۲ طرز تهیه فاهیتا مرغ (چیکن فاهیتا) مکزیکی با سس گواکومولی

۲ طرز تهیه فاهیتا مرغ (چیکن فاهیتا) مکزیکی با سس گواکومولی


28 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ طرز تهیه فاهیتا مرغ (چیکن فاهیتا) مکزیکی با سس گواکومولی در فر و بدون فر

فاهیتا مرغ، فاجیتا مرغ یا چیکن فاهیتا یک ساندویچ با مرغ اصالتا مکزیکی و تگزاسی است که با مرغ گریل شده درست می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه فاهیتا مرغ تنوری یا چیکن فاهیتا به روش رستورانی به ۲ روش در فر و بدون فر با سس مخصوص فاجیتا به نام گواکومولی و طرز تهیه و ترکیب ادویه فاهیتا مرغ و گوشت را به شما آموزش می‌دهیم.

 

مواد لازم تهیه فاجیتا مرغ بدون فر (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
فیله یا سینه مرغ ۷۰۰ گرم
روغن مایع ۲ قاشق غذاخوری
روغن زیتون یا کانولا ۳ قاشق غذاخوری
فلفل دلمه‌ای ۳ عدد به رنگ‌های مختلف
فلفل هالوپینو یا فلفل سبز تند ۱ عدد درشت
آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری
آب پرتقال ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سیر ۴ حبه
پودر پیاز، نمک، زیره و فلفل قرمز نصف قاشق چای‌خوری
گشنیز ساطوری خرد شده ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

میزان کالری در ۱۰۰ گرم فاهیتا مرغ: ۱۵۰ کیلوکالری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت چیکن فاهیتا: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه فاهیتا یا فاجیتا مرغ

مراحل طرز تهیه فاهیتا یا فاجیتا مرغ

مرحله اول: مواد فاهیتا مرغ را‌ آماده کنید

سینه یا فیله مرغ را با ضخامت یک سانتی‌متر برش دهید. سیر و فلفل هالوپینو را له یا خیلی ریز خرد کنید. در یک ظرف مناسب، آبلیمو، آب پرتقال، روغن زیتون یا روغن کانولا، سیر، نمک، فلفل قرمز، زیره و گشنیز بریزید. مرغ‌ها را به مدت یک ساعت در این مخلوط قرار دهید و در دمای معمولی اتاق بگذارید تا گوشت مرغ طعم ادویه‌ها را بگیرد.

در صورت تمایل برای خرید گوشت مرغ از جمله فیله مرغ و سینه مرغ، آبلیمو، انواع آبمیوه مثل آب پرتقال، روغن مایع از جمله روغن زیتون و روغن کانولا، نمک، فلفل قرمز و پودر زیره، از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: سینه یا فیله مرغ را برش بزنید

مرغ را از مواد بیرون بیاورید و موادی که به آنها چسبیده‌ است را با دستمال پاک کنید چون قرار است مرغ‌ها را سرخ کنید و مواد روی آنها ممکن است بسوزد. دو طرف مرغ‌ها را روغن سرخ کنید تا طلایی شود. بعد از سرخ شدن، مرغ‌ها را از تابه بیرون بیاورید و به شکل نواری برش بزنید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه جوجه ترش (کباب فسنجانی) رستورانی با نکات ترد شدن آن

مرحله سوم: مرغ و سبزیجات را سرخ کنید

پیاز و فلفل دلمه‌ای‌های رنگی را با قطر نیم‌ سانتی‌متر برش دهید. در همان ماهیتابه‌ای که مرغ را سرخ کرده بودید روغن را داغ کنید و پیاز و فلفل دلمه‌ای را در آن بریزید. ۳ تا ۴ دقیقه تفت دهید و به هم بزنید. در پایان مرغ‌های برش‌زده را به مخلوط داخل تابه اضافه کنید. کمی تفت دهید. فاهیتا مرغ آماده است.

فاهیتا مرغ را با نان پیتا یا ترتیلا سرو کنید. در ادامه طریقه سرو کردن فاهیتا مرغ را به شما آموزش می‌دهیم.

در صورت تمایل روغن سرخ کردنی و پیاز داغ منجمد را می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

روش سرو کردن فاهیتا مرغ با سس گواکومولی

روش سرو کردن فاهیتا مرغ با سس گواکومولی

مواد لازم برای تهیه سس گواکامولی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آووکادو ۲ عدد
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
پیاز نگینی خرد شده نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
سیر ۱ حبه
گشنیز ساطوری خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز به مقدار دلخواه

 

مراحل طرز تهیه سس گواکامولی برای فاهیتا مرغ

گواکومولی در اصل یک نوع دیپ مکزیکی و سس مخصوص برای سرو فاجیتای مرغ است که به راحتی با ترکیب مواد، درست می‌شود. روش زیر را برای تهیه این سس خوشمزه انجام دهید. البته سرو فاهیتا مرغ با این سس سلیقه‌ای است و می‌توانید فاهیتا مرغ را بدون این سس هم سرو کنید.

مرحله اول: مواد سس گواکومولی را با هم میکس کنید

۲ عدد آووکادو را خرد کنید و در ظرف مناسب بریزید. ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو را روی آن بریزید. سپس به اندازه ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی پیاز نگینی شده، ۲ قاشق غذاخوری گشنیز ساطوری شده، یک حبه سیر و کمی فلفل سیاه، فلفل قرمز و نمک را روی این مخلوط بریزید و با هم در میکسر میکس کنید تا یک مخلوط کرمی سبز رنگ به وجود آید. سس شما آماده است.

مرحله دوم: فاهیتا مرغ را سرو کنید

طرز تهیه فاهیتا مرغ یا چیکن فاهیتا رستورانی + ترکیب ادویه فاهیتا

نان‌ پیتا یا ترتیلا را کمی تُست کنید (این کار سلیقه‌ای است). روی هر عدد نان ابتدا فاهیتا مرغ و سپس خامه ترش یا ماست چکیده (اختیاری)، کاهو، سس گواکومولی و گوجه فرنگی بریزید. روی این مواد هم پنیر گودا یا پنیر چدار رنده شده بریزد و فاهیتا مرغ را لقمه کنید. نوش جان!

برای خرید ماست چکیده، فلفل سیاه، پنیر پخت و پز از جمله انواع پنیر ورقه‌ای چدار و گودا و نان پیتا می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

طرز تهیه فاجیتا مرغ در فر

اگر می‌خواهید از فر برای درست کردن فاجیتا یا فاهیتا مرغ استفاده کنید. فر را روشن و روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. بعد از مزه‌دار کردن مرغ‌ها، به جای سرخ کردن در تابه، سینی فر را با کمی روغن چرب کنید و مرغ‌ها را در سینی فر بچینید. ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا روی مرغ‌ها طلایی شود. سپس آنها را به روش گفته شده در بالا سرو کنید. این روش تهیه فاهیتا مرغ رژیمی است، می‌توانید خامه را از مواد تهیه ساندویچ فاهیتا حذف کنید و ماست چکیده استفاده کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه رشته برشته | شیرینی عید نوروز در مازندران

ترکیب ادویه فاهیتا مرغ و گوشت چیست؟

ترکیب ادویه فاهیتا مرغ و گوشت چیست؟

ادویه فاهیتا (Fajita seasoning) در دستور تهیه غذاهای مکزیکی به کار می‌رود و یک چاشنی بسیار محبوب است. اگر بخواهید فاهیتا مرغ را با ادویه اصلی آن درست کنید در ادامه طرز تهیه ادویه فاهیتا را به اندازه ۴ قاشق غذاخوری می‌آوریم تا در تهیه فاهیتا و بقیه غذاهای مکزیکی از آن استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه ادویه فاهیتا (۴ قاشق غذاخوری)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
نشاسته ذرت ۱ قاشق غذاخوری
پودر فلفل قرمز ۲ قاشق چای‌خوری
شکر ۲ قاشق چای‌خوری
نمک ۱ قاشق چای‌خوری
پودر پاپریکا ۱ قاشق چای‌خوری
پودر پیاز نصف قاشق چای‌خوری
پودر سیر نصف قاشق چای‌خوری
پودر زیره نصف قاشق چای‌خوری

 

طرز تهیه ادویه فاهیتا

برای تهیه ادویه فاجیتا یا فاهیتای مرغ و گوشت مکزیکی، همه مواد را شامل پودر زیره، پودر سیر، پودر پیاز، نشاسته ذرت، پودر فلفل قرمز، شکر و نمک با هم آسیاب و مخلوط کنید. ادویه فاهیتا را در جای خشک و خنگ نگه دارید.

فاهیتا چیست؟

فاهیتا به غذایی گفته می‌شود که با گوشت گریل شده و نان تورتیلا درست می‌شود. لزوما هم از مرغ برای درست کردن فاهیتا استفاده نمی‌شود. می‌توان در فاهیتا از گوشت قرمز، مرغ و بوقلمون و حتی میگو هم استفاده کرد. پس می‌توانید با همین دستور تهیه، فاهیتا گوشت یا حتی فاهیتا جگر هم درست کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ساندویچ شاورما مرغ

فوت و فن‌های طرز تهیه فاهیتا مرغ

فوت و فن‌های طرز تهیه فاهیتا مرغ

  • می‌توانید به جای سس گواکومولی از سس سالسا برای سرو فاهیتا مرغ استفاده کنید.
  • در طرز تهیه فاهیتا مرغ می‌توانید از سس «پیکو دکالو» یعنی همان سس «ساسا فرسا» استفاده کنید.
  • چون این غذا مکزیکی است، در طرز تهیه فاهیتا مرغ، فلفل نقش مهمی بازی می‌کند. شما هم بنا به سلیقه و طبع خود می‌توانید میزان تندی غذا را بیشتر یا کمتر کنید.
  • حتما تخم‌های داخل فلفل‌ هالوپینو و دلمه‌ای را خارج کنید و بعد از آنها استفاده کنید.
  • داخل ساندویچ فاهیتا را می‌توانید با مواد دلخواهتان مثل قارچ، نخود فرنگی و … پر کنید. قارچ را قبل از اضافه کردن، سرخ کنید. در صورت تمایل برای خرید قارچ و کنسرو نخود فرنگی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.
  • اگر نان پیتا در دسترس ندارید، می‌توانید از نان‌های دیگر مثل نان لواش، نان تست و نان باگت هم استفاده کنید. نان لواش، نان تست و نان باگت را می‌توانید به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

سوالات متداول

ادویه فاهیتا مرغ را در چه غذاهای دیگری می‌توان استفاده کرد؟

ادویه فاهیتا مکزیکی را در تهیه اسپاگتی و انواع پاستا هم می‌توانید به کار ببرید.

آیا ساندویچ فاهیتا مرغ در تابه سرخ می‌شود؟

بهتر است ساندویچ را بعد از پیچیدن، در تابه سرخ نکنید. چون نان پیتا بعد از سرخ شدن، بسیار شکننده می‌شود و موقع سرو، ساندویچ فاجیتا از هم می‌پاشد. 

چطور فاجیتا مرغ رژیمی درست کنیم؟

برای طرز تهیه فاجیتا مرغ به روش رژیمی،‌ از فر و روغن زیتون برای سرخ کردن تکه‌های مرغ استفاده کنید. همچنین برای درست کردن سس این غذا، به جای خامه، ماست چکیده به کار ببرید.

 

کالابرگ الکترونیک