طرز تهیه کمپوت گلابی در خانه+گلابی برای لاغری و کبد چرب و … در طب سنتی

طرز تهیه کمپوت گلابی در خانه+گلابی برای لاغری و کبد چرب و … در طب سنتی


4 دی 1398 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کمپوت گلابی در خانه+خواص گلابی برای لاغری و کبد چرب و ... در طب سنتی

گلابی شاه میوه فصل‌های تابستان، پاییز و زمستان است، قبول دارید؟ علاوه بر مصرف گلابی به عنوان یک میوه خوشمزه و بسیار پرخاصیت می‌توانید انواع دسر مثل دسر گلابی شکلاتی، انواع کیک و مارمالاد و مربا و حتی ترشی و چای گلابی را با آن تهیه کنید. در این میان کمپوت گلابی به خاطر عطر و بوی خوش و طعم بی‌نظیری که دارد حسابی پرطرفدار است. اگر میوه گلابی در یخچال دارید حتی اگر چروک و در حال خراب شدن هستند همین حالا دست به کار شوید. در مورد خواص گلابی در طب سنتی برای سلامتی به خصوص که این روزهای بحث آنفولانزای جدید و کروناویروس داغ است و نیز طرز تهیه کمپوت گلابی در خانه در مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه کمپوت گلابی در خانه

 

طرز تهیه کمپوت گلابی در خانه+خواص گلابی برای لاغری و کبد چرب و ... در طب سنتی

 

مواد لازم

گلابی: ۱ کیلوگرم

شکر: ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار

آب: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار

آبلیمو: ۱ قاشق چایخوری

زعفران دم کرده غلیظ: به مقدار دلخواه

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه کمپوت گلابی در خانه+خواص گلابی برای لاغری و کبد چرب و ... در طب سنتی

 

ابتدا گلابی‌ها را بشورید و پوست بگیرید. بهتر است دم گلابی‌ را جدا نکنید تا موقع کمپوت شدن از هم وا نرود یا از وسط به صورت طولی به دو قسمت تقسیم کنید و دم را هم باقی بگذارید. در یک قابلمه لیوان و شکر را بریزید و روی شعله گاز بگذارید تا هم شکر حل شود و هم به دمای جوش برسد. آب و شکر را مرتب هم بزنید تا شکر کاملا در آب حل شود. وقتی ترکیب آب و شکر به جوش آمد گلابی‌ها را اضافه کنید.

اجازه دهید گلابی‌ها روی شعله ملایم گاز به مدت یک ساعت بپزند و نرم شوند. ذرب قابلمه را باز یا نیمه باز بگذارید. در ۱۵ دقیقه پایانی پخت زعفران دم کرده را هم اضافه کنید. وقتی گلابی‌ها پختند و نرم شدند قابلمه را از روی شعله گاز بردارید و اجازه دهید تا خنک شوند و سپس در ظرف شیشه‌ای تمیز و خشک و بدون بو بریزید و درب شیشه را محکم ببندید.

طریقه درست کردن کمپوت گلابی در خانه به همین راحتی است فقط یادتان باشد برای این‌که گلابی‌ها در کمپوت سفید و شفاف باقی بمانند بلافاصله بعد از پوست کندن آن‌ها را در آب سرد که یک یا دو قاشق سرکه به آن اضافه کرده‌اید بگذارید و سپس آبکش کنید.

 

خواص گلابی برای سلامت بدن در طب سنتی

 

طرز تهیه کمپوت گلابی در خانه+خواص گلابی برای لاغری و کبد چرب و ... در طب سنتی

 

*طبع گلابی سرد است یا گرم؟ طبع گلابی سرد و خشک است. پس اگر طبع سرد و خشک دارید گلابی را با چاشنی و ادویه‌های گرم مثل دارچین، هل و زعفران یا زنجبیل میل کنید.

*آیا گلابی قند دارد؟ یک خبر خوب برای افراد مبتلا به بیماری دیابت. گلابی یک میوه کم کالری است و چون قسمت اعظم قند آن سلولز، سوربیتول و لوولوز (تک قندی) است یک میوه مناسب و بی‌خطر و به عبارت دیگر بهترین میوه برای افراد مبتلا به دیابت به شمار می‌رود.

*خواص گلابی برای درمان یبوست بی‌نظیر است. گلابی سرشار از فیبر است و دانه‌های ریز موجود در گلابی که موقع خوردن زیر دندان می‌آیند از جنس سلولز هستند. این دانه‌های ریز از دستگاه گوارش عبور کرده و معده و روده را تمیز می‌کنند و در درمان یبوست بسیار موثرند. علاوه بر این گلابی ملین و ادرار آور است و برای افراد مبتلا به عفونت ادرار و سنگ مجاری ادرار بسیار مفید است.

*هضم و جذب گلابی در بدن بسیار سریع است چون ترشح بزاق را زیاد می‌کند.

*خواص گلابی برای پوست صورت در طب اسلامی و سنتی اثبات شده است. همان دانه‌های ریز موجود در گلابی هم موهای زائد را کاهش می‌دهند و هم باعث شادابی پوست صورت می‌شود.

*گلابی ضعف بدن و کم خونی را کاهش می‌دهد. اصلا به همین دلیل است که اغلب برای بیماران کمپوت گلابی توصیه می‌شود.

*فیبر موجود در گلابی غیر قابل حل است و کلسترول خون را کاهش می‌دهد. علاوه بر این برای افراد مبتلا به فشار خون گلابی بسیار مفید است چون فشار خون را کم می‌کند.

 

طرز تهیه کمپوت گلابی در خانه+خواص گلابی برای لاغری و کبد چرب و ... در طب سنتی

 

* یکی از عناصر موجود در گلابی بور( BORON ) است، یک عنصر خالص بسیار کمیابت که با افزایش جذب کلسیم، از بروز پوکی استخوان  به خصوص در زنان یائسه پیشگیری می‌کند. این عنصر علاوه بر پیشگیری از پوکی استخوان سبب پیشگیری از بیماری زوال عقل و آلزایمر می‌شود.

*پوست گلابی بسیار مفید است اما اگر معده ضعیفی دارید بهتر است پوست گلابی را بگیرید یا آن را به صورت کمپوت گلابی مصرف کنید. دیر هضم بودن پوست گلابی شاید از معدود مضرات میوه گلابی باشد.

*خواص گلابی برای قلب به خاطر فیبر فراوان موجود در آن و املاح و مواد معدنی است که سبب کاهش کلسترول بد خون و سلامت قلب و عروق و پیشگیری از سکته قلبی و مغزی و کاهش ریسک آن تا ۵۰ درصد می‌شود.

*خواص گلابی برای لاغری هم به خاطر فیبر و آب فراوان آن و نداشتن چربی است. خوردن روزانه یک عدد گلابی در کنار رعایت رژیم غذایی صحیح و اصولی سبب کاهش وزن و لاغری می‌شود.

*گلابی هم احتمال ابتلا به سرطان پستان را در زنان تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد و هم احتمال ابتلا به سرطان روده را کم می‌کند.

* گلابی حاوی مقادیر فراوان آنتی اکسیدان‌ و ویتامین C و مس است به همین خاطر به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با بیماری های مختلف کمک می‌کند. برای درمان سریع آنفولانزای جدید و فصلی و ویروس‌های سرماخوردگی قوی‌تر مثل کرونا و البته پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا فصلی و آنفولانزا جدید گلابی بخورید.

*برای درمان کبد چرب گلابی بخورید. گلابی به خاطر فیبر و آب فراوان در دفع سموم کبد و درمان و پاکسازی کبد چرب بی‌نظیر است.

 

کالابرگ الکترونیک