معرفی بهترین، معروف ترین، عجیب ترین و بزرگ ترین موزه های ایران

معرفی بهترین، معروف ترین، عجیب ترین و بزرگ ترین موزه های ایران


24 آذر 1399 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معرفی معروف ترین و عجیب ترین موزه های ایران

موزه‌ها در ایران کم نیستند. از موزه جواهرات ملی ایران و موزه ملک گرفته تا موزه معروف آستان قدس رضوی و و آبگینه و شاه عباسی. بازدید از هر یک از این موزه‌های معروف ایران روایاتی عجیب را برایمان به تصویر می‌کشد. بخشی از تاریخ و فرهنگ چند هزار ساله ایران را می‌توان در موزه و آثار تاریخی معروف و گهگاه عجیب جست‌و‌جو کرد. در این مقاله از مجله کوروش قصد داریم به معرفی برخی از بهترین موزه‌ های معروف ایران بپردازیم.

تاریخ عجیب ساسانی در موزه معروف آذربایجان

 

آیا می‌دانید که موزه معروف آذربایجان در تبریز دومین موزه ملی ایران و یکی از بهترین موزه های ایران است؟ این موزه معروف و عجیب و دیدنی ایران دارای یک کتابخانه‌ معروف با سه هزار جلد کتاب قدیمی است. کتابخانه‌ای که قطعا در صورت دیدن آن غرق در تاریخ خواهید شد. مجسمه‌های عجیب و در عین حال مفهومی این موزه معروف ایران از دیگر دیدنی‌هایی است که نباید هرگز از دست داد.

اگر به شهر تبریز سفر کردید و خواستید تاریخ ساسانی را ورق بزنید، حتما سری به این موزه معروف و دیدنی در ایران بزنید. توصیه می‌کنیم حتما از بشقاب زرین ساسانی که از جمله دیدنی‌های جذاب آن است هم دیدن کنید.

 

موزه معروف و دیدنی فرش ایران

 

اگر ساکن تهران هستید و یا قصد سفر به پایتخت ایران را دارید، دیدن از موزه معروف فرش به عنوان یکی از بهترین موزه های ایران را از دست ندهید. در مرکز شهر پایتخت کمی بالاتر از پارک لاله تهران می‌توانید، سر در این موزه را ببینید. ساختمانی که شبیه به دار قالی طراحی شده است. وارد موزه که می‌شوید، عجیب محو تماشای یکصد و ۳۵ قطعه قالی می شوید. قالی‌هایی که یادگار فرهنگ و تاریخ مردمان جای جای ایران است.

عجیب محو تماشای فرش‌ها و هنر دست مردمان ایران زمین در دوره‌های مختلف تاریخی خواهید شد. زمان در موزه معروف فرش به سرعت می‌گذرد. فرهنگ‌ها در قالب هنر مرور می‌شوند. فرش‌های معروف و دیدنی این موزه سوغات کاشان، اصفهان، کردستان، تبریز و خراسان هستند. در بخشی از فضای  عجیب و جذاب موزه می‌توانید، طرح‌های فرش‌های ایران را که بر روی کاغذ چاپ شده‌اند، خریداری کنید.

 

الماس نور در موزه جواهرات ایران

 

معرفی معروف ترین و عجیب ترین موزه های ایران

 

بسیاری از ما علاقه بسیار زیادی به جواهرات داریم. اگر به جواهرات و تاریخ علاقه زیادی دارید، رفتن به یکی از زیباترین و هیجان‌انگیزترین و بهترین موزه‌ های معروف ایران را از دست ندهید. اصلا چطور می‌توانید از دیدن تاج‌هایی که زمانی بر سر پادشاهان معروف ایران بوده است، خود را محروم کنید. وقتی وارد موزه معروف جوهرات ایران می‌شوید، همه چیز در ابتدا، عجیب و محسور کننده است. از مرواریدهای زمان پهلوی گرفته تا جواهرات زیبا و عجیب دوران زندیه و صفویه.

