با این ۵ ویتامین و مکمل غذایی حسابی وزن کم کنید و لاغر شوید

با این ۵ ویتامین و مکمل غذایی حسابی وزن کم کنید و لاغر شوید


23 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین و موثرترین رژیم لاغری

بهترین و موثرترین رژیم لاغری دنیا کدام است؟ اصلا می‌توان چنین ادعایی را قبول کرد؟ واقعیت این است که متابولیسم یا سوخت و ساز فرایندی است که بدن از آن برای تجزیه مواد غذایی و مواد مغذی برای تامین انرژی و پشتیبانی از کارکردهای مختلف بدن استفاده می‌کند. هر آنچه که فرد در طول شبانه‌روز می‌خورد از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی، بر متابولیسم بدن او تأثیر می‌گذارد. اگر یک برنامه رژیم لاغری را دنبال می‌کنید بد نیست بدانید کمبود برخی ویتامین‌ها سبب می‌شود که شما به راحتی وزن از دست ندهید و لاغر نشوید. در واقع حتی اگر بهترین و موثرترین رژیم لاغری دنیا را داشته باشید اما این ویتامین‌ها در بدن شما به اندازه کافی نباشند وزن کم نخواهید کرد. طبق مقاله‌ای از سرویس  سلامت در مجله کوروش به شما می‌گوییم به عنوان یکی از راه‌های کاهش لاغری و وزن اصولی با کدام ۵ ویتامین حسابی وزن کم کنید و لاغر شوید.

 

 

بهترین و موثرترین رژیم لاغری و کاهش وزن

 

بهترین و موثرترین رژیم لاغری و کاهش وزن

 

رمز لاغر شدن چیست؟ در واقع حتی در بهترین و موثرترین رژیم لاغری یک متابولیسم سریع کالری‌ها را سریع‌تر می‌سوزاند. این باعث می‌شود که شخص سریع‌تر وزن کم کند و لاغر بشود. به طور طبیعی متابولیسم بدن با افزایش سن کم می‌شود.

برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ممکن است به موثر نگه داشتن سوخت و ساز بدن کمک کنند. در حالی که مکمل‌ها و قرص‌های ویتامین می‌توانند به این مسئله کمک کنند اما غذاهای کامل بهترین منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن برای بهبود روند متابولیسم هستند.

 

۵ ویتامین و مواد معدنی که برای حفظ و تقویت عملکرد بدن از جمله سوخت و ساز و متابولیسم بدن حتی در بهترین و موثرترین رژیم لاغری موثر هستند و یکی از بهترین روش‌های لاغر شدن شکم و پهلوها و بدن به شمار می‌روند به شرح زیر است:

 

 

۱- ویتامین‌های گروه B

 

ویتامین‌های گروه B ؛ بهترین رژیم لاغری

 

برای لاغر شدن باید بدانید که ویتامین‌های گروه B نقش اساسی در متابولیسم انرژی در بدن دارند. ویتامین‌های گروه B شامل موارد زیر است:

 

B-12

بیوتین

فولات

B-6

اسید پانتوتنیک یا B-5

نیاسین یا  B-3

ریبوفلاوین یا  B-2

تیامین یا B-1

 

 

حتما بخوانید : ۸ خوراکی شگفت‌انگیز برای آب کردن چربی‌های دور شکم و پهلو

 

 

کمبود یکی از ویتامین‌های گروه B می‌تواند بر سایر ویتامین‌های گروه B تأثیر بگذارد، که می تواند متابولیسم فرد را مختل کند.

 

* B-12  برای متابولیسم پروتئین‌ها و چربی‌ها ضروری است. این ویتامین برای درست کار کردن و تاثیر به عنوان یکی از راه‌های کاهش وزن و لاغری اصولی به B-6 و فولات احتیاج دارد.

* B-6 هم به متابولیسم پروتئین کمک می‌کند.

