مشهورترین و پربازدیدترین موزه‌های جهان؛ ۱۰ موزه خاص که باید بشناسید

مشهورترین و پربازدیدترین موزه‌های جهان؛ ۱۰ موزه خاص که باید بشناسید


4 آذر 1399 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مشهورترین و پربازدیدترین موزه‌های جهان؛ ۱۰ موزه خاص که باید بشناسید

موزه‌ها حافظه تاریخی زمین و جوامع‌اند. می‌توانیم به موزه برویم و دری به تاریخ و اعصار گذشته بگشاییم؛ اسکلت‌های دایناسورها را از نزدیک ببینیم و با وسایل زندگی مردمان قرن‌های گذشته آشنا شویم و از سرگذشت‌ آنها در شگفت شویم. طبق اطلاعات گزارش «انجمن سرگرمی و تفریح» (Themed Entertainment Association) در سال ۲۰۱۴، ما لیستی از پربازدیدترین موزه‌های خاص دنیا و مشهورترین موزه‌های جهان را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم. این مقاله جذاب را از سایت The culture trip در مجله کوروش بخوانید.

۱- موزه لوور؛ فرانسه، پاریس

 

مشهورترین و پربازدیدترین موزه‌های جهان؛ ۱۰ موزه خاص که باید بشناسید

 

موزه «لوور» (The Louvre) با حدود سالانه ۹.۳ میلیون بازدیدکننده، در جایگاه اول در لیست پربازدید‌ترین موزه‌های دنیا و مشهورترین موزه‌های جهان ایستاده است. از این مهمانان و بازدیدکنندگان، ۳۰٪ ساکنان داخلی در کشور فرانسه هستند، که به‌طور معمول از نمایشگاه‌های موقت بازدید می‌کنند و ۷۰٪ از شرکت‌کنندگان بین‌المللی هستند که از بنای تاریخی پاریس و نمایشگاه‌های دائمی بازدید می‌کنند.

 

در لوور، آثار هنری شاهکاری مانند «مونالیزا» (Mona Lisa) اثر لئوناردو داوینچی (Leonardo Da Vinci)، مجسمه «ونوس میلو» (Venus de Milo) یا همان «آفرودیت» و بهترین الماس جهان است، «رجنت» (Regent) نگهداری می‌شود. موزه لوور به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان، در فضای گالری ۶۵۰هزار فوت مربع خود حدود ۷۰هزار قطعه هنری را در خود جای داده است.

 

۲- موزه ملی چین؛ چین، پکن

 

مشهورترین موزه‌های جهان؛ ۱۰ موزه که باید بشناسید

 

 

«موزه ملی چین» (National Museum of China) در پکن با ۷.۶میلیون بازدیدکننده در سال ۲۰۱۴، در جایگاه دوم لیست مشهورترین موزه‌های جهان قرار دارد. این موزه رایگان در سال ۲۰۰۳ با ادغام دو موزه (موزه ملی تاریخ چین و موزه ملی انقلاب چین) تأسیس شد در میدان «تیانان‌من» (Tiananmen Square) واقع شده است.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

این موزه هم اکنون با مساحت ۱۹۲هزار متر مربع یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان است. برای دیدن نمایشگاه‌ها در تاریخ مدرن و باستان چین از این موزه دیدن کنید. بسیاری از شاهکارها در این موزه ذخیره شده است، از جمله گنجینه‌های سنگی مانند حوضچه سفالی قرمز رنگ و نقاشی شده و اژدهای جده (jade dragon) که به ۵ تا ۶هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد. در این موزه بزرگ و تاریخی، همچنین می‌توانید پرچمی را که مائو زدونگ (Mao Zedong) در اعلامیه جمهوری خلق چین در سال ۱۹۴۹ برافراشته کرده است، مشاهده کنید.

 

۳- موزه ملی تاریخ طبیعی؛ واشنگتن دی سی، ایالات متحده آمریکا

 

مشهورترین موزه‌های جهان؛ ۱۰ موزه که باید بشناسید

 

«موزه ملی تاریخ طبیعی» (National Museum of Natural History) در واشنگتن دی سی ( Washington DC)، با ۷.۳میلیون بازدید کننده در سال ۲۰۱۴، یکی از پربازدیدترین موزه‌های دنیا و پربازدیدترین موزه در ایالات‌متحده و البته پربازدیدترین موزه تاریخ طبیعی در جهان است. این موزه رایگان در سال ۱۹۱۰ افتتاح شد. در این موزه بیش از ۱۲۶ میلیون نمونه علوم طبیعی و ماکت از جمله ۳۰ میلیون حشره خشک‌شده، ۴.۵ میلیون گیاه، ۷ میلیون ماهی و ۴۰۰هزار عکس نگهداری می‌شود. بزرگترین نمایشگاه موزه، تالار «سنت اوشن» (Sant Ocean Hall) است که بازدیدکنندگان می‌توانند ماکت یک نهنگ آتلانتیک شمالی به طول ۴۵ فوت و یک ماهی مرکب غول پیکر را مشاهده کنند.

 

۴- موزه ملی هوا و فضا؛ واشنگتن دی سی، ایالات متحده آمریکا

 

مشهورترین موزه‌های جهان؛ ۱۰ موزه که باید بشناسید

 

موزه ملی هوا و فضا (National Air and Space Museum)، بزرگ‌ترین مجموعه مصنوعات پرواز انسان و همچنین بزرگ‌ترین مجموعه از ۱۹ موزه موجود در مؤسسه اسمیتسونیان (Smithsonian Institution) است. در سال ۲۰۱۴ این موزه ۶.۷ میلیون بازدیدکننده داشته است و یکی از مشهورترین موزه‌های جهان است.

شگفتی و هیبت پرواز انسان پس از گشت‌وگذار در این موزه رایگان، قلب هرکسی را به تپش وا می‌دارد. در این موزه، قدیمی‌ترین عکس شناخته شده از یک هواپیما، «رایت فلایر ۱۹۰۳» (۱۹۰۳ Wright Flyer) شاتل فضایی «دیسکاوری» (Discovery) و موارد دیگر موجود است.

 

۵- موزه بریتانیا؛ انگلستان، لندن

 

مشهورترین موزه‌های جهان؛ ۱۰ موزه که باید بشناسید

 

موزه بریتانیا (British Museum) در سال ۱۷۵۳ تأسیس شد و اولین موزه عمومی ملی در جهان بود و امروز با ۶.۷ میلیون بازدیدکننده در سال ۲۰۱۴، جزو مشهورترین موزه‌های جهان در انگستان است. همیشه ورود به موزه بریتانیا رایگان بوده است. برخی از مهم‌ترین آثار این موزه شامل «روزتا» (Rosetta Stone)، مجسمه‌های «پارتنون» (Parthenon) و سازه‌های مصر باستان است. این موزه دارای منظره نمادین دادگاه بزرگ ملکه الیزابت دوم، با حیاط داخلی بسته است که در سال ۲۰۰۰ تکمیل شد.

 

۶- موزه هنر متروپولیتن؛ نیویورک، ایالات متحده آمریکا

 

مشهورترین موزه‌های جهان؛ ۱۰ موزه که باید بشناسید

 

بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین گالری هنری در ایالات‌متحده، «موزه هنر متروپولیتن» (The Metropolitan Museum of Art) در شهر نیویورک (New York) است که معمولا با نام مخفف «مت» (The Met) شناخته می‌شود. این موزه در سال ۲۰۱۴،  ۶.۳ میلیون بازدیدکننده داشته است و جزو مشهورترین موزه‌های جهان است. مجموعه دائمی مت، از بیش از ۲ میلیون اثر در طی ۵۰۰۰ سال  نگهداری می‌شود؛ یعنی از تاریخ مصر باستان تا آثار کلاسیک اروپا و آثار مدرن آمریکایی. ساختمان اصلی این موزه در سال ۱۸۷۰ تأسیس شد و در پارک مرکزی (Central Park) در امتداد موزه منهتن (Manhattan’s Museum) واقع شده است.

 

۷- موزه‌های واتیکان؛ در واتیکان

 

مشهورترین موزه‌های جهان؛ ۱۰ موزه که باید بشناسید

 

یکی دیگر از مشهورترین موزه‌های جهان، موزه‌های واتیکان هستند. موزه‌های واتیکان از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ جهش زیادی را در تعداد حضور خود مشاهده کردند. یکی از دلایل آن اولین سال کامل حضور «پاپ فرانسیس» (Pope Francis) است. در سال ۲۰۱۴، ۶.۲ میلیون نفر از موزه‌های واتیکان بازدید کردند. در «واتیکان» (Vatican) مجموعه‌ای از موزه‌ها و گالری‌هایی وجود دارد که در دهه ۱۷۰۰ شروع به کار کردند.

این مجموعه شامل آثار باستانی مصر، مجسمه‌های مربوط به دوران قدیم روم، مجموعه‌ای از آثار قرن پانزدهم، گالری نقشه و هنر مذهبی مدرن و معاصر است. از ۵۴ گالری، آخرین کلیسای «نمازخانه سیستین» (Sistine Chapel) با سقف زیبایی است که توسط «میکل آنژ» (Michelangelo) نقاشی شده است.

 

۸- موزه مدرن تیت؛ انگلستان، لندن

 

مشهورترین موزه‌های جهان؛ ۱۰ موزه که باید بشناسید

«موزه مدرن تیت» (Tate Modern) مجموعه عظیمی از هنرهای معاصر و مدرن بین‌المللی را به نمایش می‌گذارد و در سال ۲۰۱۴، ۵.۸ میلیون نفر از موزه بازدید کردند. موزه تیت که در ساحل جنوبی تیمز واقع شده است، موزه ای رایگان است.

آثار موجود در مجموعه دائمی گالری شامل آثار «پابلو پیکاسو» (Pablo Picasso)، «روی لیختن اشتاین» ( Roy Lichtenstein) و موارد دیگر است.

 

۹- موزه کاخ ملی تایوان؛ تایوان، تایپه

 

مشهورترین موزه‌های جهان؛ ۱۰ موزه که باید بشناسید

 

«موزه کاخ ملی» در تایوان در سال ۲۰۱۴ به ۵.۴ میلیون بازدیدکننده‌ای که برای تماشای مجموعه هنرها و آثار باستانی چینی آمده بودند، افتخار می‌کرد. مجموعه دائمی موزه شامل حدود ۷۰۰هزار اثر هنری است و یکی از مشهورترین موزه‌های جهان است.

این موزه با موزه قدیمی قصر ( Palace Museum) در پکن یک تاریخچه مشترک دارد، موزه قدیمی قصر پس از جنگ داخلی چین هنگام تشکیل جمهوری چین، به ۲ قسمت تقسیم شد. این مجموعه شامل نقاشی، یشم، سرامیک، برنز، کتاب‌های کمیاب، خوشنویسی و غیره است.

 

۱۰- موزه تاریخ طبیعی؛ انگلستان، لندن

 

مشهورترین موزه‌های جهان؛ ۱۰ موزه که باید بشناسید

 

یکی دیگر از پربازدیدترین موزه‌های دنیا «موزه تاریخ طبیعی» در لندن است که ۵.۴ میلیون بازدیدکننده در سال ۲۰۱۴ داشته است. این موزه بیش از ۸۰ میلیون نمونه را در خود جای داده است که قدمت برخی از آنها میلیاردها سال است.

بسیاری از اسکلت‌های بزرگ در سراسر موزه از نهنگ‌ها و فیل‌ها گرفته تا اسکلت عظیم «دیپلودوکوس» (Diplodocus)  که ۱۰۰ سال در سالن ورودی اصلی بوده است، به نمایش گذاشته شده‌اند. «مرکز داروین» (The Darwin Centre) فضایی منحصر‌به‌فرد برای مجموعه‌های تاریخی و همچنین یک آزمایشگاه فعال برای دانشمندان است که در سال ۲۰۰۹ افتتاح شد.

 

 

کالابرگ الکترونیک