۲ روش طرز تهیه نخود آب بسیار مقوی با گوشت و بدون گوشت

۲ روش طرز تهیه نخود آب بسیار مقوی با گوشت و بدون گوشت


3 آذر 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

نخودآب، نخوداب یا نخود آب یک غذای ایرانی بسیار مقوی و خوشمزه جنوب کشور برای غذای ناهار و شام است. این آبگوشت سنتی که ترکیبی از نخود و گوشت است و معمولاً در فصل زمستان در سفره‌خانه‌های سنتی شهرهای جنوبی ایران سرو می‌شود و جزو غذاهای خیابانی برای شام هم هست. این غذای مناسب برای افطار نونی ترکیبی از نخود، گوشت و آب نسبتاً زیاد است که معمولاً در روزهای سرد سال طبخ می‌شود و به عنوان یک نذری ساده یا غذای سبک و مقوی برای سحری در برنامه غذایی یک ماهه رمضان گزینه ایده‌آلی است. نخودآب به دو روش با گوشت و بدون گوشت و همچنین نخود آب با قلم تهیه می‌شود. طرز تهیه نخود آب خوشمزه و مقوی به دو روش با گوشت و بدون گوشت و خواص نخودآب را در مجله کوروش بخوانید. در سرویس آشپزی همراه ما باشید.

 

 

آموزش طرز نخود آب بدون گوشت

 

نخودآب یک نوع غذا با نخود بدون گوشت است. البته با گوشت هم جهت بیشتر مقوی شدن آن می‌توانید درست کنید. نخودآب بدون گوشت یک غذای خوشمزه برای سحری و افطار گیاهخواران است. با آموزش نخودآب همراه ما باشید.

 

آموزش نخود آب بدون گوشت

 

مواد لازم برای درست کردن نخود آب بدون گوشت

 

  • نخود: نیم کیلوگرم
  • پیاز کوچک: ۱ عدد
  • نمک: به مقدار لازم
  • زیره سیاه: یک قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه و فلفل قرمز: به میزان لازم
  • روغن بادام: ۱ قاشق غذاخوری (اگر روغن بادام در دسترس ندارید از روغن مایع استفاده کنید)

 

مراحل طرز تهیه نخودآب جنوبی برای زمستان

 

مراحل طرز تهیه نخود آب بدون گوشت

 

 

مرحله اول؛ خیس کردن و پختن نخود

 

حتما بخوانید  طرز تهیه کوفته شوید باقلا خوشمزه با گوشت به روش اصفهانی

در مرحله اول از طرز تهیه نخودآب بدون گوشت لازم است تا نخودها را در آب زیاد بپزیم. بهتر است قبل از پختن نخودها آن‌ها را یک روز قبل در آب خیس کنید تا نفخ‌شان گرفته شود.

 

 

مرحله دوم؛ تفت دادن پیاز با روغن بادام

 

در مرحله دوم از طرز تهیه نخودآب، یک عدد پیاز کوچک را خرد کرده و با یک قاشق غذاخوری روغن بادام در ماهیتابه تفت ‌دهید. نمک، فلفل و زیره سیاه را به پیازها اضافه کنید.

 

 

مرحله سوم؛ اضافه کردن پیاز و ادویه جات به نخودها

 

پس از آن، مواد داخل ماهیتابه را به نخودها که در حال پختن هستند اضافه کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: آموزش تصویری طرز تهیه فلافل خانگی

 

 

مرحله آخر؛ سرو کردن نخوداب جنوبی

 

اجازه دهید مواد انقدر در آب بجوشند تا نخودها کاملاً پخته شده و شکلی حلیم مانند به خود بگیرند. نخودآب یا نخوداب شما آماده سرو است.

 

 

طرز تهیه نخودآب با گوشت یا آب قلم

 

طرز تهیه نخودآب با گوشت یا آب قلم

 

مواد لازم برای تهیه نخودآب با گوشت گوسفندی و برنج

 

نخود: نیم کیلو گرم

گوشت گوسفند: به میزان دلخواه

برنج: ۶۰ گرم

زعفران ساییده شده: ۱/۲ قاشق چایخوری

دارچین: نصف قاشق چای‌خوری

نمک: به میزان لازم

 

مراحل طرز تهیه نخودآب با گوشت یا آب قلم

 

 

مرحله اول؛ پختن گوشت و نخود

 

در مرحله اول از طرز تهیه نخودآب با گوشت، ابتدا نخودها به همراه گوشت گوسفند را به همراه مقدار زیادی آب داخل قابلمه ریخته و اجازه دهید تا کاملا بپزند.

