طرز تهیه پودر ادویه زعتر لبنانی

طرز تهیه پودر ادویه زعتر لبنانی


13 آبان 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه پودر ادویه زعتر لبنانی

 

۲۳ سپتامبر روز جهانی ادویه زعتر است. درباره این ادویه اصالتا خاورمیانه‌ای چه می‌دانید؟ زعتر یک ادویه مخلوط و چاشنی بسیار پرکاربرد در کشورهای عربی خاورمیانه مثل لبنان و سوریه و کشورهای شمال آفریقا مثل الجزایر و مصر است. یک چاشنی مفید که هم طعمی بی‌نظیر به مواد غذایی از جمله نان می‌بخشد و هم برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. شما به جای خرید ادویه زعتر آماده راحتی می‌توانید ترکیبات ادویه زعتر را تهیه کرده و در خانه این چاشنی مفید و خوشمزه را درست کنید. به شما می‌گوییم که زعتر برای چه خوب است و چه فوایدی دارد و طرز تهیه پودر ادویه یا چاشنی زعتر لبنانی و سوری را در سرویس آشپزی از مجله کوروش بخوانید.

 

 

پودر ادویه زعتر چیست؟

 

پودر ادویه زعتر و چگونگی تهیه آن

 

پودر ادویه زعتر لبنانی یا سوری در واقع در زبان عربی به معنی آویشن است که در فلسطین به صورت خودرو رشد می‌کند. اما چاشنی ادویه زعتر که در لبنان و سوریه و شام (زعتر شامی) ترکیبی از چند ادویه و روغن زیتون است. زعتر سوری شهرت جهانی دارد و بیشتر برای تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت حافظه استفاده می‌شود.

 

در روایات آمده که در عراق و آفریقا فرمول تهیه زعتر یک فرمول سری بوده و در خانواده به سینه به ارث می‌رسیده است. در کشورهای مختلف خاورمیانه و شمال آفریقا از اردن، سوریه، عربستان، مراکش، لیبی، تونس و ترکیه گرفته تا مصر و عراق و ارمنستان و اسرائیل از ادویه زعتر برای طعم‌دار کردن انواع گوشت و همچنین به عنوان تاپینگ ماست، پیتزا و نان استفاده می‌شود.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش ابودردا چهارشنبه سوری + تاریخچه و نکات جالب پخت

 

 

خواص و فواید ادویه زعتر برای تقویت سیستم ایمنی بدن و عفونت ریه

 

خواص ادویه زعتر برای تقویت سیستم ایمنی بدن و عفونت ریه

 

ادویه زعتر ادویه بومی خاورمیاه و شمال آفریقا است، همانطور که ادویه گرام ‌ماسالا ادویه بومی اهالی شبه قاره هند است. تاریخچه ادویه زعتر به قرن‌ها پیش برمی‌گردد. از زمان‌های دور اهالی خاورمیانه از زعتر برای درمان بیماری‌های انگلی استفاده می‌کردند.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه کئی انار خوشمزه و مجلسی با انار تازه و رب انار

 

تقویت حافظه به خصوص در کودکان یک باور دیگر در مورد زعتر بود که به همین دلیل در وعده صبحانه روی نان و پنیر زعتر می‌ریختند. علاوه بر این از جمله خواص ادویه زعتر خاصیت ضد اسپاسم آن است. از جمله دیگر خواص ادویه زعتر درمان برونشیت و تنگی نفس، کاهش و درمان سرفه و برطرف کردن مشکلاتی مثل اسهال و یبوست است.

 

در کشورهای عربی به خصوص در زمان اوج بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی و حالا هم ویروس کرونا کووید ۱۹ از زعتر برای درمان عفونت ریه، تسکین التهاب و پاکسازی دستگاه تنفسی، سیاه سرفه، برونشیت، سیاه سرفه و آرام کردن درد عضلات بدن استفاده می‌کنند.

 

زعتر جریان خون را بهبود می بخشد و در نتیجه در سلامت پوست و مو بسیار موثر است. زعتر سبب تراکم استخوان‌ها می‌شود و در نتیجه برای پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مفید است.