* تیامین به بدن کمک می‌کند تا چربی، پروتئین و کربوهیدرات‌ها را متابولیزه کند. توانایی پردازش چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها ضروری است. یک متابولیسم سالم تضمین می‌کند که بدن از ذخیره این مواد مغذی به جای ذخیره چربی در بدن استفاده کند. افراد برای رفع نیازهای روزانه خود باید مرتباً از غذاهای حاوی ویتامین B استفاده کنند.

انتخاب های خوبی از غذاهایی که دارای ویتامین های گروه B هستند عبارتند از:

 

بهترین رژیم لاغری ؛ ویتامین‌های گروه B

 

*گوشت بدون چربی و غذاهای دریایی

*غلات کامل از جمله جو و برنج قهوه‌ای

*محصولات لبنی

*تخم مرغ

تخفیفات لبنیات افق کوروش

*برخی از میوه‌ها مانند موز، سیب، انگور و هندوانه

*آجیل و مغزها و دانه‌های روغنی

*برخی از سبزیجات از جمله اسفناج، سیب زمینی و کدو حلوایی

ویتامین B-12 فقط در محصولات حیوانی موجود است، به همین دلیل ممکن است افراد گیاهخوار در مصرف مقدار کافی از این ویتامین با مشکل روبرو شوند.

حتما بخوانید  نقد فیلم «اسپنسر (Spencer)» | تصویری ترسناک از زنی شکننده

 

 

حتما بخوانید : خواص و فواید اسفناج؛ ۷ خاصیت اسفناج خام و پخته که احتمالا نمی‌دانستید

 

بهترین رژیم لاغری ؛ ویتامین‌های گروه B

 

علاوه بر لبنیات، غذاهای زیر ممکن است حاوی B-12 باشد:

 

*شیر غنی شده گیاهی

*مخمر غذایی

*غلات صبحانه غنی شده

*جایگزین های گوشت

 

 

بیشتر بخوانید :  کمبود ویتامین B12 چیست و چه علائمی دارد؟

 

 

۲- ویتامین D

 

بهترین رژیم لاغری ؛ ویتامین‌های گروه D

 

دو مطالعه به بررسی ویتامین D و وزن در زنان و کودکان مسن پرداخته است. نتایج هر دو مطالعه نشان می‌دهد که شرکت کنندگان با چربی بیشتر نسبت به افرادی که چربی کمتری دارند ویتامین D کمتری هم در بدن دارند.

در حال حاضر محققان درباره اینکه کمبود ویتامین D به چاقی منجر می‌شود یا برعکس، اطمینان ندارند. رژیم غذایی، کنترل قند خون و مدت زمان حضور در خارج از منزل ممکن است همگی در وزن یک فرد نقش داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین D  ممکن است به کنترل قند خون و بهبود مقاومت به انسولین در مبتلایان به دیابت کمک کند. بر خلاف سایر ویتامین‌های ضروری افراد می‌توانند ویتامین D را از نور خورشید دریافت کنند. قرار گرفتن در معرض ایمن در برابر خورشید سریع‌ترین راه برای بالا بردن ویتامین D است.

 

 

غذاهای حاوی ویتامین D شامل موارد زیر هستند:

 

*زرده تخم مرغ

*ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون، ماهی خال مخالی یا قزل آلا و ساردین

*روغن کبد ماهی

*جگر گاو

*لبنیات غنی شده

*شیرهای غنی شده گیاهی

*غلات صبحانه غنی شده

*برخی از انواع قارچ‌ها

اگر فردی دارای اضافه وزن باشد، مکمل ویتامین به تنهایی ممکن است باعث افزایش وزن نشود. کاهش وزن نیز ناشی از تغییر سبک زندگی است.

