۶ روش درمان استرس و اضطراب جدایی در کودکان کلاس اولی و ابتدایی در مدرسه

۶ روش درمان استرس و اضطراب جدایی در کودکان کلاس اولی و ابتدایی در مدرسه


17 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
درمان اضطراب جدایی استرس کودکان مدرسه

 

چهره‌های جدید، معلم‌های جدید و برنامه درسی و تغییر سبک زندگی بعد از سه ماه تعطیلی برای کلاس اولی‌ها. تمام این‌ها مواردی استرس زا برای کودکان کلاس اولی است و گاهی حتی بچه‌های مقاطع بالاتر محسوب می‌شوند. در حقیقت سال تحصیلی جدید می‌تواند یک دوره استرس‌زا برای معلمان و دانش آموزان به طور یکسان باشد. ورود به یک کلاس جدید، پیدا کردن دوست‌های جدید، تغییر کلاس یا حتی توجه به درس (بعد از یک تابستان طولانی و تنبلی) می تواند حتی اعتماد به نفس دانش آموزان را تحت تأثیر قرار دهد. با این‌همه جای نگرانی نیست و به عقیده روانشناسان تمام این موارد طبیعی هستند. ۶ روش درمان اضطراب جدایی استرس کودکان مدرسه و کلاس اولی ها را از بخش رشد و توسعه فردی در مجله کوروش بخوانید.

 

درمان اضطراب جدایی استرس کودکان مدرسه کلاس اولی و ابتدایی در مدرسه

 

درمان اضطراب جدایی استرس دانش آموزان کلاس اولی مدرسه

 

حقیقت این است که گاهی اوقات استرس برای کودکان بد نیست و حکم یک محرک برای کمک به پیشرفت، رشد و مقابله با چالش‌ها را دارد. اما اگر استرس وارد فاز سمی و آسیب زننده شود کاهش توجه و تمرکز، کنترل احساسات و اختلال در خلق و خو و به هم خوردن الگوی خواب سالم را به دنبال خواهد داشت. خبر خوب این است که شما می‌توانید به دانش آموزان کمک کنید تا استراتژی‌هایی برای مقابله با استرس در آینده ایجاد کنند تا برای یادگیری آماده شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۱ سوال مهم که در مصاحبه استخدامی باید از کارفرما بپرسید

 

 

۱-یک گوشه امن دست و پا کنید

 

همیشه یک جای امن و بدون استرس در خانه داشته باشید که دانش‌آموز شما بتواند وقت‌هایی که احساس استرس و اضطراب می‌کند به آن‌جا برود. در این گوشه امن و دنج و آرام یک دفتر یادداشت قرار دهید تا فرزندتان به صورت ساده در آن برای شما بنویسید که روزش را چطور گذرانده است.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

۲-در طول روز ۱۵ دقیقه را به رنگ‌آمیزی اختصاص دهید

 

رنگ‌آمیزی فواید زیادی برای کودکان و بزرگسالان دارد. زمانی که شما شروع به رنگ‌آمیزی می‌کنید (کتاب رنگ‌آمیزی یا یک نقاشی) مغز وارد حالت مراقبه می‌شود، احساس راحتی می‌کنید و استرس، افکار منفی و اضطراب جدایی در کودکان کلاس اولی به سرعت کاهش پیدا می‌کند. در واقع رنگ‌آمیزی یک تمرین ذهنی آگاهانه است. اگر معلم هستید برای دانش‌آموزان در ساعتی از کلاس تعدادی برگه آماده برای رنگ‌آمیزی کپی کنید و زمان‌هایی که احساس کردید استرس و اضطراب دارند، به مدت ۱۵ دقیقه کلاس را تعطیل کنید و از آن‌ها بخواهید شروع به رنگ‌آمیزی کنند. از آن‌جایی که رنگ‌آمیزی برای بزرگسالان هم یک روش بسیار موثر کاهش استرس است بهتر است خودتان به عنوان معلم یا والدین کودک هم به این فعالیت بپیوندید.