 

شما در موزه معروف جواهرات ایران می‌توانید الماس دریای نور نادرشاه افشار را هم از نزدیک ببینید. همه چیز در موزه معروف جواهرات ایران، خیره کننده است. تاکنون کسی نتوانسته برای جواهرات این موزه معروف ایران رقمی تعیین کند. خبر خوب درباره این موزه معروف این است که حالا بخش مربوط به جواهرات دوران پهلوی آن هم بازگشایی شده است. شما می‌توانید حالا تاج‌هایی عجیب را که محمدرضا شاه و فرح در مراسم‌ها بر سرشان می‌گذاشتند را از نزدیک ببینید.

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

تاریخ عجیب قاجار و پهلوی در کاخ موزه سعدآباد

 

معرفی معروف ترین و عجیب ترین موزه های ایران

 

کاخ سعدآباد یا کاخ تابستانی شاهان دوره قاجار در شمال شهر تهران واقع شده است. کاخ معروف و زیبای سعدآباد ایران، پیش از این محل سکونت خاندان پهلوی هم بود. کاخ موزه سعدآباد بعد از انقلاب اسلامی به موزه تبدیل شد. سعدآباد هجده کاخ بزرگ و کوچک عجیب متعلق به دوره قاجار و پهلوی را در خود جای داده است.

 

هر کدام از این کاخ‌ها به موزه تبدیل شده‌اند و حالا مردم می‌توانند بعد از گذر سال‌ها در محل سکونت شاهان‌ معروف ایران قدم بزنند. قدم زدن در موزه سعدآباد حسی عجیب دارد. شما می‌توانید با بازدید از کاخ موزه سعدآباد ایران از موزه‌های معروف دیگر آن هم دیدن کنید. از موزه پوشاک سلطنتی گرفته تا موزه معروف سلاح دربار و اتومبیل‌های عجیب سلطنتی در ایران.

 

موزه قلعه عجیب و معروف فلک الافلاک

 

معرفی معروف ترین و عجیب ترین موزه های ایران

 

هیچ چیز هیجان‌انگیزتر از این نیست که وارد یک موزه مردم شناسی شوید و از نزدیک بتوانید مرمت اشیا معروف قدیمی ایران را هم ببینید. در موزه‌ مردم‌شناسی و باستان‌شناسی قلعه عجیب و معروف فلک الافلاک خرم‌آباد ایران، می‌توانید این حس را تجربه کنید.

جدا از اینکه از دژ ۱۲ برجی عجیب و معروف دوران ساسانیان دیدن می‌کنید، می‌توانید سری هم به موزه معروف مردم‌شناسی و باستان‌شناسی بزنید. پیشنهاد می‌کنیم که بازدید از آزمایشگاه معروف مرمت اشیا را هم از دست ندهید. قلعه فلک الافلاک ایران یکی از جاذبه‌های عجیب زیبای گردشگری خرم آباد و نماد اصلی و معروف شهر  از ایران محسوب می‌شود.

 

موزه معروف میراث روستایی گیلان؛ تصویری از زندگی سنتی شمال ایران

 

برای اکثر ما که بسیار درگیر زندگی روزمره شهری شده‌ایم، تصویر کلبه‌های چوبی هیچ وقت خسته کننده‌ نیست. موزه معروف میراث روستایی گیلان ایران پر است از یک چنین تصاویری. این موزه عجیب و دیدنی در شمال ایران، در نزدیکی رشت واقع شده است. شما می‌توانید در این موزه  معروف از نزدیک پختن نان را ببینید. روستاییان در این موزه محصولات صنایع دستی خود را به نمایش می‌گذارند.

اگر می‌خواهید تا تصویری واقعی از زندگی مردم شمال ایران ببینید، پیشنهاد می‌کنیم که سری به این موزه معروف بزنید. اگر دوست دارید موزه متفاوتی را ببینید که در مسیر کلبه‌های چوبی عجیب‌ است و تصویری نزدیک و ملموس از زندگی سنتی شمالی‌ها در ایران را نمایش می‌دهد، باید حتما سری به موزه معروف میراث روستایی گیلان بزنید.

این موزه عجیب زیبا که در یکی از جنگل‌های دیدنی ایران نزدیک رشت، یعنی سراوان واقع شده، بخش‌های مختلفی دارد. تماشای وسایل زندگی روستاییان شمال ایران در ابن موزه، پختن نان و غذاهای محلی و فروش صنایع دستی معروف شمال و گیاهان دارویی از بخش‌های دیدنی آنجاست که دیدنش خالی از لطف نیست.

 

موزه معروف آستان قدس رضوی ایران

 

معرفی معروف ترین و عجیب ترین موزه های ایران

 

این موزه که در شهر مشهد و در مجاورت بارگاه امام رضا علیه‌السلام قرارگرفته است، یکی از بهترین موزه‌ های معروف ایران به‌ حساب می‌آید. اشیا نگهداری شده در موزه آستان قدس رضوی ایران، به ‌جز ارزش مادی، به لحاظ ارزش معنوی، جایگاه بی‌نظیری در فرهنگ ایران دارند. مجموعه عجیب و دیدنی موزه آستان قدس رضوی از هدایای مجموعه داران مالکان جمع‌آوری شده است. این موزه معروف دیدنی ایران در سال ۱۳۲۴ شمسی افتتاح شد.

 

شخصیت‌های معروف ایران از علمی گرفته تا ورزشی مدال‌های خود را به این موزه اهدا کرده‌اند. پهلوان تختی، رضا صادقی، امرالله احمدی، سید محمود میران از جمله این شخصیت‌ها هستند. اگر به شهر مشهد سفر کردید، بازدید از موزه آستان قدس رضوی را از دست ندهید. شما در واقع با بازدید از این موزه عجیب و زیبا، گویی از چندین موزه متفاوت دیدن کرده‌اید. از موزه مردم شتاسی گرفته تا موزه فرش و گنجین‌‌های تمبر و اسکناس‌های معروف و ظروف زیبا.

 

بازدید از گنجینه عجیب سکه این موزه معروف ایران هم خالی از لطف نیست. مجموعه‌ای عجیب دیدنی که شامل حدود ۱۹۰۰ سکه لیدیه، هخامنشی، مقدونی، سلوکی، شاهان پارس، اشکانی، الیمایی، خاراسن، ساسانی، هپتالیان، هندوسکایی، هندوپارتی، باختری، هون‌ها، شاهان ارمنستان، شاهان باخترو سکه‌های بعد از اسلام است. در موزه معروف سکه، سکه‌های نقره تاریخ  ۲۰۲و ۲۰۳و ۲۰۴ قمری ضرب شهرهای سمرقند و اصفهان و شهر ری ایران هم به چشم می‌خورند. شما می‌توانید سری هم به مجموعه آثار معروف اهدایی استاد فرشچیان به موزه معروف آستان قدس، بزنید.

 

باغ موزه نگارستان، بنایی عجیب و معروف به سبک معروف کلاه‌فرنگی

 

معرفی معروف ترین و عجیب ترین موزه های ایران

 

یکی از بهترین موزه های ایران باغ موزه گلستان در پایتخت ایران است. اولین موزه‌ای که نخستین تالار موزه به نام یک هنرمند معروف زن ایرانی را دارد. علاوه بر تالار منیر فرمانفرمائیان، موزه معروف ملک الشعرای بهار هم در این باغ موزه معروف است. موزه معروف مکتب کمال الملک و مجموعه عجیب و زیبای مینیاتورهای مردم شناسی جهانگیر ارجمند را هم نباید از قلم انداخت. به همه این مجموعه‌های معروف و دیدنی، اتاق کاشی‌های باغ را هم اضافه کنید. حسی عجیب دارد اینکه شما می‌توانید در باغ موزه نگارستان ایران، در یک باغ در مرکز شهر قدم بزنید و تاریخ عجیب این سرزمین را مرور کنید.

 

کالابرگ الکترونیک