طرز تهیه سوپ نخود فرنگی مقوی و مجلسی به چند روش

طرز تهیه سوپ نخود فرنگی مقوی و مجلسی به چند روش


5 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه سوپ نخود فرنگی

سوپ نخود فرنگی یکی از پیش غذاهای خوشمزه‌ و مفید است که با سبزیجات، گوشت‌های مختلف و لبنیات متنوع مثل ماست، شیر، خامه و … می‌توان تهیه کرد. این سوپ خوشمزه به عنوان استارتر، یک گزینه عالی است و به خاطر وجود ویتامین‌های مختلف، فیبر و مواد مغذی دیگر، برای کودکان و افطاری ماه رمضان هم مناسب است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، طرز تهیه سوپ نخود فرنگی و نکات پخت و خوشمزه شدن آن را به شما آموزش خواهیم داد.

 

مواد لازم برای تهیه سوپ نخود فرنگی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
نخود فرنگی منجمد (یا تازه) ۲۸۰ گرم
آب مرغ ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
فلفل سیاه نوک قاشق چای‌خوری
ترخون خشک نصف قاشق چای‌خوری
روغن زیتون ۱ قاشق چای‌خوری
پیاز ۱ عدد درشت
سیر ۲ حبه
خامه یا ماست ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
نمک به میزان لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت سوپ نخود فرنگی: ۲۰ تا ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه سوپ نخود فرنگی

مراحل طرز تهیه سوپ نخود فرنگی

برای درست کردن سوپ نخود فرنگی هم از نخود فرنگی تازه و هم نخود فرنگی منجمد یا کنسرو نخود فرنگی می‌توانید استفاده کنید. این سوپ معمولا به صورت پوره شده و غلیظ، سرو می‌شود. در ادامه مراحل طرز تهیه سوپ نخود فرنگی را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: پیاز و سیر را سرخ کنید

ابتدا پیاز و سیرها را پوست بگیرید. پیاز را به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید. سیر را هم رنده یا ریز خرد کنید. در یک قابلمه، روغن زیتون بریزید و روی حرارت بگذارید. پیاز را در تابه بریزید و تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شود. روی حرارت، حدود ۵ دقیقه، پیاز را تفت دهید. سیر را هم اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عطر آن خارج شود.

سیر داغ، پیاز داغ منجمد و روغن زیتون را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله دوم: نخود فرنگی را اضافه کنید

نخود فرنگی‌ها را به پیاز و سیر تفت داده شده اضافه کنید. (اگر نخود فرنگی‌ها یخ زده‌اند، بهتر است از قبل، آنها را یخ زدایی کنید). می‌توانید از کنسرو نخود فرنگی هم استفاده کنید. بعد نوبت اضافه کردن آب مرغ و ترخون خشک است. اگر آب مرغ (طرز تهیه استاک مرغ)، نمک دارد، در آخرین مرحله نمک را اضافه کنید. فلفل سیاه را هم به مواد داخل قابلمه بیفزایید. (اگر آب مرغ ندارید، می‌توانید ۱ عدد مرغ آماده را در یک لیوان آب جوش حل کرده و به سوپ اضافه کنید.)

حتما بخوانید  2 طرز تهیه شیرینی کرکی (شیرینی بهشتی) در فر و قابلمه

برای خرید کنسرو نخود فرنگی، انواع ادویه معطر غذا مثل نمک و فلفل سیاه، انواع سبزی معطر خشک مثل ترخون خشک و پودر عصاره مرغ یا گوشت می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: مایه سوپ نخود فرنگی را پوره کنید

اجازه دهید مواد داخل قابلمه شروع به جوشیدن کنند. حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید تا نخود فرنگی‌ها کاملا نرم و له شوند. سپس شعله را خاموش کرده و صبر کنید تا نخود فرنگی‌ها کاملا سرد شوند. بعد با گوشتکوب برقی یا در مخلوط‌کن، مایه سوپ نخود فرنگی را بریزید و پوره کنید تا کاملا یکدست و نرم شود.

مرحله چهارم: ماست یا خامه را اضافه کنید

در آخرین مرحله، نمک و فلفل سوپ نخود فرنگی را بچشید و به اندازه دلخواه، به آن نمک و چاشنی‌های دیگر اضافه کنید. سوپ‌ را در ظرف‌های سرو بریزید و به هر کدام از ظرف‌ها، ۱ قاشق غذاخوری خامه یا ماست چکیده اضافه کنید. در زمان سرو، ماست یا خامه را با مایه سوپ مخلوط کنید تا با هم یکدست شوند. سوپ نخود فرنگی را هم به صورت سرد و هم به صورت گرم می‌توانید سرو کنید. نوش جان!

برای خرید انواع خامه صبحانه و ماست می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

روش تهیه سوپ نخود فرنگی با مرغ

برای طرز تهیه سوپ نخود فرنگی با مرغ، ابتدا مرغ بدون استخوان یا با استخوان را جداگانه با پیاز و ادویه‌های دلخواه آبپز کنید. تکه‌های پخته مرغ را از قابلمه بیرون بیاورید. بعد عصاره یا آب مرغ را جدا کنید و در یک قابلمه بریزید. در ادامه سوپ نخود فرنگی را به روش بالا آماده کنید.

