معرفی کتابهای برنده جایزه نوبل ادبیات | ۷ رمان که باید حتما بخوانید

معرفی کتابهای برنده جایزه نوبل ادبیات | ۷ رمان که باید حتما بخوانید


27 آذر 1399 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معرفی کتابهای برنده جایزه نوبل ادبیات؛ 7 رمان که باید حتما بخوانید

کتابهای برنده جایزه نوبل ادبیات برای عاشقان کتابخوانی همیشه جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند. شاید برای شما مهم باشد که کتابی که می‌خوانید؛ چه جایگاهی در جامعه فرهنگی و ادبیات جهان دارد. یا شاید به‌ سادگی بخواهید کتابی انتخاب کنید و بخوانید و ندانید چه کتاب یا کدام نویسنده را انتخاب کنید. در این مقاله ما به شما کمک میکنیم تا انتخابتان آسان شود. در مجله کوروش ۷ کتاب برنده جایزه نوبل ادبیات را به شما معرفی می‌کنیم.

۱- جان شیفته؛ اثر رومن رولان

 

معرفی کتابهای برنده جایزه نوبل ادبیات؛ 7 اثری که باید حتما بخوانید

 

«رومن رولان» (Romain Rolland) نویسنده، نمایش‌نامه نویس، مقاله نویس و روشنفکر فرانسوی بود که در سال ۱۹۱۵ جایزه نوبل ادبیات را به‌خاطر کتاب «جان شیفته» از آن خود کرده است. رومن رولان جوایز دیگری مثل نشان لژیون دونور و جایزه آکادمی فرانسه را نیز به خاطر آثار دیگرش دریافت کرده است.

رمان «جان شیفته» مجموعه ۴ جلدی است که م.ا.به‌آذین آن را به زبان فارسی ترجمه کرده است. نقش اول این رمان، زنی به نام «آنت» است که در این رمان با زندگی او آشنا می‌شوید. این کتاب همچنین وضعیت اجتماعی قرن بیستم فرانسه را برای مخاطب به تصویر می‌کشد.

 

۲- کوه جادو؛ اثر توماس مان

 

«توماس مان» (Thomas Mann) نویسنده آلمانی ‌تباری بود که در سال ۱۹۲۹ جایزه نوبل ادبیات را به خاطر کتاب «کوه جادو» دریافت کرده است. داستان این کتاب، درباره جوانی بورژوا زاده است که در آسایشگاه تحت درمان است. توصیفات دقیق، سبک مشخص و روند حساب‌شده داستان، همه از ویژگی‌های این اثر فوق‌العاده است.

 

۳- پیرمرد و دریا؛ اثر ارنست همینگوی

 

معرفی کتابهای برنده جایزه نوبل ادبیات؛ 7 اثری که باید حتما بخوانید

 

«پیرمرد و دریا» یکی از مهم‌ترین آثار نویسنده مشهور آمریکایی، «ارنست همینگوی» (Ernest Hemingway) است. این کتاب، یکی از دلایل عمده برنده‌ شدن همینگوی در جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۵۴ است و یکی از کتاب های برنده جایزه نوبل جهان است.

کتاب پیرمرد و دریا داستان پیرمردی به نام «سانتیگو» است که هر روز به صید ماهی می‌رود؛ ولی یکی از روزها با بقیه متفاوت است و پیرمرد به سراغ صید یک نیزه‌ماهی بزرگ می‌رود. گفته می‌شود که همینگوی این داستان را از واقعیت الهام گرفته است.

 

۴- بیگانه؛ اثر آلبرکامو

 

معرفی کتابهای برنده جایزه نوبل ادبیات؛ 7 اثری که باید حتما بخوانید

 

«بیگانه» را نمی‌توان یکی از کتاب های برنده جایزه نوبل ادبیات دانست؛ زیرا «آلبرکامو» (Albert Camus) به‌خاطر مجموعه آثار مهمش این جایزه را دریافت کرده است؛ ولی در این مقاله ما این اثر را به شما معرفی می‌کنیم؛ زیرا این کتاب به سختی کتاب «اسطوره سیزیف» و «عصیان‌گر» نیست اما می‌تواند برای شما شروعی برای آشنایی با این فیلسوف و نویسنده بزرگ باشد. کامو یکی از جوان‌ترین برندگان جایزه نوبل ادبیات است و در سن ۴۷سالگی در یک سانحه رانندگی جان خود را از دست داد.

 

بیگانه کامو درمورد جوانی به نام «مورسو» است که در مجلس ختم مادرش شرکت می‌کند و تنها احساسی که دارد؛ گرمای زیاد است. مورسو با همین از خودبیگانگی، مرتکب جنایتی هولناک نیز می‌شود. با خواندن این رمان کوتاه، با فلسفه و آثار کامو بهتر آشنا می‌شوید.

 

۵- در انتظار گودو؛ اثر ساموئل بکت

 

معرفی کتابهای برنده جایزه نوبل ادبیات؛ 7 اثری که باید حتما بخوانید

 

«ساموئل بکت» ( Samuel Barclay Beckett) یکی از کتابهای برنده جایزه ادبی نوبل در سال ۱۹۶۹ است. او این جایزه را به‌خاطر «نوشته‌ها و نمایش‌نامه‌هایش، که در فقر معنوی انسان امروزی، فراروی و عروج او را می‌جوید.»

 

یکی از بهترین آثار بکت و همچنین مشهورترین نمایش‌نامه‌های جهان، نمایش‌نامه «در انتظار گودو» است. دو نفر ولگرد که منتظر گودو هستند؛ با افراد ناشناس دیگری ملاقات می‌کنند و اتفاقات دیگری نیز رخ می‌دهد. نمایش‌نامه در انتظار گودو بارها در سراسر جهان روی پرده نمایش رفته و به زبان‌های مختلف ترجمه شده است.

 

۶- صد سال تنهایی؛ اثر گابریل گارسیا مارکز

 

معرفی کتابهای برنده جایزه نوبل ادبیات؛ 7 اثری که باید حتما بخوانید

 

یکی دیگر از کتابهای برنده جایزه نوبل ادبیات و یکی از پرفروش‌ترین کتابهای رمان تاریخ کتاب معروف و محبوب «صد سال تنهایی» است. این کتاب را نویسنده و روزنامه‌نگار فعال کلمبیایی، «گابریل گارسیا مارکز» (Gabriel José García Márquez) نوشته است. این کتاب در اولین سال چاپش، با ۸۰۰۰ نسخه به فروش رفت و به بیش از ۳۰ زبان مختلف دنیا ترجمه شده است. ممکن است تعداد شخصیت‌های زیاد این رمان شما را گیج کند؛ اما این کتاب قطعا ارزش خواندن را دارد.

 

۷- طبل حلبی؛ اثر گونتر گراس

 

معرفی کتابهای برنده جایزه نوبل ادبیات؛ 7 اثری که باید حتما بخوانید

 

کتاب «طبل حلبی» و داستان‌های «گونتر گراس» (Günter Wilhelm Grass) که تصویرگر چهره‌های فراموش شده تاریخ‌اند؛ از کتابهای برنده جایزه نوبل ادبیات است. گونتر گراس که جوایز ادبی زیادی را با داستان‌هایش از آن خود کرده، در سال ۱۹۹۹ موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شده است.

 

کتاب طبل حلبی، درباره شخصی به نام «اسکار» است که از کودکی تا بزرگسالی او را در این کتاب می‌خوانید. اسکار با بقیه آدم‌ها متفاوت است؛ هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی. او از ۳سالگی، عاشق طبل حلبی است و در بزرگسالی نیز نوازنده حرفه‌ای آن می‌شود. داستان‌های مختلف و زبان اسکار که داستان را روایت می‌کند؛ شگفت‌انگیز است و این کتاب قطور قطعا ارزش چند بار خواندن را دارد.

 

 

کالابرگ الکترونیک