طرز تهیه سس زنجبیل و رب زنجبیل (خمیر زنجیبل)

طرز تهیه سس زنجبیل و رب زنجبیل (خمیر زنجیبل)


18 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه سس زنجبیل و رب زنجبیل (خمیر زنجیبل) مفید و خوشمزه

برای خوش‌طعم و خوش‌عطر کردن غذاها، سس‌های خوشمزه و چاشنی‌های زیادی وجود دارد. اما ممکن است با طرز تهیه سس زنجبیل، آشنا نباشید. این سس به‌ خاطر خواص زیاد زنجبیل، بسیار سالم و خوشمزه است. در ادامه این مطلب در سرویس آشپزی مجله کوروش طرز تهیه خمیر زنجبیل و سیر یا رب زنجیبل را نیز به شما آموزش می‌دهیم.

طرز تهیه سس زنجبیل

 

طرز تهیه سس زنجبیل

مواد لازم

 

زنجبیل: ۱ قاشق غذاخوری به شکل رنده شده

سرکه سفید: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

عسل: ۱/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی

روغن مایع: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

فلفل سیاه: ۱/۸ قاشق چای‌خوری

نمک: به میزان لازم

 

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه سس زنجبیل و خمیر زنجبیل مفید و خوشمزه

 

ریختن زنجبیل تازه با آب جوشیده در شیشه در بسته

 

تهیه سس زنجبیلی بسیار ساده است. بد نیست بدانید طرز تهیه سس زنجبیل با انبه هم بسیار مشهور است. اما برای تهیه سس زنجبیل ساده باید از زنجبیل تازه استفاده کنید و همه مواد را ترکیب کنید. بنابراین ابتدا، شیشه‌ای را با آب جوشیده تمیز و خشک کنید. سپس زنجبیل تازه را رنده کنید و به اندازه ۱ قاشق غذاخوری، در شیشه بریزید. تمام مواد گفته شده را نیز به شیشه اضافه کنید. در شیشه را ببندید و شیشه را محکم تکان دهید تا مواد ترکیب شوند. سس شما آماده است.

حتما بخوانید  طرز تهیه اصلی چیز کیک ژاپنی نرم و لطیف به 2 روش

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای زنجبیل تازه

 

 

 

طرز تهیه خمیر زنجبیل یا رب زنجبیل

 

طرز تهیه خمیر زنجبیل یا رب زنجبیل

 

رب زنجبیل یا خمیر زنجبیل مثل رب گوجه فرنگی و رب انار نیز چاشنی فوق‌العاده‌ای برای غذاست و ماندگاری طولانی در یخچال دارد. مواد لازم برای طرز تهیه خمیر زنجبیل یا رب زنجبیل از دستور قبلی کمتر است ولی در این دستور، به غذاساز احتیاج دارید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رب گوجه در خانه 

 

 

مواد لازم

 

زنجبیل: ۶۵۰ گرم (بهتر است تازه باشد)

روغن گیاهی: ۲ قاشق غذا خوری

نمک: به مقدار کم

 

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه خمیر زنجبیل یا رب زنجبیل

مرحله اول؛ پوست کردن زنجبیل برای رب زنجبیل

 

در مرحله اول، برآمدگی‌ها و قسمت‌های ناهموار زنجبیل را با چاقو جدا کنید. سپس زنجبیل‌ها را به مدت ۵ دقیقه در آب گرم قرار دهید تا خیس بخورد و بعد سعی کنید پوست نازک زنجبیل را با قاشق بگیرید.

 

 

مرحله دوم؛ خرد کردن زنجبیل و ریختن در غذاساز

 

در مرحله دوم طرز تهیه خمیر زنجبیل، زنجبیل‌ها را خرد کنید. سپس قطعات زنجبیل را در غذاساز بریزید و روغن گیاهی و نمک را به آن اضافه کنید. روغن گیاهی می‌تواند روغن خوراکی مایع یا روغن نارگیل باشد.

 

 

مرحله سوم؛ پوره کردن زنجبیل

 

قطعات زنجبیل باید در غذاساز بماند؛ تا زمانی که تبدیل به خمیری یکدست و خوش فرم شود و در واقع پوره زنجبیل به دست بیاید. البته بهتر است هر ۱ دقیقه یکبار، غذاساز را خاموش کرده و با لیسک آن را تمیز کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پودر زنجبیل خانگی

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه عدس پلو با سویا ساده و قلقلی به صورت آبکش و دمی

 

 

مرحله چهارم؛ قرار دادن پوره زنجبیل در فریزر

 

بعد از آماده شدن پوره زنجبیل در مرحله آخر طرز تهیه خمیر زنجبیل، خمیر آماده شده را در شیشه‌ای تمیز بریزید. خمیر شما آماده است؛ فقط برای نگهداری آن، بهتر است آن را در یخچال قرار دهید. اگر می‌خواهید مدت طولانی‌تری از آن استفاده کنید، بهتر است آن را در فریزر بگذارید.

 

اگر برای مدت خیلی طولانی می‌خواهید از این خمیر خوشمزه استفاده کنید، بهتر است بعد از یک‌دست شدن خمیر یا رب زنجبیل، آن را چند دقیقه در تابه تفت دهید و بعد در شیشه بریزید. سپس شیشه‌ها را چند دقیقه در آب جوش قرار داده تا ماندگاری بیشتری داشته باشد.

 

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره خواص فوق‌العاده زنجبیل

 

 

کاربرد سس زنجبیل

 

از سس زنجبیل می‌توانید در سالادهای سبزیجات و غذاهای مختلف استفاده کنید. زنجبیل طبع گرمی دارد و مزه تند و شیرین ملایمی دارد. مهم‌تر از همه، خواص بسیار زیادی دارد که باعث می‌شود آن را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. طرز تهیه سس سیر و زنجبیل هم بسیار مرسوم و کاربردی است.

 

 

فواید و مضرات استفاده از زنجبیل

 

  • زنجبیل نوعی ادویه از ریشه گیاهان است. در آشپزی در بسیاری از غذاهای آسیایی، دارو های گیاهی و خاورمیانه به کار می‌رود.

 

  • زنجبیل از شاخه کورکومین است این روش عموما برای درمان مشکلات روده و معده مفید و غذایی عالی برای افرادی که رژیم بدون لکتین دارند محسوب می‌شود.

 

  • زنجبیل هم چنین ممکن است به عنوان مسکن و به عنوان درمانی برای اختلالات سلامتی مورد استفاده قرار گیرد و زنجبیل اثرات ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد.

 

 

کالابرگ الکترونیک