۳ طرز تهیه ماهی شکم پر مجلسی در توستر و فر یا ماهیتابه

۳ طرز تهیه ماهی شکم پر مجلسی در توستر و فر یا ماهیتابه


5 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ماهی شکم پر مجلسی در توستر و فر یا ماهیتابه

ماهی شکم پر از آن دسته غذاهای خوشمزه با ماهی است که خوردن آن زمستان و تابستان و عید نمی‌شناسد و برای برنامه غذایی یک ماهه رمضان هم مناسب است. پخت ماهی شکم پر برای لیست شام روزانه و شام شب سال تحویل عید نوروز و همچنین برای غذای مهمانی یک گزینه هیجان‌انگیز و وسوسه کننده است. اما بهترین ماهی برای شکم پر کدام است؟ ترکیبات داخل ماهی شکم پر چیست؟ آموزش طرز تهیه مرحله به مرحله ماهی شکم پر مجلسی با ماهی قزل‌آلا و ترکیب دقیق سبزی آن را را در مجله کوروش بخوانید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

 

طرز تهیه مرحله به مرحله ماهی شکم پر مجلسی

طرز تهیه مرحله به مرحله ماهی شکم پر مجلسی

مدت زمان پخت و آماده سازی: ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم ماهی شکم پر: ۲۹۸ کالری

 

مواد لازم برای یک عدد ماهی شکم‌پر

 

ماهی قزل‌آلا (هر ماهی که دوست دارید می‌توانید استفاده کنید اما باید درسته و گوشتی باشد): ۱ عدد

گردو آسیاب شده: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار (اختیاری است)

سبزی ماهی شکم پر شامل گشنیز، جعفری و شنبلیله: ۶ قاشق غذاخوری سر پر و ساطوری خرد شده

رب انار: ۲ قاشق غذاخوری

پیاز: ۱ عدد متوسط

سیر: ۳ حبه متوسط

ادویه شامل: نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

ادویه ماهی اگر در دسترس بود: ۱ قاشق چایخوری

زعفران دم کره غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری

آب نارنج یا آب لیموترش: ۲ قاشق غذاخوری

 

 

مراحل طرز تهیه ماهی شکم پر

 

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه خوراک قارچ و گوشت چرخ کرده ساده و پیتزایی در فر و تابه

طرز تهیه ماهی شکم پر

 

ماهی شکم پر یک گزینه خوشمزه برای انواع غذا برای ناهار مهمانی و ناهار خودمانی است. برای طرز تهیه ماهی شکم پر مجلسی هم می‌توانید از ماهیتابه استفاده کنید هم از توستر و فر. اگر هم موقعیتش فراهم بود می‌توانید ماهی شکم پر را روی آتش کبابی کنید یعنی همان کاری که جنوبی‌ها برای درست کردن ماهی شکم پر جنوبی با انواع ماهی جنوبی به خصوص ماهی صبور روی آتش انجام می‌دهند و به ترکیب سبزی آن «حشو» می‌گویند.

 

 

مرحله اول: مزه‌دار کردن ماهی

 

برای آماده کردن ماهی شکم پر ساده ابتدا آن اگر ماهی پولک دارد پولک‌های آن را جدا کنید، شکم ماهی را تمیز کنید و ماهی را خوب بشورید. سپس اجازه دهید ماهی در آبکش خشک شود. وقتی ماهی خشک شد تمام قسمت‌های بیرون و داخل شکم آن را با نمک، فلفل، زردچوبه، زعفران آب کرده و مقداری آب نارنج یا آب لیموترش مزه‌دار کنید. ۲ ساعت صبر کنید تا ماهی خوب مرینیت شود.

 

 

مرحله دوم: آماده کردن سبزی ماهی شکم پر

 

در طرز درست کردن ماهی شکم پر، در این فاصله پیازها را ریز و نگینی خرد کنید و تفت دهید. وقتی پیازها سبک شدند حبه‌های سیر رنده شده را اضافه کنید. همین که بوی سیر بلند شد سبزی‌های ساطوری خرد شده را اضافه کنید.

 

شمالی‌ها برای ترکیب سبزی ماهی شکم‌پر کمی خالواش و چوچاق و نعناع خشک هم به ترکیب این سبزی اضافه می‌کنند که اگر در دسترس داشته باشید طعم لذیذ ماهی را دوچندان می‌کند. آب سبزی که گرفته شد و سبزی سرخ شد، گردو را اضافه کنید تا کمی تفت بخورد. حالا رب انار را اضافه کنید و تمام مواد را خوب با هم مخلوط کنید. نمکف فلفل و زردچوبه را هم اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید.

 

 

مرحله سوم: پخت ماهی در فر یا ماهیتابه

 

پخت ماهی در فر یا ماهیتابه

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه ماهی شکم پر، فر را روشن کنید و در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. شکم ماهی را که تمیز کرده بودید و مزه‌دار شده بود را باز کنید و مایه سبزی را داخل آن بگذارید. شکم ماهی را با نخ و سوزن تمیز خوب بدوزید تا وا نرود. می‌توانید روی ماهی را با برس کمی کره آب شده یا روغن بمالید.

حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه کوکی انار با شکلات چیپسی، رویال آیسینگ و کاکائویی

 

برای طرز تهیه ماهی شکم پر در فر یا توستر کف سینی فر را چرب کنید. یک پیاز را حلقه حلقه کنید و کف سینی فر بچینید. ماهی را به مدت ۴۵ دقیقه در فر بپزید. اگر فر ندارید می‌توانید ماهی شکم پر را در ماهیتابه روی شعله ملایم گاز سرخ کنید.

 

مدت زمان پخت ماهی در توستر هم به اندازه پخت ماهی در فر و حدود همان ۴۵ دقیقه است. در طرز تهیه ماهی در توستر، همه مراحل را باید به روش و با ترتیب بالا انجام شود.

 

 

سوالات متداول

 

ترکیبات سبزی ماهی شکم پر چیست؟

 

ترکیب سبزی برای پر کردن داخل شکم ماهی شامل گشنیز، جعفری و شنبلیله می‌شود.

 

 

بهترین ماهی برای شکم پر کردن کدام است؟

 

ماهی قزل آلا، ماهی سفید و در میان جنوبی‌ها، ماهی صبور از جمله ماهی‌های محبوب برای ماهی شکم پر شب عید است. در میان شمالی‌ها طرز تهیه ماهی شکم پر شمالی یا ماهی سفید شکم پر مرسوم است و در شهرهای دیگر معمولا ماهی شکم پر قزل آلا پخته می‌شود.

 

 

طرز تهیه ماهی قزل آلا شکم پر با دیگر ماهی‌های شکم پر چه فرقی دارد؟

 

روش درست کردن و مواد داخل ماهی شکم پر یکسان است و تنها ممکن است در برخی شهرها از ادویه‌ها یا سبزیجات مخصوص یک شهر در درست کردن ماهی شکم پر استفاده شود. بنابراین ترکیبات سبزی ماهی شکم پر برخی اوقات متفاوت است.

 

 

مواد داخل ماهی شکم پر شامل چه مواردی می‌شود؟

 

برای پر کردن شکم ماهی، دستتان باز است که از سبزیجات و چاشنی‌های مختلف برای طعم دار کردن ماهی استفاده کنید. ولی متداول‌ترین مواد مورد استفاده در طرز تهیه ماهی شکم در شامل گردو، رب انار، سبزی ماهی شکم پر، زعفران، آب لیمو یا نارنج می‌شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک