۱۶ خاصیت باورنکردنی هویج خام و پخته برای درمان انواع بیماری‌ها

۱۶ خاصیت باورنکردنی هویج خام و پخته برای درمان انواع بیماری‌ها


21 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص هویج خام و پخته برای کرونا، بیماری‌های قلبی، دیابت، لاغری و ...
فهرست محتوا پنهان

بیشترین داستانی که شاید همه ما در مورد خواص هویج خام و پخته در کودکی شنیده‌ایم این است که خوردن هویج موجب بهبود بینایی می‌شود و به ما کمک می‌کند تا در تاریکی دید بهتری داشته باشید. از ابتدای شیوع ویروس کرونا از هویج و آب هویج برای تسریع روند درمان بیماران مبتلا به کرونا بسیار صحبت شده است. در این مقاله قصد داریم با تمام خواص هویج خام و پخته برای سلامت بدن، آشنا شویم. پس با مجله کوروش همراه باشید.

تقریبا هزاران سال پیش، هویج برای اولین بار در منطقه‌ای که امروزه کشور افغانستان در آن قرار دارد، کشت شد. در آن زمان هویج ظاهر نارنجی زیبا و طعم شیرین و دلچسب امروزی را نداشت و یک میوه کوچک با رنگ بنفش و زرد بود که طعمی تلخ و حالتی چوبی داشت. مدت‌ها گذشت و با اصلاحاتی که روی این میوه انجام شد، میوه‌ای نارنجی، ترد و شیرین که اولین در حوالی قرن ۱۶ توسط کشاورزان هلندی کشت شد. امروزه هویج یکی از مقوی‌ترین سبزیجات محسوب می‌شود که خواص بی‌شماری برای بدن دارد.

 

 

با خواص هویج خام و پخته برای سلامت آشنا شوید

 

هویج انواع متفاوتی دارد و در رنگ‌های نارنجی، سفید، زرد، بنفش و قرمز یافت می‌شود. هویج نارنجی رایج‌ترین نوع این ریشه مغذی محسوب می‌شود. رنگ نارنجی و جذاب هویج به دلیل وجود ماده‌ای به نام بتاکاروتن در آن است. در ادامه به مهم‌ترین خواص هویج خام و پخته اشاره شده است.

 

 

۱- سلامت چشم‌ها را با خوردن هویج تضمین کنید

 

سلامت چشم‌ها را با خوردن هویج تضمین کنید

 

هویج یکی از بهترین خوراکی‌ها برای سلامت چشم است. ویتامین A موجود در هویج به سلامت چشم کمک می‌کند و بتاکاروتن موجود در آن از چشم در برابر اشعه خوشید محافظت می‌کند. مطالعات نشان داده است که خوردن هویج موجب می‌شود تا افراد در سنین بالا با مشکلات کاهش بینانی مواجه نشوند. خوردن هویج خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی مثل آب مروارید و شب کوری را کاهش می‌دهد.

 

 

۲- جلوگیری از سرطان با مصرف هویج

 

خواص هویج خام و پخته برای بدن انکار ناپذیر است. خورن روزانه هویج می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را در افراد کاهش دهد. مطالعات نشان داده است که آنتی‌اکسیدان موجود در هویج با رادیکال‌های آزاد مضر در بدن مقابله می‌کنند و احتمال ابتلا به سرطان را در بدن کاهش می‌دهند. هویج دارای ۲ نوع آنتی‌اکسیدان کاروتنوئیدها و آنتوسیانین‌ها است. کاروتنوئید‌ها موجب ایجاد رنگ نارنج و زرد در هویج می‌شوند و آنتوسیانین‌ها مسئول رنگ‌ قرمز و بنفش هستند و در هویج‌هایی با این رنگ‌ها وجود دارند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۲۲ خواص و مضرات آب هویج و بهترین زمان مصرف آن

 

 

۳- با مصرف هویج از بیماری‌های قلبی جلوگیری کنید.

 

آنتی‌اکسیدان موجود در هویج به سلامت قلب کمک می‌کند. پتاسیم موجود در هویج به کنترل فشار خون کمک زیادی می‌کند و فیبر فراوان موجود در آن با کاهش وزن، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را در افراد کاهش می‌دهد.

 

 

۴- تقویت سیستم ایمنی بدن از خواص هویج خام و پخته

 

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص هویج خام و پخته تقویت سیستم ایمنی بدن است. ویتامین C موجود در هویج به ساخت آنتی‌ بادی در بدن کمک می‌کند و سیستم ایمنی بدن را قوی می‌کند. از طرف دیگر این ویتامین موجب جذب بیشتر آهن می‌شود و از بروز عفونت در بدن جلوگیری می‌کند. به همین دلیل هم هست که از ابتدای شیوع ویروس کرونا از هویج و آب هویج برای سریع‌تر کردن روند درمان و بهبودی و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار صحبت شده است.

 

 

۵- هویج و درمان یبوست

 

هویج دارای مقادیر زیادی فیبر است و اگر به صورت خام خورده شود، به رفع یبوست و حرکات روده‌ای کمک زیادی می‌کند.

 

 

۶- هویج برای جلوگیری از دیابت و کنترل بیماری

 

خواص هویج خام و پخته برای افراد دیابتی شگفت انگیز است. فیبر موجود در هویج به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند و ویتامین A و بتاکاروتن موجود در آن می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را در افراد کاهش دهید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۲۲ خواص و فواید انبه و طبع و مصلح آن

 

 

۷- کمک به کاهش وزن و لاغری از خواص هویج خام و پخته

 

کمک به کاهش وزن و لاغری از خواص هویج خام و پخته

 

هویج یک خوراکی بی‌نظیر برای کاهش وزن محسوب می‌شود و از مزیت‌ها و خواص هویج خام و پخته برای کاهش وزن این است که بعد از خوردن آن تا مدت زمان زیادی احساس سیری می‌کنید. این موضوع می‌تواند با کاهش دریافت کالری‌های روزانه، به کاهش وزن در شما کمک کند.

 

 

۸- هویج و سلامت دندان‌ها

 

خوردن هویج نه تنها به از بین بردن پلاک و ذرات غذا در دندان موثر است، بلکه با تحریک لثه به تولید بزاق کمک می‌کند. تشکیل بزاق در دهان به موجب پیشگیری از پوسیدگی دندان و ایجاد باکتری‌های مفید در دهان اهمیت دارد.

 

 

۹-هویج و کمک به دفع سموم بدن

 

مقادیر زیادی ویتامین A موجود در هویج به دفع سموم بدن بدن کمک می‌کند و نقش مهمی در جلوگیری از تجمع چربی و صفرا در کبد دارد.

 

 

بیشتر بخوانید: خواص بامیه و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن

 

 

۱۰- سلامت سیستم گوارش با مصرف هویج

 

سلامت سیستم گوارش با مصرف هویج

 

از دیگر خواص هویج خام و پخته می‌توان به تاثیر آن در هضم غذا اشاره کرد. فیبر موجود در هویج به پاکسازی روده‌ها و هضم غذا کمک زیادی می‌کند و با تنظیم قند خون موجب کاهش وزن می‌گردد.

 

 

۱۱- خواص مفید هویج برای سلامت زنان

 

خواص هویج خام و پخته برای مردان واقعا زیاد است، اما این ریشه مغذی برای رفع مشکلات مربوط به قاعدگی بسیار موثر است. خوردن هویج موجب تنظیم دوران قاعدگی و کاهش علائم یائسگی می‌شود. خوردن روزانه هویج می‌تواند علائمی نظیر گرگرفتگی و تغییرات خلقی را خانم‌هایی یائسه کاهش دهد.

 

 

۱۲- هویج و کاهش فشار خون

 

خواص هویج خام و پخته می‌تواند به کنترل فشار خون در بدن کمک زیادی کند. هویج دارای مقادیر زیادی پتاسیم است که این ماده نه تنها موجب باز شدن شریان‌ها و رگ‌های خوبی می‌شود، بلکه به گردش خون در بدن کمک زیادی می‌کند و برای کنترل فشار خون بسیار موثر است.

 

 

۱۳- هویج و تحریک رشد مو

 

هویج به دلیل داشتن ویتامین A و ویتامین E به بهبود گردش خون در پوست سر کمک می‌کند و موجب رشد موها و جلوگیری از ریزش مو می‌شود. از دیگر خواص هویج خام و پخته جلوگیری از سفید شدن و ضخیم شدن تار موها است.

 

 

بیشتر بخوانید: خواص و فواید آووکادو و مضرات و طبع و مصلح آن

 

 

۱۴- هویج برای درمان بیماری‌های پوستی

 

هویج برای درمان بیماری‌های پوستی

 

هویج به درمان بیماری‌های پوستی نظیر درماتیت و جوش کمک زیادی می‌کند و با مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدانی که دارد از خشکی و پیری پوست نیز جلوگیری می‌کند. اگر می‌خواهید پوست شما همیشه مرطوب و زیبا باشد، روزانه یک لیوان آب هویج بخورید.

 

 

۱۵- هویج و محافظت از پوست در برابر نور خوشید

 

از دیگر خواص هویج خام و پخته جلوگیری از آسیب پوست در برابر نور خورشید است. هویج همانند یک ضد آفتاب طبیعی به پوست شما کمک می‌کند تا از اثرات مضر نور خورشید در امان بمانید. بتاکاروتن موجود در هویج به ترمیم پوست در برابر آفتاب کمک می‌کند و از پوست در برابر اثرات شدید خورشید محافظت می‌نماید.

 

 

۱۶- سلامت ریه‌ها از خواص هویج خام و پخته

 

آب هویج تاثیر زیادی بر سلامت ریه‌ها دارد و با داشتن مقادیر زیاد ویتامین‌های A، E و C به پاکسازی سموم در ریه کمک زیادی می‌کند. مطالعات نشان داده است افرادی که هفته‌ای یک لیوان آب هویج تازه مصرف می‌کنند، ۳۳ درصد کمتر به سرطان ریه و مشکلات ریوی مبتلا می‌شوند.

 

 

نکاتی که باید در مورد خواص هویج خام و پخته بدانید

 

نکاتی که باید در مورد خواص هویج خام و پخته بدانید

آیا خواص آب هویج با خوردن هویج متفاوت است؟

 

هویج مقدار زیادی فیبر دارد و زمانی که شما آب آن را مصرف می‌کنید، فیبر کمتر و قند بیشتری را وارد بدن خود می‌کنید. بهتر است نوشیدن آب هویج را جایگزین خوردن آن نکنید و هویج را در هر دو حالت مصرف کنید. در زمان ابتدا به بیماری کرونا مصرف آب هویج به خاطر کم شدن انرژی بیماری بیشتر توصیه می‌شود.

 

 

بهترین زمان برای مصرف آب هویج چه موقع است؟

 

نوشیدن یک لیوان آب هویج تازه در صبح و با معده خالی می‌تواند موجب جذب تمام مواد مغذی آن شود.

 

 

بیشتر بخوانید: ۲۰ مورد از خواص خیار برای سلامتی بدن

 

 

طبع هویج و آب هویج

 

طبع هویج و آب هویج

 

از نظر طب سنتی ایرانی و اسلامی طبع هویج و آب هویج گرم و‌ تر است. بنابراین کسانی که طبع سرد و خشک دارند باید روزانه هویج یا آب هویج به اندازه کافی میل کنند. افراد گرم مزاج بهتر است هویج را به صورت پخته و با گوشت میل کنند.

 

 

آیا خوردن هویج در بارداری مفید است؟

 

هویج مملو از بتاکاروتن است و برای رشد استخوان‌ها، پوست، چشم و اندام‌های حیاتی بدن نوزاد اهمیت زیادی دارد. خواص هویج خام و پخته و آب هویج در دوران بارداری برای خانم‌های باردار بسیار زیاد است و بهتر است در برنامه روزانه آن‌ها قرار بگیرد. البته خانم‏های باردار درمورد مصرف آب هویج باید با پزشک خود مشورت کنند، زیرا دریافت اضافی ویتامین A ممکن است باعث بروز ناهنجاری های جنینی شود.

 

 

مضرات هویج برای کبد و …

 

شاید بتوان گفت تنها عوارض مصرف زیاد هویج زرد شدن پوست و چشم‌هاست که البته با قطع مصرف هویج برطرف می‌شود. بهتر است مقدار مصرف مجاز هویج را که روزانه ۴ تا ۵ عدد هویج معادل یک لیوان آب هویج است را رعایت کنید. مضرات آب هویج برای کبد هم مورد توجه است. هر چند که ویتامین A برای حفظ سلامت بدن خیلی ضروری است، ولی باید در حد متعادل مصرف شود. مصرف مقادیر زیاد ویتامین A باعث مسمومیت کبدی و سایر مشکلات برای سلامت بدن می‌شود.

 

 

بیشتر بخوانید: ۲۹ خواص و فواید انجیر و طبع و مصلح آن

 

 

ارزش غذایی هویج

 

هویج، غذایی سالم و از گروه سبزیجات است که به صورت ریشه در داخل خاک رشد می‌کند و مزیت‌های بی‌شماری برای سلامت بدن دارد. در ادامه می‌توانید با مواد مغذی موجود در یک دانه هویج خام متوسط آشنا شوید.

  • کربوهیدرات: ۸/۵ گرم
  • پروتئین: ۵/۰ گرم
  • قند: ۳ گرم
  • آب: ۹۰ درصد
  • فیبر: ۷/۱ گرم
  • انرژی: ۲۵ کالری
  • ویتامین A: 509 میکروگرم
  • ویتامین K: 1/8 میکرو‌گرم
  • ویتامین C: 6/3 میلی‌گرم
  • پتاسیم: ۱۹۵ میلی‌گرم
  • کلسیم: ۱/۲۰ میلی‌گرم
  • آلفا کاروتن: ۲۱۲۰ میکروگرم
  • بتاکاروتن: ۵۰۵۰ میکروگرم
  • فولات: ۶/۱۱ میکروگرم
  • فسفر: ۴/۲۱ میلی‌گرم

 

طرز تهیه مربای هویج مجلسی، کیک هویج، خورش هویج مجلسی تبریز، حلوای هویج مجلسی ارومیه و ده‌ها غذا و دسر و شیرینی خوشمزه با هویج از جمله انتخاب‌های دیگری است که برای جا دادن هویج در رژیم غذایی روزانه خود می‌توانید داشته باشید.

 

 

منبع: webmd / parenting.firstcry

 

 

 

کالابرگ الکترونیک