۷ مرحله آموزش CPR یا احیای قلبی ریوی بزرگسالان و کودکان

۷ مرحله آموزش CPR یا احیای قلبی ریوی بزرگسالان و کودکان


22 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
7 مرحله آموزش CPR یا احیای قلبی ریوی بزرگسالان و کودکان که باید بلد باشید 

شما می‌توانید CPR را برای کسی انجام دهید؟ اگر بلد هستید که چه بهتر، اما اگر تاکنون در خصوص  CPR آموزشی ندیده‌اید به همین منظور قصد داریم ۷ مرحله آموزش کامل CPR یا احیای قلبی ریوی پیشرفته کودکان و بزرگسالان در خانه که بهتر است همه افراد بلد باشند را در مجله کوروش به شما آموزش بدهیم تا در صورت نیاز و در صورت دیر رسیدن اورژانس یا در مکان‌هایی که ممکن است دسترسی به اورژانس سخت باشد و نجات فردی به نحوه عملکرد شما بستگی داشته باشد بدانید باید دقیقا چه کاری انجام بدهید.

 

CPR یا احیای قلبی ریوی پیشرفته چیست؟

 

CPR یا احیای قلبی ریوی پیشرفته چیست؟

 

می‌دانستید بلد بودن CPR یا احیای قلبی ریوی در بسیاری موارد شانس زنده ماندن فردی که دچار ایست قلبی شده را ۲ تا سه برابر افزایش می‌دهد؟براساس آخرین دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی در صورتی که فردی دچار ایست قلبی شد شما باید فریاد بزنید و با این کار از یک نفر دیگر بخواهید که با اورژانس تماس بگیرد و خودتان همزمان دست به کار شوید و کار احیا را انجام دهید. وقتی شخصی نفس نمی‌کشد در واقع قلبش از حرکت ایستاده است. CPR در واقع به معنای حرکات سریع فشار دادن روی قفسه سینه و تنفس دهان به دهان است. به این ترتیب اکسیژن به جریان خون برمی‌گردد. اگر AED همراه داشته باشید، یک دفیبربلاتور خودکار که قابل حمل است و کارش شوک الکتریکی از قفسه سینه به قلب است، این روند خیلی سریع‌تر می‌تواند انجام شود و با یک ریتم ناهنجار و غیر عادی دوباره راه بیندازد.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۲ نشانه ساده برای تشخیص علائم سکته قلبی مردان و زنان

 

 

۷ مرحله آموزش CPR یا احیای قلبی ریوی

 

اگر احساس کردید فردی در نزدیکی شما به CPR  نیاز دارد اولین کاری که باید بکنید این است که روی شانه او بزنید و بپرسید خانم/آقا حال‌تان خوب است؟ اگر پاسخی دریافت نکردید راه تنفس و دهان او را بررسی کنید. اگر فرد به صورت عادی نفس می‌کشید احیا را شروع نکنید. اما اگر نفس نمی‌کشید این مراحل را به ترتیب انجام دهید:

 

 

قرار دادن دست روی قفسه سینه بیمار

 

مطمئن شود بیماری روی کمر و بر روی یک سطح سفت و محکم و صاف دراز کشیده است. همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید ابتدا کنار بدن بیمار دراز بکشید و سپس دست خود را روی قفسه سینه بیمار قرار دهید.

 

7 مرحله آموزش CPR یا احیای قلبی ریوی

 

 قفل کردن انگشتان دست بر روی قفسه سینه

 

در مرحله دوم باید انگشت دستی که بالاست را در انگشتان دستی که روی قفس سینه مصدوم است طبق تصویر در هم قفل کنید. برای این کار آرنج خود را صاف نگه دارید و کف یک دست را روی کف دست دیگر بگذارید و انگشت‌های یک دست را در دست دیگر قلاب کنید. انگشت‌ها را کمی به سمت بالا نگه دارید تا با قفسه سینه بیمار برخورد نکنند.

 

قفل کردن انگشتان دست بر روی قفسه سینه برای احیای قلبی ریوی یا CPR

 

فشار دادن قفسه سینه به سمت پایین

 

خودتان را به سمت جلو خم کنید به طوری که شانه‌های شما به طور مستقیم بالای قفسه سینه بیمار قرار بگیرند. حالا در حد ۵ سانتی‌متر قفسه سینه بیمار را به سمت پایین فشار دهید (نترسید و با تمام توان و فشار این کار را انجام دهید، در این حالت حتی شکستن دنده‌ها ایرادی ندارد کافی است که خون به قلب برسد). سپس در حالی که دست‌تان در همان حالت روی قفسه سینه قرار دارد دیگر فشار ندهید و اجازه بدهید قفسه سینه به حالت اول برگردد. این حرکت را ۳۰ بار و با سرعت ۱۰۰ فشار در دقیقه تکرار کنید. یادتان باشد حتما فیلم‌های آموزشی قلبی ریوی در این زمینه را هم تماشا کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۹ کاری که متخصصین قلب و عروق هر روز انجام می‌دهند تا سکته نکنند

 

 

نکات مهم احیا قلبی ریوی کودکان و بزرگسالان

 

طبق دستورالعمل انجمن قلب آمریکا یا AHA، احیای قلبی ریوی برای بزرگسالان و کودکان در خانه با دست یا همان CPR برای کسانی که خارج از بیمارستان دچار ایست قلبی شده‌اند کافی است و نیاز به تنفس دهان به دهان نیست. اما احیای قلبی ریوی برای نوزادان و کودکان و نیز برای بزرگسالان که از غرق شدن نجات پیدا کرده‌اند، افرادی که در اثر مصرف مواد مخدر اوردوز کرده‌اند و کسانی که دچار توقف تنفس شده‌اند هم CPR یا احیای قلبی ریوی لازم است و هم تنفس دهان به دهان. برای تنفس دهان به دهان به ترتیب زیر عمل کنید:

 

 

کج کردن سر بیمار و باز کردن دهان

 

ابتدا با دست سر بیمار را کج کنید و چانه را با دست به سمت بالا بیاورید و دهانش را به آرامی باز کنید. اجازه دهید دهان بیمار باز بماند.

 

نکات مهم احیا قلبی ریوی کودکان و بزرگسالان

 

گرفتن سوراخ‌های بینی بیمار و دادن تنفس مصنوعی

 

برای این کار طبق تصویر یک دست را روی پیشانی بیمار قرار دهید و با همان دست سوراخ‌های بینی بیمار با بگیرید و بسته نگه دارید. با دست دیگرتان چانه بیمار را بگیرید و یک نفس عمیق بکشید. حالا دهان‌تان را روی دهان بیمار قرار دهید و در دهان او نفس بکشید. آن‌قدر این کار را انجام دهید تا قفسه سینه بیمار به سمت بالا بیاید.

 

تنفس مصنوعی به بیمار در حال احیای قلبی ریوی

 

 

بیشتر بخوانید: دلایل و علائم بیماری ام اس و روش های درمان آن

 

 

7 مرحله آموزش CPR یا احیای قلبی ریوی برای بزرگسالان و نوزادان که باید بلد باشید 

 

فشار دادن قفسه سینه به صورت متوالی

 

وقتی سینه بیمار دوباره به حالت اول برگردد و پایین بیاید. سپس دهان‌تان را از روی دهان مصدوم بردارید و به قفسه سینه نگاه کنید. وقتی قفسه سینه بیمار پایین آمد این کار را ۵ الی ۶ بار دیگر با تمام جزییات انجام دهید.

 

 

تکرار تنفس دهان به دهان و فشار بر روی قفسه سینه

 

همان‌طور که در تصویر پایین می‌بینید باید فشار دادن روی قفسه سینه و تنفس دهان به دهان را تکرار کنید. دوباره دست‌هایتان را روی سینه بیمار قرار دهید و به همان ترتیب با انگشتان گره کرده ۳۰ مرتبه دیگر فشار وارد کنید و با دو بار تنفس دهان به دهان کارتان را ادامه دهید. این چرخه را ادامه دهید. به یاد داشته باشید این مراحل قرار است جان شخصی که در حال خفه شدن است را نجات دهد.

 

CPR یا احیای قلبی ریوی

 

 

منبع: The Healthy

 

 

کالابرگ الکترونیک