طرز تهیه شور مخلوط خانگی مرحله به مرحله

طرز تهیه شور مخلوط خانگی مرحله به مرحله


3 آذر 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شور مخلوط خانگی با کلم، هویج، کرفس، خیار و ...

طرز تهیه شور خانگی بسیار ساده‌ است و اگر تنها چند مرحله ساده را با دقت دنبال کنید، می‌توانید خوشمزه‌ترین شور خانگی را با انواع سبزیجات مختلف در خانه تهیه کنید. در این مقاله می‌توانید طرز تهیه شور مخلوط خانگی از وب‌سایت veggiessavetheday را در مجله کوروش بخوانید.

 

 

طرز تهیه شور مخلوط خانگی

 

طرز تهیه شور خانگی با کلم، هویج، کرفس، خیار

مواد لازم برای تهیه شور خانگی

 

انواع سبزیجات مثل هویج، خیار، گل کلم، کرفس، فلفل دلمه‌ای و فلفل سبز خرد شده: ۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار

فلفل تند تازه یا خشک: به مقدار لازم

سیر: ۸ تا ۱۰ حبه

زنجبیل خرد شده: ۲ قاشق چای خوری

تخم گشنیز: ۱ قاشق غذاخوری

دانه فلفل سیاه: ۱ قاشق چای خوری

دانه رازیانه: ۱ قاشق چای خوری

دانه خردل: ۱ قاشق چای خوری

شوید و جعفری تازه: چند شاخه

ترخون تازه: ۲۰۰ گرم

سرکه سفید: نصف لیوان سرکه به ازای هر ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب

نمک: یک قاشق غذاخوری به ازای هر لیوان فرانسوی دسته‌دار آب

 

طرز تهیه

 

مرحله اول

 

طرز تهیه شور خانگی با کلم، هویج، کرفس، خیار

 

درست کردن شور مخلوط خانگی مثل ترشی مخلوط هفت بیجار یک چاشنی قدیمی ایرانی و طرز تهیهآن واقعاً کار ساده‌ای است و سخت‌ترین بخش آن مربوط به صبر کردن برای آماده شدن شور است. برای شروع باید سبزیجات مختلف را بشویید و روی یک پارچه پهن کنید تا کاملاً خشک شوند. سپس آن‌ها را به شکل و اندازه دلخواه برش دهید. معمولاً برای شور سبزیجات را خیلی ریز نمی‌کنند و بهتر است هویج و خیار را به صورت سکه‌ای، گل کلم را به اندازه‌ای که هر وعده راحت خورده شود و بقیه سبزیجات را هم برش خورده و متناسب آماده کنید. توجه داشته باشید که سبزیجات را خیلی نازک برش ندهید. برای اینکه طعم سیر در شور بیشتر حس شود، می‌توانید سیرها را از وسط نصف کنید. در صورت تمایل می‌توانید پیاز بنفش زیر هم به این شور خانگی اضافه کنید.

 

مرحله دوم

 

طرز تهیه شور مخلوط خانگی با کلم، هویج، کرفس، خیار و ...

 

در این مرحله از طرز تهیه شور خانگی با توجه به مقدار سبزیجات و آبی که نیاز دارید، مقدار آب مورد نیاز را داخل قابلمه می‌ریزید. به مقدار مشخص نمک به آن اضافه می‌کنید و اجازه می‌دهید تا آب جوش بیاید. سپس سرکه را به آن اضافه می‌کنید و شعله را خاموش می‌کنید. ۱۵ دقیقه صبر کنید تا آب کمی خنک شود.

 

مرحله سوم

 

ظرف مورد نظر برای شوری را آماده کنید. ظرف شما باید کاملاً تمیز و خشک باشد. سبزیجات مختلف را در یک ظرف با هم ترکیب کنید. سپس سبزیجات خرد شده را داخل شیشه‌های مورد نظر یا یک دبه بزرگ بریزید. سیر، فلفل و سبزیجات را بین هویج و کلم‌ها بیندازید تا بهتر طعم بگیرند. حال ترکیب آب، سرکه و نمک را که حالا خنک شده به مواد اضافه می‌کنیم. درب شیشه‌ها را محکم کنید و برای یک روز آن‌ها را در فضای بیرون از یخچال قرار دهید. در صورت کم شدن آب شوری بعد از یک روز مقداری از ترکیب آب و سرکه و نمک را به روشی که قبلاً درست کرده بودیم، به آن اضافه می‌کنیم و در مکانی خنک نگهداری می‌کنید.

 

نکاتی که باید در مورد طرز تهیه شور خانگی بدانید

 

طرز تهیه شور مخلوط خانگی با کلم، هویج، کرفس، خیار و ...

 

*برای اینکه شور خانگی شما زودتر آماده شوید، می‌توانید ترکیب آب، سرکه و نمک داغ را روی سبزیجات بریزید و بعد از سرد شدن آن را مصرف کنید. می‌توانید این شور را یک روز بعد از آماده شدن مصرف کنید، اما معمولاً شور خانگی بعد از ۱۰ روز تا دو هفته طعم‌دارتر و برای خوردن آماده‌تر است.

 

*بهتر است شور خانگی را در یخچال نگهداری کنید و یا در صورت سرد بودن هوا آن را در محیط بیرون از خانه و در سایه بگذارید.

 

*بهترین زمان برای خوردن این شورها با حفظ عطر و طعم آن تا حدود ۴ تا ۶ ماه است. بعد از این مدت معمولاً شوری تردی خود را از دست می‌دهد و کمی نرم‌تر می‌شود.

 

*توجه داشته باشید که ظرف شور و همچنین سبزیجات باید کاملاً خشک باشند، زیرا در صورت خیس بودن امکان کپک زدن شور خانگی وجود دارد.

 

*می‌توانید از این روش برای شور کردن انواع سبزیجات مختلف مثل پیاز، گوجه، لوبیا سبز و کدو سبز نیز استفاده کنید.

 

*طرز تهیه شور خانگی با کلم قرمز یا همان کلم بنفش، با برگ کلم سفید و با آب گوجه هم مرسوم است.

 

کالابرگ الکترونیک