چرا کرونا باعث مرگ در جوانان هم می‌شود | پزشکان پاسخ می‌دهند

چرا کرونا باعث مرگ در جوانان هم می‌شود | پزشکان پاسخ می‌دهند


3 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
علائم بیماری کرونا در جوانان

از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا کووید ۱۹ به عنوان یک عفونت حاد تنفسی از همان ابتدا این بحث مطرح شد که افراد سالمند بیشتر در معرض خطر در صورت ابتلا به ویروس کرونا هستند. طبق گفته پزشکان افراد جوان و میانسال در صورت ابتلا به این ویروس ممکن است فقط بیماری در حد یک سرماخوردگی خفیف را تجربه کنند و یا این‌که صرفا ناقل ویروس باشند. اما بعد از همه گیری جهانی یا پاندمی این ویروس ما شاهد فوت افراد جوان در اثر ابتلا به بیماری کرونا بودیم. حال سوال اینجاست که علیرغم هشدار اولیه بیماری کرونا برای جوانان هم خطرناک است و اصولا چرا برخی جوانان بر اثر علائم کرونا جان خود را از دست می‌دهند. در سرویس سلامت در همین زمینه مقاله‌ای را در مجله کوروش منتشر و به تحلیل این مسئله پرداخته ایم.

 

علائم بیماری کرونا در جوانان هم خطرناک است؟

 

علائم بیماری کرونا در جوانان هم خطرناک است؟

 

تا پیش از این شنیده بودیم که بیماری ویروسی کووید ۱۹ بیشتر برای افراد سالمند و افراد دارای بیماری‌های نقص ایمنی و بیماری‌های زمینه‌ای خطرناک است و جوانان صرفا در حد یک سرماخوردگی ساده با بیماری روبرو می‌شوند و یا اینکه فقط می‌توانند ناقل باشند. اما حالا به نظر می‌رسد این بیماری برای جوانان هم می‌تواند کشنده باشد. به عقیده پژوهشگران علت این امر احتمالا مربوط به میزان آلودگی فرد به ویروس و همچنین ژن‌ها باشند.

 

در واقع به نظر می‌رسد این مسئله یکی از بزرگترین معماهای پاندمی بیماری کووید ۱۹ یا همان کرونا است. با وجود اینکه بیماری کرونا بیشتر در افراد سالمندی که دچار مشکلات سلامتی اساسی مثل بیماری‌های قلبی، سرطان، دیابت و فشار خون بالا هستند سبب ایجاد بیماری شدید و مشکلات جدی می‌شود اما شواهد چیز دیگری می‌گوید. برخی جوانان که عده‌ای از آن‌ها جز کادر درمانی در سرتاسر دنیا بوده‌اند و از نظر ظاهری در سلامتی کامل به سر می‌برده‌اند در اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

 

 

بیشتر بدانید: ۱۲ تغییر جدید بیماری کرونا که تا پیش از این نمی‌دانستیم

 

 

مشکلات سلامت با شیوع بیماری کرونا

 

مشکلات سلامت با شیوع بیماری کرونا

 

در برخی موارد مشکلات سلامت قبلا تشخیص داده نشده‌اند و بعدا آشکار می‌شوند اما در برخی موارد دیگر حتی این مسئله هم وجود نداشته است. چندین نظریه در این باره ارائه شده است که توجه به آن‌ها جدی به نظر می‌رسد. برخی پزشکان و محققان بر این باورند که میزان ویروسی که در بدن فرد آلوده وجود دارد ممکن است پیامدهای بسیار مهمی داشته باشد.

 

در واقع این بدان معنی است که هر چه مقدار بیشتری ویروس وارد بدن شما شود وضعیت بیماری در شما بدتر می‌شود. با توجه به این نظریه بسیار مهم است که همه مواجهه های احتمالی را به Covid-19 محدود کنیم و تا آنجا که ممکن است در خانه ماندن و فاصله گذاری اجتماهی و نیز رعایت فاصله حداقل ۱/۵ متری با دیگران را رعایت کنیم. در صورت لز.م به ماندن در اجتماع استفاده از ماسک، اتیکت سرفه و عطسه، شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون و فاصله اجتماعی حداقل ۱/۵ متر را رعایت کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ توصیه تغذیه‌ای پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا

 

 

آیا ژنتیک در ابتلا افراد به کرونا نقش دارد؟

 

آیا ژنتیک در ابتلا افراد به کرونا نقش دارد؟

 

پیش از این در مورد مطالعه‌ای که ارتباط گروه خونی افراد با میزان ابتلا به کرونا را بررسی می‌کرد صحبت کردیم. از سوی دیگر برخی پزشکان این مسئله را مطرح کرده‌اند که حساسیت ژنتیکی ممکن است در این زمینه مسئله‌ساز باشد. به عبارت دیگر ژنتیک افراد ممکن است آن‌ها را در برابر ویروس آسیب‌پذیرتر کند. این ایده از سوی مایکل اسکینر، ویروس‌شناس امپریال کالج لندن مطرح شده و بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

 

 

بیشتر بخوانید: رابطه گروه خونی با افزایش ریسک ابتلا به کرونا

 

 

به عقیده این ویروس شناس مشهور این امکان وجود دارد که برخی از ما آرایش ژنتیکی خاصی داشته باشیم که باعث می‌شود بدن ما نسبت به عفونت ویروس کرونا پاسخ بدتری داشته باشد.

 

 

منبع: theguardian

 

کالابرگ الکترونیک