 

 

مرحله دوم؛ جدا کردن گوشت از نخود

 

در مرحله دوم از طرز تهیه نخودآب، باید گوشت را زمانی که احساس کردید پخته شده، از نخودها جدا کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه نخود پلو با کشمش پلویی

 

 

مرحله سوم؛ پختن کامل نخود 

 

گوشت را در ظرفی جداگانه ریخته و اجازه دهید تا نخودها آن‌قدر بپزند که به شکل عصاره غلیظی درآیند.

 

 

مرحله آخر؛ اضافه کردن برنج و گوشت به نخود

 

در این مرحله، گوشت را دوباره در داخل عصاره غلیظ شده نخود بریزید و برنج و زعفران و دارچین و نمک را را هم اضافه کنید. کمی فرصت بدهید تا مخلوط گوشت و عصاره غلیظ نخود و برنج کاملاً در قابلمه پخته شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه حلیم مشهدی یا نیشابوری خوشمزه با قیمه و بدون آن

 

پس از آن نخودآب یا نخوداب آماده سرو است.

 

 

خواص نخود آب

 

خواص نخود آب

 

  • همانطور که در طرز تهیه نخودآب یا نخوداب دیدیم، ماده اصلی این غذا نخود است. نخود خواص و فواید بسیار زیادی دارد. از جمله خواص آن، میزان بسیار زیاد ویتامین ث، کلسیم، روی، فسفر و پتاسیم در آن است. نخود به دلیل این که حاوی مقدار زیادی منگنز است به سلامت پوست بسیار کمک می‌کند. این ماده غذایی باعث کاهش چین و چروک پوست هم می‌شود. همچنین از بروز لکه‌های پوستی جلوگیری می‌کند.

 

  • نخود باعث درمان عفونت‌های قارچی می‌شود. در عین حال به دلیل میزان بسیار زیاد پروتئین و منگنز در آن برای تقویت مو بسیار مفید است. شاید برایتان جالب باشد بدانید این ماده غذایی به کاهش وزن بسیار کمک می‌کند. میزان بالای فیبر و پروتئین نخود باعث سیری می‌شود و اینکه شما دیرتر احساس گرسنگی می‌کنید. بنابراین میل کمتری به خوردن زیاد دارید. نخود به حفظ سطح قند خون کمک می‌کند و این خود عامل دیگری برای لاغری است. نخود به دلیل داشتن فیبر بسیار بالا مانع از یبوست می‌شود. این ماده غذایی به دلیل داشتن ماده ساپونین از ابتلا به سرطان سینه و پوکی استخوان در زنان جلوگیری می‌کند

 

  • نخود باعث کاهش کلسترول بد در خون می‌شود. همچنین به دلیل داشتن میزان بالایی اسید آمینه و سرتونین در تنظیم خواب بسیار موثر است. ویتامین A موجود در نخود در سلامت چشم بسیار موثر است. این ماده غذایی از آنجا که سرشار از آهن است به انتقال اکسیژن در بدن کمک می‌کند و سبب قوی شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود.

 

 

 

سوالات متداول

 

۱- مضرات مصرف بی رویه نخود چیست؟

 

در کنار خواص بسیار زیاد این ماده غذایی، باید به نفاخی آن هم اشاره کرد. نخود باعث نفخ در معده می‌شود. بنابراین باید در مصرف آن دقت کنید. همچنین نخود یک ماده غذایی دیرهضم است. بنابراین در طرز تهیه نخود باید به میزان پخته شدن آن و حتی زمان خیس کردن آن قبل از مصرف بسیار توجه شود. چرا که نفاخی و دیرهضمی نخود برای معده‌های حساس مشکلات جدی را ایجاد می‌کند.

 

 

کالابرگ الکترونیک