در آخر برای طرز تهیه سوپ مرغ آسان با نخود فرنگی، مرغ‌های پخته شده را ریش ریش کرده و مایه سوپ نخود فرنگی اضافه کنید. در آخر همه مواد سوپ را با بلندر یا گوشتکوب برقی، پوره کنید تا یکدست شود.

نکات مهم طرز تهیه سوپ نخود فرنگی

فوت و فن های طرز تهیه انواع سوپ نخود فرنگی

  • برای طرز تهیه سوپ نخود فرنگی و هویج، ۱ عدد هویج درشت را پوست بگیرید و خرد کنید. هویج‌ها را همراه با نخود فرنگی، در قابلمه بریزید تا با هم بپزند. در آخر، هویج‌ها که نرم شدند، همراه با نخود فرنگی، پوره کنید.
  • در طرز تهیه سوپ نخود فرنگی رژیمی، به هیچ عنوان از خامه استفاده نکنید و به جای کره هم از روغن زیتون برای تفت دادن پیاز و سیر استفاده کنید. می‌توانید به جای خامه، ماست کم چرب به سوپ اضافه کنید یا کلا سوپ را بدون ماست، خامه یا شیر سرو کنید.
  • در طرز تهیه سوپ نخود فرنگی و سیب زمینی، ۱ یا ۲ سیب زمینی را بشویید، پوست بگیرید و خرد کنید. سپس آنها را همراه با نخود فرنگی‌ها در مایه سوپ بیندازید تا کاملا آبپز شوند. در آخر وقتی سیب زمینی‌ها و نخود فرنگی‌ها پختند، آنها را با بلندر یا گوشتکوب برقی، پوره کنید.
  • برای طرز تهیه سوپ نخود فرنگی برای نوزاد، باید این موضوع را در نظر داشته باشید که این سوپ برای کودکان بالای ۸ ماه مناسب است. به جز نخود فرنگی می‌توانید هویج، گوجه فرنگی، سیب زمینی، جعفری خرد شده و آب مرغ هم اضافه کنید. همه مواد را آبپز و پوره کنید و به نوزاد دلبندتان بدهید.
  • برای طرز تهیه سوپ جو با نخود فرنگی، در اواخر پخت نخود فرنگی، جو پرک هم به مایه سوپ اضافه کنید تا با هم بپزند. یک روش دیگر هم این است که ابتدا سوپ جو را درست کرده و به آن نخود فرنگی اضافه کنید. این سوپ را می‌توانید پوره هم نکنید و به صورت متداول و بدون له کردن مواد سوپ، آن را سرو کنید.
  • برای طرز تهیه سوپ قارچ و نخود فرنگی، کافی است چند عدد قارچ (به اندازه دلخواه) را بشویید، ورقه‌ای خرد کرده و با روغن یا کره سرخ کنید. سوپ نخود فرنگی را هم به هر کدام از روش‌های دلخواه می‌توانید تهیه و پوره کنید. در آخر در زمان سرو، قارچ‌ها را یا روی سوپ پوره شده بریزید و سرو کنید یا سوپ پوره شده را دوباره در قابلمه برگردانید و با قارچ سرخ شده، چند دقیقه‌ای بپزید. بعد آن را سرو کنید.
  • سوپ نخود فرنگی را به صورت ساده (با آب مرغ، آب قلم یا آب جوش) یا با شیر (یا دیگر لبنیات مثل خامه یا ماست) می‌توانید بپزید. اگر ممنوعیت خوردن لبنیات حیوانی دارید، می‌توانید از شیرهای گیاهی مثل شیر نارگیل یا شیر سویا در سوپ خود استفاده کنید.
حتما بخوانید  طرز تهیه حلوا انبه مجلسی به ۳ روش سنتی هندی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن سوپ نخود فرنگی

فوت و فن های خوشمزه شدن سوپ نخود فرنگی

برای غلیظ شدن سوپ نخود فرنگی چه کار کنیم؟

به خاطر اینکه نخود فرنگی در سوپ، ابتدا با آب یا آب مرغ پخته می‌شود و بعد پوره می‌شود، بافت غلیظی دارد ولی اگر می‌خواهید این سوپ غلیظ‌تر شود یا بافت لطیف‌تر و نرم‌تری داشته باشد، اضافه کردن مقداری خامه، شیر پر چرب یا ماست می‌تواند هم به طعم بهتر و هم غلظت بیشتر سوپ نخود فرنگی کمک کند. افزودن سیب زمینی یا سبزیجات دیگر مثل هویج و کرفس هم می‌تواند بافت سوپ را غلیظ‌تر کند.

به جای آب مرغ، در سوپ نخود فرنگی چی بریزیم؟

عصاره یا استاک مرغ، برای بالاتر بردن ارزش غذایی سوپ نخودفرنگی به آن اضافه می‌شود ولی اگر عصاره مرغ در دسترس ندارید، می‌توانید استاک یا عصاره سبزیجات، عصاره مغز قلم یا در نهایت آب جوش اضافه کنید. گزینه آخر، استفاده از عصاره‌های گوشت یا مرغ آماده است که می‌توانید با آب جوش، حل کرده و به مایه سوپ اضافه کنید.

 

کالابرگ الکترونیک