رژیم لاغری کم چربی، فواید و عوارض + نمونه رژیم روزانه

رژیم لاغری کم چربی، فواید و عوارض + نمونه رژیم روزانه


6 دی 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
رژیم لاغری کم چربی، فواید و عوارض + نمونه رژیم روزانه

یکی از اولین اصولی که در اکثر رژیم‌های غذایی به آن تأکید می‌شود، کاهش مصرف چربی روزانه است. رژیم غذایی کم چربی یک رژیم برنامه ریزی شده برای مصرف غذاهای کم چرب و خوردن تنها برخی از انواع چربی است. بسیاری از پزشکان معتقد هستند که مصرف انواع شیرینی‌های پرچرب، کیک و غذاهای سرخ شده T از نظر ارزش غذایی بسیار پایین هستند و بیشتر از اینکه برای سلامتی ما مفید باشند، مضر هستند. از همین رو توصیه می‌شود تا به جای استفاده از چنین غذاهایی تنها از چربی‌های مفید در وعده‌های غذایی استفاده شود. اما آیا تا به حال در مورد رژیم فوق‌العاده کم چرب چیزی شنیده‌اید؟ در این مقاله می‌توانید ترجمه‌ای از سایت‌های healthline و stylecraze را در مورد رژیم غذایی لاغری کم چربی در مجله کوروش بخوانید.

 

 

 

رژیم غذایی کم چربی چیست؟

 

رژیم لاغری کم چربی، فواید و عوارض و نمونه رژیم

 

رژیم غذایی لاغری کم چربی یا رژیم فوق‌العاده کم چرب، یک دستورالعمل غذایی برای کاهش حدود ۳۰ درصدی مقدار چربی روزانه است. این رژیم به شما اجازه می‌دهد تنها ۱۰ درصد از کالری مصرفی روزانه‌تان را از طریق چربی جذب کنید. این رژیم غذایی شما را به خوردن پروتئین کم و کربوهیدرات زیاد تشویق می‌کند و بیشتر از ۸۰ درصد کالری روزانه از طریق کربوهیدرات‌ها تأمین می‌شود. خوردن انواع غذاهای گیاهی و محدود کردن خوراکی‌هایی مثل گوشت، تخم مرغ و لبنیات پر چرب نیز بخش دیگری از قوانین این رژیم غذایی لاغری تلقی می‌شود. در این رژیم غذایی خوردن چربی‌ها به هر صورتی که باشند، محدود است و حتی غذاهایی چرب و مفیدی مثل زیتون، آجیل و آووکادو نیز به صورت محدود استفاده می‌شوند.

 

خوراکی‌های غیر مجاز در رژیم غذایی لاغری فوق‌العاده کم چرب

 

مصرف برخی خوراکی‌های در رژیم غذایی فوق‌العاده کم چربی ممنوع است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

 

*گوشت پر چرب

*روغن‌های اشباع

*چربی ترانس

*انواع شیرینی و شکلات

 

فواید رژیم غذایی فوق‌العاده کم چرب

 

رژیم لاغری کم چربی، فواید و عوارض و نمونه رژیم

 

بدن ما کالری اضافه دریافتی را به صورت چربی ذخیره می‌کند و مصرف کمتر غذاهای پرچرب می‌تواند به لاغر شدن ما کم زیادی کند. مطالعات زیادی روی رژیم غذایی لاغری فوق‌العاده کم چرب انجام شده است و شواهد نشان می‌دهد که پیروی از رژیم‌های کم چرب می‌توان خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را در بدن کاهش دهد.

 

*کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی

*کاهش فشار خون

*کاهش مقدار کلسترول بد خون

*کاهش ابتلا به دیابت

*کمک به بهبود دیابت نوع ۲

*کاهش وزن

*درمان کبد چرب

*درمان چاقی مفرط

*کمک به کاهش پیشرفت بیماری MS

 

عوارض رژیم لاغری کم چربی

 

بسیاری از ویتامین‌هایی که بدن ما برای سالم بودن به آن‌ها نیاز دارد، محلول در چربی هستند و با کاهش شدید مصرف چربی بدن نمی‌تواند این ویتامین‌ها را به خوبی جذب کند. از طرف دیگر چربی طعم خوشایندی به خوراکی‌ها می‌بخشد و زمانی که مقدار چربی در رژیم غذایی به شدت کاهش پیدا کند، طعم غذاها نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و برای خیلی از افراد این موضوع چندان خوشایند نیست.

 

نمونه رژیم غذایی کم چربی

 

صبحانه

 

صبح زود ساعت ۶ تا ۷

۱ فنجان آب با یک قاشق سرکه سیب

 

صبح ساعت ۶:۴۵ تا ۷:۴۵

۱ کاسه جوی دوسر با شیر کم چرب و توت فرنگی و ۴ عدد بادام

 

صبح ساعت ۹:۳۰ تا ۱۰:۳۰

۱ عدد خیار با ۱ کاسه هوموس

 

 

ناهار

 

رژیم لاغری کم چربی، فواید و عوارض و نمونه رژیم

 

ظهر ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱

۱ فنجان سالاد تن ماهی یا سالاد قارچ به همراه ۱ لیوان دوغ

 

ظهر ساعت ۳:۳۰ تا ۴

۱ فنجان چای سبز به همراه ۱ بیسکویت دایجستیو و ۲ عدد کراکر

 

شام

 

شب ساعت ۷ تا ۷:۳۰

۱ کاسه سوپ عدس و سبزیجات

 

آیا رژیم لاغری فوق‌العاده کم چرب واقعاً مؤثر است؟

 

رژیم لاغری کم چربی، فواید و عوارض و نمونه رژیم

 

بسیاری از متخصصین بر این باور هستند که عوامل زیادی هستند که روی چاقی و بیماری‌هایی نظیر دیابت و فشار خون تأثیر دارند و کم کردن مقدار چربی به تنهایی نمی‌تواند مؤثر باشد. از طرف دیگر برای کاهش وزن لازم است بدن کالری کمتری دریافت کند که این موضوع در کنار مصرف کمتر چربی می‌تواند تأثیر بهتری بر لاغری و کاهش وزن بگذارد. در مورد رژیم لاغری فوق‌العاده کم چرب مطالعات زیادی انجام شده است و نتایج نشان می‌دهد که این نوع رژیم به طور کلی اثرات مثبتی بر سلامت انسان دارد و می‌تواند خطر مرگ و میر را تا ۲۳ درصد کاهش دهد. این رژیم می‌تواند بر درمان بیماری‌های جدی مثل دیابت و فشار خون تأثیر بگذارد و به بهبود بیماری‌های قلبی کمک کند.

 

کالابرگ الکترونیک