 

 

۳-روزنامه دیواری درست کردن

 

انجام کارهای گروهی (مثل بازی‌های گروهی برای بچه‌های کوچک‌تر و کارهایی مثل درست کردن روزنامه دیواری برای بچه‌های بزرگ‌تر) برای دانش‌آموزان تا حدود زیادی باعث مدیریت استرس می‌شود. این تمرین ساده به نوع خود یک جو مثبت برای بچه‌ها درست می‌کند و کمک می‌کند تا احساسات خود را در بازی یا روی کاغذ بروز دهند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۱ سوال مهم مصاحبه‌های استخدامی و بهترین جواب‌هایی که باید بدهید

 

 

۴-تکنیک‌های ذهن آگاهی را تمرین کنید

 

برای درمان اضطراب کودکان مدرسه، تکنیک‌های ذهن آگاهی را تمرین کنید

 

تکنیک‌های ذهن آگاهی را برای رهایی از استرس و مدیریت کردن آن با دانش‌آموزان تمرین کنید. در واقع ذهن آگاهی روشی برای افزایش آگاهی و تمرکز روی تنفس، حس کردن تک تک اجزای بدن در یک راستا و به صورت پیوسته است. اگر بدانید که کودکان در زمان کمتری برای بازی و هنر، استرس زیادی را تجربه می‌کنند و استرس در سنین پایین می‌تواند بر حافظه، یادگیری، رفتار و سلامت جسمی و روانی کودک تأثیر بگذارد تمرین تکنیک‌های ذهن‌آگاهی اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.

مطالعات نشان می دهد که ذهن آگاهی می‌تواند به کاهش استرس کمک کند. تمرین ذهن آگاهی به دانش آموزان کمک می‌کند احساس آرامش بیشتری داشته باشند و با دیگران همدلی کنند. این عمل همچنین ممکن است با علائم اضطراب، افسردگی و ADHD مقابله کند. تحقیقات همچنین حاکی از این است که دانش آموزانی که ذهن آگاهی را تمرین می‌کنند کمتر از دیگران مشکلات مدیریت خشم را دارند. مزایای دیگر تکنیک‌های ذهن آگاهی شامل موارد زیر است:

 

*مهربانی نسبت به دیگران

*طول مدت توجه بیشتر

*صبر

*رحم و شفقت و دلسوزی

*گوش دادن با دقت و بهبود حافظه و تمرکر

*کنترل بهتر ضربه

*نمرات بهتر

 

 

۵-تشویق به تحرک بیشتر

 

برای درمان اضطراب جدایی استرس کودکان مدرسه آنها را وادار به تحرک بیشتر کنید. اگر دانش آموزان شما مدت زمان زیادی تحرک خاصی ندارند، ممکن است نیاز به کمک داشته باشند. برای تشویق به تحرک مشارکت اهمیت زیادی دارد. همراه با بچه‌ها یک پیاده روی ۱۰-۱۵ دقیقه بروید. دراز و نشست انجام دهید و نرمش کنید. تحرک به سادگی حرکت اندورفین‌ها را افزایش می دهد و به آرام کردن ذهن برای انجام کارهای فکری کمک می‌کند.

ایده‌های دیگر برای کمک به درمان اضطراب جدایی و استرس کودکان در مدرسه عبارتند از:

در طول زمان ساعات تفریح و کلاس‌هایی مثل هنر موسیقی آرام را در پس زمینه پخش کنید.

برای تشویق به انجام کارهای گروهی در کلاس و البته برای دانش آموزان به صورت فردی و اختصاصی وقت بگذارید.

اطمینان حاصل کنید که دانش آموزان صبح و بعد از ظهر میان وعده به همراه خود دارند.

برنامه کلاس و قوانین را در جایی بنویسید که همه بتوانند آن‌ها را ببینند و به صورت واضح مشخص کنید که چه انتظاراتی از آن‌ها دارید.

سر کلاس یا در خانه تمرین آرام‌بخش عضلات را انجام دهید یا اپلیکیشنی را پیدا کنید که برای انجام این کار به شما و دانش‌آموزان یا فرزندتان برنامه آموزشی دهد.

 

 

۶- با بچه ها دوست شوید

 

برای درمان استرس کودکان کلاس اول با آنها دوست شوید

 

یکی دیگر از کارهایی که معلمان کلاس‌های پایین تر ابتدایی برای درمان اضطراب جدایی استرس کودکان مدرسه می‌توانند انجام دهند این است که با کودکانی که دچار استرس هستند سعی کنند دوست شوند تا استرس آنها کمتر شود. کودکان وقتی در فضایی جدید قرار می‌گیرند احساس وحشت و نا امنی می‌کنند از این رو رفتار معلم نقش مهمی در بازگشت دانش آموز به جمع کلاس داشته باشد.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین برخورد والدین با کودک و نوجوان بد غذا

 

 

منبع: plsclasses

 

کالابرگ الکترونیک