوجوانان خود بیاموزند؛ اما اول از همه، رابطه‌ای محکم با فرزندتان برقرار کنید.»

 

 

بیشتر بخوانید: ۶ راهکار سلامت ذهن و روانشناسی شخصیت نوجوانان

 

 

۳- برای او والدی تأثیرگذار باشید؛ نه فردی کنترل‌گر

 

برای درک نوجوان برای او تأثیرگذار باشید؛ نه فردی کنترل‌گر

 

از همان سال‌های ابتدایی به‌عنوان پدر و مادر، ما به کنترل امور عادت می‌کنیم. ما بچه‌هایمان را به کارهای روزمره وادار می‌کنیم و به نوبه خود، بچه‌های ما با یادگیری چگونگی شکل‌گیری مسائل، معمولا با پیروی از ما مشکلی ندارند. اما بعد در دوران نوجوانی، آنها مسائل را رقم می‌زنند. یادگیری نحوه کنارآمدن با پدیده «بلوغ»، تقویت مسئولیت‌پذیری و بهبود مهارت‌های تصمیم‌گیری، از مراحل مهم رشد نوجوانان است. اما این رفتارها، نوجوانان را در مسیر برخورد با والدین و ایجاد تنش قرار می‌دهد؛ خصوصا وقتی والدین فکر می‌کنند که فرزندان باید بی چون ‌و چرا از آنها اطاعت کنند.

اگر کلیشه‌ها را کنار بگذاریم، حتی والدین نیز به‌راحتی متوجه می‌شوند که در سال‌های نوجوانی فرزندشان، دیدگاه خود را به‌عنوان «سرپرست» خانواده به چالش می‌کشند.

 

بنابراین، والدین چه نقشی باید بازی کنند؟

 

خانم هالوندز پیشنهاد می کند که خواسته‌های مربوط به اتفاقات را به‌عنوان «والدین» کنار بگذارید و تنها به‌سادگی «هماهنگ و کنجکاو» باشید.

 

او می‌گوید: « همیشه شنونده خوبی باشید.»؛ همچنین پیشنهاد می‌کند که «ذهنیت رشد» را در پیش بگیرید.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین برخورد والدین با کودک و نوجوان بد غذا برای درمان بد غذایی

 

 

۴- از ذهنیت رشد استفاده کنید

 

برای درک بهتر نوجوان از ذهنیت رشد استفاده کنید

 

این روش که توسط استاد روانشناسی دانشگاه استنفورد (Stanford University)، دکتر کارول دوک ( Dr Carol Dweck) توسعه یافته است، حول ایده‌ای است که می‌توانیم ذهنیت‌های «ایستا» یا «رشد» را توسعه دهیم. اولی فرض می‌کند که هیچ‌چیز تغییر نخواهد کرد؛ دیگری فرض می‌کند که همه‌چیز تغییر خواهند کرد.

 

دکتر دوک این دو را به‌عنوان یک «جریان رفتاری» ارائه می‌دهد. اگر بپذیریم تغییر ثابتی است که می‌توانیم از آن بیاموزیم، چالش‌هایی را پذیرفته و ادامه ‌دهیم؛ همچنین با اطمینان می‌توانیم یاد بگیریم که حتی در صورت بروز مشکل، چطور با آنها کنار بیاییم.

حتما بخوانید  8 دلیل منطقی برای این‌که عاشق دشمن‌تان باشید و مدیریت کنترل خشم را یاد بگیرید

 

نکته اصلی در این مفهوم، پذیرش انتقاد و مشاهده آنچه برای دیگران مفید است و همچنین تطبیق تلاش‌های ما تا زمانی است که با آن تغییر، حالمان خوب شد. این برای یک ذهنیت ثابت برعکس است.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین راهکارها و مواد غذایی برای افزایش قد کودکان و نوجوانان

 

 

به‌راحتی می‌توان فهمید که چگونه این امر می‌تواند درمورد فرزندپروری و داشتن روابط بهتر با نوجوانان اعمال شود. اگر بپذیریم که همه افراد خانواده ما در حال تغییر هستند، می‌توانیم یاد بگیریم که چگونه با پشتیبانی از آنها و خودمان، به بهترین شکل از آنها حمایت کنیم، همچنین با مشاهده و تحقیق درمورد آنچه که مؤثر است، می‌توانیم حمایت خود را بهتر نشان دهیم.

 

تحقیقات بین‌المللی نیز این گفته‌ها را تأیید می‌کنند. پروژه «مؤسسه فناوری ماساچوست» (Massachusetts Institute of Technology) در زمینه داشتن روابط بهتر با نوجوانان، بیش از ۳۰۰ تحقیق درباره رشد نوجوانان را بررسی کرد. تیم آنها دریافتند «نقش اساسی والدین از کودکی تا نوجوانی بسیار اندک تغییر می‌کند؛ آنچه می‌تواند و باید تغییر کند، راهکارهای اجرای این نقش است.»

 

بنابراین شاید این یک نوجوان در برابر والدین نیست که در انزوا و به‌تنهایی تغییر می‌کند؛ بلکه یک خانواده کامل در کنار هم تغییر می‌کنند.

 

 

۵- انرژی خود را هدایت کنید

 

برای درک بهتر نوجوان انرژی خود را هدایت کنید

 

ای. رای سیمپسون (A. Rae Simpson)، محقق دانشگاه «ام‌آی‌تی» (MIT) می‌گوید که بررسی او نشان داده است: «بسیاری از محققان، رشد انسان را یک روند مادام‌العمر می‌دانند و والدین در کنار نوجوان خود رشد می‌کنند.»

 

 

این گفته برای شما، به‌عنوان والدین چه معنایی دارد؟

 

این گفته به معنای ادامه رابطه نزدیک با فرزند شماست. آنها را بپذیرید، آنها را دوست داشته باشید و به آنچه نیاز دارند؛ قوانین، پشتیبانی یا خدمات بپردازید و سپس برای تحقق آن تلاش کنید. بنابراین، بر ایجاد روابط قوی تمرکز کنید، به صحبت‌های نوجوانان خود گوش فرا دهید و پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای را ارائه دهید. بخشی از موفقیت در انجام این کار، این است که بفهمیم بچه‌ها چه چیزی را پشت سر می‌گذارند.

 

هنوز هم مشکلاتی وجود دارد، اما نظارت و تلاش شخص شما نه تنها باعث کنترل بیشتر سال‌های نوجوانی می‌شود، بلکه فضای بیشتری را برای رابطه مثبت، حمایتی و محبت‌آمیزی که باید با بچه‌هایمان داشته باشیم، باقی می گذارد. و هنگامی که همه‌چیز بیش‌ازحد طاقت‌فرسا احساس می‌شود، به یاد داشته باشید که دیگر نباید منتظر خبر عالی باشید. آن هولوندز می‌گوید: «فرزندان ما، ما را دوست دارند و آنها به ما کمک می‌کنند.

 

 

منبع: abc

 

کالابرگ الکترونیک