چطور در سفر از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری کنیم؟

چطور در سفر از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری کنیم؟


17 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
پیشگیری ابتلا به کرونا در سفر

در ایام شروع کرونا سفر رفتن و مقوله گردشگری تبدیل به یکی از مهم‌ترین معضلات بشر شده است. به عقیده پزشکان در سرتاسر دنیا سفر رفتن احتمال ابتلا به ویروس کرونا را بالا می‌برد دلیلش هم ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن در طول سفر است. اما اگر سفر ضروری پیش آمد چه کار کنیم و چه تدابیری را رعایت کنیم تا به ویروس بیماری کرونا کووید ۱۹ مبتلا نشویم. CDC، مرکز مدیریت پیشگیری بیماری‌های عفونی و واگیردار آمریکا برای سفر در زمان کرونا تا پیش از پیدا شدن درمان قطعی کرونا و ساخت واکسن و اینکه چطور در سفر از ابتلا به کرونا پیشگیری کنیم پروتکلی را طراحی کرده است. در سرویس سلامت مجله کوروش این پروتکل را بخوانید. 

 

 

توصیه‌های سفر در ایام اپیدمی ویروس کرونا

 

توصیه‌های سفر در ایام اپیدمی ویروس کرونا

 

در وهله نخست CDC به افراد توصیه می‌کند که در خانه بمانند و تا حد امکان به سفر نروند. به خصوص اگر این سفر ضروری نیست و صرفا جنبه تفریحی دارد. بهترین کار در این دوران پاندمی کرونا رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است. اگر بیمار هستید در خانه بمانید و از حضور در اجتماع پیشگیری کنید. اگر بالای ۶۰ سال سن دارید، دچار بیماری‌های زمینه‌ای و نقص ایمنی هستید و یا اینکه در ۵ سال گذشته سرطان فعال داشته‌اید از فکر سفر بیرون بیایید.

 

 

 

اگر در ایام پاندمی ویروس کرونا سفر ضروری پیش آمد چه کنیم؟

 

اگر در ایام پاندمی ویروس کرونا سفر ضروری پیش آمد چه کنیم؟

 

چطور در سفر از ابتلا به کرونا پیشگیری کنیم؟ در واقع اگر در ایام پاندمی کرونا مجبور به سفر شدیم چه بایدها و نبایدهایی را باید در نظر بگیریم که احتمال ابتلا به ویروس بیماری کرونا را به حداقل برسانیم. در وهله اول فقط در صورت ضرورت سفر کنید. این سفرهای ضروری شامل موارد زیر است:

 

*برای ارائه خدمات پزشکی یا نگهداری از فردی که بیمار شده و نیاز به کمک شما دارد.

 

*در صورت اجبار به ماموریت و سفرهای شغلی

 

قطعا اگر خودتان بیمار هستید یا احتمال می‌دهید به خاطر ضعف بدنی در صورت سفر دچار بیماری خواهید شد حتی در صورت پیشامد این موارد هم باید از سفر رفتن اجتناب کنید.

اما در صورتی که از نظر جسمی سالم و قوی هستید و به دلیل موارد بالا مجبور هستید که به مسافرت بروید تا زمان پیدا شدن درمان قطعی و کشف واکسن کرونا حتما موارد زیر را از ابتدای شروع مسافرت تا رسیدن به مقصد و همچنین در زمان برگشت از سفر رعایت کنید تا هم از خودتان و هم از اطرافیان مراقبت کنید:

 

* دستان خود را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با صابون و آب بشویید، مخصوصاً بعد از اینکه در یک مکان عمومی قرار داشتید، یا بعد از فین کردن، سرفه یا عطسه کردن.

*اگر صابون و آب به راحتی در دسترس نیست، از یک ضدعفونی کننده دست استفاده کنید که حداقل ۶۰ درصد الکل داشته باشد. تمام سطوح دستان خود را بپوشانید و دستان خود را با هم مالش دهید تا خشک شود.

 

*از لمس کردن چشم، بینی و دهان خودداری کنید.

 

*از تماس نزدیک با دیگران خودداری کنید.

 

*۶ فوت (حدود ۲ متر) فاصله فیزیکی با دیگران داشته باشید.

 

*جلوگیری از تماس نزدیک از اهمیت ویژه ای برخوردار است به خصوص در صورت برخورد با فرد مبتلا به بیماری کرونا کووید ۱۹ یا فردی که مشکوک به ناقل بودن است.

 

*در محافل عمومی حتما از ماسک استفاده کنید.

 

*هنگام عطسه و سرفه حتما اتیکت استاندارد عطسه و سرفه را رعایت کنید.

