امشب سحری ماه رمضان را از دست ندهید

امشب سحری ماه رمضان را از دست ندهید


19 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بیدار شدن برای سحری

 

یکی از معضلات اساسی که روزه داران در ماه مبارک دارند، خواب ماندن در زمان سحری است. از آن جا که بیش از ۹۹ درصد از افراد در طول ۱۱ ماه گذشته را هیچگاه در هنگام سحر از خواب بلند نشده اند، بیدار شدن برای سحری در ماه مبارک رمضان، از نخوابیدن در کل روز برایشان سخت است. ما در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش قصد داریم تا چند تکنیک کاربردی برای بیدار شدن در هنگام سحری را بیان کنیم. این نکته را بهتر است که قبل از شروع یادآوری کنیم، در سه چهار روز اول ماه رمضان واقعا بیدار شدن در ساعت ۳ نصفه شب سخت است؛ اما با گذشت چند روز مکانیسم بدن شما به این رویه عادت خواهد کرد و دیگر کمتر به این مشکل برخواهید خورد.

 

هرساله قبل شروع ماه رمضان، آن هایی که قصد گرفتن روزه را دارند، برای اینکه در هنگام سحری خواب نمانند، به دنبال روش ها و ترفندهایی برای این مساله هستند؛ ولی بازهم شاهد این هستیم که بسیاری از مردم سحری خود را از دست داده و صبح با اخلاقی گند و شکمی گرسنه به سرکار خود می روند.

 

 

سحری چیست؟

 

اول از همه بهتر است که یک تعریف خیلی کوتاه از سحری داشته باشیم و اینکه چرا باید سحری بخوریم و نباید درهنگام آن خواب بمانیم.

سحری، یک وعده غذایی در ماه رمضان است که مسلمان آن را تا قبل از اذان صبح میل می کنند. خوردن سحری به شدت توصیه می شود، درواقع شما قرار است که حداقل ۱۲ ساعت در طول روز حتی یک لیوان آب هم نیاشامید؛ پس باید تا جایی که می توانید، مواد غذایی لازم و مفید را باید در سحری وارد بدن خود کنید. پس خواب ماندن در هنگام سحر بیشتر از هر عامل دیگر می تواند سلامت روزه دار در طول روز تهدید کند.

 

 

آرنولد بازی درنیارید…

 

آرنولد بازی درنیارید...

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

همانطور که در همین اول مقاله گفتیم، خوردن سحری به شدت توصیه می شود. متاسفانه بعضی از افراد که حس بدن قوی دارند، از خوردن سحری اجتناب کرده و چنین استدلال می کنند که ما ورزشکاریم، بدن قوی داریم یا دنبال رژیم هستیم و به هیچ وجه حتی یک لیوان آب هم در سحری نمی خورند.

خواهش ما این است که در سحری تمامی حس های قوی بودن و آرنولد بازی را دور بریزید. شما قرار است تا ۱۲ ساعت بعد که هنگام افطار می رسد، هیچ ماده غذایی وارد بدنتان نشود.

حتما بخوانید  11 روش دون کردن و فریز کردن ذرت خام و پخته برای مدت طولانی

 

 

نخوردن سحری می تواند باعث مشکلات…

 

  • افت فشار خون
  • کاهش تمرکز
  • کاهش توان کاری
  • آسیب رساندن به دستگاه گوارش
  • کاهش یادگیری
  • بی حوصلگی
  • خستگی
  • از دست دادن اعصاب و غر زدن ناشی از گرسنگی

اکثر آن هایی که سحری نمی خورند، گرسنگی و بی حالی تا حدی به آن ها فشار می آورد که در هنگام افطار، جبران نخوردن سحری را می کنند و این به شدت باعث آسیب رساندن به دستگاه گوارش و معده آن ها می شود.

 

 

اما برای خواب نماندن در زمان سحری چه کار کنیم؟

 

  1. خواب و استراحت کافی داشته باشید

 

خواب و استراحت کافی داشته باشید

 

 

بیشتر بخوانید: ۵ نمونه غذاهای رژیمی و سبک و خوشمزه برای سحر و افطار ماه رمضان

 

نداشتن خواب کافی در طول روز، از مهم ترین عوامل زود بیدار نشدن افراد و خستگی آن ها است؛ حال چه برسد به اینکه قرار است در هنگام سحر و آن هم ساعت ۳ صبح و وسط خواب، بیدار شوید. در طول روز خواب و استراحت کافی داشته باشید. در ماه رمضان بدن خود را عادت دهید که حداکثر ۱۲ شب به خواب برود. از آنجا هم که ماه رمضان است، بیشتر ادارات و ارگان ساعت کاری خود را یک ساعت دیرتر شروع می کنند تا کارمندان بیشتر در صبح استراحت کنند. اگر هم شغل شما آزاد است، لازم نیست که ۷ صبح مغازه خود را باز کنید، می توانید با یک ساعت تاخیر این کار را انجام دهید.

  • اگر در طول روز احساس خستگی و خواب آلودگی شدیدی کردید، حتما در یک مکان مناسب استراحت کنید. اگر هم دیگر توان کافی برای کار نداشتید، از رئیس خود مرخصی گرفته و به منزل بروید. این خستگی در طول روز اگر جبران نشود، باعث خواب آلودگی شما در شب و در نتیجه خواب ماندن سحری می شود.

 

 

  1. کتاب نخوانید

 

بسیاری از افراد عادت دارند که حتما قبل از خواب کمی در خصوص موضوعی خاص یا متفرقه کتاب بخوانند. کتاب خواندن خیلی خوب است و ما هم منکر این قضیه نمی شویم؛ اما در ماه رمضان که شما قرار است دو ساعت دیگر برای سحری بیدار شوید. فعالیت هایی مانند مطالعه باعث به هم خوردن تمرکز شما برای خواب و خستگی بیش از حد چشمتان می شود. خواب شما باید تا حدی سبک باشد که در هنگام سحر بهتر و سریع تر بیدار شوید.

 

 

  1. چند ساعت کوک کنید

 

در هیچ کجای دنیا، کسی با کوک کردن ساعتی که در کنار خود قرار داده، بیدار نشده است، چرا؟ برای اینکه اغلب وقتی ساعت در زمان معین زنگ می زند، آن را خاموش کرده و با گفتن عبارتی مانند ” فقط ۵ دقیقه”، ۵۰ دقیقه باز می خوابند و وقتی بیدار می شوند که کار از کار گذشته است و سحری را از دست داده اند.

حتما بخوانید  آداب و رسوم محرم در آبادان | از مقتل خوانی تا سنج و دمام زنی

چند ساعت  مختلف را در خانه کوک کنید و از همه اهالی خانه بخواهید که آن ها هم ساعت خود را از یک ساعت مانده به سحری کوک کنند. همچنین هیچگاه ساعت خود را روی میز کنار خود قرار ندهید.

 

 

  1. زنگ ساعت را تغییر دهید

 

زنگ ساعت را تغییر دهید

 

یک ترفند ماهرانه که می توانید برای بیدار شدن با ساعت انجام دهید، تغییر میزان صدا و نوع آهنگ زنگ ساعت است. صدای زنگ خود را نسبت به حالت عادی کمی بلندتر تنظیم کنید و از آهنگ های نظامی با کوبیدن بر روی طبل ها استفاده کنید تا به اصطلاح رو مخ تر باشد.

 

 

  1. با تلفن هم را بیدار کنید

 

با دوستان، برادرها، همسایه، مادر و بقیه افرادی که روزه می گیرند، قبل از ماه رمضان این قرار بگذارید که با تلفن همدیگر با بیدار کنید و تا موقعی که طرف مقابل گوشی را برنداشته، تلفن را قطع نکنید. این بهترین روش برای جلوگیری از خواب ماندن است. البته همه این قول را قبل از شروع ماه رمضان می گذارند؛ اما بعد از مدتی آن را فراموش می کنند.

البته می توانید با چندتا همسایه نزدیک خود این قول و قرار را بگذارید که در هنگام سحر و با زدن زنگ خانه یا درب آپارتمان، یکدیگر را بیدار کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش تغذیه سحری و افطاری در ماه رمضان برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

 

  1. با استرس نخوابید

 

 با استرس نخوابید

 

خوابیدن با استرس باعث کم خوابی و خستگی در طول روز می شود. اگر خواب کافی داشته باشید، چند ساعت کوک کنید و به بقیه هم برای بیدار شدن بسپارید، دیگر لازم نیست که به خود برای خواب ماندن از سحری استرس دهید.

  • این نکته را در نظر داشته باشید که بدن شما بعد از مدتی عادت به بلند شدن در هنگام سحری می کند و خود به خود و بدون اینکه کسی صدایتان کند، بیدار خواهید شد.

 

 

  1. دوش نگیرید

 

اگر بی خوابی به سرتان زده است، بهترین روش دوش گرفتن است؛ اما این عمل باید در ماه رمضان برعکس شود. به هیچ دوش گرفتن را به وقت قبل از خواب قرار ندهید. بهترین زمان دوش گرفتن در ماه رمضان در صبح زود یا در هنگام برگشت از خانه است.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ غذا و دسر مخصوص ماه رمضان از سراسر دنیا

 

 

کالابرگ الکترونیک