 

بهترین رژیم لاغری ؛ ویتامین‌های گروه D

 

با این وجود، یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که زنان یائسه مبتلا به دیابت نوع ۲، با خوردن ماست غنی شده با ویتامین D، سطح قند خون خود را بهبود داده و التهاب در بدن‌شان کاهش پیدا کرده است. در این زنان حتی کاهش سایز کمر هم مشاهده شده است. نتایج یک مطالعه قدیمی هم نشان می‌دهد که مصرف کلسیم به همراه ویتامین D در کنار هم خطر افزایش وزن در زنان یائسه را کاهش می‌دهد و در واقع یکی از راه‌های کاهش وزن و لاغری اصولی است.

این از جمله نکاتی است که وقتی کسی می‌پرسد برای لاغری چی بخوریم باید به او گوشزد کرد. افراد باید سطح ویتامین D خود را سالانه بررسی کنند و در صورت کم بودن سطح آنها با پزشک خود در مورد مصرف قرص‌ها و مکمل‌های حاوی ویتامین D صحبت کنند.  یک خبر خوب در این روزهای شیوع بیماری کرونا ویروس کووید ۱۹ هم این است که مطالعات بالینی تایید شده نشان می‌دهند افرادی که سطح ویتامین D خوبی دارند کمتر با عوارض شدید بیماری کرونا روبرو می‌شوند. به همین دلیل لازم است نسبت به دانستن سطح ویتامین D بدن برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن هم اطلاع داشته باشید.

 

 

حتما بخوانید : آیا واقعا ویتامین D در پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس موثر است؟

 

 

۳- کلسیم

 

بهترین رژیم لاغری ؛ کلسیم

 

شما اگر حتی بهترین و موثرترین رژیم لاغری دنیا را هم رعایت کنید اما استخوان‌های سالم و قوی نداشته باشید نمی‌توانید یک بدن سالم داشته باشید. برای داشتن یک رژیم لاغری موثر و مفید باید کمبود کلسیم بدن را مرتب چک کنید. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کلسیم ممکن است برای متابولیسم سالم و کنترل قند خون و همچنین استخوان‌های سالم بسیار حیاتی باشد.

 

بهترین رژیم لاغری دنیا سرشار از کلسیم است

 

برخی تحقیقات از سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد که مصرف کلسیم بیشتر به همراه ویتامین D می‌تواند به کاهش وزن مرتبط با رژیم کمک کند. نتایج یک یک مطالعه قدیمی در سال ۲۰۰۷ هم نشان داد که رژیم غذایی سرشار از کلسیم لبنی باعث کاهش وزن در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. با این حال، تحقیقات جدیدتری برای تعیین اینکه آیا این یک استراتژی موثر کاهش وزن است یا خیر لازم است.

حتما بخوانید  طرز تهیه ترشی خیار چنبر به ۳ روش شکم پر، ساده و لیته

 

 

مطالب مرتبط :  بهترین غذاهای کلسیم دار لبنی و غیر لبنی برای کودکان و بزرگسالان

 

 

در حالی که مکمل های کلسیم در بازار موجود هستند اما بهتر است ابتدا افراد به میزان کافی کلسیم را از منابع غذایی دریافت کنند.

 

 

غذاهای سرشار از کلسیم عبارتند از:

 

*شیر

*ماست

*غلات غنی شده

*آب پرتقال طبیعی

*سبزیجات برگ سبز تیره

*دانه‌های روغنی و مغزها

*انواع بادام

 

 

۴- آهن

 

بهترین رژیم لاغری سرشار از آهن است

 

رمز لاغر شدن صحیح و اصولی این است که هیچ وعده و ماده غذایی را از رژیم غذایی روزانه خود حذف نکنید. رژیم کتو، رژیم پروتئین برای لاغری، رژیم دکتر اتکینز، رژیم لاغری کانادایی، رژیم آب خوردن و … همگی رژیم‌های موقت هستند و نباید به صورت مادام‌العمر تبدیل به سبک رژیم غذایی شما شوند. بهترین و موثرترین رژیم لاغری دنیا برای کاهش وزن صحیح و اصولی تغییر سبک زندگی و چالش مادام‌العمر سالم خوری است.

در واقع رژیم لاغری موشکی و ۷ روزه و یک ماهه فقط بدن شما را تحلیل می‌برند. در این میان بدن برای رشد، پیشرفت و سوخت و ساز سالم به آهن احتیاج دارد. آهن همچنین برای عملکرد صحیح سلول و ایجاد برخی هورمون‌ها بسیار حیاتی است.

آهن برای حمل اکسیژن در سلول‌های قرمز خون ضروری است. گلبول‌های قرمز خون اکسیژن را به عضلات و بافت‌های بدن منتقل می‌کند. اگر بدن فردی از نظر آهن کمبود  داشته باشد، ممکن است اکسیژن کافی به عضلات خود نفرستد. عضلاتی که کمبود اکسیژن دارند نمی توانند چربی اضافی را بسوزانند. کمبود آهن در متابولیسم بهینه بدن هم تداخل دارد.

 

 

منابع غنی آهن عبارتند از:

 

*گوشت

*لوبیا

*غلات غنی شده

*برنج قهوه‌ای

*آجیل و خشکبار

*سبزیجات برگ سبز تیره

*توفو و سویا

 

 

طرز تهیه کوکو سویا و سیب زمینی ؛ یک غذای سیر کننده و رژیمی خوشمزه

 

 

اگرچه آهن برای بدن بسیار حیاتی است اما در مصرف دوزهای بالا نیز سمی است. بنابراین افراد باید قبل از مصرف مکمل‌ها با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنند که آیا دچار کمبود آهن هستند یا خیر.

 

 

۵- منیزیم

 

بهترین رژیم لاغری سرشار از منیزیم است

 

یکی از راه‌های صحیح لاغر شدن سریع در خانه علاوه بر ورزش روزانه و خواب کافی، رعایت یک رژیم غذایی صحیح و اصولی است. بدون منیزیم، واکنش‌های شیمیایی تولید انرژی در بدن نمی‌توانند رخ دهند. این وابستگی بدان معنی است که منیزیم برای سوخت و ساز بدن و تولید انرژی ضروری است.

 

منیزیم در غذاهای متنوعی موجود است. برخی از این مواد غذایی عبارتند از:

 

*آجیل و دانه ها

*حبوبات

*اسفناج

*موز

*ماهی سالمون و هالیبوت (نوعی ماهی پهن بزرگ)

*غلات کامل

*انواع سیب زمینی

افراد همچنین می توانند مکمل های منیزیم مصرف کنند، اما باید ابتدا با پزشک مشورت کنند زیرا ممکن است در افرادی که مشکلات زمینه‌ای خاصی دارند عوارض جانبی داشته باشد.

 

 

بخوانید: طرز تهیه ماهی سالمون رستورانی با سس پرتقال 

 

 

نتیجه نهایی

 

هر فردی که به فکر مصرف مکمل‌های ویتامین یا مواد معدنی برای تقویت متابولیسم و ​​کاهش وزن و لاغر شدن است به شیوه صحیح و اصولی است باید ابتدا با پزشک صحبت کند.

مصرف این ویتامین‌ها و مواد معدنی لزوما باعث بهبود متابولیسم نمی‌شود. با این حال پزشک با اطمینان از رعایت یک رژیم لاغری صحیح و اصولی نواقص رژیم را برطرف می‌کنند که می‌تواند به جلوگیری از افزایش وزن و حفظ سوخت و ساز سالم کمک کند. برخی مکمل‌ها ممکن است در دوزهای زیاد اثرات نامطلوب ایجاد کنند، شرایط سلامتی را بدتر کنند یا با داروهایی که فرد مصرف می‌کند تداخل داشته باشند. حتی در بهترین و موثرترین رژیم لاغری امن ترین راه برای مصرف بیشتر ویتامین‌ها و مواد معدنی تقویت کننده متابولیسم، خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل است که متنوع و مغذی است.

 

 

منبع: Medical News Today

 

 

کالابرگ الکترونیک