طرز تهیه کیک دو رنگ، زبرا یا مرمری با نکات طلایی پخت کیک

طرز تهیه کیک دو رنگ، زبرا یا مرمری با نکات طلایی پخت کیک


1 آذر 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کیک دو رنگ، زبرا یا مرمری با نکات طلایی پخت کیک

کیک دو رنگ یا کیک مرمری که به آلمانی به آن Marmorkuchen می‌گویند (marble cake در انگلیسی)، مخصوص این کشور است که اولین بار در قرن نوزدهم پخته شده است. تکنیک این کیک ایجاد جلوه‌ای مرمری با دو رنگ مختلف خمیر کیک در کنار هم است. ادویه‌های مختلف، کشمش، مویز، کاکائو و حتی قهوه برای ایجاد خمیر با رنگ تیره‌تر جهت ایجاد شکل مرمر استفاده می‌شود. مهاجران آلمانی که قبل از جنگ داخلی به آمریکا رفته بودند، سنت کیک مرمر را با خود به همراه بردند. در این مطلب از سایت Toriavey که در مجله‌ کوروش می‌خوانید، می‌خواهیم طرز تهیه کیک دو رنگ یا همان کیک مرمری که به کیک زبرا هم معروف است را به شما آموزش دهیم. همانطور که گفتیم این کیک ده‌ها سال است که در خانه‌ها پخته می‌شود و همچنان یکی از محبوب‌ترین و زیباتری انواع کیک‌های خانگی است؛ پس پخت آن را امتحان کنید.

طرز تهیه کیک دو رنگ یا کیک مرمری یا کیک زبر

 

طرز تهیه کیک مرمری یا کیک دو رنگ با نکات طلایی پخت

مواد لازم

 

زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه

زمان پخت: ۱ ساعت

 

آرد کیک: ۱ و ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار

مخلوط پودینگ و وانیل: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

بیکینگ پودر: ۲ قاشق چای‌خوری

نمک: ۱/۲ قاشق چای‌خوری

کره، هم دمای اتاق: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

شکر: ۱ پیمانه

تخم مرغ بزرگ، هم دمای اتاق: ۳ عدد

عصاره‌‌ی بادام: ۱ و نیم قاشق چای‌خوری

شیر، هم دمای اتاق: ۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار

پودر کاکائو: ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

آب بسیار داغ: ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه کیک دو رنگ، کیک زبرا کیک مرمری با نکات طلایی پخت کیک

 

مرحله‌ی اول

 

کیک مرمری یا دو رنگ از انواع کیک اسفنجی است. برای تهیه آن فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. در یک کاسه‌ی متوسط مخصوص مخلوط کردن، آرد کیک ، مخلوط وانیل، بکینگ پودر و نمک را الک کنید.

 

مرحله‌ی دوم

 

در یک کاسه‌ی بزرگ‌تر، با همزن برقی کره، شکر، تخم مرغ و عصاره‌ی بادام را برای چند دقیقه مخلوط کنید تا مخلوط به رنگ زرد روشن شود.

 

مرحله‌ی سوم

 

نیمی از شیر و نیمی از مخلوط آرد الک شده را اضافه کنید و هم بزنید. سپس باقیمانده شیر و آرد را بزنید. هم زدن را آنقدر ادامه دهید تا خمیر یکدست و خامه‌ای شود. در طول هم زدن حتما خمیرهایی که به کناره‌ی کاسه می‌چسبند را جدا کنید و روی بقیه‌ی خمیر بریزد و هم بزنید.

 

مرحله‌ی چهارم

 

کاسه‌ی متوسطی را که برای آرد الک شده استفاده کردید، بشویید و خشک کنید. به زودی دوباره به آن احتیاج خواهید داشت. در یک کاسه‌ی کوچک، پودر کاکائو و ۱/۳ پیمانه آب بسیار داغ را با هم مخلوط کنید تا یکدست شود.

 

مرحله‌ی پنجم

 

کمی کمتر از نصف مایه‌ی کیک آماده شده را در کاسه‌ای که شسته‌اید، بریزید. مخلوط پودر کاکائو و آب را به آن اضافه کنید و کاملا مخلوط کنید تا کاملاً یکدست و یک رنگ شود. این خمیر، رنگ تیره‌ی کیک دو رنگ شماست. باقیمانده‌ی خمیر هم رنگ روشن کیک خواهد بود.

 

مرحله‌ی ششم

 

قالب نان خود را با استفاده از کره یا اسپری روغن حسابی چرب کنید.

 

مرحله‌ی هفتم

 

خمیر کیک‌های رنگی خود را نزدیک قالب قرار دهید. نیمی از اولین خمیر رنگی را بردارید و آن را با یک قاشق بزرگ داخل قالب خود به صورت تکه‌هایی ضربدری یا بالا و پایین بریزید. حالت نوبت خمیر دوم رنگی است. نیمی از آن را هم با یک قاشق بزرگ در فضاهای خالی بین خمیر اول بریزید تا سطح قالب کاملا پر شود و یک شکل شطرنجی پیدا کند. با نیمی از خمیز‌های باقیمانده، یک لایه‌ی دیگر هم روی لایه‌ی زیرین و به همان ترتیب ایجاد کنید؛ با این تفاوت که جای خمیر تیره و روشن را عوض کنید.

 

مرحله‌ی هشتم

 

طرز تهیه کیک دو رنگ، کیک زبرا کیک مرمری با نکات طلایی پخت کیک

 

حالا چاقوی آشپزخانه‌ی خود را بردارید و آن را داخل خمیر فرو کنید و به صورت زیگزاگ‌های عمودی در کل سطح خمیر حرکت دهید. حالا خمیر کیک دو رنگ شما آماده است.

 

مرحله‌ی نهم

 

کیک مرمری را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۴۵-۵۵ دقیقه بپزید، یا تا زمانی که وقتی یک خلال دندان را داخل آن فرو می‌کنید، کیک به آن نچسبد. آن را از فر خارج کرده و کنار بگذارید به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه، خنک شود. سپس کیک دو رنگ را با احتیاط از قالب خارج کرده و باز هم به آن زمان دهید تا کاملا خنک شود.

 

طرز تهیه کیک دو رنگ، کیک زبرا کیک مرمری با نکات طلایی پخت کیک

 

این کیک خانگی خوشمزه به مدت سه تا چهار روز در دمای اتاق قابل نگهداری است. بهتر است آن در بسته بندی پلاستیکی یا فویل بپیچید تا رطوبت آن حفظ شود و تازه بماند.

 

 

کالابرگ الکترونیک