۱۸ نکته مهم شستن لباس‌ بافتنی و پشمی با دست و ماشین

۱۸ نکته مهم شستن لباس‌ بافتنی و پشمی با دست و ماشین


9 اسفند 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
18 نکته مهم شستن لباس‌های بافتنی و پشمی با دست و ماشین

روش شستن لباس‌های بافتنی و پشمی و البته خشک کردن لباس‌های بافتنی بدون گشاد شدن را بلد هستید؟ ما پول خود را صرف خرید ژاکت‌ها و بافتنی‌های خوشرنگ و خارق‌العاده می‌کنیم؛ اما چون طرز شستن لباس‌های بافتنی و خشک‌کردن آنها را درست نمی‌دانیم؛ عمر آنها را کوتاه می‌کنیم یا به آنها آسیب می‌زنیم. در مجله کوروش ما برایتان بهترین روش شستن و نکات مهم خشک‌کردن لباس‌های بافتنی‌ با توجه به نوع جنس آن از شال بافت گرفته تا پالتو، پلیور، ژاکت بافتنی و پشمی را جمع‌آوری کرده‌ایم. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد بهترین روش شستن لباس بافتنی پاسخ خواهیم داد. با سرویس سبک زندگی همراه باشید.

 

 

۱. شستن لباس‌های بافتنی با ماشین ‌لباسشویی

 

شستن لباس‌های بافتنی با ماشین ‌لباسشویی

 

در کل بهتر است لباس‌های حساس یا بافتنی خود را با دست بشویید تا در ماشین‌ لباس‌شویی آسیب نبینند. اما اگر می‌خواهید لباس پشمی و بافتنی را با ماشین لباس‌شویی بشویید، نکات زیر را دنبال کنید:

 

از شوینده مناسب استفاده کنید

 

قبل از ریختن مایع لباس‌شویی در ماشین لباس‌شویی، حتما به کارایی شوینده توجه کنید و آن را متناسب را لباس بافتنی انتخاب کنید. شوینده مورد استفاده شما باید فاقد آنزیم باشد. همچنین بعضی از مایع‌های صابونی که مخصوص شست‌وشوی لباس‌های ظریف هستند، بسیار توصیه می‌شود.

محصولات لباس‌شویی فروشگاه‌ها اگر بدون الکل و ملایم باشند، می‌توانند گزینه خوبی برای شستن لباس بافتنی باشند. روش دیگر نیز این است که شامپو بچه را امتحان کنید. می‌توانید انواع مایع لباسشویی و شامپو بچه را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

 

به جنس بافتنی توجه کنید

 

به جنس بافتنی توجه کنید

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

ژاکت شما اکریلیک، ترمه یا پشم است؟ هر جنس پارچه و بافتنی، به دما و مواد خاصی نیاز دارد. همچنین در شست‌وشوی بعضی از مواد نباید از خشک‌کن لباس‌شویی استفاده کنید. اما در کل مواد و الیاف طبیعی را باید با آب سرد بشویید نه با آب گرم. دمای آب به بافت لباس آسیب می‌رساند.

 

به تنظیمات ماشین لباسشویی دقت کنید

 

به تنظیمات ماشین لباسشویی دقت کنید

 

می‌توانید برای شستن لباس‌های بافتنی با ماشین لباسشویی، از دور کند یا دکمه شست‌وشو با دست استفاده کنید. زیرا سرعت زیاد چرخش ماشین نیز به بافت لباس بافتنی آسیب می‌رساند.

 

بیشتر بخوانید: آسان‌ترین روش جرم گیری و از بین بردن بوی بد انواع مدل ماشین لباسشویی

 

برچسب لباس را بخوانید

 

برچسب لباس را بخوانید

 

خواندن برچسب لباس ممکن است مدتی طول بکشد؛ اما ارزشش را دارد. مثلا طبق این برچسب ممکن است بفهمید که ژاکت یا لباس بافتنی‌ شما باید دست شسته شود؛ زیرا محتوای اصلی آن پشم یا ترمه است. خوب است بدانید بهترین دمای آب برای شستن لباس بافتنی و پشمی ۳۰ درجه سانتی‌گراد است.

حتما بخوانید  ۱۵ فواید خوردن گیلاس در بارداری + مضرات برای مادر و جنین

 

۲. شستن لباس‌های بافتنی با دست

 

شستن لباس‌های بافتنی با دست

 

راستش را بخواهید، شست‌وشوی لباس بافتنی و پشمی با دست خیلی هم بد نیست. تنها باید کمی حوصله داشته باشید. لباس بافتنی را در آب ولرم و صابون قرار دهید. لباس را فشار دهید؛ آب روی آن بریزید، دوباره آن را فشار دهید تا آلودگی‌ها همراه با صابون و کف از آن خارج شود.

نباید لباس پشمی و بافتنی را بپیچانید یا بچلانید. تنها باید با دست به صورت عمودی، به لباس فشار وارد کنید. می‌توانید انواع صابون لباسشویی و پودر صابون را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای معنی کلمات و برنامه شستشوی ماشین لباسشویی در مدل‌های مختلف

 

بهترین روش خشک‌ کردن لباس‌های بافتنی و پشمی

 

حالا که فهمیدیم بهترین روش شستن لباس‌های بافتنی چگونه است، باید طرز خشک‌ کردن درست آن را هم یاد بگیریم. برای خشک‌ کردن لباس هم هرگز نباید آن را آویزان کنید؛ زیرا وزن لباس بافتنی زیاد است و به قسمت پایینی آن فشار وارد می‌شود.

می‌توانید لباس را به‌صورت افقی روی حوله خشک قرار دهید تا به‌تدریج خشک شود. ژاکت‌های شسته‌ شده با دست را در زیر تابش مستقیم آفتاب خشک نکنید. آنها نیز به محافظت در برابر آفتاب نیاز دارند.

اگر در شست‌وشوی لباس‌های بافتنی خود دقت نکنید، ممکن است لباستان آب برود، کوچک شود یا کش بیاید. در این صورت، نگران نباشید. می‌توانید لباس بافتنی کوچک شده خود را به سایز اصلی برگردانید.

 

احیا کردن لباس بافتنی آب‌رفته؛ چگونه پالتو و ژاکت پشمی آب رفته را احیا کنیم؟

 

احیا کردن لباس بافتنی آب‌رفته؛ چگونه پالتو و ژاکت پشمی آب رفته را احیا کنیم؟

 

ابتدا لباس پشمی آب ‌رفته خود را در تشت آب ولرم قرار دهید و از نرم‌کننده یا شامپو بچه استفاده کنید. شامپو یا نرم‌کننده الیاف لباس بافتنی را نرم می‌کند و اجازه می‌دهد تا سایز لباس را راحت‌تر تغییر دهید. مایع نرم‌ کننده یا شامپو بچه را در آب حل کنید و ۳۰ دقیقه صبر کنید تا لباس خیس بخورد.

سپس لباس بافتنی را کمی فشار دهید تا آب آن خارج شود. باز هم تأکید می‌کنیم که هرگز نباید لباس بافتنی را بچلانید. سپس لباس را روی یک حوله پهن کنید. حوله را لوله کنید و با دست به آرامی فشار دهید.

وقتی آب اضافی از لباس خارج شد ولی لباس همچنان نم‌دار بود، لباس را از هر طرفی که کوتاه یا تنگ شده، بکشید. این کار را نیز به مدت ۳۰ دقیقه ادامه دهید. لباس شما آماده است! می‌توانید برای خشک‌کردن، روشی که در همین مقاله ذکر شده را اعمال کنید.

برای تهیه  نرم کننده لباس هم می‌توانید خرید حضوری، اینترنتی یا تلفنی خود را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش انجام دهید.

