معرفی بهترین داستان‌های کوتاه ایرانی تاریخ ادبیات معاصر ایران

معرفی بهترین داستان‌های کوتاه ایرانی تاریخ ادبیات معاصر ایران


6 دی 1399 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معرفی بهترین داستان‌های کوتاه ایرانی تاریخ ادبیات معاصر ایران

خواندن داستان کوتاه، یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید در مقاطع زمانی مختلف برای بهره‌بردن از زمانتان انجام دهید. همچنین خواندن داستان کوتاه، این امکان را به شما می‌دهد که با نویسنده محبوبتان بهتر آشنا شوید؛ زیرا نویسندگان چیره‌دست و ماهر می‌دانند که چگونه به‌خوبی تنها در چند صفحه، مفهوم مورد نظرشان را به خواننده القا کنند. در این مقاله، پس از معرفی بهترین داستان‌های کوتاه در جهان و بهترین رمان‌ها برای کودکان و نوجوانان، به معرفی بهترین داستانهای کوتاه ایرانی تاریخ ادبیات معاصر ایران و از نویسندگان معروف ایرانی می‌پردازیم.

۱- عزاداران بیل؛ غلام حسین ساعدی

 

معرفی بهترین داستان های کوتاه ایرانی تاریخ ادبیات معاصر ایران

 

«غلام حسین ساعدی»، پزشک تبریزی و یکی از پرآوازه‌ترین نویسندگان ایرانی بود. او همچنین دستی در نوشتن نمایشنامه‌های ماندگار داشت و از روی نمایشنامه‌های او، فیلم‌هایی نیز ساخته شده که فیلم معروف «گاو» نیز از آن دست است. غلام حسین ساعدی با نام مستعار «گوهر مراد» خالق بهترین داستانهای کوتاه ایرانی تاریخ ادبیات معاصر است. یکی از این مجموعه داستان‌های کوتاه، «عزاداران بیل» نام دارد

در عزادارن بیل، مجموعه داستان های کوتاهی را می‌خوانید که با شخص یا مکانی به هم متصل شده‌اند و داستان گاو نیز یکی از این مجموعه داستان‌هاست. بیل نام روستایی است که در واقع این مجموعه داستان درباره آنها روایت می‌شود؛ مردمانی که همیشه عزادارند و مشکلاتی دارند.

 

۲- قصه‌های بهرنگ؛ صمد بهرنگی

 

معرفی بهترین داستان های کوتاه ایرانی تاریخ ادبیات معاصر ایران

 

شاید «قصه‌های بهرنگ» که نام مجموعه داستان کوتاه نویسنده معاصر کشورمان، «صمد بهرنگی» است را بتوان در مجموعه داستان‌ها و رمان‌های کودکان و نوجوانان نیز دانست.

این کتاب، مجموعه داستان‌هایی را در شهر تبریز بیان می‌کند و داستان‌هایی را درباره چند کودک بیان می‌کند. اما خواندن این کتاب و مجموعه داستان برای بزرگسالان نیز خالی از لطف نیست.

«اولدوز» نام دختر بچه‌ای است که بیشتر داستان‌ها حول او روایت می‌شود. اولدوز نامادری و پدری نامهربان دارد؛‌ اما دوستان خوبی دارد. یکی از دوستان خوب او، کلاغی است که در حیاط خانه رفت‌ و آمد دارد و صابون خوردن را دوست دارد.

 

۳- سگ ولگرد؛ صادق هدایت

 

معرفی بهترین داستان های کوتاه ایرانی تاریخ ادبیات معاصر ایران

 

«سگ ولگرد» نام مجموعه داستان کوتاه یکی از بهترین و تأثیرگذارترین و معروف ترین نویسندگان ایران و البته جهان، «صادق هدایت» است. این مجموعه داستان کوتاه، فضای سرد و تاریکی دارد و برای همه افراد مناسب نیست.

