طرز تهیه کوکی کریسمس (بیسکویت زنجبیلی) با طرح و تزیینات مختلف

طرز تهیه کوکی کریسمس (بیسکویت زنجبیلی) با طرح و تزیینات مختلف


21 آذر 1402 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کوکی کریسمس زنجبیلی (شیرینی آدمکی) نرم و خوشمزه

کوکی کریسمس زنجبیلی که به آن بیسکویت زنجبیلی یا کوکی جینجر برد هم می‌گویند یکی از شیرینی‌های اصلی روز کریسمس است. درست کردن بیسکویت آدمک زنجبیلی کریسمس یا کوکی زنجبیلی کریسمس، از دیرباز یکی از آداب و رسوم کریسمس بوده است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با دستور پخت شیرینی زنجبیلی به شکل آدمک و طرح‌های دیگر برای شیرینی کریسمس آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طریقه درست کردن کوکی زنجبیلی کریسمس پاسخ خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه خمیر کوکی کریسمس

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد شیرینی پزی ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک ۱/۲ قاشق چای‌خوری
کره نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
شهد شکر  نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر زنجبیل ۱ و نیم قاشق چای‌خوری
بیکینگ پودر ۱ قاشق چای‌خوری
تخم مرغ ۱ عدد
وانیل ۱ قاشق چای‌خوری

 

مواد لازم برای آیسینگ کوکی کریسمس زنجبیلی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آب لیموترش تازه ۱ قاشق چای‌خوری
پودر قند ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
رنگ خوراکی به مقدار لازم
سفیده تخم مرغ ۲ عدد در دمای اتاق

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۴۰ دقیقه

مدت زمان موردنیاز برای پخت کوکی کریسمس زنجبیلی: ۱۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه کوکی کریسمس زنجبیلی

مراحل تهیه طرز بیسکویت کوکی زنجبیلی آدمک کریسمس

از مهم‌ترین آداب و رسوم جشن روز کریسمس علاوه بر تزیین درخت کریسمس می‌توان به تهیه کیک کریسمس و کوکی‌ کریسمس اشاره کرد. برای درست کردن این کوکی کریسمس خوشمزه، به مواد اولیه ساده‌ای نیاز دارید. در ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی زنجبیلی مخصوص کریسمس با طرح‌های مختلف از آدمک گرفته تا کاج و آدم برفی و بابا نوئل و … را بخوانید.

مرحله اول؛ روشن کردن فر و آماده کردن قالب

برای درست کردن شیرینی مخصوص کریسمس ابتدا فر را روی دما ۱۸۰ درجه روشن کنید تا گرم شود. سینی فر را با استفاده از کره یا روغن جامد، چرب کنید و کاغذ روغنی را روی سینی‌ قرار دهید.

مرحله دوم؛ آماده کردن خمیر کوکی کریسمس

طرز تهیه خمیر کوکی کریسمس

در مرحله دوم از طرز تهیه بیسکویت کوکی زنجبیلی یا بیسکویت جینجر باید خمیر کوکی را آماده کنید. برای این کار کره را از یخچال خارج کنید و به تکه‌های مربعی کوچک خرد نمایید. سپس آرد و بیکینگ پودر را ۲ بار الک کنید.

در یک ظرف مناسب آرد، نمک، پودر زنجبیل و بیکینگ پودر را به خوبی با هم مخلوط کنید. سپس در ظرفی دیگر، کره و شکر را با کمک همزن برقی، تا زمانی که یکدست شود هم بزنید. تخم مرغ، شهد شکر (آب و شکر و چند قطره را با هم بجوشانید تا غلیظ شود و به شهد تبدیل شود) و وانیل را به همراه مخلوط آرد به آرامی به ترکیب کره و شکر اضافه کرده و دوباره ترکیب را به خوبی هم بزنید.

ممکن است در ابتدا خمیر شیرینی جینجر برد کمی سفت به نظر برسد، اما زمانی که مواد خوب با هم ترکیب شوند، خمیر نرم شده و شکل می‌گیرد. بعد از آماده شدن خمیر بیسکویت کریسمس، دستان خود را به آرد آغشته کنید و خمیر را به مدت یک دقیقه خوب ورز دهید.

در صورت تمایل شکر، تخم مرغ، آرد، کره، روغن مایع و پودر زنجبیل را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله سوم؛ استراحت دادن به خمیر کوکی کریسمس

بعد از آماده شدن خمیر کوکی، در این مرحله از طرز تهیه شیرینی زنجبیلی کریسمس باید خمیر به دست آمده را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. هر قسمت از خمیر را در کیسه فریزری جدا بگذارید و درب کیسه را ببندید. کیسه را به مدت ۱ ساعت در یخچال بگذارید تا خوب استراحت کند.

مرحله چهارم؛ قالب زدن خمیر کوکی کریسمس

قالب زدن شیرینی آدمکی زنجبیلی

در این مرحله از کوکی زنجبیلی مخصوص کریسمس باید خمیرها را از یخچال خارج کنید. آن‌ها را روی سطح صافی که قبلاً آرد پاشی کردید، پهن کنید و با وردنه خمیر را پهن کنید. خمیر را تا زمانی که به قطر نیم سانتی‌متر برسد، پهن کنید. حالا خمیر آماده است تا آن را قالب‌گیری کنید.

با استفاده از انواع کاتر کریسمس مورد علاقه‌تان به شکل‌های آدمک، عصا، ژاکت و پلیور، کله گوزن، درخت کاج، آدم برفی، دانه برف، زنگوله و … خمیر کوکی را قالب بزنید. برای این کار ابتدا قالب را در آرد بزنید تا خمیر به قالب نچسبد سپس خمیر را قالب بزنید.

کوکی‌های قالب‌زده را در سینی فر با فاصله از یکدیگر قرار دهید. معمولاً برای قالب شیرینی زنجبیلی از قالب‌هایی به شکل آدمک استفاده می‌شود. اما شما می‌توانید این شیرینی‌ها را به هر شکلی که دوست دارید نیز تهیه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شربت نعنا مجلسی غلیظ و کافی شاپی به 3 روش

مرحله پنجم؛ پختن کوکی کریسمس زنجبیلی در فر

در این مرحله از دستور پخت کوکی زنجبیلی کریسمس باید کوکی‌های قالب‌گیری شده را به مدت ۱۰ دقیقه در فر با حرارت ذکر شده، قرار دهید تا طلایی شوند. پس از طلایی شدن کوکی‌ها، آن‌ها را از فر خارج کنید. بهتر است نیم ساعت صبر کنید تا کاملاً خنک شوند و بعد کار تزیین کوکی زنجبیلی را با آیسینگ انجام دهید.

مراحل تهیه لایه تزیینی کوکی کریسمس

مراحل تهیه لایه تزئینی کوکی کریسمس

برای تزیین روی کوکی کریسمس می‌توانید از رنگ‌های مختلف برای جذابیت بیشتر کوکی کریسمس استفاده کنید. در فاصله پخت کوکی کریسمس مایه آیسینگ کوکی را آماده کنید.

مرحله اول؛ آماده کردن مایه آیسینگ

در مرحله نخست زرده و سفیده ۲ عدد تخم مرغ را جدا کنید. تخم‌ مرغ‌های باید هم دمای محیط باشند. سپس سفیده تخم مرغ را با آبلیمو یا آب لیموترش ترکیب کنید و خوب هم بزنید. وقتی این ترکیب یکدست شد به آرامی پودر قند را به آن اضافه کنید و تا زمانی که یک ترکیب صاف و یکدست داشته باشید، هم زدن را ادامه دهید.

آبلیمو و قند را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

مرحله دوم؛ اضافه کردن رنگ خوراکی به مایه آیسینگ

بعد از درست کردن مواد آیسینگ برای تزیین کوکی زنجبیلی کریسمس باید مایه آیسینگ را در چند کاسه جداگانه بریزید و با توجه به رنگ‌هایی که قصد دارید برای تزیین کوکی استفاده کنید در هر کاسه چند قطره رنگ خوراکی مورد نظرتان را بریزید و با مایه آیسینگ ترکیب کنید تا به رنگ مورد نظر برسید. معمولا برای تزیین کوکی کریسمس از رنگ‌های سبز، قرمز، مشکی، سفید و … استفاده می‌شود.

مرحله سوم؛ آموزش تزیین کوکی کریسمس زنجبیلی

آموزش تزیین کردن کوکی زنجبیلی کریسمس

برای تزیین کوکی کریسمس زنجبیلی با آیسینگ باید از قیف‌های مخصوص شیرینی‌پزی استفاده کنید. با استفاده از قیف‌های مناسب (برای هر رنگ آیسینگ یک قیف جداگانه انتخاب کنید) طرح دلخواه‌تان را روی کوکی بزنید. سپس کوکی‌های کریسمس را برای چند دقیقه تا چند ساعت به حال خود بگذارید تا لایه آیسینگ شیرینی‌ها به خوبی خشک شود. برای تزیین کردن کوکی‌ کریسمس، می‌توانید مقداری پودر قند و ترافل هم روی آیسینگ بپاشید یا اینکه کوکی را فقط با ترافل رنگی و پودر قند تزیین کنید.

نکات و فوت و فن‌های پخت بیسکویت کوکی کریسمس

نکات و فوت و فن‌های پخت بیسکویت کریسمس

  • در طرز تهیه بیسکویت جینجر یا کوکی کریسمس، ترکیبات شهد شکر شامل شکر، آب و آبلیمو هستند.
  • برای تزیین کوکی کریسمس از اسمارتیزهای خوشمزه هم می‌توانید استفاده کنید.

روش های نگهداری از کوکی کریسمس

  • می‌توانید کوکی کریسمس را در یک ظرف درب بسته قرار دهید و برای مدت یک هفته در یخچال نگهداری کنید.
  • برای درست کردن آیسینگ کوکی نیاز به استفاده از آب نیست. اما اگر آیسینگ شما غلیظ شد و برای تزیین بیسکویت‌های کریسمسی با مشکل مواجه شدید، می‌توانید چند قطره آب به آیسینگ اضافه کنید و سپس از آن استفاده نمایید.
  • برای تزیین بیسکویت‌های زنجبیلی کریسمس می‌توانید از شیرینی مارشمالو، شکلات آب شده و ترافل‌های رنگی نیز استفاده کنید.
  • خمیر کوکی کریسمس زنجبیلی نباید به مدت زیاد در بیرون از یخچال بماند. اگر آماده کردن و قالب زدن کوکی‌ها طول کشید، بهتر است که کوکی‌های قالب زده را برای ۱۵ دقیقه در یخچال قرار دهید و سپس فوراً روی سینی فر بچینید و برای پخت آماده کنید.
  • در دستور پخت شیرینی زنجبیلی به شکل آدمک یا سایر اشکال توجه داشته باشید که هر چقدر اندازه قالب شیرینی زنجبیلی شما کوچک‌تر باشد، شیرینی زودتر پخته می‌شود. به همین دلیل هر زمان که متوجه شدید اطراف شیرینی در حال طلایی شدن است، باید آن‌ها را از فر خارج کنید.
  • در دستور پخت کوکی کریسمس می‌توانید به جای شکر سفید از شکر قهوه‌ای و یا ترکیب شکر سفید و قهوه‌ای استفاده کنید.

ایده های تزیین بیسکویت کوکی کریسمس

  • برای درست کردن جینجر برد کوکی رژیمی می‌توانید شیرینی را با شکر بسیار کمتر آماده کنید و تنها آیسینگ روی شیرینی را شیرین کنید و یا به جای آیسینگ از شکلات تلخ آب شده به روش بن ماری برای تزیین کوکی کریسمس استفاده کنید.
  • در طرز تهیه کوکی برای کریسمس اگر از قالب استفاده می‌کنید، حتماً قالب را ابتدا در آرد فرو کنید و بعد روی خمیر بزنید تا خمیر بیسکویت به قالب نچسبد.

طرز تهیه کوکی برای کریسمس به روش بازاری با تزیینات جدید و شیک

  • کوکی کریسمس زنجبیلی به شکل خانه هم مرسوم است. برای تهیه کوکی زنجبیلی کریسمسی نرم به شکل خانه نیز از همین دستور پخت کوکی کریسمس استفاده می‌شود. تنها باید بیسکویت‌های زنجبیلی را با کاتر طرح خانه به شکل خانه قالب بزنید.
  • در طرز تهیه کوکی کریسمس می‌توانید برای عطر و طعم بیشتر بیسکویت‌ها از مقداری جوز هندی و میخک پودر شده در خمیر کوکی استفاده کنید.
  • برای تزیین بیسکویت کریسمس باید اجازه دهید شیرینی کاملاً خنک شود و بعد مراحل تزیین را شروع کنید.

تزیین بیسکویت زنجبیلی کریسمس

  • برای پخت بیسکویت کوکی زنجبیلی می‌توانید به جای شکر از شیره خرما یا شیره انگور (خواص شیره انگور) نیز استفاده کنید. برای خرید شیره انگور و شیره خرما می‌توانید به روش خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.
  • در طرز تهیه بیسکوییت جینجر به شکل آدمکی یا خانه یا سایر اشکال توجه داشته باشید که پخت بیش از اندازه کوکی موجب ترک خوردن آن می‌شود.
  • در دستور پخت کوکی کریسمس می‌توانید به جای پودر زنجبیل از زنجبیل تازه رنده شده استفاده کنید. این کار موجب می‌شود تا بیسکویت زنجبیلی شما خوش عطر و طعم‌تر شود.
حتما بخوانید  طرز تهیه زرشک پلو با مرغ رستورانی و نذری + مواد برای ۵۰ تا ۳۰۰ نفر

ایده های هیجان انگیز تزیین و دستور پخت کوکی کریسمس

  • توجه داشته باشید در طرز تهیه کوکی برای کریسمس حتماً از کره سرد استفاده کنید.
  • اگر در طرز تهیه شیرینی کریسمس زنجبیلی به جای شکر از پودر قند استفاده کنید، بافت خمیر شما نرم‌تر و یکدست‌تر خواهد شد.
  • در صورتی که دستور پخت کوکی کریسمس متوجه شدید خمیر شما چسبنده شده، ممکن است که خمیر گرم شده باشد. در این شرایط خمیر را برای چند ساعت در یخچال قرار دهید و بعد دوباره برای قالب زدن اقدام کنید. در صورتی که خمیر سرد است و هنوز می‌چسبد، می‌توانید مقداری آرد روی خمیر بریزید و سپس قالب بیسکویت زنجبیلی را نیز اول داخل آرد بزنید و بعد روی خمیر قرار دهید و قالب بزنید.

فوت و فن های کوکی آدمک زنجبیلی

  • برای تزیین بیسکویت آدمکی زنجبیلی می‌توانید ابتدا آن را داخل شکلات سفید آب شده فرو ببرید و سپس با استفاده از آیسینگ رنگی طرح مورد نظرتان را روی جینجر برد کوکی پیاده کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید برای تزیین کوکی آدمی زنجبیلی و بیسکویت خانه زنجبیلی نرم از انواع خلال پسته، بادام و مغزهای مختلف استفاده کنید.
  • در طرز تهیه بیسکویت زنجبیلی اگر دوست دارید آبنبات یا مغزها را روی شیرینی بچسبانید، بهتر است روی بدنه شیرینی مقداری آیسینگ یا شکلات آب شده بریزید و بعد مغزها یا آبنبات‌های رنگی را روی بیسکویت کریسمسی قرار دهید.
  • در طرز تهیه بیسکویت جینجر اگر شیرینی شما به اندازه کافی پف نکرد، معمولاً ماندن خمیر در بیرون از یخچال و یا گرم شدن خمیر می‌تواند علت این موضوع باشد. از همین رو بعد از آماده شدن خمیر کوکی همانطور که در آموزش کوکی کریسمس نیز عنوان شد، بلافاصله خمیر را داخل فر قرار دهید یا اگر خمیر گرم شده، اجازه دهید در یخچال سرد شود و بعد در فر بگذارید.
  • در طرز تهیه کوکی زنجبیلی ساده، دیگر نیازی به استفاده از قالب آدمکی نیست و می‌توانید‌ کوکی‌ها را به شکل دلخواه فرم دهید و بپزید.

طرز تهیه جینجر برد کوکی رژیمی

تخفیفات لبنیات افق کوروش
  • برای طرز تهیه جینجر برد کوکی رژیمی می‌توانید شیرینی را با شکر بسیار کمتر آماده کرده و تنها آیسینگ روی شیرینی را شیرین کنید، یا به جای آیسینگ از شکلات تلخ آب شده استفاده کنید.
  • در طرز تهیه شیرینی یا بیسکوییت زنجبیلی بدون شیره، از عسل به عنوان جایگزین شیره استفاده می‌شود. از آن جایی که عسل شیرینی کمتری نسبت به شیره دارد، اگر شیرینی زنجبیلی بدون شیره درست کنید، در صورت تمایل می‌توانید میزان شکر داخل شیرینی را بیشتر در نظر بگیرید یا به عنوان تزیین، از شکر دانه درشت روی شیرینی استفاده کنید. برای تزیین، دانه‌های شکر را بعد از بیرون آوردن جینجربرد از فر، و زمانی که هنوز داغ هستند، روی کوکی بپاشید.
  • برای تهیه کوکی کریسمس در فر برقی یا توستر، دما را روی ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.

نکات نگهداری کوکی کریسمس

  • یکی از مهم‌ترین نکته‌ها در مورد شیرینی‌ها یا کوکی‌ها و بیسکویت‌های زنجبیلی، روش صحیح نگهداری آنها است. چون این بیسکویت‌ها خیلی سریع خشک و سفت می‌شوند، در حالی که باید در هنگام استفاده، نرم باشند. برای نگهداری از بیسکویت زنجبیلی، بهتر است سطح داخلی یک ظرف را با فویل بپوشانید و بیسکویت‌ها را داخل فویل بگذارید. فویل را روی بیسکویت‌ها بپیچید و درب ظرف را ببندید. می‌توانید از بطری‌های شیشه‌ای تمیز در بسته نیز برای نگه داشتن کوکی کمک بگیرید. ظرف دربسته را در یخچال قرار دهید. برای ماندگاری بیشتر، بیسکویت‌ها را در فریزر بگذارید.
  • به این نکته توجه کنید که اگر کوکی زنجبیلی را به صورت داغ در ظرف در بسته قرار دهید، کیفیت کوکی تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. بعد از تهیه کوکی جینجر برد اجازه دهید شیرینی‌ها خنک شوند و بعد آن‌ها را داخل ظرف دربسته در یخچال قرار دهید.
  • بعد از طرز تهیه بیسکویت جینجر برد کوکی نرم و خوشمزه می‌توانید تا ۶ ماه آن‌ها را در یک ظرف در بسته در فریزر قرار دهید. در صورتی که قصد دارید شیرینی‌های آدمکی زنجبیلی را در فریزر قرار دهید، بهتر است که آن‌ها را به صورت تزیین نشده آماده کنید. در صورتی که شیرینی کریسمس زنجبیلی شما تزیین شده است، باید آن را زودتر مصرف کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن کوکی کریسمس زنجبیلی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن کوکی کریسمس زنجبیلی

برای تزیینات رنگی روی شیرینی زنجبیلی از چه چیزی استفاده می‌شود؟

برای تزیین کردن کوکی زنجبیلی کریسمس به صورت رنگی باید از آیسینگ‌های رنگی استفاده کنید. همچنین برای تزئین بیسکویت‌ زنجبیلی کریسمس می‌توانید از شیرینی مارشمالو، شکلات آب شده و ترافل‌های رنگی نیز استفاده کنید.

اگر آیسینگ شیرینی زنجبیلی سفت بود چکار کنیم؟

سفت بودن آیسینگ موجب می‌شود تا نتوانید به راحتی کوکی کریسمس را تزیین کنید. برای رفع این مشکل می‌توانید چند قطره آب به آیسینگ اضافه کنید.

چطور بفهمیم که شیرینی زنجبیلی پخته است؟

زمانی که شیرینی زنجبیلی پخته شود، رنگ خمیر آن کمی متمایل به طلایی می‌شود.

سایز بیسکویت زنجبیلی باید چقدر باشد؟

برای تهیه این بیسکویت مخصوص کریسمس، می‌توانید از قالب‌های مختلف با سایز‌های متفاوت استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که هر چه سایز کوکی‌ها کوچک‌تر باشد، زمان پخت کمتری خواهند داشت. شکل و اندازه این بیسکوییت در هر کشور متفاوت است و آن را به شکل‌های مختلف که سمبل کریسمس هستند مثل کاج، دانه‌های ستاره‌ی شکل برف، گوزن، برگ، ژاکت، کله گوزن، زنگوله، آدم برفی، آدمک و … تهیه می‌کنند.

 

کالابرگ الکترونیک