روز کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان | ۷ تاثیر مثبت این کتاب در کاهش استرس

روز کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان | ۷ تاثیر مثبت این کتاب در کاهش استرس


11 مرداد 1397 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روز کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان ؛7 تاثیر مثبت این کتاب در کاهش استرس

کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان از جمله اشکال هنر‌درمانی برای درمان استرس و دستیابی به آرامش ذهنی و البته یک سرگرمی مفید و تقریبا ارزان‌قیمت است که از سوی روانشناسان بسیار توصیه می‌شود. بد نیست بدانید روز ۲ آگوست (۱۱ مرداد) هر سال، روز جهانی «کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان» است. در این نوشتار با ما باشید تا هم کمی در مورد تاریخچه این کتاب‌ها صحبت کنیم و هم براساس مقاله روزنامه معتبر آمریکایی هافینگتون پست به شما بگوییم کتاب‌های رنگ‌آمیزی برای رهایی از استرس و دستیابی به آرامش در بزرگسالان چه مزیت‌هایی دارند.

تاریخچه کتاب‌های رنگ‌آمیزی بزرگسالان

 

تاریخچه کتاب‌های رنگ‌آمیزی بزرگسالان

 

آیا می‌دانستید برخلاف تصور عموم، نسل اول کتاب‌های رنگ‌آمیزی بزرگسالان در اواخر دهه ۱۹ میلادی توسط برادران «مک لوگلین» طراحی شد و به بازار آمد؟ این کتاب تحت عنوان «کتاب نقاشی بزرگسالان کوچک» منتشر شد. اما در دهه ۱۹۲۰ میلادی بود که نسل این کتاب‌ها توسط انتشارات « Milton Bradley Company» ادامه پیدا کرد.

 

تاثیر کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان در رهایی از استرس و دستیابی به آرامش

 

تاثیر کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان در رهایی از استرس و دستیابی به آرامش

 

طبق مقاله‌ای که «نیکی مارتینز»، دکترای روانشناسی برای روزنامه «هافینگتون پست» آمریکا، نوشته است او سال‌هاست که تهیه کتاب رنگ‌آمیزی را به بیمارانش توصیه می‌کند و البته بارها با واکنش منفی بیمارانش مواجه شده، به گونه‌ای که گاهی این برداشت را از واکنش بیمارانش داشته که با زبان بی‌‌زبانی گفته‌اند مثل این‌که باید صندلی‌مان را به عنوان بیمار و پزشک با هم عوض کنیم. اما حقیقت این است که بعد از عمل به توصیه این روانشناس بسیاری از بیماران در جلسات بعدی اعتراف کرده‌اند که چقدر این کتاب‌ها در روند درمان و کاهش استرس آن‌ها موثر بوده است. بسیاری از روانشناسان و تراپیست‌ها کتاب‌های رنگ‌آمیزی را به دلایل مختلف برای بیماران‌شان تجویز می‌کنند. اما تاثیر کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان در رهایی از استرس و دستیابی به آرامش چگونه است:

 

کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان

 

۱. ایده نسخه کردن کتاب رنگ‌آمیزی برای بزرگسالان به آموزه‌های «کارل یونگ» روانشناس و فیلسوف سویییسی برمی‌گردد. کارل یونگ به عنوان فیلسوفی که همیشه از زمانه خودش جلوتر بود از این روش برای درمان بیمارانش جهت دستیابی ناخودآگاه و خودشناسی استفاده می‌کرد. بخشی از پروسه درمان بیماران کارل یونگ به این ترتیب بود که جدول‌های موسوم به «ماندالا» برای رنگ‌آمیزی به آن‌ها داده می‌شد. در حال حاضر ما می‌دانیم که بسیاری از روانشناسان این روش را به عنوان جایگزینی برای تفکر مثبت، دستیابی به آرامش و ابزاری برای خونسردی و آرام شدن استفاده می‌کنند. به این ترتیب بیماران به جای غرق شدن در افکار ناخوشایند ساعت‌ها با تمرکز روی رنگ‌آمیزی اشکال جذاب، وقت می‌گذرانند.

تخفیف شوینده های افق کوروش

۲.کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان با کارکردهای جسمی و روحی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. برای بسیاری افراد استرس، تنش و مشکلات خواب بسیار مشکل‌ساز هستند. به کار بستن ترفندی مثل رنگ‌آمیزی در این افراد، مشکلات وسواس فکری و عملی، عصبی بودن، استرس و افسردگی، پرخوری و مواردی مثل اعتیاد به الکل و کنترل خشم و عصبانیت را تا حدود زیادی به روشی مطمئن و عملی بهبود می‌بخشد.

۳.فعالیتی مثل رنگ‌آمیزی کتاب در بزرگسالان به طور قابل توجهی مواردی مثل عصبی بودن ، استرس و تنش را کاهش می‌دهد. این پروسه از طریق تحریک و فعال نگه داشتن قسمت «لوب پیشانی مغز» که مسئول سازماندهی و حل و فصل مشکلات است و نیز افزایش تمرکز ذهنی صورت می‌گیرد. به این ترتیب رنگ‌آمیزی و تمرکز روی این فعالیت آرام‌بخش و بی‌ضرر به مغز اجازه می‌دهد تا آرام شود و استراحت کند.

این مطلب هم حتما برای‌تان جالب است:

 

۴۰ ایده خود‌مراقبتی برای داشتن بدن و ذهن سالم

 

۴.رنگ‌آمیزی ناخودآگاه ما را به دوران آرام و بی‌دغدغه، بی‌مسئولیت و شاد کودکی باز می‌گرداند. این احساس لذت‌بخش و تصفیه‌کننده روح و روان، به خودی خود استرس و نگرانی را برای ساعاتی هم که شده از ما دور می‌کند و همین امر تاثیر فراوانی در دستیابی به آرامش روح و روان ما دارد.

۵.چه به این مسئله معتقد باشید یا خیر، رنگ‌آمیزی مزایای ذهنی و فکری فراوانی برای ما دارد. این کار مناطقی از مغز که مسئول تمرکز هستند را به کار می‌گیرد و به بزرگسالان برای حل مسائل و سازماندهی مهارت‌ها کمک می‌کند. شاید این مسئله کمی عجیب به نظر برسد اما حقیقت دارد. همانطور که گفتیم «لوب پیشانی مغز» مسئول سازماندهی و حل و فصل مشکلات است و رنگ‌آمیزی جزییات اشکال نقاشی، قابلیت به کارگیزی این قسمت از مغز را دارد. در واقع فکر کردن به جزییات و رسم و رسوم رنگ‌آمیزی و کار کشیدن از این قسمت مغز سبب ایجاد حس خوب و احساس مسرت در افراد می‌شود.

 

رنگ‌آمیزی مزایای ذهنی و فکری فراوانی برای ما دارد.

 

۶.رنگ‌ کردن اشکال کتاب رنگ‌آمیزی هر دو نیمکره راست و چپ مغز را به کار می‌گیرد. زمانی که ما به توازن و تعادل، انتخاب رنگ‌ها و استفاده از خودکار یا مداد برای رنگ‌آمیزی فکر می‌کنیم در حقیقت در حال کار کردن روی حل مسائل هستیم و همین امر موتور مهارت ما را روشن می‌کند. در ابتدای این مقاله گفتیم که چرا روانشناسان و تراپیست‌ها رنگ‌آمیزی کتاب بزرگسالان را به بیماران خود توصیه می‌کنند ، دلیل این امر می‌تواند همین روشن شدن موتور مهارت‌ها و به کارگیری هر دو نیمکره راست و چپ مغز باشد. تصور کنید تمام مناطق مغز که مسئول آموزش و مهارت‌های آموزشی هستند با رنگ‌آمیزی اشکالی با طراحی‌های سخت و پیچیده با هم همکاری می‌کنند. توصیه تراپیست‌ها این است که با طرح‌های آسان شروع کنید و سپس به رنگ‌آمیزی اشکال پیچیده‌تر بپردازید.

۷.رنگ‌آمیزی کتاب بزرگسالان یک روش برای تمرین توجه و آگاهی است که مزیت خوبی برای سلامتی و معالجه افراد بیمار محسوب می‌شود.این کار به ما کمک می‌کند تا افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنیم و از آن‌ها لذت ببریم و احساسات مثل عصبانیت و ناخشنودی را که طول دوره درمان را بیشتر می‌کنند را کاهش دهیم. این کتاب‌ها مانع تمرکز روی دردهای جسمی و روحی می‌شوند.

یادتان باشد هدف شما از رنگ‌آمیزی چه دستیابی به آرامش باشد، چه غلبه بر استرس و چه صرفا سرگرمی و تفریح لازم است که یک مکان مشخص و راحت برای این کار برای خودتان مشخص کنید. لازم نیست که این مکان حتما یک جای ساکت و آرام باشد، اگر چه اگر این مکان آرام باشید بهتر است. حتی جالب است بدانید که در برخی جاها مکان‌های مشخصی برای این کار یعنی رنگ‌آمیزی کتاب بزرگسالان وجود دارد. شما هم می‌توانید این محل‌ها را جستجو کنید و در ساعات مشخصی که این مراسم در آن‌جا برگزار می‌شود در محل مورد نظر حاضر شوید.

 

 

کالابرگ الکترونیک