 

 

ویتامین‌ها و املاح معدنی موجود در زعتر برای بهبود عملکرد مغز

 

ادویه و چاشنی زعتر سرشار از مواد مغذی و ترکیبات آلی مفید است. اسید گالیک، کارواکرول و کویرستین، فلانوئیدها، مواد معدنی و مغذی است. در این میان کارواکرول عملکرد مغز را بهبود بخشیده و سبب تقویت حافظه و بهبود خلق و خو می‌شود.

 

 

پودر ادویه زعتر با چه غذاهایی استفاده می‌شود؟

 

پودر ادویه زعتر با چه غذاهایی استفاده می‌شود؟ و نحوه تقویت ایمنی

 

موارد استفاده ادویه عربی زعتر فراوان است. زعتر را به عنوان یک ادویه پلویی روی انواع پلو می‌ریزند. با انواع سالاد و ماست بسیار خوش طعم می‌شود. انواع گوشت سفید و قرمز را با زعتر مزه‌دار می‌کنند. در غذاهای گیاهی مثل هوموس یا حمص و سبزیجات یک چاشنی بسیار خوشمزه است و در تهیه انواع نوشیدنی و دمنوش هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

معمولا زعتر را به صورت خام روی این مواد غذایی می‌پاشند و میل می‌کنند. برای مثال در کشورهای عربی خاورمیانه و ترکیه «نان زعتر» بسیار مشهور است. برای تهیه این نان زعتر را با روغن زیتون ترکیب کرده و قبل یا بعد از پختن نان روی آن می‌ریزند.

 

لبنه هم یک ماست چکیده غلیظ و مشهور در کشورهای عربی است. به لبنه ترکیب زعتر و روغن زیتون اضافه می‌کنند و یک ترکیب بسیار لذیذ و خوشمزه درست می‌کنند.

حتما بخوانید  طرز پخت برنج ایرانی تازه و کهنه | برنج تازه چند ساعت خیس بخورد؟

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوای عربی با شیر خشک + علت کشدار شدن حلوا

 

 

طرز تهیه پودر ادویه زعتر لبنانی و سوری

 

طرز تهیه پودر ادویه زعتر لبنانی و سوری و تقویت سیستم ایمنی بدن

 

مواد لازم برای تهیه پودر ادویه زعتر لبنانی و سوری

 

آویشن خشک: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

کنجد بو داده: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار

سماق: ¼ لیوان فرانسوی دسته‌دار

پودر تخم گشنیز: ۱ قاشق غذاخوری

رازیانه: ½ قاشق غذاخوری

نمک: ½ قاشق چایخوری

روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول

 

برای طرز تهیه پودر ادویه زعتر لبنانی یا سوری ابتدا باید آویشن را در آسیاب پودر کنید. سپس تمام مواد خشک را با هم مخلوط کنید و روغن زیتون را به آن‌ها اضافه کنید. بعد از اضافه کردن روغن زیتون باید با دست ادویه را خوب ورز دهید تا روغن به خورد تمام مواد برود.

 

 

مرحله دوم

 

پودر ادویه زعتر را در یک شیشه درب‌دار تمیز و خشک بریزید. اگر روغن زیتون را به پودر ادویه زعتر اضافه نکنید و موقع استفاده از ادویه به آن روغن زیتون اضافه کنید و پودر ادویه را به صورت خشک در شیشه بریزید، در این صورت پودر ادویه زعتر شما تا ۳ سال هم ماندگاری دارد.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه غذای حمص یا هوموس لبنانی به ۲ روش

 

 

سخن پایانی

 

ادویه زعتر نوعی ادویه مخلوط در خاورمیانه و آفریقا است که به عنوان چاشنی مستقیم روی غذا می پاشند. پودر ادویه زعتر لبنانی یا سوری در واقع در زبان عربی به معنی آویشن است که در فلسطین به صورت خودرو رشد می‌کند. با این ادویه خوشبو و مقوی نان تهیه می کنند و از ادویه روی نان ها می زنند و به عنوان پیش غذا استفاده می کنند زعتر ترکیبی از سبزیجات مختلف است که عطر و بو فوق العاده ای دارد. شما می توانید در انواع پلو ها و خورشت و یا چاشنی سالاد ها از این ادویه خوشبو استفاده کنید. شما به جای خرید زعتر راحتی می‌توانید ترکیبات ادویه زعتر را تهیه کرده و در خانه این چاشنی مفید و خوشمزه را درست کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک