طرز تهیه شیرینی میان پر گیلانی مرحله به مرحله با دستور اصلی

طرز تهیه شیرینی میان پر گیلانی مرحله به مرحله با دستور اصلی


4 اردیبهشت 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شیرینی میان پر گیلانی

شیرینی میان پر گیلانی یکی از شیرینی‌های سنتی استان گیلان برای عید نوروز است. برای درست کردن این شیرینی از آرد برنج استفاده می‌شود، به همین دلیل بافت نرم و لطیفی دارد. استفاده از آرد برنج مرغوب و خوش‌عطر در کنار زعفران، هل و گلاب عطر و طعم بی‌نظیری به شیرینی برنجی میان پر می‌دهد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش روش طرز تهیه شیرینی برنجی میان پر گیلانی به همراه فوت و فن‌های خوشمزه شدن این شیرینی برنجی را به شما آموزش می‌دهیم.

 

مواد لازم برای تهیه شیرینی میان پر گیلانی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
روغن (روغن صاف قنادی) ۱۲۵ گرم
پودر قند ۱۲۵ گرم
آرد برنج ۲۰۰ گرم
آرد گندم ۵۰ گرم
زرده تخم مرغ ۱ عدد
زعفران (دم کرده و غلیظ) ۲ قاشق غذاخوری سر خالی
وانیل نصف قاشق چای‌خوری
هل (پودر شده) ۱ قاشق چای‌خوری
تخم خرفه برای تزیین شیرینی

 

مواد میانی شیرینی برنجی میان پر گیلانی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
مغز گردو (ریز خرد شده) ۱۰۰ گرم
پودر قند ۵۰ گرم
گلاب ۱ قاشق مرباخوری
پودر هل نصف قاشق چای‌خوری

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان پخت شیرینی میان پر گیلانی: ۱۵ تا ۲۰ دقیقه

 

مراحل طرز تهیه شیرینی میان پر گیلانی در فر

طرز تهیه شیرینی میان پر گیلانی

شیرینی میان پر گیلانی در لاهیجان و لنگرود جزو شیرینی‌های سنتی و اصلی عید نوروز است. مراحل طرز تهیه شیرینی میان پر برنجی گیلانی را دنبال کنید.

مرحله اول: پودر قند را الک کرده  به روغن صاف اضافه نمایید

در یک ظرف شیشه‌ای روغن را بریزید. پودر قند (طرز تهیه پودر قند) را الک کرده و به روغن اضافه کنید. برای الک کردن پودر قند از الک‌های ریز یا الک حریر استفاده نمایید. با لیسک این ترکیب را خوب با هم ترکیب کنید تا یکدست شود.

حالا با استفاده از همزن برقی روغن و پودر قند را خوب هم بزنید، طوری‌که رنگ این ترکیب کاملا روشن شده و حالت پف‌دار و پوک پیدا کند. دقت کنید همزن در ابتدا باید روی دور کم بوده و بعد از گذشت ۳ الی ۴ دقیقه دور همزن را زیاد کنید.

شما می‌توانید انواع روغن و قند را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری نمایید.

مرحله دوم: پودر هل را اضافه کنید

پوست دانه‌های هل را جدا کرده و هل را آسیاب کنید. حالا پودر هل آسیاب شده را به ترکیب روغن و پودر قند اضافه نمایید و هم بزنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه مربای پوست پسته خام مجلسی با تمام فوت و فن ها

مرحله سوم: زعفران دم شده را با مواد ترکیب نمایید

زعفران دم کرده غلیظ را در این مرحله از طرز تهیه شیرینی میان پر گیلانی باید به مواد بالا اضافه کنید. زعفران شما نباید رقیق باشد. وجود آب اضافی زعفران باعث خشک شدن بافت شیرینی می‌شود. بعد از اضافه کردن زعفران  حدود یک دقیقه با همزن برقی مواد را ترکیب کنید تا  رنگ مواد یکدست شود.

در صورت تمایل می‌توانید زعفران را و هل از فروشگاه‌های افق کوروش به صورت حضوری یا اینترنتی خریداری نمایید.

مرحله چهارم: در ظرف جداگانه آرد برنج و آرد گندم را مخلوط کنید

برای تهیه این شیرینی بهتر است از آرد برنج معطر و مرغوب استفاده کنید. شما می‌توانید آرد برنج را خود در منزل نیز تهیه کنید. برای این منظور کافیست برنج را خیسانده و سپس روی دستمال نخی خشک کنید. پس از خشک شدن برنج آن را داخل آسیاب ریخته و پودر کنید. سپس از الک عبور دهید آرد برنج صاف و یکدستی داشته باشید. در نهایت آرد برنج و آرد گندم را خوب ترکیب کرده و ۲ بار الک کنید.

برای خرید آرد برنج و آرد گندم می‌توانید به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام نمایید.

مرحله پنجم: مخلوط آرد را به ترکیب روغنی اضافه نمایید

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی برنجی میان پر گیلانی، پس از اضافه کردن مخلوط آرد به ترکیب روغنی که در بالا درست کرده بودید با استفاده از لیسک به صورت دورانی خوب مواد را با هم مخلوط کنید. سپس با نوک انگشتان دست خمیر را ورز دهید.

دقت کنید که برای ورز دادن خمیر شیرینی ابتدا با نوک انگشتان خمیر را ورز دهید. سپس مقداری از خمیر را برداشته روی کف دست خود بگذارید و با کف دست دیگر خمیر را به سمت جلو محکم بکشید.

خمیر در ابتدا حالت پودری دارد. ورز دادن باید آنقدر ادامه داشته باشد تا خمیر کاملاً نرم شود. شما می‌توانید از چرخ‌گوشت نیز برای نرم کردن خمیر استفاده کنید. در طی سه مرحله چرخ کردن با چرخ‌گوشت، خمیر شما نرم می‌شود.