 

نکاتی که باید در مورد روش شستن لباس‌های بافتنی بدانید

 

نکاتی که باید در مورد روش شستن لباس‌های بافتنی بدانید

 

*قبل از انتخاب بهترین روش شستن لباس بافتنی ابتدا برچسب روی لباس را بررسی کنید و ببینید که لباس شما باید با چه دمایی و در چه شرایطی شسته شود.

حتما بخوانید  چطور غذایی درست کنیم که بچه ها دوست داشته باشند

*به طور معمول شستشوی لباس بافتنی و پشمی با دست انتخاب مناسب‌تری است، اما در صورتی که این لباس‌ها را با ماشین لباسشویی می‌شویید، حتماً ماشین را روی دور چرخش کم و دمای پایین تنظیم کنید.

 

*شستن لباسهای پشمی در لباسشویی با آب داغ موجب شل شدن بافت لباس و می‌شود و ظاهر لباس را خراب می‌کند.

 

*برای شستشوی لباس بافتنی و پشمی با دست بهتر است به جای مایع لباسشویی از مقداری صابون استفاده کنید.

 

*به عنوان آموزش شستشوی صحیح لباس‌های بافتنی بهتر است بدانید که استفاده از مایع لباسشویی ملایم انتخاب بهتری برای این کار است و آسیب کمتری به بافت لباس وارد می‌کند.

 

*هرگز لباس پشمی را در زمان شستشو بیش از حد چنگ نزنید و فشار ندهید. این لباس‌ها باید با دقت زیاد و به آرامی شسته شوند تا بافت لباس آسیب نبیند.

 

*برای خشک کردن لباس‌های بافتنی و پشمی بهتر است از دمای پایین اتو استفاده کنید و حتماً یک پارچه سفید روی لباس قرار دهید و سپس لباس را اتو کنید.

 

*لباس‌های بافتنی و پشمی را در برابر نور مستقیم آفتاب خشک نکنید.

 

*نحوه شستن پلیورهای مردانه مثل لباس‌های پشمی است. این لباس‌ها بهتر است با آب سرد و مقدار کمی شوینده ملایم شسته شوند.

 

*استفاده از مواد سفیدکننده و وایتکس برای تمیز کردن لباس‌های پشمی مناسب نیستند. در صورتی که روی این لباس‌ها لک ایجاد شده، می‌توانید مقداری سفیدکننده را با آب ترکیب کنید و برای مدت کوتاهی روی لکه قرار دهید. می‌توانید انواع سفیدکننده لباس را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

 

*بهترین روش شستن لباس بافتنی این است که این لباس‌ها را با آب سرد یا حداکثر ۳۵ درجه سانتی‌گراد و به روشی آرام بشویید.

 

*طرز شستن لباس موهر شباهت زیادی به لباس‌های پشمی دارد. این لباس‌ها باید با دست و با آب سرد شسته شوند. به هیچ عنوان بعد از شستن لباس موهر آن را محکم فشار ندهید تا لباس فرم خود را از دست ندهد.

 

سوالات متداول

 

بهترین روش شستن لباس بافتنی چیست؟

 

روش شستن لباس‌های بافتنی معمولاً روی برچسب لباس حک شده است. اما به هر حال بهترین روش شستن لباس‌های بافتنی این است که آن‌ها را با دست و با آب زیر ۳۰ درجه سانتی‌گراد بشویید تا بافت لباس آسیب نبیند.

 

چرا برای شستن لباس‌های بافتنی و پشمی باید از آب سرد استفاده کنیم؟

 

به عنوان آموزش شستشوی صحیح لباس‌های بافتنی باید بدانید که آب داغ موجب آسیب دیدن به بافت پارچه‌های بافتنی و پشمی می‌شود. این لباس‌ها باید با آب سرد شسته شوند تا لباس بعد از شستشو حالت خود را از دست ندهد و شل نشود.

 

نحوه شستن کلاه پشمی چگونه است؟

 

برای شستن کلاه پشمی باید کلاه را با دست بشویید. برای این کار باید از شوینده ملایم و آب سرد استفاده کنید و در نهایت کلاه را روی یک سطح صاف قرار دهید تا خشک شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک