ویروس کرونا ۸ ساعت در هوا معلق است و منتقل می‌شود یا خیر؟

ویروس کرونا ۸ ساعت در هوا معلق است و منتقل می‌شود یا خیر؟


22 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
راه‌های انتقال ویروس کرونا

راه‌های انتقال ویروس کرونا را پیش از گفته‌ایم. حالا شایعه‌ای جدید بر سر زبان‌هاست که یکی از راه‌های انتقال ویروس کرونا کوید ۱۹ از طریق هواست. به عبارت دیگر ویروس هوا تا ۸ ساعت در هوا معلق می‌ماند. آیا سازمان بهداشت جهانی این مسئله را تایید می‌کند؟ در مجله کوروش یک بار دیگر در مورد راه‌های انتقال ویروس کرونا، انتقال ویروس کرونا از طریق هوا به خاطر ۸ ساعت معلق ماندن ویروس و نظر سازمان بهداشت جهانی در این زمینه صحبت خواهیم کرد. پس با ما در سرویس سلامت همراه باشید.

 

راه‌های انتقال، دو تا راه اصلی وجود دارد: یکی راه تماسی هست، یکی راه تنفسی هست. خوشبختانه ویروس کرونا، ذراتی که ایجاد می‌کند در سیستم تنفسی تقریبا یک کمی سنگین هستند. یعنی وقتی که ما صحبت می‌کنیم، سرفه می‌کنیم، عطسه داریم، ذرات وقتی که خارج می‌شوند در فاصله حدود یک تا یک و نیم متری ما رسوب می‌کنند. در نتیجه، قدرت واگیری‌شان تقریبا کمتر از ۲ متر است. یعنی اگر ما بتوانیم فاصله مان را تا بیشتر از ۲ متر حفظ کنیم، کمتر دچار در واقع گرفتاری از راه تنفس می‌شویم. پس، از راه تنفس با صحبت کردن، حرف زدن، عطسه کردن منتقل می‌شود.

 

 

اصلی‌ترین نحوه انتقال ویروس کرونا

 

اصلی‌ترین راه انتقال ویروس کرونا، انتقال فرد به فرد است که از طریق قطرات ریز تنفسی پخش می‌شود. علاوه بر این ویروس کرونا در حالت تماسی، رعایت نکردن فاصله یک تا دو متری با فرد بیمار، قطرات ناشی از بازدم، سرفه، عطسه یا صحبت کردن فرد بیمار منتقل می‌شود. از سوی دیگر احتمال این که ویروس در هوا معلق بماند به‌صورت معمول وجود ندارد ولی ویروس کووید ۱۹ در محیط‌های سربسته مثل icu و مکان‌هایی که بیماران از دستگاه‌های کمک تنفسی استفاده می‌کنند، می‌تواند از طریق هوا به فرد دیگری منتقل شود.

این در حالی است که در روزهای اخیر شایعاتی در مورد معلق ماندن ویروس کرونا به مدت ۸ ساعت در هوا و انتقال آن به دستگاه تنفسی فرد سالم دست به دست می‌شود که باعث نگرانی‌های زیادی شده است. در مورد انتقال ویروس کرونا از طریق هوا و نظر سازمان بهداشت جهانی در این زمینه ادامه این مطلب را بخوانید.

 

 

بیشتر بخوانید: این نشانه‌ها و علائم می‌گویند احتمالا شما کرونای خفیف گرفته‌اید

 

 

راه‌های انتقال ویروس کرونا؛ ویروس ۸ ساعت در هوا معلق است؟

 

راه‌های انتقال ویروس کرونا؛ ویروس 8 ساعت در هوا معلق است؟

 

واقعیت این است که موضوع انتقال ویروس بیماری کرونا کوید ۱۹ از طریق هوا (به جز در بخش‌های بستری مبتلایان و به طور خاص در بخش آی سی یو درست نیست و افراد سالم حین فعالیت روزانه خارج از خانه نیازی به ماسک ندارند. این در حالی است که یکی از مطالعات انجام شده نشان می‌دهد در محیط بیمارستان به علت اقدامات انجام شده روی بیمار امکان پخش شدن ویروس در هوا بسیار بالاست و ویروس کرونا می‌تواند ساعت‌ها در هوا معلق بماند.

ذر محیط غیر بیمارستانی تا به حال داده‌ای گواه بر انتقال بیماری از طریق هوا گزارش نشده است. راه اصلی انتقال ویروس کرونا از طریق قطرات ریز تنفسی متعاقب عطسه و سرفه فرد بیمار است.

مبتلا شدن توسط قطرات درست تنفسی از طریق تماس با فرد آلوده (فاصله کمتر از ۲ متر) و تماس با سطوح آلوده به ویروس و دست زدن به دهان و بینی و چشم رخ می‌دهد. به این ترتیب از نظر سازمان بهداشت جهانی معلق ماندن ویروس کرونا در هوا به مدت ۸ ساعت در محیط‌های غیر بیمارستانی صحت ندارد.

 

 

یک بار دیگر؛ ویروس کرونا روی سطوح

 

در ادامه یک بار دیگر مدت زمان زنده ماندن ویروس روی سطوح مختلف که یکی از راه‌های انتقال ویروس کرونا است را طبق آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی با هم بررسی می‌کنیم:

 

ویروس کرونا روی سطوح چقدر فعال می ماند

 

 

بیشتر بخوانید: بارداری، زایمان و شیردهی در دوران کرونا؛ همه آنچه زنان باردار باید بدانند

 

*مدت زمان زنده ماندن ویروس کرونا روی سطوح مقوایی ۲۴ ساعت است.

*مدت زمان زنده ماندن ویروس کرونا روی سطوح پلاستیکی، شیشه‌ای یا استیل ۳  تا ۵ روز است.

*مدت زمان زنده ماندن ویروس کرونا روی سطوح چوبی ۴ روز است.

*مدت زمان زنده ماندن ویروس کرونا کوید ۱۹ روی سطوح کاغذی حداکثر ۲۴ ساعت است.

یادتان باشد الکل ۷۰% در عرض ۳۰ ثانیه تمام ویروس کرونا را از بین می‌برد و چاره کار استفاده از الکل برای ضدعفونی کردن و گندزدایی این سطوح و یا استفاده از کلر نیم درصد است.

 

 

مدت زمان زنده ماندن ویروس کرونا

 

مدت زمان زنده ماندن ویروس کرونا روی هوا ۳ ساعت است. هر ساعتی که می‌گذرد مقدار ویروس در هوا کم و کمتر می‌شود. البته این مسئله در محیط‌های بیمارستانی که در اثر فعالیت‌های مثل اینتوبه کردن بیمار مبتلا به کرونا ذرات درشت ویروس به ذرات ریز تبدیل می‌شوند صادق است. در نتیجه برای پزشکان و کادر درمانی استفاده از ماسک ضروری است. یعنی با باز کردن درب پنجره منزل ویروس وارد منزل شما نمی‌شود و لازم نیست نگرانی بیهوده به خودتان وارد کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: اگر مشکوک به بیماری کرونا بودم چه کنم؟ نشانه‌های بیمار مبتلا به کرونا

 

 

کالابرگ الکترونیک