۲ طرز تهیه و اصول خوشمزه شدن کباب تابه‌ای یا کباب دیگی

۲ طرز تهیه و اصول خوشمزه شدن کباب تابه‌ای یا کباب دیگی


11 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کباب تابه‌ای

کباب تابه‌ ای زعفرانی یا همان کباب کوبیده‌ تابه‌ای از جمله محبوب‌ترین و پرطرفدارترین انواع کباب خانگی با گوشت چرخ کرده است که این روزها در رستوران‌ها و مطبخ‌های بیرون هم سرو می‌شود و از جمله غذاهای پرفروش است. به عنوان یک غذای سحری بدون برنج کباب تابه‌ای گزینه ایده‌آلی است. ۲ طرز تهیه ساده کباب تابه‌ای زعفرانی آبدار مجلسی مخصوص و خوشمزه با گوشت چرخ کرده و کباب تابه‌ای مرغ به شیوه‌های متفاوت و  سریع و آسان را در مجله کوروش بخوانید.

کباب تابه‌ ای، کباب دیگی یا کبابچه اصالتا برای کدام منطقه است؟

 

کباب تابه‌ ای، کباب دیگی یا کبابچه اصالتا برای کدام منطقه است؟

 

در ابتدا بد نیست بدانید کباب تابه‌ای از جمله غذاهای قدیمی و سنتی آشپزی ایرانی است. در برخی شهرهای ایران مثل اراک، کباب تابه‌ای را در دیگ یا قابلمه طبخ می‌کنند و به همین دلیل به آن «کباب دیگی» می‌گویند. طرز تهیه کباب دیگی هم دقیقا شبیه کباب تابه‌ای است.

 

چطور کباب تابه ای خوشمزه تهیه کنیم

 

از آنجا که تهیه کباب از گوشت از قدیم در بین مردم رایج بوده است این غذا غذایی قدیمی به شمار می رود  که در طول تاریخ با ایده ها و ترفند های مختلف به حالت های گوناگون در سفره مردم قرار گرفته است. کشور ما از قدیم دارای مراتع بسیار سرسبزی بوده و دامداری در این مناطق رواج داشته است. از همین رو انواع کباب در مناطق مختلف کشور با توجه به نوع دام و مواد دیگری که در آن نواحی به عنوان چاشنی استفاده می شود، وجود دارد.

 

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید اهالی کشور بلغارستان هم یک نوع کباب شبیه کباب تابه‌ای ایرانی درست می‌کنند و به آن «کبابچه» می‌گویند. بلغارها معمولا کبابچه را با سیب‌زمینی سرخ کرده و پنیر بلغاری و نوشیدنی‌های سرد مثل دوغ و نوشابه میل می‌کنند و برای طعم‌دار کردن گوشت از زیره و فلفل سیاه استفاده می‌کنند. طرز تهیه کباب تابه‌ای ترکیه‌ای یا همان کوفته کباب استانبولی هم شبیه کباب تابه‌ای ایرانی است.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه کباب کوبیده آبدار و حرفه ای رستورانی «

 

 

طرز تهیه کباب تابه‌ای زعفرانی آبدار مجلسی مخصوص با گوشت یا مرغ با سیخ چوبی

 

طرز تهیه کباب تابه‌ای زعفرانی آبدار مجلسی مخصوص با گوشت یا مرغ با سیخ چوبی

 

معمولا برای درست کردن کباب تابه‌ ای از سیخ استفاده نمی‌کنند اما برای این‌که کباب تابه‌ای شکل رسمی‌تری به خودش بگیرد می‌توانید آن را به سیخ چوبی بکشید. برای درست کردن این کباب تابه‌ای از چرخ‌کرده مرغ هم می‌توانید استفاده کنید.

حتما بخوانید  10 مدل طرز تهیه شیرینی عید بدون فر ساده و کم هزینه

 

مواد لازم

 

گوشت چرخ‌کرده مخلوط یا گوشت چرخکرده سینه مرغ: ۵۰۰ گرم

پیاز: یک عدد متوسط رنده شده و آب گرفته شده

گوجه‌فرنگی: به تعداد دلخواه

فلفل سبز: به تعداد دلخواه

جعفری: خرد و ساطوری شده: ۲ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه، زعفران دم کرده: به میزان دلخواه

سماق: به میزان دلخواه

کره: به میزان دلخواه

زعفران دم کرده: یک قاشق مرباخوری

 

 

طرز تهیه

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

طرز تهیه کباب تابه ای در فر و ماهیتابه

 

 

مرحله اول

 

طرز پخت کباب تابه ای و فوت و فن آن بسیار ساده است. ابتدا با رنده متوسط پیاز رنده کنید که خیلی آب نشود، آب پیاز را بگیرید و در یک ظرف جداگانه نگه دارید. پیاز را با گوشت چرخ‌کرده مخلوط گوسفند و گوساله یا چرخکرده سینه مرغ مخلوط کنید. جعفری، نمک، فلفل و زعفران دم کرده را به این مخلوط اضافه کنید و خوب ورز بدهید تا یک حالت چسبنده پیدا کند.

 

 

 مرحله دوم

 

در یک ماهیتابه نچسب کره یا روغن مایع یا هر روغنی که ترجیح می‌دهید، بریزید، کباب‌تابه‌ای را به سیخ‌های چوبی بکشید و در ماهیتابه بچینید و روی آن‌ها سماق بپاشید. بهتر است برای هر کباب از دو یا سه سیخ چوبی استفاده کنید تا کباب از روی سیخ نریزید. حرارت گاز باید متوسط باشد.

 

 

مرحله سوم

 

 در اواسط پخت گوجه‌ و فلفل‌ها را کم به سیخ بکشید و کنار کباب‌ها بگذارید. سیخ‌ها را هر چند دقیقه به آرامی بچرخانید. اگر هم سیخ چوبی در دسترس ندارید کف ماهیتابه نچسب را با کره چرب کنید، مایه کباب را کف ماهیتابه بچینید و درب ماهیتابه را بگذارید. کمی که گوشت خودش را گرفت با نوک یک چاقوی تیز، کباب‌ها را به اندازه دلخواه برش بزنید و آب پیاز را که نگه داشته بودید روی گوشت بریزید. چند بار کباب‌ها را زیر و رو کنید و کمی که سرخ شد و هنوز آبدار بود شعله را خاموش کنید. در کنار کباب تابه‌ ای کمی سیب‌زمینی سرخ کرده بگذارید و با گوجه، فلفل و نان یا برنج سرو کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کباب چنجه رستورانی

 

 

فوت و فن‌های طرز تهیه کباب تابه‌ای آبدار مجلسی زعفرانی با انواع گوشت و مرغ

 

فوت و فن‌های طرز تهیه کباب تابه‌ای آبدار مجلسی زعفرانی با انواع گوشت و مرغ

 

 *کباب‌تابه‌ ای را با سیب‌زمینی بخارپز هم می‌توانید میل کنید. برای این‌کار وقتی کباب تابه‌ای را با چاقو برش زدید سیب‌زمینی‌های حلقه شده را لابه لای کباب‌ها بچینید. برای این‌که سیب‌زمینی‌ها خوب بپزند مقداری آب و رب گوجه فرنگی روی موادتان داخل ماهیتابه بریزید تا سیب‌زمینی‌ها حسابی مغزپخت شوند.

 

*می‌توانید کباب تابه‌ ای را در فر هم درست کنید. طرز پخت کباب تابه‌ای در سینی فر به این صورت است که ابتدا سینی فر را با روغن چرب کنید. تمام گوشت را کف سینی پهن کرده، به آن برش های هم اندازه داده، روی آن را کاغذ آلومینیوم بکشید و در فر بگذارید.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش دنگو خوشمزه به سبک بختیاری و کهکیلویه و بویر احمد

 

ابتدا با درجه حرارت ۲۵۰ درجه سانتیگراد به مدت ۱۲ دقیقه و بعد حرارت را کم کنید و ۴۰ دقیقه هم با حرارت ۱۷۰ درجه سانتیگراد بگذارید تا کباب‌ها مغزپخت شوند.

 

*بهتر است در مرحله آخر کمی کره و آبلیمو روی کباب ها بریزید تا طعم لذیذتری داشته باشد.

 

 

 

طرز تهیه کباب تابه ای یا کباب روی سیخ چوبی با گوشت بوقلمون

 

طرز تهیه کباب تابه ای یا کباب روی سیخ چوبی با گوشت بوقلمون

 

مواد لازم

 

گوشت بوقلمون چرخکرده: نیم کیلوگرم

پیاز: یک عدد بزرگ رنده شده و آب گرفته شده

آرد: ۱ قاشق غذاخوری

جعفری ساطوری خرد شده: ۳ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه، زعفران دم کرده: به میزان دلخواه

روغن مایع: به میزان دلخواه

کره: به میزان دلخواه

 

 

طرز تهیه

 

 

طرز تهیه کباب تابه ای با گوشت بوقلمون

 

طرز پخت کباب تابه ای با گوشت بوقلمون چرخکرده با این صورت است: گوشت بوقلمون چرخکرده را با جعفری خرد شده، پیاز رنده شده و آب گرفته شده، آرد، نمک، فلفل سیاه و زعفران حسابی مخلوط کنید و خوب ورز دهید تا حالت چسبنده پیدا کند. برای درست کردن هر کباب تابه‌ای به اندازه یک گردو گوشت بردارید و روی کف دست باز کنید و شکل دهید. کف یک ماهیتابه نچسب را با روغن مایع چرب کنید و کباب‌ها را کف ماهیتابه بچینید و روی شعله ملایم گاز سرخ کنید. می‌توانید به همان سبک و سیاق کباب تابه‌ای با سیخ چوبی این کباب خوشمزه با گوشت بوقلمون را هم درست کنید.

 

کباب تابه‌ای بوقلمون را برنج یا با سبزیجات پخته، سیب زمینی سرخ شده و گوجه کبابی یا سرخ شده سرو کنید. گوشت بوقلمون طبع گرم و تر دارد و به همین دلیل «جعفری» با طبع خشک و گرم مکمل خوبی برای آن است، با این‌همه اگر طعم جعفری را نمی‌پسندید می‌توانید آن را حذف کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۲ طرز تهیه کباب کاسه ای اردبیل 

 

 

نکات تغذیه‌ای گوشت بوقلمون

 

گوشت بوقلمون سرشار از تریپتوفان است و برای کسانی که بدخواب یا کم‌خواب هستند بسیار مفید است. علاوه بر این گوشت بوقلمون سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی مفید از جمله آهن ، پتاسیم ، منیزیم و سلنیوم  و مقادیر زیاد ویتامین A و انواع ویتامین‌های B است و به همین دلیل برای تقویت و بهبود عملکرد رشد کودکان و تقویت سیستم بدنی سالمندان و افراد بیمار بسیار مفید است.

 

*ذکر این نکته ضروری است که اگر دچار بیماری کلیوی هستید از مصرف بوقلمون خودداری یا برای مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

 

کالابرگ الکترونیک