طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر مجلسی + ترکیب ادویه و سبزی ترشی

طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر مجلسی + ترکیب ادویه و سبزی ترشی


3 شهریور 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر مجلسی + ترکیب ادویه و سبزی ترشی

ترشی بادمجان چه به صورت حلقه‌ای و چه ترشی لیته بادمجان ساده و دودی و مخلوط با همه‌ی غذاها می‌چسبد. درست کردن ترشی بادمجان همیشه در خانه‌های ایرانی مرسوم و پای ثابت سفره بوده است. پاییز فصل درست کردن ترشی‌های مختلف است. آموزش طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر مجلسی به علاوه ترکیب ادویه و سبزی بادمجان شکم پر را در مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه ترشی بادمجان شکم‌ پر مجلسی

 

طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر مجلسی + ترکیب ادویه و سبزی ترشی

 

مواد لازم

 

بادمجان قلمی ریز یا بادمجان دلمه‌ای کوچک: ۲ کیلوگرم

هویج: ۶ عدد

سرکه: به مقدار لازم

سیر: ۱۰ حبه

کرفس: یک ساقه

سبزی ترشی بادمجان شکم پر: نعنا، جعفری، شوید، ترخون، مرزه، گشنیز: ۵۰۰ گرم

ادویه ترشی بادمجان شکم پر شامل گلپر، سیاه دونه، تخم گشنیز: ۵۰ گرم

فلفل تند: ۲ عدد

نمک: ۲ قاشق چایخوری

زردچوبه: ۱ قاشق چایخوری

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر مجلسی + ترکیب ادویه و سبزی ترشی

 

برای درست کردن ترشی بادمجان شکم پر مجلسی ابتدا بادمجان‌ها را بشورید. با یک چاقوی تیز کلاهک بادمجان‌ها را مرتب کنید و وسط بادمجان را با احتیاط چاک بزنید. بادمجان‌ها را در یک قابلمه مناسب بچینید و روی آن مقداری سرکه و نمک را بپاشید. یک ساقه کرفس هم در قابلمه کنار بادمجان‌ها بگذارید تا عطر و طعم خوبی بگیرند. قابلمه را روی حرارت ملایم گاز بگذارید تا بادمجان‌ها فقط مقداری نرم شوند. مراقب باشید له نشوند و با چنگال امتحان کنید. همین که نیم‌پز شدند شعله گاز را خاموش کنید. صبر کنید بادمجان‌ها کاملا خنک شوند.

 

در این فاصله سبزی‌های شسته شده را ساطوری و ریز خرد کنید. هویج، سیر و فلفل را هم ریز و نگینی خرد کنید. تمام مواد خرد شده را به همراه ادویه بادمجان شکم پر، زردچوبه و نمک را با هم مخلوط کنید و در ظروف تمیز و خشک و درب‌دار به صورت افقی بچینید. روی بادمجان‌ها سرکه باقی مانده داخل قابلمه بریزید تا حدی که سرکه روی بادمجان‌ها را بپوشاند (اگر سرکه کم بود اضافه کنید). در صورت تمایل چند فلفل سبز یا قرمز تند را لابه لای بادمجان‌ها بگذارید. درب ظرف را محکم ببندید و به مدت یک هفته در یخچال بگذارید تا ترشی آماده شود و جا بیفتد.

فوت و فن‌های درست کردن ترشی بادمجان شکم پر مجلسی به روش شهرهای مختلف

 

طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر مجلسی + ترکیب ادویه و سبزی ترشی

 

*طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر مجلسی تبریزی و ارومیه به همین ترتیب است.

 

*در طرز تهیه ترشی بادمجان بوشهری یا جنوبی به جز مواد بالا از تمر هندی هم استفاده می‌شود. برای این کار مقدار سرکه را نصف کنید و نیمی از آن را تمبر هندی آب کرده به عنوان سس روی بادمجان‌های شکم پر ریزید.

 

*در طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر شمالی از رب انار استفاده می‌شود. باز هم نیمی سرکه و نیمی رب انار به عنوان سس روی بادمجان‌های شکم پر بریزید و در یخچال بگذارید تا ترشی بادمجان به اصطلاح برسد.

 

*در طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر با آب گوجه فرنگی به این ترتیب عمل کنید: ۱ کیلوگرم گوجه را بشورید و در مخلوط‌کن یا غذاساط بریزید و آن را به صورت آب گوجه تبدیل کنید. سپس به آن سرکه اضافه کنید تا حدی که رقیق شود. حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه این ترکیب را بجوشانید و بگذارید سرد شود. آب گوجه فرنگی را به جای سرکه روی بادمجان‌های شکم پر بریزید.

 

*ترشی بادمجان ساده را هم به همین روش درست کنید. با این تفاوت که مواد داخل شکم بادمجان‌ها را حذف کنید و بادمجان‌ها را بعد از چاک زدن و پخت به صورت ساده در سس مورد علاقه‌تان از آب گوجه فرنگی گرفته تا رب انار و تمر هندی یا سرکه بخوابانید تا خوب برسند.

 

*مقاله طرز تهیه ترشی گوجه فرنگی و ترشی انبه را هم در مجله کوروش بخوانید و تا فصل فراوانی گوجه فرنگی و انبه است حتما آن را درست کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک