طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی و خوشمزه + فیلم آموزش

طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی و خوشمزه + فیلم آموزش


1 خرداد 1402 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی و خوشمزه + فیلم آموزش تهیه

دلمه برگ مو از آن‌دسته غذاهای با رب انار خوشمزه و پرطرفداری است که اتفاقا به عنوان یک غذا با گوشت چرخ کرده هم دستور پخت آسانی دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید انواع دلمه به عنوان یکی از محبوب‌ترین فینگر‌فودهای دنیا ریشه در آشپزی یونانی دارد و اصلا در یونان یک غذای سنتی محسوب می‌شود. البته در شهرهایی مثل سنندج دلمه برگ مو جزو غذاهای شام شب یلدا و از جمله غذاهای اصلی عید در آذربایجان و غذاهای ماه رمضانی در تبریز است. برای تهیه دلمه برگ مو می‌توانید آن را با شکر و رب انار مزه‌دار کنید و یا دلمه برگ مو با سرکه و شکر را امتحان کنید. شما می‌توانید به سادگی یک وعده دلمه برگ مو برای ۱۰ نفر یا بیشتر در عرض مدت زمانی کوتاه آماده کنید. در سرویس آشپزی دستور تهیه دلمه برگ مو با رب انار مجلسی و ملس به روش شهرهای مختلف همراه با ویدئوی آموزشی طرز تهیه دلمه برگ مو ساده خانگی را برای شما آماده کرده‌ایم. با مجله کوروش همراه باشید.

 

طرز تهیه دلمه برگ مو ملس با چاشنی رب انار

 

مدت زمان آماده سازی: ۱ ساعت

مدت زمان پخت: ۱ ساعت

 

میزان کالری در ۱۰۰ گرم دلمه برگ مو: ۱۶۷ کالری

 

طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی و ملس با چاشنی رب انار+ترکیب مواد داخل دلمه

 

مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو مجلسی (برای ۶ تا ۱۰ نفر)

 

  • مغز ران گوساله: نیم کیلوگرم
  • برنج خام: یک لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • جعفری تازه و ریز خرد شده: ۲/۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • پیاز یک عدد بزرگ
  • زردچوبه و پودر فلفل سیاه: هر کدام یک قاشق چایخوری
  • نمک ۲/۱ قاشق چایخوری
  • برگ مو تازه یا کنسرو شده: نیم کیلوگرم

 

مواد لازم برای چاشنی دلمه برگ مو

 

  • کره: ۳۰ گرم
  • شکر: ۱ تا دو قاشق غذاخوری
  • نمک: ۱/۴ قاشق چایخوری
  • رب انار: ۳ قاشق غذاخوری
  • آب: یک استکان

 

طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی با چاشنی رب انار

 

طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی و ملس با چاشنی رب انار+ترکیب مواد داخل دلمه

مراحل طرز تهیه دلمه برگ مو

 

برای درست کردن دلمه برگ مو، مثل طرز تهیه دلمه برگ مو شیرازی، یا طرز تهیه دلمه برگ مو کرمانشاهی، باید ابتدا برگ‌های مو را آماده کنید. مواد داخل دلمه را هم درست کنید. سپس مواد را داخل برگ‌های مو بپیچید و آن را ببندید. در آخر دلمه‌ها را روی حرارت ملایم بپزید و چاشنی‌ها را به آن اضافه کنید. برای آموزش مراحل تهیه دلمه برگ مو روش زیر را دنبال کنید.

 

مرحله اول؛ خیساندن برنج و برگ مو

 

برای درست کردن دلمه برگ مو با چاشنی رب انار، ابتدا برنج را خیس کنید. اگر از کنسرو برگ مو استفاده می‌کنید حتما برگ موها را به مدت ۲ تا سه ساعت در آب بخیسانید. برگ موهای کنسروی نمک زیای دارند و شور هستند. بعد از این مدت برگ موها را با آب بشورید و در یک آبکش کنار بگذارید تا آب‌شان گرفته شود.

 

مرحله دوم؛ آماده کردن مایه دلمه برگ مو

 

در یک ظرف تمام مواد مایه دلمه، به جز گوشت، را بریزید و با حسابی با هم مخلوط کنید. گوشت مغز ران گوساله را به صورت ورقه‌های نازک برش بزنید. پیازها را نگینی خرد کنید و با کمی روغن تفت دهید. وقتی که پیازها سبک شد برش‌های گوشت را با پیاز تفت دهید.

انواع گوشت گاو و گوساله از جمله ران و سردست گوساله را می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

 

مرحله سوم؛ پیچاندن دلمه برگ مو

 

روی یک برگ مو یک برش از گوشت را بگذارید و یک یا دو قاشق از مواد مایه دلمه را در وسط آن بریزید. برگ مو را بپیچانید و رول کنید. تمام دلمه‌ها را در یک قابلمه بچینید، نصف استکان آب به دلمه‌ها اضافه کنید.

حتما بخوانید  لیست 8 مورد از بهترین انواع پاک کننده سطوح سرامیک، چوبی و ...

 

مرحله چهارم؛ پختن دلمه برگ مو با چاشنی رب انار

 

روی دلمه‌ها یک بشقاب سرامیک سنگین و یک وزنه مثل سنگ ترازو بگذارید که در زمان پخت وا نروند. برای تهیه چاشنی یا شهد دلمه کره را کمی آب کنید و رب‌ انار، نمک، شکر و آب را به آن اضافه کنید. شهد دلمه را در اواخر پخت روی دلمه‌ها بریزید.

مدت زمان لازم برای پختن دلمه برگ مو ۲ ساعت است. این دلمه برگ مو به خاطر اضافه کردن چاشنی رب‌ انار ملس است، اگر طعم ملس را نمی‌پسندید رب‌ انار را حذف کنید. برخی افراد برای سس دلمه برگ مو مثل طرز تهیه دلمه برگ مو تبریزی از رب گوجه فرنگی استفاده می‌کنند. طرز تهیه رب گوجه فرنگی را بلد هستید؟

برای تهیه انواع کره، رب انار، رب گوجه، نمک و شکر می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

 

نکاتی برای انتخاب برگ دلمه مو

 

نکاتی برای انتخاب برگ دلمه مو

 

*برای تهیه دلمه برگ مو خانگی بهتر است از برگ‌های ترد و جوان مو که به اندازه کف دست هستند، استفاده کنید.

*توجه داشته باشید که برگ‌های خیلی بزرگ برای درست کردن دلمه برگ موی خانگی مناسب نیستند. برگ‌های بزرگ معمولاً ضخیم هستند و لطافت خودشان را از دست داده‌اند.

*از برگ‌های خیلی کوچک برای تهیه دلمه برگ مو استفاده نکنید، زیرا این برگ‌ها در زمان پیچیدن پاره می‌شوند. در صورتی که برگ‌ها خیلی کوچک هستند، می‌توانید دو برگ کوچک را کنار هم قرار دهید و سپس دلمه را آماده کنید.

 

ترکیب سبزی دلمه برگ مو چیست؟

 

برخی افراد برای تهیه دلمه خانگی تنها از جعفری یا ترکیب جعفری و پیازچه خرد شده استفاده می‌کنند. اما در اکثر شهرها برای ترکیب سبزی دلمه برگ مو خوشمزه و مجلسی از سبزیجات معطر کوهی و همچنین جعفری، نعناع، مرزه، شوید، ترخون و پیازچه خرد شده استفاده می‌شود.

برای اینکه دقیق‌تر ترکیب سبزی انواع دلمه را بدانید روی لینک مطلب کلیک کنید. همچنین انواع سبزی‌های معطر خشک  و سبزیجات منجمد را می‌توانید برای تهیه دلمه برگ مو از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت حضوری خریداری کرده یا به روش اینترنتی و تلفنی سفارش دهید.

 

فوت و فن‌های درست کردن دلمه برگ مو مجلسی

 

فوت و فن‌های درست کردن دلمه برگ مو مجلسی

 

*اگر از برگ تازه مو استفاده می‌کنید ۲ تا سه دقیقه در آب بجوشانید تا کمی نرم شوند و موقع پیچیدن شکسته نشوند.

*می‌توانید برای درست کردن دلمه برگ مو با رب انار به جای گوشت برش زده برای این مقدار مواد از ۲۵۰ گرم گوشت چرخ‌ کرده هم استفاده کنید. برای خرید انواع گوشت چرخ کرده گوسفندی، گوساله یا مخلوط می‌توانید به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

*برخی ترجیح می‌دهند علاوه بر جعفری از ترکیب تره، نعناع، شوید و ترخون هم برای سبزی دلمه استفاده کنید. ۵ قاشق غذاخوری از ترکیب این سبزی‌ها برای این مقدار دلمه کافی است.

 

طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی با رب انار و فوت و فن های خوشمزه شدن آن

 

*زرشک و کشمش هم جزو مواد محبوب برای درست کردن دلمه برگ مو با رب انار هستند. زرشک را کمی خیس کنید و به مواد دلمه اضافه کنید. برای اضافه کردن کشمش به مواد دلمه آن را با کمی پیاز و زردچوبه و دارچین تفت دهید و به مواد دلمه برگ مو اضافه کنید.

انواع ادویه و زرشک را می‌توانید با سفارش تلفنی یا اینترنتی در سریع‌ترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید یا از امکان فروش حضوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش بهره ببرید.

*قبل از چیدن دلمه‌ برگ مو کف قابلمه را با چند عدد برگ مو بپوشانید تا دلمه‌ها در زمان پخت به کف قابلمه نچسبند.

*نخود لپه یکی از موادی است که معمولا برای پختن دلمه برگ مو با رب انار از آن استفاده می‌شود. اگر طعم لپه را در دلمه می‌پسندید قبل از اضافه کردن به مواد دلمه آن را بپزید. حتما لپه‌ها را یک تا دو روز قبل از درست کردن دلمه بخیسانید و بعد بپزید تا نفخ لپه گرفته شود. 

 

دستور تهیه دلمه برگ مو ملس

 

*اگر قصد دارید برنج را به جز خیس کردن، بپزید یادتان باشد که برنج دلمه نباید زیاد پخته شود. برنج باید فقط چند جوش بخورد و به اصطلاح دانه باشد. برنج را حتما آبکش کنید. 

*می‌توانید مثل دلمه برگ مو ترکیه ای به جای برنج از بلغور گندم یا کینوا هم در طرز تهیه دلمه برگ مو با رب انار استفاده کنید. برای خرید انواع برنج با کیفیت‌های متفاوت و انواع بلغور گندم و بلغور جو می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش اینترنتی، تلفنی و حضوری اقدام کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه چیز کیک هندوانه یخچالی به ۲ روش برای شب یلدا

*طرز تهیه دلمه برگ مو تبریزی به همین ترتیب و با گوشت چرخ کرده است. طرز تهیه دلمه خوزستانی هم به همین ترتیب است و گاهی هم بدون گوشت چرخکرده درست می‌شود.

*برخی به جای رب انار از رب گوجه به عنوان چاشنی دلمه برگ مو استفاده می‌کنند.

*کمی از شهد دلمه را با مواد مایه دلمه برگ مو مخلوط کنید تا مواد دلمه طعم لذیذتری به خود بگیرند.

*آبی که به دلمه اضافه می‌کنید باید خیلی کم باشد در حدی که از سطح دلمه‌ها در قابلمه پایین‌تر باشد و به هیچ‌وجه روی دلمه‌ها را نپوشاند.

*بهتر است برای تهیه دلمه از برگ‌های ترد و جوان استفاده کنید. اگر فصل برگ مو تازه نیست از کنسرو برگ مو استفاده کنید.

*برای پیچیدن دلمه، مواد را روی قسمت پشت برگ دلمه بچینید زیرا قسمت صاف و براق دلمه باید قسمت بیرونی دلمه باشد.

*قبل از سرو دلمه‌ها در ظرف حتما باید شعله گاز را خاموش کرده و دلمه‌ها کمی سرد شده باشند تا وا نروند.

*پیشنهاد می‌کنیم مقاله طرز تهیه دلمه کلم برگ مجلسی تبریزی که یک دلمه ایرانی و مجلسی خوشمزه دیگر است را هم بخوانید.

*در طرز تهیه دلمه برگ مو  با رب انار خانگی می‌توانید به جای گوشت از سویا و یا ترکیب سویا و گوشت نیز استفاده کنید. سویا را می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش حضوری، تلفنی و اینترنتی خریداری کنید.

*در طرز تهیه دلمه برگ مو با رب انار و کشمش به مواد دلمه کشمش تفت داده شده اضافه کنید. برای خرید کشمش پلویی می‌توانید به مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت حضوری سر بزنید یا به روش اینترنتی یا تلفنی آن را خریداری کنید.

*یکی از روش‌های درست کردن سس دلمه خانگی استفاده از ترکیب سرکه و شکر است. برای درست کردن دلمه برگ مو با سرکه و شکر باید سرکه و شکر را ترکیب کنید و سپس روی دلمه‌ها بریزید و اجازه دهید دلمه با حرارت ملایم داخل این ترکیب پخته شود.

*طرز تهیه دلمه برگ مو برای ۴ نفر با درست کردن این دلمه برگ مو برای ۱۰ نفر یا ۲۰ نفر فرقی ندارد. فقط اگر درست کردن دلمه برگ مو با رب انار برای ۲۰ نفر را دارید، می‌توانید مقدار مواد لازم را در این دستور را ۲ برابر کنید.

*اضافه کردن لپه به طرز تهیه دلمه ساده خانگی با رب انار کاملا اختیاری است و در صورت تمایل می‌توانید دلمه را بدون لپه نیز آماده کنید. در دلمه برگ مو تبریزی معمولا از لپه استفاده می‌شود. لپه را می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

*طرز تهیه دلمه برگ مو بدون گوشت هم مرسوم است.

*پیشنهاد می‌کنیم مقاله روش تهیه دلمه برگ مو اصفهانی را هم مطالعه کنید.

 

سوالات متداول

 

چاشنی دلمه برگ مو چی بزنیم؟

 

معروف‌ترین چاشنی برای دلمه برگ مو «سکنجبین» است. می‌توانید در این چاشنی از شکر هم استفاده کنید تا ترشی دلمه‌ها را ملایم‌تر کند. اگر می‌خواهید طعم شیرینی دلمه شما بیشتر باشد می‌توانید به اندازه ۱ قاشق غذاخوری به مقدار شکر اضافه کنید.

یا اینکه اگر دوست دارید طعم دلمه شما ترش‌تر باشد می‌توانید مقدار سرکه را بیشتر در نظر بگیرید تا دلمه ترش‌تری داشته باشید. البته رب انار، رب آلوچه، آبغوره و آبلیمو هم از دیگر چاشنی‌های دلمه برگ مو هستند که در شهرهای مختلف استفاده می‌شوند.

انواع چاشنی های مایع ترش مثل آبغوره، سرکه و آبلیمو را با بالاترین کیفیت می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنی خریداری کنید.

 

برای نرم و ترد شدن برگ‌های مو چه کنیم؟

 

اگر می‌خواهید برگ‌های انگور ترد و نرم شوند، پس از اینکه دلمه‌ها آماده شدند، آنها را داخل یک ظرف مناسب مایکروویو قرار دهید. مایکروویو را روشن کنید و دلمه‌ها را به مدت ۱ تا ۲ دقیقه داخل آن قرار دهید، سپس به همان صورت دلمه‌ها را سرو کنید.

در صورت نبود مایکروویو می‌توانید از فر یا حتی آون توستر نیز استفاده کنید. ترد شدن دلمه‌ها علاوه بر این‌که باعث می‌شود موقع خوردن دلمه احساس بهتری داشته باشید، به مجلسی‌تر شدن دلمه هم کمک می‌کند.

 

 

 

کالابرگ الکترونیک