بهترین راهکارها و مواد غذایی برای افزایش قد کودکان و نوجوانان

بهترین راهکارها و مواد غذایی برای افزایش قد کودکان و نوجوانان


24 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
افزایش قد کودکان

اگر شما و همسرتان قد بلندی دارید، احتمال اینکه فرزندتان نیز قد بلند باشد، بسیار زیاد است. به‌همین‌صورت، اگر پدر و مادر هر دو قد کوتاهی داشته باشند، بدیهی است که کودک نیز قد کوتاهی خواهد داشت. اما آنچه‌ که بسیاری از والدین از آن غافل هستند، رابطه بین رژیم‌ غذایی و افزایش قد کودکان و نوجوانان است. در صورتی‌که رژیم غذایی توصیه ‌شده برای کودکان و نوجوانان به درستی رعایت شود، کودکان و نوجوانان می‌توانند به قد کامل خود برسند و ممکن است این قد کامل بیشتر از قد ژنتیکی‌شان باشد. در نتیجه، زمانی‌که مسئله تغذیه برای رشد قد کودکان و نوجوانان اهمیت پیدا می‌کند، والدین باید بدانند که چه مواد مغذی می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد. در این مطلب از سرویس سلامت مجله کوروش می‌خوانید، لیستی از مواد غذایی و ویتامین‌ها که در افزایش قد کودکان و نوجوانان موثر هستند، معرفی شده‌اند.

 

تقریبا از هر ۱۰۰ کودکی که متولد می‌شود ۳ نفر به کوتاهی قد دچار است. بسیاری از والدین که دغدغه‌ی کوتاه قد بودن فزندشان را دارند به متخصص کودک مراجعه می‌کنند تا از کوتاهی قد کودک‌شان جلوگیری کنند. بعضی از کودکان در هنگام تولد در معرض اشعه‌ی ایکس و یا آلودگی محیط قرار می‌گیرند، به همین علت رشد این کودکان با تاخیر صورت می‌گیرد و روند رشدشان در سال‌های پایانی بلوغ صورت می‌گیرد. والدین باید بدانند که تغذیه‌ی سالم می‌تواند نقش مهمی در بلند قد شدن کودکان داشته باشد. پس با ماه همراه باشید.

 

 

مواد غذایی شگفت‌انگیز برای افزایش رشد قد کودکان و نوجوانان

 

پروتئین‌ها برای افزایش رشد قد کودکان و نوجوانان

 

پروتئین‌ها برای افزایش رشد قد کودکان و نوجوانان

 

یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در افزایش قد کودکان و نوجوانان پروتئین است. این مواد مغذی برای ساخت، رشد و نگهداری عضلات و بافت‌های بدن ضروری هستند. کمبود پروتئین می‌تواند منجر به توقف رشد کودک باشد. در نتیجه، مطمئن شوید که از پروتئین در تغذیه کودک خود استفاده می‌کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: فواید بازی با کودکان خردسال و تاثیر آن بر رشد و یادگیری آن ها

 

 

مواد معدنی برای افزایش رشد قد کودکان و نوجوانان

 

غذاهایی که سرشار از آهن، منیزیم، فسفر، ید و منگنز هستند، می‌توانند در افزایش رشد کودکان و حتی نوجوانان موثر واقع شوند. وجود کلسیم نیز در تغذیه‌ی کودک بسیار اهمیت دارد، زیرا علاوه بر افزایش رشد باعث استحکام استخوان‌ها خواهد بود.

حتما بخوانید  طرز تهیه چکدرمه پلو ترکمنی به روش اصلی + فیلم آموزش

 

 

ویتامین‌ها برای افزایش رشد قد کودکان و نوجوانان

 

ویتامین‌ها برای افزایش رشد قد کودکان و نوجوانان

 

زمانی‌که از تغذیه برای رشد قد کودکان و نوجوانان صحبت می‌شود، ویتامین D نقش بسیار مهمی دارد. ویتامین D باعث جذب کلسیم در بدن شده و کمبود آن می‌تواند علاوه بر ضعف استخوان‌ها، روی رشد قد کودک نیز تاثیر منفی بگذارد. از طرفی، سایر ویتامین‌ها نظیر ویتامین‌های A، B1، B2، C، ریبوفلاوین، اسید اسکوربیک و ویتامین F برای رشد کودکان بسیار ضروری هستند.

 

 

کربوهیدرات‌ها برای افزایش رشد قد کودکان و نوجوانان

 

والدین باید اطمینان داشته باشند که رژیم غذایی کودک و نوجوان سرشار از کربوهیدرات‌های سالم است؛ زیرا این مواد مغذی در افزایش قد کودکان بسیار موثرند. کربوهیدرات‌هایی که در تغذیه کودکان و نوجوانان مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید از غلاتی نظیر گندم تشکیل شوند.

 

در این‌صورت، برخی از غذایی‌هایی که به افزایش قد کودک شما کمک می‌کنند و حاوی مواد مغذی فوق هستند، عبارتند از:

 

 

محصولات لبنی برای افزایش رشد قد کودکان و نوجوانان

 

محصولات لبنی برای افزایش رشد قد کودکان و نوجوانان

 

نظیر شیر، پنیر و کشک که تمامی آن‌ها سرشار از مواد معدنی ضروری مانند کلسیم و ویتامین‌های گروه A، B، D و E می‌باشند. شیر منبعی سرشار از پروتئین است که به رشد سلول‌های بدن کمک می‌کند. علاوه بر شیر ماست هم می‌تواند در رژیم غذایی کودک قرار گرفته و باعث افزایش کلسیم بدن شود.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

تخم‌مرغ برای افزایش رشد قد کودکان و نوجوانان

 

یکی از غذاهای بسیار موثر در افزایش قد کودکان و نوجوانان تخم‌مرغ است. این ماده‌غذایی مغذی حاوی پروتئین، کلسیم، ویتامین B12 و ریبوفلاوین می‌باشد که تمامی آن‌ها از جمله مواد ضروری موردنیاز بدن محسوب می‌شوند. سفیدی موجود در تخم‌مرغ دارای پروتئین بسیاری است. تخم‌مرغ به شیوه‌های گوناگون قابل پخت است و به‌همین دلیل، در صورتی‌که از روش‌های مختلف برای پخت آن استفاده کنید، هیچوقت برای کودک تکراری نخواهد شد.

 

 

گوشت ‌مرغ برای افزایش رشد قد کودکان و نوجوانان

 

گوشت مرغ نیز همانند تخم‌مرغ سرشار از پروتئین است. در واقع این ماده‌غذایی در میان غذاهای حیوانی، بهترین منبع پروتئین محسوب می‌شود. در نتیجه، گوشت مرغ می‌تواند در ساختن بافت و عضلات کودک و نوجوان شما موثر عمل کرده و به رشد قد او کمک کند.

 

 

بیشتر بخوانید: اهمیت درست کردن کاردستی با کاغذ در رشد ذهنی کودکان

 

 

سویا برای افزایش رشد قد کودکان و نوجوانان

 

از دیگر مواد مغذی که می‌تواند به تقویت سلامتی و رشد قد کودک کمک کند، می‌توان به سویا اشاره کرد. سویا سرشار از پروتئین، ویتامین، کربوهیدرات و فیبر است و می‌تواند در رژیم غذایی کودک مورد استفاده قرار گرفته و در رشد قد او موثر واقع شود.

 

 

موز برای افزایش رشد قد کودکان و نوجوانان

 

موز برای افزایش رشد قد کودکان و نوجوانان

 

میوه موز، سرشار از پتاسیم، منگنز و کلسیم است. به همین‌دلیل می‌توان این میوه مغذی را در لیست غذاهایی به رشد قد و تقویت سلامتی کودک کمک می‌کنند، قرار داد.

 

 

آجیل و دانه‌ها برای افزایش رشد قد کودکان و نوجوانان

 

اغلب کودکان خوردن آجیل و انواع دانه‌ها را دوست دارند. این مواد مغذی سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری بدن هستند و همچنین منبع خوبی برای چربی‌های سالم محسوب می‌شوند که می‌توانند در رشد قد و تقویت سلامتی کودک موثر باشند. شما می‌توانید از آجیل و دانه‌ها در صبحانه کودک استفاده کرده و یا حتی آن‌ها را به عنوان میان وعده به کودک خود بدهید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کوکی رژیمی به 2 روش بدون شکر

 

 

سبزیجات برای افزایش رشد قد کودکان و نوجوانان

 

ممکن است کودکان به خوردن سبزی علاقه‌ای نشان ندهند اما در واقع این مواد مغذی در رشد کودک بسیار موثر عمل می‌کنند. سبزیجاتی مانند کلم‌بروکلی، اسفناج، نخودفرنگی، بامیه و حتی کلم بروکسل سرشار از مواد معدنی مورد نیاز بدن، ویتامین‌ها و حتی فیبر بوده و تمامی این عناصر برای رشد کودک بسیار ضروری هستند. به‌همین دلیل، وجود سبزیجات در رژیم غذایی کودک می‌تواند بسیار موثر باشد.

 

 

بیشتر بخوانید: ۵۰ ایده یونیسف برای بازی و سرگرمی کودکان در روزهای گرم تابستان

 

 

سایر عوامل موثر در افزایش قد کودکان

 

همانطورکه در ابتدای مقاله گفته شد، علاوه بر تغذیه و رژیم غذایی مناسب، عوامل دیگری نیز هستند که می‌توانند در رشد قد کودک شما موثر واقع شوند. سایر عوامل موثر در افزایش قد کودکان عبارتند از:

 

 

ساعت خواب مناسب

 

کودکان باید به‌مقدار کافی در روز بخوابند. کمبود خواب در کودکی می‌تواند عوارض بسیاری در بزرگسالی داشته باشد که یکی از این عوارض روی قد کودک تاثیرگذار خواهد بود. شاید جالب باشد بدانید که بدن فرد هنگام خواب هورمون HGH را آزاد می‌کند که هورمون افزایش قد است. در این‌صورت اگر کودک و یا نوجوان به اندازه کافی نخوابد، تولید این هورمون کاهش یافته و روی قد تاثیرگذار خواهد بود.

 

نقش ساعت خواب مناسب در افزایش قد کودکان

 

نوزادان تا ۱۲ ماهگی روزانه به ۱۷ ساعت خواب منظم نیاز دارند. کودکان نیز تا ۵ سالگی باید روزی حداقل ۱۴ ساعت خواب منظم داشته باشند. کودکان بالای ۶ سال تا نوجوانانی که ۱۷ سال سن دارند، نیاز به ۱۰ تا ۱۱ ساعت خواب منظم دارند تا بتوانند سلامتی و رشد خود را حفظ کنند. در این‌میان، خواب اضافی بیشتر از این مقدار ممکن است روی افزایش تولید هورمون HGH موثر بوده و به این ترتیب رشد قد کودک افزایش یابد.

 

 

ورزش منظم و به موقع

 

بدیهی است که انجام ورزش یکی از راهکارهای موثر در افزایش قد کودکان است. در صورتی‌که بدن کودک فعال باشد، نیاز به مواد مغذی بیشتری را احساس می‌کند و در این‌صورت، با افزایش جذب مواد مغذی، رشد کودک نیز بهبود می‌یابد. علاوه‌بر این مورد، انجام ورزش می‌تواند در تحریک هورمون‌های رشد کودک موثر بوده و به افزایش قد او کمک کند.

 

ورزش منظم و به موقع

 

ورزش‌هایی نظیر طناب و بارفیکس در افزایش قد کودکان و نوجوانان بسیار موثر واقع می‌شوند. علاوه بر آن، تمرینات کششی و رساندن دست به انگشتان پا نیز می‌تواند باعث افزایش قد در کودکان شود. در هرصورت انجام ورزش برای سلامتی بدن نیز ضروری است و به‌همین دلیل توصیه می‌شود، فرزندان خود را از کودکی به انجام ورزش عادت دهید.

 

 

منبع: healthline

 

کالابرگ الکترونیک