طرز تهیه ورقه بادمجان گیلانی خوشمزه و لذیذ در ۳۰ دقیقه

طرز تهیه ورقه بادمجان گیلانی خوشمزه و لذیذ در ۳۰ دقیقه


4 اردیبهشت 1403 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ورقه بادمجان

ورقه بادمجان گیلانی که با نام «ورقه گیلکی» یا «پراویج» هم مشهور است، یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی استان گیلان است. ورقه بادمجون یا ورقه بادمجون جزو غذاهای ساده و بدون گوشت اما فوق‌العاده خوش طعمی است که آماده کردنش در یک زمان کوتاه می‌تواند علاوه بر یک سرگرمی جدید، باعث کشف طعم‌های تازه شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش روش طرز تهیه ورقه بادمجان گیلانی را در ۵ مرحله ساده به شما آموزش می‌دهیم و نکات و فوت و فن‌های خوشمزه شدن پراویج و روش تهیه بادمجان ورقه‌ای شکم پر را هم به شما می‌گوییم.

مواد لازم برای تهیه ورقه بادمجان گیلانی (برای ۳ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
بادمجان ۴ عدد بزرگ
تخم مرغ ۵ تا ۶ عدد
گوجه فرنگی ۳ عدد بزرگ
سیر (برای سیر داغ) ۲ حبه (اختیاری)
سبزی معطر تازه یا سبزی معطر خشک به مقدار دلخواه
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار دلخواه
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی
نان یا برنج برای سرو ورقه بادمجان

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت ورقه بادمجان گیلانی: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه ورقه بادمجان گیلکی

مراحل طرز تهیه ورقه بادمجان خوشمزه گیلانی

به عنوان یک غذای شمالی با بادمجون و تخم مرغ، می‌توانید پراویج یا ورقه گیلکی را که یک غذای گیاهی ساده و سریع است، برای شام یا ناهار سه سوته، درست کنید و با نان یا برنج سرو کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه ورقه بادمجان ساده را دنبال کنید.

مرحله اول: بادمجان‌ها را آماده کنید

ابتدا برای طرز تهیه پراویج گیلانی، بادمجان‌هایی را که پوست براقی دارند، انتخاب کنید. سپس بادمجان‌ها را پوست بگیرید و کلاهک آنها را جدا کنید. بادمجان‌ها را به صورت ورقه‌ای یا حلقه‌ای برش بزنید و روی آنها مقداری نمک بپاشید.

ضخامت ورقه بادمجان‌ها باید حدود ۱ سانتی‌متر باشد. اگر پوست بادمجان‌ها نازک است، آنها را بشویید و با پوست به صورت حلقه‌ای برش بزنید. به مدت ۳۰ دقیقه بادمجان‌ها را با نمک یا در آب نمک استراحت دهید تا آب قهوه‌ای و تلخی آنها بیرون بیاید.

برای خرید نمک می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

حتما بخوانید  خانه تکانی را از کجا شروع کنیم | خونه تکونی رو کی شروع کنیم؟

مرحله دوم: مواد ورقه بادمجان را آماده کنید

 بعد از اینکه بادمجان‌ها در نمک طعم‌دار شدند، آن‌ها را کاملا بشویید و در آبکش بریزید یا روی یک پارچه نخی بگذارید تا آب و نمک اضافی بادمجان‌ها گرفته شود. در این فاصله، گوجه فرنگی‌ها را هم بشویید و به صورت حلقه‌ای خرد کنید و کنار بگذارید. سیرها را هم پوست بگیرید و با رنده ریز، رنده کنید.

مرحله سوم: بادمجان‌ها را سرخ کنید

بعد از خشک شدن بادمجان‌ها، یک تابه مناسب را روی حرارت بگذارید و مقداری روغن سرخ کردنی در آن بریزید. اجازه دهید تا روغن به حد کافی داغ شود. در این صورت بادمجان روغن کمتری نیاز خواهند داشت. سپس بادمجان‌ها را در روغن بچینید و تا سرخ شدن آن‌ها صبر کنید. هر دو طرف همه بادمجان‌ها را سرخ کنید و در یک ظرف کنار بگذارید.

 برای تهیه روغن سرخ کردنی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله چهارم: سیر و گوجه فرنگی را سرخ کنید

بادمجان‌ها را که سرخ کردید، تابه را خالی کنید و کمی روغن در آن بریزید. سیرهای رنده شده را در تابه تفت دهید تا عطر آنها خارج شود. زردچوبه، فلفل سیاه و کمی نمک را هم اضافه کنید تا زردچوبه رنگ باز کند و از خامی بیفتند. سپس حرارت را کم کنید و گوجه‌های حلقه‌ای شده را در تابه بچینید. اجازه دهید گوجه فرنگی‌ها کمی نرم شوند. 

انواع ادویه غذا مثل زردچوبه، فلفل سیاه و همچنین سیر داغ آماده را به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله پنجم: ورقه بادمجان گیلکی را بپزید

در این مرحله، بادمجان‌های سرخ شده را روی گوجه فرنگی‌ها بچینید. بعد تخم مرغ‌ها را در یک کاسه جداگانه بشکنید و به خوبی هم بزنید تا سفیده‌ها از لختگی خارج و با زرده‌ها کاملا مخلوط شوند. تخم مرغ‌های زده شده را روی بادمجان‌ها بریزید ‌تا آنها را بپوشاند.

روی تخم مرغ را کمی سبزی معطر تازه خرد شده یا سبزی معطر خشک بریزید. درب تابه را بگذارید و حدود ۵ دقیقه صبر کنید تا تخم مرغ‌ها ببندند. در نهایت ورقه بادمجان را با نان، برنج کته یا برنج چلو سرو کنید.

تخم مرغ و انواع سبزی خشک معطر را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

روش تهیه بادمجان ورقه‌ای شکم پر

طرز تهیه بادمجان ورقه‌ای شکم پر

«بادمجان ورقه ای شکم پر» یا «بادمجان ورقه ای پنیری» که با نام «لقمه بادمجان پنیری» هم شناخته می‌شود یک نسخه دیگر از طبخ ورقه بادمجان است ولی در اصل یک غذای شمالی نیست و اصالت آن به ترکیه برمی‌گردد.

حتما بخوانید  طرز تهیه املت شاپوری گیلانی به روش قهوه خانه ای

برای طرز تهیه بادمجان بقچه ای شکم پر، بادمجان‌ها را ابتدا باید به صورت حلقه‌ای در تابه یا فر سرخ کنید. سپس کف قالب‌های مافین یک حلقه بادمجان بگذارید و روی آنها را کمی روغن زیتون بریزید. سپس روی بادمجان را یک لایه پوره گوجه فرنگی و نمک و فلفل و یک لایه پنیر موزارلا رنده شده و در آخر پنیر گودا بریزید.

مافین‌ها را در فر به مدت ۱۰ دقیقه با دمای ۲۰۰ درجه بگذارید. سپس آنها را بیرون بیاورید و از قالب خارج کرده و بادمجان ورقه ای شکم پر ترکیه‌ ای را سرو کنید.

روغن زیتون و انواع پنیر پخت و پز مثل پنیر موزارلا را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ورقه بادمجان گیلانی

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ورقه بادمجان گیلانی

  • ورقه بادمجان گیلانی مثل میرزا قاسمی، یتیمچه گیلانی و خوراک خاویار بادمجان گیلانی، یکی از سالم‌ترین، خوشمزه‌ترین، آسان‌ترین و حتی جزو ارزان‌ترین غذاهای گیلکی است که به صورت گیاهی و بدون گوشت درست می‌شود.
  • می‌توانید گوجه فرنگی را از دستور تهیه ورقه گیلکی حذف کنید یا گوجه‌ فرنگی‌ها را جداگانه سرخ کنید و کنار ورقه بادمجان سرو کنید.
  • روی بادمجان ورقه و بعد از اضافه کردن تخم مرغ، می‌توانید مقداری سبزی‌ معطر دلخواه تازه یا خشک مثل جعفری، شوید و … خرد شده بریزید.
  • برای خوش‌رنگ شدن ورقه بادمجان گیلانی می‌توانید بعد از تفت دادن گوجه فرنگی‌ها، مقداری زعفران دم‌کرده هم روی گوجه‌ها بریزید.
  • برای طرز تهیه ورقه کدو فقط به جای بادمجان از کدو استفاده کنید و بقیه مراحل را مانند روش‌های بالا دنبال کنید.
  • در طرز تهیه ورقه بادمجان و سیب زمینی، در کنار بادمجان، از سیب مینی‌های حلقه‌ای و سرخ شده هم استفاده می‌شود و بقیه مراحل مانند روش بالا انجام می‌شود.
  • برای طرز تهیه ورقه گوجه از گوجه فرنگی به جای بادمجان و برای طرز تهیه ورقه قارچ، از قارچ به جای بادمجان استفاده می‌شود.
  • اگر به طرز پخت انواع خوراک با بادمجان و کدو مثل ورقه بادمجون و ورقه کدو علاقه دارید، بد نیست طرز تهیه رتتویی یا راتاتویی را هم بلد باشید.

فوت و فن‌ خوشمزه شدن ورقه بادمجان گیلانی

چطور ورقه بادمجان رژیمی درست کنیم؟

از آن جایی که بادمجان در این غذا باید سرخ شود و سرخ کردن بادمجان به روغن زیادی نیاز دارد، نمی‌توان به آن غذای رژیمی گفت ولی اگر می‌خواهید ورقه بادمجان را رژیمی و کم روغن درست کنید، می‌توانید روی بادمجان‌ها را کمی روغن زیتون بپاشید و بادمجان در هواپز یا فر درست کنید. سپس بقیه مراحل تهیه ورقه گیلکی را تکرار کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک