۳ طرز تهیه کتلت مرغ مجلسی و رستورانی + فیلم آموزش

۳ طرز تهیه کتلت مرغ مجلسی و رستورانی + فیلم آموزش


22 اسفند 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کتلت مرغ

2 طرز تهیه کتلت مرغ مجلسی ترد و خوشمزه با مرغ خام یا پختهکتلت مرغ ساده یا کباب شامی مرغ یکی از خوشمزه‌ترین و ساده‌ترین غذاهای نونی سریع و نیم ساعته برای ناهار ایرانی است که با مرغ خام و پخته هر دو قابل تهیه است. ۲ طرز تهیه شامی مرغ مرحله به مرحله  به همراه فیلم آموزشی کتلت فیله مرغ با مرغ خام و پخته را در مجله کوروش بخوانید و تماشا کنید. در سرویس آشپزی همراه ما باشید.

کتلت مرغ بدون سیب زمینی یا با سیب زمینی علاوه بر وعده ناهار، به عنوان یک غذای نونی خوشمزه برای شام، هم برای شام مهمانی و هم برای شام سبک تابستانی، یک گزینه غذا با مرغ عالی است.

کتلت مرغ یک غذای ایده‌آل برای غذای ماه رمضان هم هست که در لیست غذاهای سحری بدون برنج هم جایگاه ویژه‌ای دارد. کتلت مرغ یک غذای سبک و مقوی برای سحری ماه رمضان در برنامه غذایی یک ماهه رمضان است. طرز تهیه خوشمزه‌ترین کتلت مرغ را در اینجا بخوانید.

 

طرز تهیه کتلت مرغ چرخ کرده با سیب زمینی

 

مدت زمان آماده‌سازی و پخت کتلت مرغ ۳۰ دقیقه است. طرز تهیه شامی مرغ بسیار آسان است. همراه ما باشید.

طرز تهیه شامی مرغ با سیب زمینی

مواد لازم کتلت سیب زمینی با مرغ برای ۶ تا ۸ نفر

 

  • سینه مرغ بدون پوست و استخوان: ۲ عدد متوسط
  • سیب زمینی درشت: ۶ عدد
  • آرد سفید: ۲ قاشق غذاخوری
  • پیاز متوسط: ۲ عدد
  • تخم مرغ: ۲ عدد
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل: به مقدار دلخواه

 

مراحل کتلت مرغ با سیب زمینی

 

با طرز تهیه کتلت مرغ و سیب زمینی به صورت نرم و خوشمزه، اول از هر چیز باید سینه‌های مرغ را چرخ کنید و بعد مواد کتلت را آماده کنید. برای تهیه این کتلت خوشمزه با ما همراه شوید.

 

مرحله اول؛ چرخ کردن سینه مرغ برای کتلت مرغ

 

برای درست کردن این کباب شامی مرغ ابتدا سینه مرغ بدون پوست و استخوان را با چرخ گوشت چرخ کنید یا در غذاساز پوره کنید. می‌توانید مقداری چربی گوسفندی هم در صورت دلخواه به مرغ اضافه کرده و همراه با آن چرخ یا پوره کنید تا کتلت مرغ لطیف‌تر شود.

حتما بخوانید  5 روش شستن و تمیز کردن توت فرنگی به نحو صحیح و اصولی

برای خرید مرغ می‌توانید به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

 

بیشتر بخوانید: ۱۲ راز خوشمزه شدن کتلت، شامی و کوکو

 

مرحله دوم؛ رنده کردن سیب زمینی و پیاز

 

در یک کاسه بزرگ سیب زمینی‌ها را ریز رنده کنید و آب آن را بگیرید. پیازها را هم درشت رنده کنید و آب پیاز را بگیرید. گرفتن آب پیاز باعث جلوگیری از وا رفتن کتلت مرغ در هنگام سرخ شدن می‌شود.

 

مرحله سوم؛ اضافه کردن سیب زمینی و پیاز به سینه مرغ چرخ کرده با تخم مرغ

 

تخم مرغ را هم روی مواد بشکنید و گوشت چرخ شده مرغ را اضافه کنید. تمام مواد را با دست خوب ورز دهید. آنقدر مواد کتلت را ورز دهید تا مایه یکدست و لطیف شود. زعفران دم کرده غلیظ و نمک و فلفل را هم اضافه کنید و دوباره مواد را ورز دهید تا یکدست شود.

برای خرید تخم مرغ، نمک، پودر فلفل و زعفران می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

 

مرحله چهارم؛ سرخ کردن کتلت مرغ

 

در یک ماهیتابه روغن را داغ کنید و با دست از مایه کتلت برای هر عدد کتلت مرغ به اندازه یک گردو بردارید، کف دست پهن کنید و در آرد سفید بغلتانید و با احتیاط در ماهیتابه بگذارید تا روی شعله ملایم گاز هر دو طرف کتلت سرخ شود. روغن سرخ کردنی را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

طرز تهیه کتلت مرغ بدون سیب زمینی هم مرسوم است که در این صورت در واقع کتلت مرغ تابه‌ای خواهیم داشت.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کباب تابه ای مرغ

 

فیلم آموزش طرز تهیه کتلت مرغ

 

 

طرز تهیه شامی مرغ و سیب زمینی با مرغ پخته

 

طرز تهیه شامی مرغ و سیب زمینی با مرغ پخته

زمان آماده سازی و پخت کتلت مرغ: ۱ ساعت

 

مواد لازم طرز تهیه شامی مرغ و سیب زمینی برای ۶ نفر

 

  • سینه مرغ متوسط: ۲ عدد
  • تخم مرغ: ۲ عدد
  • پیاز متوسط: ۲ عدد
  • سیب زمینی متوسط: ۶ عدد
  • آرد سوخاری: ۲ استکان
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه شامی مرغ پخته با سیب زمینی

 

در این روش مرغ ابتدا با ادویه‌ها آبپز می‌شود و بعد مایه کتلت مرغ با آن درست می‌شود. در شامی مرغ و سیب زمینی با مرغ پخته کمی از آرد سوخاری استفاده می‌کنیم. انواع آرد از جمله آرد سوخاری را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی خریداری کنید. با مرحله به مرحله تهیه کتلت مرغ با سیب زمینی همراه ما باشید.

 

مرحله اول؛ آماده سازی مواد کتلت مرغ پخته

 

برای درست کردن شامی کباب یا کباب شامی مرغ با مرغ پخته ابتدا باید سینه مرغ را با آب، پیاز، نمک، فلفل و زردچوبه بپزید. سیب زمینی‌ها را هم بپزید و سپس با رنده ریز رنده کنید. پیازها را هم با رنده درشت رنده کنید و آب‌شان را بگیرید.

حتما بخوانید  4 روش طرز تهیه شربت آلبالو خوشرنگ با آلبالو و آب آلبالو

 

مرحله دوم؛ چرخ کردن مرغ پخته و سیب زمینی

 

حالا مرغ پخته شده را تکه تکه کنید و همراه با سیب زمینی رنده شده چرخ کنید.

 

مرحله سوم؛ اضافه کردن پیاز رنده شده و تخم مرغ به مواد کتلت 

 

سپس ترکیب سیب زمینی و مرغ چرخ کرده با با پیاز رنده شده و آب گرفته، تخم مرغ، زعفران، نمک و فلفل مخلوط کرده و مایه کتلت را خوب ورز دهید.

 

مرحله آخر؛ سرخ کردن شامی مرغ و سیب زمینی

 

برای سرخ کردن کتلت پودر سوخاری را در یک بشقاب بریزید، از مایه کتلت برای هر عدد به اندازه یک پرتقال متوسط بردارید. مایه کتلت را در کف دست به شکل گرد یا بیضی پهن کنید. بهترین ضخامت برای کتلت مرغ یک سانتی‌متر است. مایه کتلت را در آرد سوخاری بغلتانید و کتلت‌ها را روی شعله متوسط گاز و در روغن داغ سرخ کنید.

طرز تهیه شامی مرغ بدون آرد سوخاری هم به همین صورت است. آرد سوخاری را می‌توانید حذف کنید.

کتلت مرغ را با سبزیجات پخته یا گریل شده و سیب زمینی سرخ کرده یا سیب زمینی تنوری سرو کنید. طرز تهیه این کتلت با گوشت بوقلمون خام و پخته هم بسیار لذیذ و خوشمزه است.

 

طرز تهیه کتلت مرغ شیرازی

 

طرز تهیه کتلت مرغ شیرازی

 

برای طرز تهیه کتلت مرغ شیرازی، کتلت مثل روش دوم یعنی به روش مرغ آبپز شده درست می‌شود. ابتدا باید مرغ را آبپز و چرخ کنید. سپس آن را با ادویه‌ها مخلوط کنید. در این کتلت از سیب زمینی استفاده نمی‌شود و سبزیجات معطر مثل گشنیز، شوید و جعفری به کار می‌رود. تخم مرغ و آرد هم به انسجام این کتلت کمک می‌کنند.

بعد از آماده شدن مواد، آنها را سرخ کنید و نیازی به پودر آرد سوخاری هم نخواهید داشت. این کتلت را با برنج یا بدون برنج و با سالاد شیرازی و نان می‌توانید میل کنید.

 

طرز تهیه کتلت مرغ با برنج

 

برای درست کردن کتلت مرغ با برنج، می‌توانید به هر یک از روش‌های بالا، کتلت مرغ را درست کنید. سپس برنج را به صورت آبکش یا کته‌ای بپزید و کتلت‌ها را در کنار آن سرو کنید. برنج را به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

 

سوالات متداول

 

چه کار کنیم که کتلت مرغ وا نرود؟

 

برای جلوگیری از وا رفتن کتلت مرغ، حتما آب پیازی که رنده کرده‌اید را بگیرید.

به مایه کتلت کمی (به اندازه ۱ قاشق غذاخوری) آرد اضافه کنید.

مایه کتلت مرغ را قبل از سرخ کردن در تابه، به مدت ۳۰ دقیقه استراحت بدهید.

 

چه کار کنیم که کتلت مرغ به تابه نچسبد؟

 

برای این که کتلت از تابه به راحتی جدا شود، حتما مراحل و نکات جلوگیری از وا رفتن کتلت مرغ را انجام دهید. روغن باید کاملا داغ باشد. به روغن داغ هم کمی نمک اضافه کنید تا از چسبیدن کتلت جلوگیری شود. در ضمن حتما از تابه نچسب که تفلون آن سالم باشد، استفاده کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک