۲ طرز تهیه آش شوربا با گوشت قلقلی و ساده برای درمان سرماخوردگی

۲ طرز تهیه آش شوربا با گوشت قلقلی و ساده برای درمان سرماخوردگی


2 آبان 1401 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 طرز تهیه آش شوربا با گوشت قلقلی و ساده برای درمان سرماخوردگی

آش شوربا یک غذای فوق‌العاده مقوی برای روزهای سرد پاییز و زمستانی است و به طور معمول همه جا از آن به عنوان آش سرماخوردگی یاد می‌شود. وجود سبزیجات تازه و آب گوشت در آش شوربا به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و موجب می‌شود تا بدن راحت‌تر بتواند با بیماری‌های ویروسی مقابله کند. طرز تهیه آش شوربا برای سرماخوردگی بسیار ساده است. سعی کنید برای تهیه آش شوربا از سبزیجات تازه در کنار شلغم و آب لیموترش استفاده کنید. آش شوربا هم جزو انواع آش با گوشت چرخ کرده است و هم بدون گوشت درست می‌شود. در سرویس آشپزی طرز تهیه آش شوربا را در مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه آش شوربا برای سرماخوردگی

 

طرز تهیه آش شوربا برای سرماخوردگی

مدت زمان تقریبی پخت: کمتر از ۲ ساعت

 

مواد لازم آش شوربا اصفهانی برای ۲ تا ۴ نفر

 

  • گوشت چرخ‌کرده: ۲۰۰ گرم
  • پیاز متوسط: ۲ عدد
  • شوید تازه یا خشک: ۱ قاشق سوپ‌ خوری (اختیاری)
  • سبزی آش (گشنیز، تره، اسفناج و جعفری خرد شده): ۲۰۰ گرم
  • برنج نیم دانه: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • پیاز داغ: ۱ قاشق غذاخوری
  • نعنا داغ: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل، زردچوبه و پودر سیر: به مقدار لازم
  • شلغم: یک عدد (اختیاری)

 

مراحل تهیه آش شوربا با شوید

 

برای طرز تهیه آش شوربا با گوشت چرخ کرده که اصفهانی‌ها بیشتر به این سبک آش شوربا درست می‌کنند، باید حبوبات و برنج را جداگانه بپزید تا نرم شود. همچنین کوفته‌های قلقلی را با گوشت چرخ کرده درست کنید. در آخر همه مواد را با هم در یک قابلمه بپزید و سرو کنید. در این آش می‌توانید از سبزی‌های معطر دلخواه تازه یا خشک استفاده کنید. برای مشاهده مراحل تهیه آش شوربا با کوفته قلقلی مراحل زیر را دنبال کنید.

 

مراحل تهیه آش شوربا با شوید برای سرماخوردگی

مرحله اول: پیاز را با روغن تفت دهید

 

برای تهیه آش شوربا ساده ابتدا باید یک عدد پیاز درشت را به صورت مربعی و ریز خرد کنید و داخل ماهیتابه بریزید. مقداری روغن به پیازها اضافه کنید. اجازه دهید پیاز کمی نرم و طلایی شود. بعد نمک، فلفل و زردچوبه را به پیاز اضافه کنید.

 

مرحله دوم: برنج نیم دانه را بپزید

 

حتما بخوانید  طرز تهیه قیمه نخود | غذای نذری محرم یزد و دزفول + فیلم

داخل یک قابلمه ۵ لیوان آب بریزید و روی حرارت گاز قرار دهید. بعد پیازهای سرخ شده را به آن اضافه کنید. سپس بعد از جوش آمدن آب، نصف پیمانه برنج خیس خورده به آب اضافه کنید. برای تهیه این آش بهتر است از برنج نیم دانه استفاده کنید تا زودتر له شود. بعد از اضافه کردن برنج حرارت را کم کنید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید برنج به خوبی پخته شود.

 

مرحله سوم: کوفته قلقلی درست کنید

 

طرز تهیه آش شوربا، بهترین و خوشمزه‌ترین آش برای درمان سرماخوردگی

 

در این مرحله باید یک پیاز را به کمک رنده، ریز رنده کنید و با گوشت چرخ‌کرده مخلوط کنید. سپس گوشت به خوبی ورز دهید تا پیاز و گوشت با هم ترکیب شوند. کمی نمک، فلفل، زردچوبه و در صورت تمایل پودر سیر به گوشت اضافه کنید. سپس گوشت را به صورت کوفته ریزه، آماده کنید و داخل یک ظرف کنار بگذارید.

 

مرحله چهارم: همه مواد آش را با هم بپزید

 

در این مرحله سبزی‌ آش را به ترکیب برنج و آب اضافه کنید و اجازه دهید با حرارت ملایم بپزند. برخی افراد مقداری شوید نیز به آش شوربا اضافه می‌کنند که این موضوع اختیاری است و به سلیقه و طبع شما بستگی دارد.

بعد از چند دقیقه که سبزی آش شوربا کاملاً پخت و برنج لعاب‌دار شد، کوفته ریزه‌ها را به آش اضافه کنید. در این مرحله آش باید در حال جوش باشد، ولی اگر شعله گاز را زیاد کنید، احتمال متلاشی شدن گوشت‌ها وجود دارد. برخی از افراد برای اینکه گوشت قلقلی‌ها طعم و ظاهر بهتری در آش داشته باشد، آن‌ها را به مدت ۱ تا ۲ دقیقه، با مقدار کمی روغن در ماهیتابه تفت می‌دهند و بعد به آش شوربا اضافه می‌کنند.

 

اگر از آش شوربا برای سرماخوردگی استفاده می‌کنید، بهتر است در این مرحله یک شلغم را به صورت مربعی و به اندازه یک بند انگشت خرد کنید و به آش اضافه کنید تا خاصیت آن برای سرماخوردگی دو چندان شود، به این ترتیب آش شوربا شلغم خواهید داشت.

 

مرحله پنجم: آش شوربا را تزیین و سرو کنید

 

طرز تهیه آش شوربا با گوشت قلقلی

 

بعد از اضافه کردن گوشت حداکثر تا نیم ساعت صبر کنید تا گوشت به طور کامل پخته شود. سپس آش شوربا را در ظرف بریزید. آن را با نعنا داغ و پیاز داغ تزئین کنید. می‌توانید موقع خوردن این آش مقداری آب لیموی تازه به آن اضافه کنید. این کار موجب می‌شود تا هم طعم بهتری پیدا کند و هم ویتامین‌های آش شوربا تکمیل شود.

برخی افراد برای ترش شدن آش شوربا به آن آبغوره طبیعی اضافه می‌کنند. از آنجایی که آش شوربا معمولا برای سرماخوردگی استفاده می‌شود، بهتر است از آب لیمو ترش تازه یا نارنج تازه برای طعم دادن به آش استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش رشته  نذری و مجلسی + فیلم

حتما بخوانید  طرز تهیه 4 مدل دسر با بستنی و موز کافی شاپی و خوشمزه

 

فوت و فن‌های طرز تهیه آش شوربا

 

فوت و فن‌های طرز تهیه آش شوربا

 

*برای طرز تهیه آش شوربا با لپه، به همراه دیگر حبوبات، مقداری لپه را هم بپزید و به مواد آش اضافه کنید. لپه به خاطر فوایدی که دارد، می‌تواند به تقویت بدن در برابر سرماخوردگی نیز کمک کند.

*طرز تهیه آش شوربا یزدی شبیه طرز تهیه آش شوربا اصفهانی است با این تفاوت که در آن به جای کوفته قلقلی از گوشت گوسفندی بدون استخوان استفاده می‌شود. در این روش پخت آش شوربا، می‌توانید گوشت را بعد از پخت، با گوشت‌کوب له کرده و به آش اضافه کنید تا آش شوربا غلیظ و کشدار شود.

*می‌توانید آش شوربا بدون گوشت هم درست کنید. در طرز تهیه آش شوربا ساده و بدون گوشت به همین روش بالا مراحل را طی کنید و به جای گوشت از عصاره مغز قلم استفاده کنید تا مقوی باشد.

*در طرز تهیه آش شوربا بدون گوشت برای گیاهخواران، به جای انواع گوشت یا عصاره قلم، از استاک سبزیجات استفاده کنید.

*طرز تهیه آش شوربا عربی، که به آش شوربه هم معروف است و خوزستانی‌ها آن را درست می‌کنند، از لپه و گوجه فرنگی استفاده می‌شود. گوشت مورد استفاده در این آش نیز، گوشت چرخ کرده گوسفندی است. خوزستانی‌ها این آش را تند و با فلفل زیاد می‌پزند ولی اگر آش شوربا برای سرماخوردگی درست می‌کنید، بهتر است از فلفل سیاه در آن استفاده کنید و فلفل قرمز را حذف کنید تا گلویتان تحریک نشود.

*در طرز تهیه آش شوربا شیرازی، به عنوان سبزی آش از اسفناج استفاده می‌شود. حبوبات به کار رفته در این آش، ماش است و گوشت چرخ کرده و برنج نیم دانه نیز برای تهیه آن به کار می‌رود. در طرز تهیه آش شوربا شیرازی باید گوشت چرخ کرده را تفت دهید و بعد با سبزی اسفناج و برنج نیم دانه پخته شده، بپزید. در آخر نیز ادویه‌های دلخواه را اضافه کرده و آن را سرو کنید.

* آش شوربا دو بختیاری، آش شوربا تبریزی، شوربا سیزی یا شوربای تره تبریزی که به شوربا لپه هم مشهور است و آش شوربا با عدس از انواع مشهور طرز تهیه آش شوربا هستند

 

سوالات متداول

 

به جای گوشت در طرز تهیه آش شوربا از چه چیزی استفاده کنیم؟

 

اگر می‌خواهید آش شوربایتان مقوی باشد، به جای گوشت می‌توانید از آب قلم استفاده کنید. اگر گیاهخوار هستید و ممنوعیت خوردن گوشت دارید، می‌توانید استاک سبزیجات را در آن استفاده کنید.

 

چه کار کنیم که آش شوربا با گوشت گوسفندی غلیظ شود؟

 

برای غلیظ شدن آش شوربا، بعد از پخت گوشت، آن را با گوشتکوب له کنید. استفاده از برنج نیم دانه نیز به آش انسجام می‌دهد و حبوبات نیز می‌توانند آش را غلیظ‌تر کنند.

 

 

کالابرگ الکترونیک