طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی و دلمه فلفل با کینوا و برنج

طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی و دلمه فلفل با کینوا و برنج


9 خرداد 1397 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
چگونه کینوا بخوریم و لاغر شویم؛ طرز تهیه دلمه خوشمزه با خاویار گیاهی و برنج

تا با حال به کینوا دلمه درست کرده‌اید؟ کینوا یا «خاویار سبز» مدت زمان زیادی نیست که در ایران به عنوان یک ماده خوراکی پر از فایده و سالم شناخته شده است. آشپزی کردن با دانه‌های این گیاه مفید هم هنوز چندان در ایران مرسوم نشده و به نظر می‌رسد که خواندن دستور پخت‌های متنوع برای غذاهای مختلف، آوازه این کربوهیدرات پیچیده خوش‌طعم و مفید که یکی از بهترین خوراکی‌ها برای رژیم لاغری است را بیش از پیش سر زبان‌ها بیندازد. علاوه بر سالاد کینوا و … که بیشتر مرسوم است در این نوشتار هم به شما طرز تهیه دلمه گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای با کینوا را آموزش می‌دهیم و هم برای‌تان از طرز تهیه کینوا و خواص بی‌نظیر کینوا برای لاغری می‌گوییم.

طرز تهیه کینوا؛ طرز تهیه آسان دلمه گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای با کینوا

 

طرز تهیه کینوا؛ طرز تهیه آسان دلمه گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای با کینوا

مواد لازم

سه عدد گوجه‌فرنگی بزرگ و سفت

دو عدد فلفل دلمه‌ای متوسط

کینوا قرمز سه قاشق غذاخوری

کینوا سفید نصف فنجان

برنج نصف فنجان

پیاز قرمز یک عدد متوسط

لپه  دو قاشق غذاخوری

سبزی مخصوص دلمه شامل گشنیز، شوید، گشنیز، جعفری، شنبلیله، تره ۲۵۰ گرم

نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه

طرز تهیه

 

 

مرحله اول

 

اگر چه طرز تهیه دلمه برگ مو و دلمه برگ کلم و حتی دلمه فلفل دلمه‌ای و بادمجان و گوجه با برنج بیشتر مرسوم است اما می‌توانید از کینوا به عنوان جایگزین برنج استفاده کنید. ابتدا لپه‌ها را جداگانه بپزید. طرز پخت کینوا هم آسان است. برای پخت نصف فنجان کینوا سفید و سه قاشق غذاخوری کینوا قرمز به به دو فنجان آب نیاز دارید. ابتدا دانه‌های کینوا را با آب بشورید و آبکش کنید. برای پخت، آب و دانه‌های سفید و قرمز کینوا را در یک قابلمه بریزید . اجازه دهید محتوای قابلمه به مرحله جوش برسد. سپس در قابلمه را بگذارید و و بعد از حدود ۱۵ دقیقه درب قابلمه را بردارید، آب جذب شده و دانه‌ها پخته شده‌اند.

 

مرحله دوم

 

برنج را هم جداگانه به روش کته بپزید اما دم نکنید. پیازها را سرخ کنید. سر گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای ها را برش داده و جدا کنید. داخل آن‌ها را خالی کنید اما مواظب باشید که دیواره گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای نازک نشود.

 

مرحله سوم

 

در مرحله بعد کینوا، پیاز داغ، برنج، سبزی، لپه پخته شده و نمک و ادویه را با هم مخلوط کرده و به میزان زیاد داخل گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای‌ها بریزید. از سر برش داده فلفل و گوجه‌ها برای قرار دادن روی دلمه‌ها استفاده کنید. دلمه‌ها را داخل سینی قابلمه بچینید. یک قاشق روغن مایع، نصف استکان آب و مقداری نمک روی دلمه‌ها بر

یزید و با شعله ملایم گاز به مدت ۷ تا ده دقیقه بپزید. اگر دلمه‌ها را در فر می‌پزید ۵ دقیقه زمان برای پخت با دمای ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد کافی است.

برای طعم لذیذتر دلمه‌ها می‌توانید مقداری پنیر چدار، پارمزان، فتا یا پنیر پیتزا در یک دقیقه آخر پخت روی آن‌ها بریزید. اگر می‌خواهید مقداری گوشت و قارچ به دلمه اضافه کنید، گوشت چرخ کرده و قارچ‌ها را به سبک مایه ماکارونی طبخ کنید و با مواد داخل دلمه ترکیب کنید. اگر می‌‌خواهید از کینوا برای لاغری و کاهش وزن استفاده کنید بهتر است از آن در تهیه غذاهای لذیذ مثل دلمه، در کنار انواع گوشت و استیک استفاده کنید تا بیشتر به دل‌تان بنشیند.

 

کینوا چیست؟

 

کینوا چیست؟

 

«کینوا» گیاه بومی سرزمین‌های آمریکای جنوبی از بولیوی گرفته تا شیلی و پرو است. این گیاه کوهستانی که سالهاست در کشورهای دیگر از دانه‌های خوراکی‌اش برای آشپزی غذاهای مختلف و بیشتر به عنوان جایگزین برنج و طبخ انواع سالاد استفاده می‌شود هنوز هم برای ما ایرانی‌ها خوراکی گنگ و کمتر شناخته شده است.

در سرتاسر دنیا این غله ارزشمند را به عنوان «برنج اینکا» می‌شناسند (اینکاها مردمان بومی آمریکای جنوبی بودند).  اما خبر خوب این است که کشت و تولید این گیاه خوراکی در ایران هم کم‌کم آغاز شده است. این گیاه قدیمی و پرخاصیت به خاطر ماهیت کربوهیدرات پیچیده‌ای که دارد از غلاتی مثل برنج و گندم سبک‌تر است و به راحتی هضم می‌شود.

زمانی که بدانید دانه‌های این گیاه شگفت‌انگیز منبعی غنی از پروتئین، منیزیم، فیبر، فسفر، ویتامین ب ۲، پتاسیم و دیگر مواد معدنی مانند‌ آهن است بیشتر متوجه دلایل محبوبیت آن به خصوص در میان افرادی که رژیم لاغری دارند یا کسانی که از سبک‌های مختلف گیاهخواری پیروی می‌کنند، می‌شوید. به این ترتیب اغراق نیست اگر بگوییم که کینوا برای لاغری یکی از موثرترین مواد غذایی است.

 

چگونه کینوا بخوریم و لاغر شویم

 

کینوا چه خواصی دارد

 

همان‌طور که گفتیم «کینوا» منبعی غنی از پروتئین، منیزیم، فیبر، فسفر، ویتامین ب ۲، پتاسیم و دیگر مواد معدنی مانند‌ آهن است. از سوی دیگر کینوا سرشار از کربوهیدرات‌های پیچیده مفید برای تامین انرژی بدن است. همانطور که می‌دانید کربوهیدرات‌های پیچیده نسبت به کربوهیدارت‌های ساده ساختمان پیچیده‌تری دارند و به همین دلیل دیرتر شکسته و هضم می‌شوند.

از سوی دیگر به خاطر این‌که کربوهیدارت‌های پیچیده به آهستگی وارد جریان خون می‌شوند به آرامی سطح انسولین خون را تحریک می‌کند و در نتیجه اشتهای فرد کمتر شده و دیرتر گرسنه می‌شود.

در حقیقت هر چه آزاد‌سازی قند در جریان خون کندتر انجام شود سطح قند و انرژی در بدن پایدارتر است و برای مدت بیشتری شما را پر‌انرژی و سرحال نگه می‌دارد. غذاهای سرشار از فیبر، غلات کامل و سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای و ماکارونی و پاستا سبوس‌دار در گروه کربوهیدرات‌های پیچیده قرار می‌گیرند. در این میان دانه کینوا با داشتن ۳ گرم فیبر و ۶ گرم پروتئین در هر یک‌ چهارم فنجان، فیبر و پروتئین بیشتری نسبت به سایر غلات دارد. بد نیست بدانید که دانه کینوا دارای ۹ اسید‌آمینه اساسی است که آن را به یک پروتئین کامل و سالم تبدیل کرده است.

 

طرز تهیه کینوا و خواص کینوا برای لاغری و سلامتی

 

طرز تهیه کینوا و خواص کینوا برای لاغری و سلامتی؛ چطور با کینوا آشپزی کنیم؟

 

طرز تهیه کینوا و البته برخی خواص کینوا دقیقا مثل طرز پخت برنج است. دانه‌های کینوا را در قابلمه بریزید و آنقدر آب بریزید که به اندازه یک بند انگشت روی آن‌ها آب باشد. برای پخت این دانه ارزشمند حداکثر ۱۵ دقیقه زمان لازم است، زمانی که آب قابلمه کشیده شد، دانه‌ها پخته شده و نیازی به دم کشیدن ندارد. از کینوا می‌توانید در تهیه انواع پلو به جای برنج در کنار خورش، ماهی و غذاهای گوشتی، کوکو، کتلت، سوپ، سالاد و انواع دلمه و حتی برگر استفاده کنید.

 

کینوا را از کجا می‌توانیم تهیه کنیم

 

خرید و فروش کینوا برای لاغری یا به عبارت دیگر غذایی برای لاغر شدن هنوز عمومیت چندانی ندارد به همین دلیل آن را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌های بزرگ تهیه کنید.

 

این مطلب را هم حتما بخوانید:

 

بهترین رژیم غذایی برای افرادی که فشار خون بالا دارند

 

 

کالابرگ الکترونیک