سگ ولگرد داستان کوتاهی معمولی نیست؛ درست مثل «پات» که سگ ولگرد داستان است و در چشم‌هایش، می‌توان روحی انسانی را دید. مجموعه داستان سگ ولگرد، مجموعه داستانی مهمی در تاریخ ادبیات معاصر ایران است؛ اثری است که نویسندگان و شاعران بزرگی مثل «صادق چوبک» و «احمد شاملو» از آن تأثیر گرفته‌اند. این کتاب به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه شده و در رده آثار «اگزیستانسیالیستی» است. هیچ اثری را در دنیا پیدا نمی‌کنید که به اندازه آثار صادق هدایت، فضای رعب‌آور و تلخی داشته باشند. این کتاب یکی از بهترین داستانهای کوتاه ایرانی در تاریخ ادبیات معاصر کشورمان است.

 

۴- نیمه تاریک ماه؛ هوشنگ گلشیری

 

«نیمه تاریک ماه» نام مجموعه داستان‌های کوتاه «هوشنگ گلشیری» است که از سال ۱۳۳۹ تا ۱۳۷۷ نویسندگی او را در بر می‌گیرد. البته این مجموعه داستان بعدها و در سال ۱۳۸۰ به چاپ رسید. هوشنگ گلشیری یکی از بزرگ‌ترین روشنفکران معاصر است و با خواندن آثار او، می‌توانید دوباره با ادبیات ایران آشتی کنید و در واقع آن را بهتر بشناسید. رمان‌ها و داستان‌های دیگر هوشنگ گلشیری عبارت‌اند از شازده احتجاب، آینه‌های دردار، جن‌نامه، نمازخانه کوچک من و شاه سیاه‌پوشان.

 

۵- یکی بود یکی نبود؛ محمدعلی جمال‌زاده

 

شاید داستان جذاب و شیرین «کباب غاز» را از کتاب ادبیات دبیرستان به خاطر داشته باشید. نویسنده این داستان خارق‌العاده، «محمد علی جمال‌زاده» است. «محمد علی جمال‌زاد» را پدر داستا‌ن کوتاه زبان فارسی می‌دانند و کتاب «یکی بود یکی نبود» نخستین مجموعه داستان کوتاه اوست که در سال ۱۳۰۰ و در کشور برلین به چاپ رسید. جالب است بدانید که جمال‌زده نامزد دریافت جایزه نوبل ادبیات شده است و آغازگر سبک واقع‌گرایی در ایران است. داستان‌های جمال‌زاده سرشار از طنز، کنایه و ضرب‌المثل است و از خواندن آنها سیر نمی‌شوید. کتاب یکی بود یکی نبود نیز یکی از بهترین داستان های کوتاه ایرانی تاریخ ادبیات معاصر است.

 

۶- انتری که لوطی‌اش مرده بود؛ صادق چوبک

 

معرفی بهترین داستان های کوتاه ایرانی تاریخ ادبیات معاصر ایران

 

کتاب «انتری که لوطی‌اش مرده بود» کتابی شامل ۳ داستان و ۱ نمایشنامه است که «صادق چوبک» آن را نوشته است. داستان اصلی انتری که لوطی‌اش مرده بود، درمورد میمونی است که با مرگ لوطی‌اش، خود را از قید اسارت آزاد کرده و در آزادی جدید خود سرگردان است و دقیقا نمی‌داند که چکار کند. این داستان سراسر کنایه و تمثیل به انسان روشنفکر و مدرن امروزی است که نمی‌داند به کدام سمت برود و با آزادی‌اش چکار کند.

 

۷- در راه ویلا؛ فریبا وفی

 

معرفی بهترین داستان های کوتاه ایرانی تاریخ ادبیات معاصر ایران

 

«در راه ویلا» نام مجموعه داستانی از نویسنده معاصر کشورمان، خانم «فریبا وفی» است. فریبا وفی رمان نویس ایرانی است که چندین جایزه معتبر برای کتاب‌های «رؤیای تبت» و «پرنده من» را از آن خود کرده است. داستان‌های مختلف این نویسنده تاکنون به زبان‌های روسی، ترکی، عربی، سوئدی، ژاپنی، انگلیسی و آلمانی ترجمه شده‌اند.

مجموعه در راه ویلا درباره انسان‌هاییست که با هم و تنها زندگی می‌کنند و سعی می‌کنند با زندگی خود کنار بیایند. اگر به مطالعه و کتاب خواندن علاقمندید پیشنهاد می‌کنیم مقاله معرفی بهترین و پرفروش‌ترین رمان‌های تاریخ ادبیات دنیا را هم بخوانید.

 

کالابرگ الکترونیک