مرحله ششم: زرده تخم مرغ و وانیل را اضافه کنید

زرده یک تخم مرغ را از سفیده آن با دقت جدا کنید. وانیل را به زرده تخم مرغ اضافه کنید. این ترکیب را خوب هم بزنید و سپس به خمیر اضافه کنید. دوباره با دست خمیر را ورز دهید تا زرده تخم مرغ با مواد شما به خوبی مخلوط شود.

برای تهیه تخم مرغ و وانیل شما می‌توانید خرید خود را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله هفتم: خمیر شیرینی میان پر را استراحت دهید

خمیر را خوب ورز دهید تا کاملا نرم شود. مقدار از خمیر به اندازه یک توپ گلف برداشته و گرد کنید. اگر روی خمیر ترک ایجاد نشد، یعنی خمیر شما آماده برای استراحت است. خمیر را داخل یک کیسه فریزر در دمای محیط مثل آشپزخانه قرار دهید. به مدت ۲۴ ساعت خمیر را استراحت دهید. اگر فرصت کافی ندارید، می‌توانید بدون استراحت خمیر نیز شیرینی را درست کنید.

مرحله هشتم: مواد میانی شیرینی برنجی گیلانی را آماده کنید

در مدت زمانی که خمیر شما در حال استراحت است باید مواد میانی شیرینی برنجی گیلانی را درست کنید. برای این کار مغز گردوی خرد شده، پودر قند، پودر هل و گلاب را به خوبی با هم ترکیب کنید. این ترکیب باید حالت ماسه‌ای پیدا کند. به هیچ وجه نباید ترکیب شما حالت خمیری داشته باشد.

حتما بخوانید  طرز تهیه لبو شکم پر به ۲ روش گرم و یخچالی با طعم لذیذ

در صورت تمایل شما می‌توانید مغز گردو و گلاب را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری نمایید.

مرحله نهم: مواد میانی را داخل خمیر شیرینی بگذارید

در این مرحله برای هر عدد شیرینی به اندازه یک توپ تنیس از خمیر برداشته و با دست گرد می‌کنیم. سپس انگشت شست را در وسط خمیر فرو کنید تا یک حفره در خمیر ایجاد شود. با انگشت حفره را کمی باز می‌کنید، طوری که دیواره‌های اطراف حفره خمیری ترک برندارد.

مقداری از مواد میانی را که درست کرده بودید در این حفره بریزید. حالا لبه‌های خمیر را به هم رسانده و دوباره خمیر را گرد می‌کنید. این کار باعث می‌شود تا مواد میانی از خمیر بیرون نریزد.  معمولا خمیر شیرینی میان پر را مثل پیراشکی شکل می‌دهند. می‌توانید با کاتر شیرینی و ماسوره روی خمیر طرح بیاندازید. در نهایت مقداری تخم خرفه را روی خمیرهای آماده شده بریزید.

مرحله دهم: شیرینی‌ میان پر گیلانی را در فر بپزید

حدود ۱۵ دقیقه قبل از گذاشتن سینی شیرینی، فر را با دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. سینی فر را چرب کنید. شما می‌توانید از یک کاغذ روغنی برای پوشاندن سطح سینی نیز استفاده کنید. شیرینی‌ها را با فاصله یک سانتی‌متری از یکدیگر قرار دهید.

پخت شیرینی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. دقت کنید، شیرینی میان پر برنجی نباید زیاد تغییر رنگ بدهد. همین که سطح زیرین شیرینی کمی طلایی شود، کافیست. صبر کنید شیرینی‌ها از داغی بیفتند و خنک شوند سپس آن‌ها را در ظرف مورد نظرتان سرو کنید. نوش جان!

نکات مهم در طرز تهیه شیرینی میان پر گیلانی

 نکات اضافی برای در طرز تهیه شیرینی میان پر گیلانی

  • برای درست کردن این شیرینی حتما از روغن صاف استفاده کنید. این روغن با نام روغن قنادی شماره ۵۰ نیز شناخته می‌شود. این روغن نسبت به روغن جامد سفت‌تر بوده و در دمای محیط حالت جامد خود را به خوبی حفظ می‌کند و باعث می‌شود تا بافت شیرینی نرم و منسجم باشد.
  • برای درست کردن شیرینی میان پر برنجی از کره محلی استفاده نکنید، زیرا کره می‌تواند روی کیفیت شیرینی تاثیر بگذارد.
  • اضافه کردن آرد گندم به آرد برنج باعث می‌شود تا بافت شیرینی لطیف و نرم‌تر شود.
  • استفاده زیاد از گلاب باعث می‌شود تا مواد میانی هنگام پخت از شیرینی بیرون بریزند.
  • هنگامی که شیرینی روی سطح سینی یا کاغذ روغنی شروع به حرکت کرد و چسبیده نبود، شیرینی شما آماده است.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن شیرینی میان پر گیلانی

چرا رنگ شیرینی میان پر گیلانی تیره می‌شود؟

اگر هل تازه نباشد یا پودر هل بیشتری مصرف کنید شیرینی شما رنگ تیره پیدا خواهد کرد. همچنین استفاده از آرد برنج نامرغوب یا آرد برنج تیره نیز باعث تغییر رنگ شیرینی و کدر شدن آن می‌شود.

چرا شیرینی میان پر گیلانی خشک می‌شود؟

خوب ورز ندادن خمیر و  استفاده زیاد از گلاب یا استفاده از کره به جای روغن صاف دلایل اصلی خشک شدن شیرینی میان پر گیلانی هستند.

 

کالابرگ الکترونیک