معرفی بهترین ماسک‌‌ها برای درمان موخوره و خشکی مو

معرفی بهترین ماسک‌‌ها برای درمان موخوره و خشکی مو


22 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
درمان خشکی مو و موخوره

وقتی موها دچار موخوره می‌شوند، از درازها شکاف برداشته و به دو شاخه تبدیل می‌شوند. در این حالت محافظ مو آسیب دیده و فیبر درونی تارهای مو فرسوده شده است. معمولا موخوره به دلایل مختلفی از جمله زیاد سشوار کردن موها، شانه کردن موهای خیس و استفاده از مواد شیمیایی ایجاد می‌شود. دلیل اصلی موخوره و دوشاخه شدن مو معمولا از خشکی و آسیب دیدگی آن  است، اما روش درمان موخوره چیست؟ در این مقاله از مجله کوروش به معرفی راه‌های درمان خشکی مو و موخوره می‌پردازیم. در سرویس سلامت همراه ما باشید.

 

 

دلایل موخوره و خشکی مو

 

دلایل موخوره و خشکی مو

 

*شانه کردن و برس کشیدن موها زمانی که خیس هستند، باعث بروز موخوره و ریزش مو می‌شود. همچنین زمانی که آب بدن کم شود، احتمال بروز موخوره زیاد است.

 

*قرار گرفتن در زیر نور خورشید به مدت زمان طولانی هم  یکی از عوامل این بیماری مو  است.

 

*کسانی که از سشوار و یا اتوی مو زیاد استفاده می‌کنند، معمولا دچار موخوره می‌شوند.

 

*رنگ مو و مواد شیمیایی که برای مو استفاده می‌شوند هم یکی از دلایل اصلی خشکی مو و در ادامه موخوره هستند.

 

*معمولا توصیه می‌شود در هنگام برس کردن موها از برس‌های نایلونی و فلزی استفاده نکنید و بهتر است از برس‌های چوبی استفاده شود.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین ماسک موها برای بازسازی انواع مو خشک و کدر

 

 

جلوگیری از ابتلای موها به موخوره

 

جلوگیری از ابتلای موها به موخوره

 

برای اینکه موهای شما دچار خشکی، شکستگی و موخوره نشوند، در ابتدا بهترین توصیه تنظیم میزان مصرفی آب روزانه است. بدن شما به حداقل ۸ لیوان آب در روز نیاز دارد. آب باعث طراوت و تازگی موها و جلوگیری از فرسودگی آن‌ها می‌شود. استفاده از روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون و روغن نارگیل مانع از خشکی موهای شما شده و در نتیجه از ابتلا به موخوره جلوگیری می‌کند.

 

بهتر است بعد از هر حمام از مواد نرم کننده مو استفاده شود. همچنین سعی کنید تا کمتر از مواد شیمیایی برای موهای خود استفاده کنید. مواد شیمیایی باعث خشکی مو شده و مرحله بعد از خشکی، آسیب‌دیدگی و موخوره است.

 

 

درمان خشکی مو و موخوره

 

درمان خشکی مو و موخوره

 

بهترین درمان برای درمان خشکی مو و یا موخوره، کوتاه کردن موهاست. بهتر است هر شش ماه یک بار کمی نوک موها را کوتاه کنیم. کوتاه کردن نوک موها باعث از بین رفتن بافت فرسوده آن‌ها می‌شود. روش‌های خانگی، بسیاری برای درمان خشکی مو و موخوره وجود دارد. یکی از این روش‌ها استفاده از تخم مرغ است.

 

تخم مرغ دارای پروتئین، اسیدهای چرب و ویتامین A بسیار زیادی است که باعث حفظ رطوبت در مو می‌شود. شما می‌توانید روغن زیتون را با ۱ زرده تخم مرغ ترکیب کرده و یک ماسک مو برای تقویت موهای خود درست کنید. معمولاً توصیه می‎شود از این روش  حداقل ماهی یکبار استفاده شود. ماسک تخم مرغ و روغن زیتون باعث درخشندگی موها هم می‌شود. همچنین ریشه مو بعد از استفاده مکرر از این ماست بسیار قوی خواهد شد.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین برندهای ماسک موی ایرانی با قیمت مناسب

 

 

۱- درمان خشکی و موخوره با استفاده از روغن های گیاهی

 

۲- استفاده از روغن‌های گیاهی برای درمان خشکی و شکنندگی مو بسیار توصیه می‌شود. این روغن‌ها مانع بروز موخوره موها می‌شوند. روغن زیتون یکی از بهترین این روغن‌ها است. اما بجز روغن زیتون می‌توانید از روغن بادام، ذرت و نارگیل هم استفاده کنید.

 

درمان خشکی و موخوره با استفاده از روغن های گیاهی

 

این روغن‌ها به دلیل میزان زیادی آنتی‌اکسیدان و ویتامین E باعث نرم شدن طبیعی مو می‌شوند. استفاده از این روغن‌ها باعث می‌شود تا لایه بیرونی موها با لایه‌ای از رطوبت پوشانده شوند و موهای آسیب دیده ترمیم شوند. شما باید روغن را کاملا بر روی موها ماساژ دهید و حداقل ۳۰ تا ۴۰ دقیقه روغن بر روی مو بماند. بعد از آن می‌توانید موها را بشویید.

 

 

۳- استفاده از ماسک مو ژلاتین برای درمان موخوره

 

ژلاتین به دلیل این که منبع بسیار غنی از پروتئین است، برای مو بسیار مفید است.  ژلاتین تارهای مو را با رطوبت پوشانده و از آنها محافظت می‌کند.

 

استفاده از ماسک مو ژلاتین برای درمان موخوره

 

استفاده از ماسک ژلاتین باعث صاف شدن و براق شدن موها هم می‌شود. برای استفاده از ماسک ژلاتین کافی است تا یک قاشق غذاخوری ژلاتین را در کمی آب گرم مخلوط کنید. وقتی ژلاتین در آب به خوبی حل شد، کمی سرکه سیب به آن اضافه می‎کنید. مخلوط آماده شده را بر روی موهای تمیز بمالید. شما می‌توانید بعد از یک ربع موهای خود را بشویید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چند ماسک تخم مرغ برای تقویت و درمان ریزش مو

 

 

۴- درمان موخوره با ماسک مو آووکادو

 

درمان موخوره با ماسک مو آووکادو

 

ماسک موی آووکادو به دلیل اینکه دارا بودن ویتامین E، بهترین ماسک برای درمان خشکی مو و مبارزه با موخوره است. این ماسک دارای مواد معدنی بسیار زیادی است. شما می‌توانید آووکادو را پوست کنده، پوره کنید و به شکل خمیری در بیاورید. مخلوط خمیری را با تخم‌مرغ مخلوط کنید و روی موهایتان بمالید. بهتر است موهای شما کمی مرطوب باشند. بعد از ۲۰ دقیقه می‌توانید موهای‌تان را بشویید.

 

 

۵- درمان موخوره با حنا

 

درمان موخوره با حنا

 

حنا یکی از محبوب ترین گیاهان دارویی است که برای درمان موخوره توصیه می‌شود. حنا باعث حفظ رطوبت مو شده و از خشکی آن جلوگیری می‌کند. استفاده از حنا بسیار ساده است. مقداری از حنا را در آب خیس کنید. بعد از یک ساعت حنای خیس شده را بر روی موهای خود بمالید. ممکن است موها با حنا رنگ بگیرند، بنابراین برای اینکه موهای شما رنگ حنا نگیرند، می‌توانید، پس از یک ربع حنا را را بشویید.

 

 

۶- ترکیب معجزه آسای سرکه سیب و سرکه سفید

 

سرکه سیب و سرکه سفید تاثیر شگرفی در از بین بردن موخوره دارند و برخلاف تصور، باعث نرم و لطیف شدن مو  و تقویت و افزایش رشد موها می‌شوند. کمی سرکه خانگی را با دو قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک لیوان آب ترکیب کنید و بعد بر روی مو بمالید. ۱۰ دقیقه زمان بدهید و سپس موهای خود را بشویید.

 

 

۷- درمان موخوره و کمک به رشد مو با وازلین

 

روغن وازلین علاوه بر جلوگیری از خشکی مو و کمک به رفع موخوره، باعث افزایش رشد مو هم می‌شود. کمی روغن وازلین را بر روی مو بمالید و حداقل یک ساعت زمان بدهید تا موها با وازلین نرم شوند. بعد از آن می‌توانید موها را با آب گرم و شامپو بشویید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ۴ ماسک موثر خانگی برای درمان قطعی موی چرب

 

 

۸- درمان موی خشک و موخوره با موز، عسل و ماست

 

ماسک موی عسل، بسیار مفید است و علاوه بر تقویت مو، باعث جلوگیری از خشکی و موخوره هم می‌شود. کمی عسل معادل یک قاشق غذاخوری را به همراه کمی روغن زیتون با هم مخلوط کرده و بر روی موهای خود بمالید. بعد از ۲۰ دقیقه موها را شستشو دهید. در روش درمان مو با موز هم کمی موز و کمی آب لیموترش تازه را با هم مخلوط کنید و مخلوط را بر روی موهای خود بمالید. یک ساعت زمان دهید. سپس موها را بشویید. از این روش تقریبا می‌توانید هر یک ماه یک بار استفاده کنید.

 

درمان موی خشک و موخوره با موز، عسل و ماست

 

موز میزان پتاسیم، روی،آهن و ویتامین A زیادی دارد که باعث جلوگیری از خشکی مو و درمان موخوره می‌شود. شما می توانید از ماسک انبه هم استفاده کنید، کافیست تا یک فنجان ماست را به همراه مقداری انبه تازه با هم مخلوط کرده و حدود ۳۰ دقیقه روی موهای خود بگذارید.

 

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش های خانگی مراقبت و درمان موهای خشک

 

 

تغییر رژیم غذایی برای درمان موخوره و رفع خشکی مو

 

تغییر رژیم غذایی برای درمان موخوره و رفع خشکی مو

 

بهتر است تا برای اینکه موهایی براق و سالم داشته باشید، رژیم غذایی خود را کمی تغییر دهید. در رژیم غذایی خود موادی سرشار از امگا ۳ و آنتی اکسیدان بگنجانید.

 

*ترکیبات مفید رژیم غذایی برای مو بلوبری، گوجه‌فرنگی، لوبیا قرمز، گردو و کلم بروکلی هستند.

 

*همچنین استفاده از ماهی‌های چرب مثل سالمون و ساردین و ماهی تون هم توصیه می‌شود.

 

*از مکمل‌های مناسب برای رشد مو مصرف کنید. مکمل‌هایی که حاوی ویتامین B و C باشند.

 

*تخم کتان و یا روغن تخم کتان به رفع خشکی مو و  درمان موخوره بسیار کمک می‌کند.

 

 

 

 

کالابرگ الکترونیک