طرز تهیه مرحله به مرحله سوهان قم در خانه | علت سفت شدن سوهان

طرز تهیه مرحله به مرحله سوهان قم در خانه | علت سفت شدن سوهان


23 اردیبهشت 1399 . زمان مطالعه: 4 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه مرحله به مرحله سوهان قم در خانه؛ علت سفت شدن سوهان چیست؟

شیرینی سوهان قم یکی از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های دنیاست که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. سوهان از همان ابتدا در کارگاه‌های آشپزی تهیه می‌شد و هنوز هم کارگاه‌های سوهان پزی کار و بارشان سکه است. با وجود اینکه درست کردن سوهانی با کیفیت سوهان قم در خانه کار چندان آسانی نیست اما غیرممکن هم نیست. طرز تهیه مرحله به مرحله دسر سوهان قم در خانه که از جمله انواع دسر خوشگل و کم هزینه است را در مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه مرحله به مرحله شیرینی خانگی سوهان قم

طرز تهیه مرحله به مرحله سوهان قم در خانه؛ علت سفت شدن سوهان چیست؟

مواد لازم

 

آرد گندم یا قنادی: ۱ قاشق غذاخوری سر پر

آرد جوانه گندم: ۲ قاشق غذاخوری سر پر

عسل: ۲ قاشق غذاخوری

گلوکز: ۱ و ½ قاشق غذاخوری

شکر: ۲۱۰ گرم

کره: ۱۶۰ گرم

زعفران پودر شده: ۱ قاشق چایخوری

هل پودر شده: ۱ قاشق چایخوری

گلاب: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار

مغز پسته و بادام: به مقدار لازم

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه مرحله به مرحله سوهان قم در خانه؛ علت سفت شدن سوهان چیست؟

مرحله اول

 

برای درست کردن دسر سوهان قم ابتدا آرد جوانه گندم و آرد گندم یا قنادی را در یک قابلمه با هم مخلوط کنید. ترکیب این دو آرد را به مدت ۳ دقیقه روی شعله ملایم گاز تفت دهید تا طعم و بوی خامی آن گرفته شود. بعد از ۳ دقیقه قابلمه آرد را از روی شعله گاز بردارید و شکر و گلاب را به آن اضافه کنید و به سرعت و بلافاصله هم بزنید. این ترکیب را دوباره روی شعله ملایم گاز بگذارید و مرتب هم بزنید تا روی مایه سوهان حباب درست شود.

 

مرحله دوم

 

وقتی روی مایه حباب تشکیل شد کره را اضافه کنید تا دوباره روی مایه سوهان حباب تشکیل شود. مایه را هم بزنید تا کره در آن آب شود و سپس گلوکز، زعفران، عسل و پودر هل را اضافه کنید و باز هم بزنید. این مایه را باید به مدت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه به صورت پیوسته هم بزنید تا غلیظ و کشدار شود.

 

مرحله سوم

 

در این مرحله یک فویل پهن کنید. روی فویل را با روغن یا کره چرب کنید و مایه سوهان غلیظ شده را با ملاقه روی فویل بریزید. روی مایه سوهان خلال پسته و یا انواع بادام بریزید و با یک گوشتکوب چرب شده یا وردنه چرب شده سریع مایه سوهان را پهن کنید. این کار باید خیلی سریع انجام شود چون علت سفت شدن سوهان همین است؛ تعلل در باز کردن مایه سوهان. بعد از اینکه مایه سوهان را باز کردید و سرد شد به راحتی می‌توانید آن را از فویل جدا کنید. به این ترتیب سوهان شما حاضر است. سوهان قم به خاطر داشتن آرد جوانه گندم (اگر آرد جوانه گندم پیدا نکردید خودتان جوانه گندم را خشک کنید و آسیاب کنید) و پسته و بادام و زعفران یک دسر نشاط‌آور و دارای خواص مقوی و نشاط‌آور برای بدن است. سوهان را در جای خشک و بدون رطوبت و دور از نور آفتاب در یک ظرف درب‌دار استفاده کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک