بهترین داستان های کوتاه ترجمه شده جهان؛ ۷ اثر مشهور ادبیات داستانی

بهترین داستان های کوتاه ترجمه شده جهان؛ ۷ اثر مشهور ادبیات داستانی


30 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین داستان های کوتاه

 

اگر به دنبال سرگرمی و خواندن داستان‌های جذاب هستید؛ اما نمی‌خواهید به رمانی کامل و طولانی متعهد شوید، خواندن مجموعه داستان کوتاه، گزینه مناسبی برای شماست. چه قبل از خواب، چه در هنگام رفت‌و‌آمد و چه در صف انتظار ملاقات با پزشک باشید؛ خواندن داستان کوتاه بهترین شکل استفاده از زمان شماست. ما قبلا در مجله کوروش، بهترین و پرفروش ترین رمان‌های خارجی و ایرانی را بررسی کرده‌ایم؛ امروز می‌خواهیم بهترین داستان های کوتاه ترجمه شده جهان را برایتان معرفی کنیم. بهترین داستان های کوتاه ادبیات جهان که شامل ۷ اثر مهم و مشهور از نویسندگان بزرگ دنیای ادبیات است را از کتاب و ادبیات در مجله کوروش بخوانید.

 

 

بهترین داستان های کوتاه ترجمه شده

 

 

۱- یک گل سرخ برای امیلی؛ ویلیام فاکنر

 

یک گل سرخ برای امیلی اثر ویلیام فاکنر یکی از بهترین داستان های کوتاه ترجمه شده جهان است

 

در میان بهترین داستان های کوتاه جهان مجموعه داستان کوتاه «یک گل سرخ برای امیلی»، نوشته رمان‌نویس و برنده جایزه نوبل ادبیات آمریکایی، «ویلیام فاکنر» (William Cuthbert Faulkner) نامش می‌درخشد. این مجموعه شامل ۶ داستان کوتاه است و «نجف دریابندری» مترجم خوب کشورمان، آن را به زبان فارسی ترجمه کرده است. نجف دریابندری درباره این کتاب می‌گوید:

 

«این مجموعه نمونه یک دوره معین در کار فاکنر یا نمودار یک سیر خاص در تحول سبک او نیست. به همین دلیل بیان فاکنر در این داستان‌ها متفاوت است.»

 

در این مجموعه داستان کوتاه متفاوت، شیوه زندگی سیاه‌پوستان در کنار سفیدپوستان را می‌بینید. جملات فاکنر در این کتاب احساسات دارند و به زیبایی همه‌چیزهایی را که برای خیال‌پردازی ذهن شما لازم است، بیان می‌کنند. به نظر نویسنده این مقاله، «یک گل سرخ برای امیلی» یکی از جذاب‌ترین و بهترین داستان های کوتاه ترجمه شده است.

 

 

۲- اتوبوس پیر؛ ریچارد براتیگان

 

یکی از خواندنی ترین داستان های کوتاه ترجمه شده جهان کتاب اتوبوس پیر اثر ریچارد براتیگان است

 

کتاب خاص و عجیب «اتوبوس پیر» یکی از کتاب‌های «ریچارد براتیگان» (Richard GaryBrautigan) است. این نویسنده سبکی عجیب و رؤیایی دارد؛ سبکی که مطمئنم تا به ‌حال آن را جایی ندیده و نخوانده‌اید. هیچ‌کس نمی‌داند سبک نوشته‌های او، در کدام مکتب و سنت تاریخی قرار می‌گیرد؛ زیرا تمام داستان‌های کوتاه او، بیشتر به شعر شبیه هستند تا داستان.

 

براتیگان در اتوبوس پیر، به ‌سادگی به شما نشان می‌دهد که چقدر می‌تواند پشت تمام جملاتش، احساسات شلوغ و رنگارنگ را بگنجاند؛ اما در عین حال آنها را دست‌نیافتنی بسازد تا بارها و بارها به جملاتش باز گردید تا بهتر آنها را احساس کنید. با خوندن این کتاب، یک تجربه احساسی لطیف و متفاوت به طیف احساسات تجربه‌شده ذهن‌تان اضافه می‌شود.

 

«علیرضا طاهری عراقی» مترجم اتوبوس پیر، در پیشگفتار این کتاب نوشته است:

«بهترین راه شناختن براتیگان و شخصیت عجیب و خاصش، خواندن آثارش است. براتیگانی که در داستان‌ها می‌بینیم گاهی با نگاهی بچه‌گانه و لحنی معصومانه از گذشته‌ها یاد می‌کند و گاهی به بهانه یک فنجان قهوه، به هر دری می‌زند تا هم‌صحبتی پیدا کند، چندان تفاوتی با براتیگان واقعی ندارد.»

همیشه می‌توانید آثار متفاوت براتیگان را در لیست بهترین داستان های کوتاه ترجمه شده، در کتابخانه‌ خود داشته باشید، شک نکنید!

 

 

حتما بخوانید : معرفی ۷ کتاب صوتی پرفروش و محبوب در بازار ایران

 

۳- شب‌های روشن؛ فئودور داستایوفسکی

 

شب‌های روشن اثر فیودور داستایوفسکی یکی از بهترین داستان های کوتاه ترجمه شده جهان است

 

حتما نام این رمان‌نویس و در واقع می‌توان گفت «روان‌شناس» بزرگ روسی را شنیده‌اید. «فیودور داستایوفسکی» (Fyodor Dostoevsky) یکی از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین نویسنده‌های روسیه و جهان است. اگر هنوز آثاری از این نویسنده را نخوانده‌اید؛ هیچ اثری بهتر از «شب‌های روشن» به شما کمک نمی‌کند.

 

این کتاب که در واقع رمانی کوتاه است، شما را به‌ خوبی با آثار او آشنا می‌کند. شاید شخصیت‌پردازی این کتاب به خوبی کتاب‌های دیگرش، مثل «جنایت و مکافات» یا «برادران کارامازوف» نباشد؛ اما می‌تواند به‌خوبی به شما نشان دهد که یک نویسنده چطور می‌تواند با همین تعداد صفحات اندک، شخصیت‌هایش را پخته کند و جریان داستان را جلو ببرد.

 

 

مطالب مرتبط : درباره زندگی، معرفی مشهورترین آثار و کتاب‌های داستایوفسکی در سالروز تولد او

 

 

۴- آگراندسیمان و چند داستان دیگر؛ خولیو کرتاثار

 

آگراندسیمان و چند داستان دیگر اثر خولیو کرتاثار یکی از ۷ اثر مشهور ادبیات داستانی ترجمه شده جهان است

 

 

شاید با شنیدن اسم «آگراندسیمان» و «خولیو کرتاثار» تعجب کنید؛ چون این اسم‌ها را کمتر کسی شنیده است. خولیو کورتاثار (Julio Cortázar‎) رمان‌نویس و نویسنده داستان کوتاه آرژانتینی بود. این نویسنده، یکی از جهانی‌ترین نویسنده‌های آمریکای لاتین است و در اثر «آگراندسیمان و چند داستان دیگر» شما را به تحسین وا می‌دارد.

 

کرتاثار در این کتاب، بر لبه مرز بین امور روزمره و عجایب قدم بر می‌دارد و هر آن چیزی را که انتظار ندارید، پیش پای شما می‌گذارد. کرتاثار که علاوه بر ذوق نویسندگی، مردی موسیقی‌شناس نیز بود؛ آثار دیگر مهمی مثل «لی لی»، «دروازه‌های بهشت» و «امتحان نهایی» را نوشته است.

 

جالب است بدانید که نویسنده‌ بزرگ دیگری چون «گاربریل گارسیا مارکز» (Gabriel García Márquez) یکی از شیفتگان او بود. کتاب آگراندسیمان را از دست ندهید؛ این کتاب که به‌راستی یکی دیگر از بهترین داستان های کوتاه ترجمه شده در ایران است، ارزش چندبار خواندن را دارد.

 

 

۵- بعد از زلزله؛ هاروکی موراکامی

 

کتاب بعد از زلزله اثر نویسنده ژاپنی هاروکی موراکامی از بهترین داستان های کوتاه ترجمه شده جهان است

 

شاید بیشتر کتاب‌خوان‌ها، نام «هاروکی موراکامی» (Haruki Murakami) را با رمان معروفش، «کافکا در کرانه» شناخته باشند. کتاب‌های این نویسنده ژاپنی، در سطح جهان بسیار پرفروش شده و به بیش از ۵۰ زبان مختلف ترجمه شده‌اند.

 

موراکامی در مجموعه داستان کوتاه «بعد از زلزله» به نشان‌دادن خشونت‌های پنهان در جامعه مدرن ژاپن می‌پردازد و می‌توان گفت که این اثر، کتابی متفاوت در حوزه جامعه‌شناسی و روان‌شناسی است. البته برخی از منتقدان، می‌گویند که این مجموعه داستان کوتاه، به‌نوعی رمان است؛ زیرا نکات و رمزهای ویژه‌ای تمام داستان‌های کوتاه آن را به هم مرتبط می‌کند. این اثر نیز یکی از ببهترین داستان های کوتاه ترجمه شده در کشور ماست.

 

 

۶- حومه؛ ویلیام فاکنر

 

برای خواندن داستان های کوتاه ترجمه شده کتاب حومه از ویلیام فاکنر را از دست ندهید !

 

ویلیام فاکنر در کتاب «حومه» با ۶ داستان کوتاه جذاب دیگر، شما را سرگرم می‌کند و به فکر فرو می‌برد. اگر به آثار دیگر این نویسنده علاقه‌مند هستید؛ خواندن کتاب حومه را از دست ندهید. باید این کتاب را بخوانید تا با ترکیبی منحصربه‌فرد از تراژدی و طنز همراه شوید.

 

 

۷- بهترین داستان‌های کوتاه چخوف؛ آنتوان چخوف

 

بهترین داستان‌های کوتاه چخوف از آنتوان چخوف جز 7 اثر ادبیات داستانی مشهور ترجمه شده است

 

نام «چخوف» (Anton Chekhov) همیشه در کنار نام نویسندگان بزرگی مثل «تولستوی»، «داستایوفسکی» و «تورگینوف» می‌آید. برخی از صاحب‌نظران می‌گویند که چخوف بزرگ‌ترین داستان کوتاه نویس روسیه است. چخوف درباره داستان‌نویسی‌اش گفته است:«در زندگی ادبی ۲۰ساله‌ام؛ صرفنظر از گزارش‌های حقوقی، یادداشت‌ها و مقالاتی که روز به روز در روزنامه منتشر کرده‌ام؛ بیش از ۳۰۰ داستان و افسانه نوشته و به چاپ رسانده‌ام.»

 

این نویسنده فعال و بزرگ روسی، داستان کوتاه‌های منحصربه‌فرد خودش را دارد. در کتاب «بهترین داستان‌های کوتاه چخوف» ۳۴ داستان کوتاه را از این نویسنده روسی می‌خوانید. این کتاب نیز یکی از بهترین داستان های کوتاه ترجمه شده در ایران است.

 

 

بیشتر بخوانید : معرفی و خلاصه بهترین داستان های کوتاه آنتون چخوف

 

 

کالابرگ الکترونیک