طرز تهیه دسر یخچالی شارلوت سلطنتی یا رویال بدون فر

طرز تهیه دسر یخچالی شارلوت سلطنتی یا رویال بدون فر


23 مهر 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روز جهانی دسر؛ طرز تهیه دسر یخچالی شارلوت سلطنتی یا رویال بدون فر

۱۴ اکتبر (۲۳ مهر) هر سال روز جهانی دسر است. دسر که یک زمانی خوراکی مخصوص طبقه اشراف و ثروتمندان بود حالا دیگر قرن‌هاست که در دسترس عموم افراد است. انواع دسر با شیر، میوه، ژله و دسر خامه‌ای و شکلاتی و … برای پذیرایی در مهمانی و تولد و دورهمی بسیار پرطرفدارند. به مناسبت روز جهانی دسر طرز تهیه کیک یخچالی یا دسر فرانسوی شارلوت سلطنتی یا رویال که یک دسر خوشکل و خوشمزه و یک دسر ساده و سریع بدون فر است را در مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه دسر شارلوت سلطنتی یا رویال

 

روز جهانی دسر؛ طرز تهیه دسر یخچالی شارلوت سلطنتی یا رویال بدون فر

مواد لازم

 

کیک رولتی: ۳ عدد (از فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا سوپرمارکت‌ها تهیه کنید)

پودر ژله آناناس یا توت فرنگی: ۱ بسته

پودر ژلاتین: ۱ قاشق غذاخوری سر پر

آب جوش: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار

پنیر ماسکارپونه: ۱ بسته

خامه صبحانه: ۱ پاکت ۲۰۰ گرمی

بستنی وانیلی نرم شده: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

آب کمپوت آناناس یا آب توت فرنگی: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار

آناناس خرد شده یا توت فرنگی خرد شده: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار

گردو خرد شده: ¼ لیوان فرانسوی دسته‌دار (اختیای)

 

طرز تهیه

 

روز جهانی دسر؛ طرز تهیه دسر یخچالی شارلوت سلطنتی یا رویال بدون فر

مرحله اول

 

برای درست کردن دسر فرانسوی شارلوت آناناس که در طعم‌های مختلفش به دسر شارلوت سلطنتی یا رویال هم مشهور است ابتدا باید رولت‌ها را از عرض به قطر یک سانتی‌متر برش بزنید. منظور از رولت همان کیک رولتی بسته‌بندی است که در قفسه فروشگاه‌ها وجود دارد نه رولت قنادی.

 

دیواره‌های یک کاسه عمق‌دار و گود را با سلفون بپوشانید. رولت‌های برش زده را در کف و دیواره‌های ظرف بچینید. حالا ژله آناناس را درست کنید. پودر ژله، آب جوش و پودر ژلاتین را با هم مخلوط و به روش بن‌ماری حرارت دهید تا حل و شفاف شود.

 

مرحله دوم

 

در یک ظرف جداگانه پنیر ماسکارپونه و خامه را با همزن هم بزنید تا یکدست شود. حالا بستنی آب شده، آب کمپوت آناناس و ژله آناناس حل شده را هم به این ترکیب اضافه کنید و کمی دیگر هم بزنید. حالا خرده‌های آناناس و گردو را به این ترکیب اضافه کنید. ترکیب فوق را با لیسک به آرامی هم بزنید و داخل یخچال بگذارید تا غلیظ شود و خودش را بگیرد. هر چند دقیقه یک بار چک کنید و ببینید که غلیظ شده است یا نه.

 

مرحله سوم

 

وقتی مایه دسر غلیظ شد آن را در کاسه‌ای که رولت‌ها را چیده بودید بریزید، روی آن را با لیسک صاف کنید، درب کاسه را با سلفون بپوشانید و به مدت ۴ ساعت در یخچال بگذارید تا سفت شود. سپس ظرف دسر را با آرامی برگردانید و دسر شارلوت سلطنتی را با خامه فرم گرفته قنادی و در صورت دلخواه انواع برش میوه تزیین کنید. دسر شارلوت یک کیک یخچالی سریع و خوشمزه و مناسب برای سرو در مهمانی و مجالس است.

 

 

فوت و فن‌های طرز تهیه دسر شارلوت سلطنتی یا رویال

 

روز جهانی دسر؛ طرز تهیه دسر یخچالی شارلوت سلطنتی یا رویال بدون فر

 

*برای درست کردن کیک یخچالی یا دسر شارلوت سلطنتی شکلاتی به جای بستنی وانیلی از بستنی شکلاتی استفاده کنید و روی دسر را هم با شکلات آب کرده به جای خامه تزیین کنید. از خامه فرم گرفته شکلاتی هم می‌توانید استفاده کنید. برای ژله مایه میانی دسر هم از انواع طعم ژله یا حتی ژله خرده شیشه و همین‌طور انواع دسر شکلاتی مثل موس شکلاتی هم می‌توانید استفاده کنید.

 

*طرز تهیه دسر شارلوت توت فرنگی هم دقیقا به همین ترتیب است. با این تفاوت که به جای ژله آناناس، میوه آناناس خرد شده و آب آناناس از ژله توت فرنگی، میوه توت فرنگی خرد شده و آب توت فرنگی استفاده می‌کنید. یادتان باشد دسر فرانسوی شارلوت را با هر میوه‌ای (مثلا انبه) و ژله مربوط به آن میوه و انواع طعم بستنی ساده، زعفرانی و میوه‌ای می‌توانید استفاده کنید.

 

روز جهانی دسر؛ طرز تهیه دسر یخچالی شارلوت سلطنتی یا رویال بدون فر

 

*دسر شارلوت با بیسکوییت لیدی فینگر که بیسکویت محبوب در طرز تهیه دسر تیرامیسو است هم درست می‌شود. به جای رولت از بیسکوییت لیدی فینگر استفاده کنید و کف و دیواره‌های ظرف را با بیسکویت لیدی فینگر بپوشانید. برای اینکه بیسکویت‌ها سر جای خودشان محکم بمانند یک روبان دور بیسکویت‌ها ببندید. دسر شارلوت با بیسکویت لیدی فینگر هم یک دسر مجلسی ساده و سریع و بدون فر و تقریبا ارزان در گروه دسرهای مجلسی است.

 

*دسر شارلوت موز را با میوه، آب میوه و ژله موز درست کنید و یک دسر شارلوت ساده و خوشمزه و ارزان برای مهمانی و دورهمی داشته باشید.

 

 

کالابرگ الکترونیک