بهترین روش‌های تمیز کردن انواع کابینت چوبی

بهترین روش‌های تمیز کردن انواع کابینت چوبی


28 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تمیز کردن کابینت چوبی

کابینت آشپزخانه به دلیل قرار گرفتن در معرض رطوبت و چربی خاص از پخت و پز غذاها در معرض لک و آلودگی‌های زیادی قرار دارد. از طرفی هر جنس کابینت نیازمند مراقبت خاصی است. برای تمیز کردن کابینت چوبی باید از مواد مناسب چوب استفاده کنید و برای تمیز کردن ام دی اف براق مواد متناسب با آن را به کار ببرید. برخی از انواع کابینت‌ها بسیار حساس هستند و برخی دیگر مقاومت بالاتری در برابر آب و مواد تمیز کننده دارند. آگاهی داشتن درباره این نکات مهم و برخورد درست با آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا در حین تمیز کردن انواع کابینت به آن آسیب وارد نکنید. در این مقاله می‌توانید تمیز کردن کابینت ممبران، چوب و ام دی اف را از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش بخوانید.

 

کابینت ها نقش مهم و موثری در آشپزخانه شما دارد. کابینت‌های کثیف علاوه بر اینکه ظاهری زیبایی ندارند، می‌توانند سلامتی ما را نیز تهدید کنند. همچنین کابینت چرب و کثیف می توانند فضای آشپزخانه را تحت تاثیر خود قرار داده و زیبایی دکوراسیون آشپز خانه شما را بر هم زند. در نتیجه فراموش نکنید که کابینت آشپزخانه‌ی شما به طور منظم نیاز به رسیدگی و نظافت دارد.  البته باید توجه کنیم چه موادی برای این کار استفاده می کنیم کـه به کابینت ما آسیبی نرساند. شما باید روی کابینت را حداقل هر هفته یک بار، تمیز کنید. اما فضای داخلی آن چنین نیازی ندارد و هر چند ماه یک بار برای آن کافی است.

 

 

لوازم مورد نیاز برای تمیز کردن انواع کابینت

 

لوازم مورد نیاز برای تمیز کردن انواع کابینت

 

 

 

برای تمیز کردن کابینت آشپزخانه چوبی یا هر جنس دیگری نیاز به فراهم کردن برخی مواد و لوازم دارید. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید هر نوع کابینت را با هر نوع لک و کثیفی به خوبی تمیز کنید. برای تمیز کردن کابینت ام دی اف یا چوبی و ممبران خود بهتر است لوازم و تجهیزاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است را تهیه کنید.

حتما بخوانید  آداب و رسوم شب یلدا در آذربایجان شرقی

 

*تمیز کننده مناسب جنس کابینت

*سرکه

تخفیف شوینده های افق کوروش

*جوش شیرین

*آب

*پارچه مرطوب

*پارچه خشک

*شیشه پاک‌کن

*پارچه میکروفیبر

*مایع ظرفشویی

 

 

نحوه تمیز کردن کابینت چوبی

 

نحوه تمیز کردن کابینت چوبی

 

کابینت‌های چوبی بافت حساسی دارند و از جنس چوب درختان متفاوتی تهیه می‌شوند. مهم‌ترین موضوعی که در مورد کابینت‌های چوبی وجود دارد، مربوط به حساس بودن این کابینت‌ها در برابر آب و رطوبت است. به همین دلیل لازم است بعد از تمیز کردن کابینت چوبی حتماً آن را به خوبی خشک کنید. برای تمیز کردن کابینت چوبی بهتر است ابتدا به وسیله یک پارچه میکروفیبر مرطوب سطح کابینت را به خوبی تمیز کنید.سپس می‌توانید با استفاده از یک تمیز کننده چوب سطح کابینت را تمیز کنید. اگر این کار را حداقل یک بار در هفته انجام دهید، کابینت چوبی شما کمتر کثیف می‌شود و لکه‌های سخت چربی روی آن ایجاد نمی‌شود.

 

 

 

 

از بین بردن لکه‌های سخت از روی کابینت چوبی

 

برای از بین بردن لکه‌های سخت چربی و تمیز کردن کابینت چوبی بهتر است از ترکیب سرکه و آب استفاده کنید. برای این کار می‌توانید نصف پیمانه سرکه را با نصف پیمانه آب گرم ترکیب کنید و درون یک بطری اسپری بریزید. سپس این ترکیب را روی کابینت اسپری کنید. دو دقیقه صبر کنید و بعد با کمک یک پارچه نرم سطح کابینت را پاک کنید. اضافه کردن چند قطره مایع ظرفشویی به این ترکیب نیز می‌تواند در از بین بردن لکه‌های تیره روی کابینت چوبی مؤثر باشد. استفاده از ترکیب سرکه و نمک هم برای از بین بردن لکه‌های سخت بسیار مؤثر عمل می‌کند.

برای از بین بردن لکه‌های کابینت و تمیز کردن درزها بهتر است از یک مسواک کمک بگیرید. برای این کار مسواک را به مواد تمیز کننده آغشته کنید و بعد شکاف‌ها و لابه‌لای درزها را با استفاده از آن تمیز کنید. در انتهای نیز کابینت‌ها را استفاده از یک پارچه تمیز و مرطوب به خوبی پاک کنید. سپس سطوح را با کمک یک حوله یا پارچه میکروفیبر خشک نمایید.

 

 

محافظت از کابینت چوبی در برابر لکه

 

برای حفاظت از سطح کابینت چوبی در برابر لکه می‌توانید یک پیمانه روغن نباتی را با یک پیمانه سرکه ترکیب کنید و روی کابینت بمالید و سپس با یک پارچه نرم و تمیز پاک کنید. این کار موجب می‌شود چوب براق‌تر به نظر برسد و لکه کمتری نیز روی آن ایجاد شود.

حتما بخوانید  ۳ مدل طرز تهیه ترشی تربچه فوری و خوشمزه به روش رستورانی

 

 

نحوه تمیز کردن کابینت ام دی‌ اف مات و براق

 

نحوه تمیز کردن کابینت ام دی‌ اف مات و براق

 

برای تمیز کردن کابینت ام دی اف باید ابتدا همانند تمیز کردن کابینت چوبی با استفاده از یک پارچه میکروفیبر سطح کابینت را تمیز کنید. به یاد داشته باشید که تمیز کننده‌های حاوی الکل و مواد سفید کننده می‌توانند به سطح کابینت ام دی اف مات آسیب برسانند. یکی از بهترین روش‌ها برای تمیز کردن کابینت ام دی اف مات و براق استفاده از ترکیب مایع ظرفشویی و آب ولرم است. به وسیله یک پارچه سطح کابینت را به این ترکیب آغشته کنید و خوب تمیز کنید. در انتها کابینت را با کمک یک پارچه خشک نمایید. برای تمیز کردن کابینت ام دی اف براق و مات می‌توانید از ترکیب آب و سرکه به مقدار مساوی استفاده کنید. و در انتها با یک پارچه مرطوب و سپس یک پارچه خشک تمیز نمایید.

 

 

نحوه تمیز کردن کابینت ممبران

 

برای تمیز کردن کابینت ممبران می‌توانید مانند تمیز کردن کابینت چوبی از سرکه رقیق شده با تمیز کننده چند منظوره استفاده کنید. برای تهیه این ماده تمیز کننده سرکه و محلول تمیز کننده چند منظوره را به مقدار مساوی با هم ترکیب کنید. سپس محلول را داخل یک اسپری بریزید و  ابتدا روی سطح پارچه اسپری کنید و با کمک آن سطح کابینت را پاک کنید. در انتها با کمک یک پارچه خشک سطح کابینت را کاملاً خشک نمایید. توجه داشته باشید که برای تمیز کردن کابینت ممبران از پارچه‌های خشک که سایش ایجاد می‌کنند، استفاده نکنید.

 

 

 

 

از بین بردن لکه‌های سخت از کابینت ممبران

 

از بین بردن لکه‌های سخت از کابینت ممبران

 

برای تمیز کردن کابینت ممبران از لکه‌های چربی که به راحتی از بین نمی‌روند، می‌توانید از سرکه خالص استفاده کنید. برای این کار مقداری سرکه سفید را ابتدا روی پارچه بریزید. بعد محل لکه را با کمک این پارچه تمیز کنید. استفاده از ترکیب مساوی سرکه و جوش شیرین هم در از بین بردن لکه‌های سخت کابینت ممبران، مؤثر عمل می‌کند. به یاد داشته باشید که برای تمیز کردن کابینت چوبی حتما از سرکه رقیق شده استفاده کنید، زیرا سرکه خالص می‌تواند به بافت چوب آسیب وارد کند.

 

 

 

 

کالابرگ الکترونیک