 

*تا زمان پیدا نشدن درمان قطعی و کشف واکسن کرونا در وسایل نقلیه عمومی، رستوران‌های بین راهی یا غذاخوری‌های مشکوک غذا نخورید. بهتر است در مسیر سفر غذای خانگی همراه داشته باشید. قبل و بعد از غذا خوردن حتما دستان خود را با آب و صابون بشورید. حتما قاشق و چنگال شخصی یا یک بار مصرف همراه داشته باشید.

 

 

چطور در سفر با وسایل نقلیه مختلف از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری کنیم؟

 

چطور در سفر با وسایل نقلیه مختلف از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری کنیم؟

 

 

 

برخی از انواع سفر (اتوبوس، هواپیما، قطار) ممکن است نیاز به نشستن در کنار دیگران برای مدت زمان طولانی داشته باشد. سفر همچنین ممکن است شما را در مناطق جدیدی از کشور با سطوح مختلف انتقال اجتماعی ویروس قرار دهد. و اگر هم خودتان آلوده هستید سفر شما ممکن است دیگران را در معرض خطر قرار دهد – در طول مسیر، در مقصد و هنگام بازگشت به خانه.

 

اگر مجبور به سفر هستید، بسته به نوع سفری که در پیش دارید خطرات زیر را در نظر بگیرید:

 

*مسافرت هوایی: به دلیل نحوه گردش هوا و فیلتر شدن آن در هواپیماها، بیشتر ویروس ها و میکروب‌های دیگر به راحتی در پروازها پخش نمی‌شوند. با این وجود، در صورت وجود مسافرهایی که احتمالا مبتلا به بیماریCOVID-19  هستند، احتمال انتقال ویروس کرونا در پروازهای شلوغ هم وجود دارد.

 

*مسافرت با اتوبوس یا قطار: نشستن یا ایستادن در فاصله زیر ۲ متر با دیگران برای مدت طولانی می‌تواند شما را در معرض خطر ابتلا یا انتشار ویروس کرونا COVID-19 قرار دهد.

 

*مسافرت با اتومبیل: توقف‌هایی که باید در طول مسیر انجام دهید می‌تواند شما و سایر افرادی که با شما در اتومبیل حضور دارند را در خطر معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دهد.

 

سفر با ماشین کاروان یا:RV  سفر با RV به این معنی است که شما کمتر مجبور هستید برای خوردن غذا توقف کنید. اما توقف برای سوختگیری در پمپ بنزین یا گاز و گازوئیل اجتناب‌ناپذیر است. این توقف ممکن است شما و کسانی که با شما در ماشین ون یا همان کاروان قرار دارند در تماس نزدیک با دیگران که احتمالاً آلوده هستند قرار دهد.

 

 

در زمان شیوع کرونا محدودیت‌های مسافرتی استان‌های مختلف را در نظر بگیرید

 

این امکان وجود دارد که برخی استان‌ها یا شهرها به خاطر وضعیت قرمز شیوع کرونا محدودیت‌های را برای سفر ساکنان سایر شهرها، اقامت در مسافرخانه، هتل، بومگردی‌ها یا خانه‌های محلی و … در نظر گرفته باشند یا در آن شهر مقررات قرنطینه وضع شده باشد. قبل از تصمیم به سفر حتما از این وضعیت باخبر شوید. فقط به این دلیل که محدودیتی در زمان برنامه ریزی برای ترک شهر مبدا وجود ندارد به این معنی نیست که هنگام ورود به شهر محدودیتی در این زمینه هم وجود نخواهد داشت.

 

 

اگر مجبور هستید در طول سفر در هتل، مسافرخانه یا متل اقامت کنید به این موارد توجه کنید

 

اگر مجبور هستید در طول سفر در هتل، مسافرخانه یا متل اقامت کنید به این موارد توجه کنید

 

*همان مراحلی را که در سایر اماکن عمومی انجام می‌دهید اینجا هم اجرا کنید. به عنوان مثال، از تماس نزدیک با دیگران خودداری کنید، مرتب دستان خود را بشویید و ماسک بپوشید.

 

وقتی به اتاق یا سوییت خود می‌روید تمام سطوح را تمیز و ضد عفونی کنید. این سطوح شامل میزها، دستگیره درها، کلیدهای روشنایی، میزهای کنار تخت، تختخواب، گوشی تلفن، کنترل از راه دور کولر و تلویزیون و سیستم گرمایی و سرمایی، شیر آب توالت و دستشویی و سینک ظرفشویی و … است.

 

 

*یک ضد عفونی کننده الکی استاندارد (بالای ۶۰ درصد و بهتر است که ۷۰ درصد الکل باشد) و سایر لوازم نظافت شخصی، از جمله ماسک و دستکش یکبار مصرف را به همراه داشته باشید.

 

*قبل از استفاده بشقاب، لیوان، قاشق و چنگال و سایر لوازم استیل غذاخوری (غیر از لوازمی که در پک بسته‌بندی هستند ) را با آب و مایع شوینده بشورید.

 

 

 

 

اقدامات لازم در سفرهای جاده‌ای در زمان شیوع بیماری کرونا

 

اقدامات لازم در سفرهای جاده‌ای در زمان شیوع بیماری کرونا

 

در درجه نخست CDC به شما توصیه می‌کند تا حد ممکن در خانه بمانید و فاصله گذاری اجتماعی را در دستور کار خود قرار دهید به خصوص اگر در معرض خطر ابتلا به نوع شدید بیماری هستید. بیماری کرونا هنوز دارو و درمان اختصاصی ندارد و تا زمان ساخت واکسن کرونا باید فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید. با این حال اگر مجبورید مسافرت کنید، توجه داشته باشید که بسیاری از مشاغل (مانند رستوران‌ها و هتل‌ها و اماکن گردشگری) ممکن است هنوز در ایام کرونا تعطیل باشند.

 

قبل از شروع سفر نیازهای خود را پیش بینی کنید:

 

*غذا و آب را برای زمان حضور در جاده آماده کنید. این احتمال را بدهید که فروشگاه‌های مواد غذایی هم ممکن است تعطیل باشند.

 

*هر دارویی را که ممکن است در طول سفر نیاز داشته باشید همراه خود بیاورید.

 

*مقدار کافی از ضدعفونی کننده دست الکلی (حداقل ۶۰٪ الکل) را بسته‌بندی کرده و آن را در محلی که به راحتی در دسترس است نگه دارید.

 

*اگر لازم است یک شب در جایی بمانید، از قبل مکان رزرو کنید.

 

*برنامه‌ریزی کنید تا حد ممکن حداقل دفعات را در طول جاده متوقف شوید اما مطمئن شوید که هنگام خواب آلودگی استراحت کنید.

 

*یک ضد عفونی کننده سطوح استاندارد و سایر لوازم نظافت شخصی را بیاورید.

 

*اگر بیمار هستید سفر نکنید و با افراد بیمار هم به سفر نروید.

 

 

سوالات رایج در مورد چگونگی سفر در ایام شیوع ویروس کرونا

سوالات رایج در مورد چگونگی سفر در ایام شیوع ویروس کرونا

 

 

آیا مسافرت برای دید و بازدید از دوستان و خانواده در ایام کرونا کار درستی است؟

 

پیشگیری از ابتلا به بیمار کرونا در سفر تا پیش از پیدا شدن درمان قطعی کرونا کار سختی است. در واقع سفر به قصد دیدار دوستان و خانواده شانس شما ابتلا و گسترش COVID-19 را افزایش می‌دهد. ممکن است فردی ناقل ویروس کرونا که COVID-19  باشد و آن را به دیگران منتقل نکند اما علامتی نداشته باشد. در صورتی که شما یا عزیزانتان در معرض خطر بیشتری از عوارض COVID-19 قرار دارید (ابتلا به بیماری زمینه‌ای و نقص ایمنی و سن بالای ۶۰ سال) آلودگی ممکن است به این ویروس خطرناک باشد. افراد در معرض خطر بیشتری برای عوارض، باید اقدامات احتیاطی بیشتری را انجام دهند.

اگرچه در این روزهای سخت و استرس‌زا جدایی از عزیزان سخت است، اما سعی کنید از روش های دیگری با استفاده از چت‌های ویدیویی یا تماس تلفنی با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

 

 

آیا چادر زدن یا رفتن به کمپینگ در زمان شیوع ویروس کرونا کار امنی است؟

 

CDC توصیه می‌کند تا پیش از پیدا شدن درمان قطعی و واکسن برای کرونا تا حد ممکن در خانه بمانید و از تماس نزدیک با دیگران خودداری کنید، به خصوص اگر در معرض خطر بیشتری از بیماری شدید هستید. رفتن به کمپینگ در زمانی که کشورهای دنیا با بحران پاندمی ویروس کرونا مواجه هستند استفاده از امکانات عمومی مشتریک یا پیاده‌روی در مسیرهای شلوغ می‌تواند خطرناک باشد. این امر به این دلیل است که ممکن است کسی مبتلا به COVID-19 باشد و آن را به دیگران منتقل کند حتی اگر علامتی نداشته باشد. کمپینگ کردن و چادر زدن مناطق دور افتاده و دور از مراقبت پزشکی هم به خاطر دوره سکون و خاموش بودن ویروس کرونا کاری خطرناک است.

 

 

منبع: cdc

 

 

کالابرگ الکترونیک