تاثیر طراحی و چیدمان داخلی فروشگاه های خرده فروشی در افزایش فروش

تاثیر طراحی و چیدمان داخلی فروشگاه های خرده فروشی در افزایش فروش


20 دی 1399 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تاثیر طراحی و چیدمان داخلی فروشگاه های خرده فروشی در افزایش فروش

طراحی و چیدمان داخلی یک فروشگاه خرده فروشی نه تنها زیبایی بصری دارد، بلکه به مشتریان کمک می‌کند تا به راحتی در فروشگاه حرکت کنند و کالای مورد نیاز خود را انتخاب و خریداری کنند. طراحی داخلی فروشگاه در رفتار خرید مشتری بسیار تاثیرگذار است. طراحی و چیدمان داخل فروشگاه باید به گونه‌ای باشد که مشتریان بتوانند به سرعت آن چه را که می‌خواهند پیدا کنند. در غیر این صورت مشتریان ترجیح می‌دهند فروشگاه را ترک کنند و وقت زیادی را صرف گشتن در فروشگاه نکنند. بنابراین چیدمان فروشگاه بسیار مهم است. برای طراحی چیدمان فروشگاه خرده فروشی بهتر است از فروشگاه‌های رقیب بازدید کنید و نقاط ضعف را یادداشت برداری کنید. این که چقدر راحت می‌توانید چیزی را که می‌خواهید پیدا کنید. و یا اینکه  آیا راهروهای فروشگاه به گونه‌ای هستند که شما در رفت‌ و‌ آمد اذیت نشوید. حتی به این نکته توجه کنید که چه قدر چیزهایی که در لیست شما هستند را می‌توانید از فروشگاه تهیه کنید. برای چیدمان فروشگاه ابتدا شروع به طرح سئوال کنید. اینکه چطور محصولات را در فروشگاه مرتب کنید؟ طراحی داخلی فروشگاه را چطور انجام دهید؟ چه عناصری در طراحی و چیدمان داخلی فروشگاه باید به کار گرفته شوند؟ چیدمان محصولات در فروشگاه بر چه مبنایی است؟ طراحی و چیدمان درست یک فروشگاه خرده فروشی قطعا تاثیر زیادی در افزایش فروش کالا دارد. در این مقاله از مجله کوروش به معرفی عناصر مهم در طراحی داخلی فروشگاه های خرده فروشی می‌پردازیم.

 

ورودی فروشگاه و چیدمان داخلی آن

 

تاثیر طراحی و چیدمان داخلی فروشگاه های خرده فروشی در افزایش فروش

 

مشتری اولین چیزی که از یک فروشگاه خرده فروشی می‌بیند، ورودی فروشگاه است. تمام برداشت‌های مشتری در اولین مرحله مراجعه به فروشگاه از ورودی آن شکل می‌گیرد. بنابراین باید ورودی فروشگاه خرده فروشی زیبا و جذاب باشد. بیشتر فروشگاه‌های خرده فروشی ورودی بزرگی دارند. این ورودی بزرگ در طراحی داخلی فروشگاه، به مشتری حس دعوت به فروشگاه را القا می‌کند. معمولاً در ورودی‌های فروشگاه از شیشه‌های شفاف استفاده می‌شود تا مشتریان بتوانند یک نگاه کلی به کالاهای موجود در فروشگاه بیندازند.

 

 

منطقه حرکت به داخل فروشگاه و چیدمان آن

 

تاثیر طراحی و چیدمان داخلی فروشگاه های خرده فروشی در افزایش فروش

 

بعد از ورودی فروشگاه، چیدمان منطقه گذر مشتری به داخل فروشگاه بسیار مهم است. جایی که مشتری بتواند بدون توقف و به سرعت وارد فروشگاه شود. چیدمان درست در ذهن مشتری فضایی را القا می‌کند که به خود اجازه توقف در این منطقه را نداده و به سمت داخل فروشگاه حرکت کند. بنابراین بهتر است منطقه انتقال مشتری از در ورودی به داخل فروشگاه بسیار ساده باشد و یا از علامت‌های هدایت کننده در آن استفاده شود که مشتری را به داخل محیط فروشگاه سوق دهد.

 

بهتر است کارمندان فروشگاه در این منطقه حضور داشته باشند تا در صورت نیاز، مشتری را در داخل فروشگاه همراهی کنند. کارکنان می‌توانند مشتری را به سمت بخش‌های مختلف فروشگاه هدایت کنند. اینکه از مشتری سوال کنند که به دنبال چه چیزی می‌گردند و خرید آن‌ها شامل چه چیزهایی می‌شود. کتابفروشی‌ها معمولا از این فضای داخلی در طراحی فروشگاه برای نمایش آخرین و پرفروش‌ترین نسخه‌های کتاب در بازار استفاده می‌کنند.

 

 

یک محل برای استراحت، در چیدمان فضای داخلی فروشگاه

 

تاثیر طراحی و چیدمان داخلی فروشگاه های خرده فروشی در افزایش فروش

 

در مورد این ویژگی بیشتر کتابفروشی‌های بزرگ و زنجیره‌ای معمولاً در طراحی داخلی فروشگاه،  فضایی را برای نشستن به مشتری‌ها اختصاص می‌دهند. مشتری‌ها در این فضا می‌توانند، وقت خود را صرف مرور کتاب‌ها کنند. این موضوع احتمال خرید را افزایش می‌دهد. صندلی‌ها در محل نشستن مشتری باید به گونه استراتژیک چیده شوند. اینکه کالاهای مهم و پر رنگ در محل دید مشتری قرار بگیرند. در کتابفروشی‌ها صندلی در قسمت داستان قرار داده می‌شوند.

 

محل استراحت مشتری در فروشگاه‌های زنجیره ای و خرده فروشی‌ها بسیار مهم است. گاهی اوقات حتی همراهان مشتری که او را در خرید همراهی می‌کنند، فرصت پیدا کرده  تا نگاهی به اطراف بیاندازند. آن‌ها طور ناخودآگاه مجبور به خرید می‌شوند. پس در  چیدمان و طراحی داخلی این منطقه دقت بسیار لازم است. فروشندگان کفش یک کاناپه اضافی در منطقه تست کفش قرار می‌دهند و به صورت عمدی فضایی را به همراهان مشتری اختصاص می‎دهند تا کالاهای اطراف را نگاه کنند. آن‌ها فرصتی برای خرید برای همراهان مشتری فراهم می‌کنند.

 

 

طراحی چیدمان منطقه پرداخت در فروشگاه

 

معمولا در بسیاری از فروشگاه‌های حرفه‌ای دستگاه پرداخت پوز در نزدیکی در خروجی قرار می‌گیرد. این موضوع بر اساس تجربه رفتار مشتری در نظر گرفته شده است. چرا که بیشتر مشتریان ناخودآگاه زمان پرداخت به در خروجی نگاه می‌کنند. آن‌ها به این فکر می‌کنند که چطور وسایل را از فروشگاه خارج کنند. بنابراین مناسب‌ترین فضا برای پرداخت در طراحی و چیدمان داخلی فروشگاه در نزدیکی در خروجی است.

 

 

نوع خدمات و سطح قیمت محصولات در طراحی داخلی فروشگاه

 

در فروشگاه های خرده فروشی یکی از دغدغه‌های اصلی طراحی فضای داخلی فروشگاه است. در طراحی و چیدمان فروشگاه  نوع خدمات و رِنج قیمت محصولات بسیار مهم است.

 

کالاهای گران‌قیمت با خدمات کامل

 

در فروشگاه های خرده فروشی که کالاهای گرانقیمت فروخته می‌شود، معمولاً لازم است تا کارکنان فروشگاه برای ارائه خدمات کامل در کنار مشتری باشند. بهتر است برای هر سه مشتری یک کارمند اختصاص داده شود. نمونه‌ این فروشگاه‌ها، جواهرفروشی، عینک فروشی و فروشگاه‌های لوازم ورزشی است. همچنین معمولاً در چیدمان و طراحی داخلی این فروشگاه ها یک دست مبلمان یا میز و صندلی در یک مکان مناسب تعبیه می‌شود تا مشتری احساس راحتی داشته باشد.

 

فروشگاه‌های خرده فروشی با قیمت پایین و خدمات سلف سرویس

 

در فروشگاه های خرده فروشی که اقلام ارزان قیمت (که معمولاً شامل کالاهای مصرفی روزانه خانوارها است) فروخته می‌شود، نیاز است تا کارکنان بر روی قفسه‌های فروشگاه و تمیز کردن محیط فروشگاه تمرکز کنند. چرا که مشتریان عموماً به گشت‌و‌گذار در داخل فروشگاه مشغول هستند. کارمندان می‌توانند در مواقع لازم آن‌ها را به سمت راهرویی خاص راهنمایی کنند.

 

 

به چه عناصری در طراحی چیدمان داخلی فروشگاه باید توجه کرد؟

 

تاثیر طراحی و چیدمان داخلی فروشگاه های خرده فروشی در افزایش فروش

 

یکی از موضوعاتی که در طراحی داخلی فروشگاه های خرده فروشی از اهمیت زیادی برخوردار است، میزان نور در این فروشگاه هاست. همچنین این فروشگاه ها باید مجهز به دوربین باشند. زمانی که مشتریان در حال گشت و گذار در راهروهای فروشگاه‌ها و جستجو در میان قفسه‌ها هستند، نور مناسب به آن‌ها بسیار کمک می‌کند. نورپردازی در فروشگاهی که بیشتر در زمینه فروش عینک فعالیت می‌کند، ظاهر جذابی به فروشگاه می‌دهد. درعین حال مشتری نیز احساس راحتی بیشتری می‌کند.

 

بهتر است زمانی که فروشگاه بسته است، از نورپردازی خاصی استفاده شود تا کالاهای برجسته فروشگاه در زمان بسته شدن آن به نمایش گذاشته شوند. مشتریان تشویق می‌شوند تا در ساعت باز فروشگاه به آن مراجعه کنند و کالایی را که جذبشان کرده، خریداری کنند. همچنین روشنایی در فروشگاه های کوچک باعث جلوگیری از سرقت می‌شود. چرا که سارقان معمولاً تمایل دارند اشیایی را که ما در مناطق دید نیست، سرقت کنند.

 

دوربین را فراموش نکنید. حتما در چیدمان فضای داخلی فروشگاه از دوربین مداربسته استفاده کنید. دوربین مداربسته در فروشگاه باعث جلوگیری از سرقت می‌شود. سعی کنید دوربین‌ها را در نقاط کور فروشگاه نصب کنید. چراکه نقاط مشخص فروشگاه که در آن رفت‌ و آمد زیاد است، معمولاً برای سرقت راحت نیستند.

ترکیب رنگ‌ها در طراحی داخلی فروشگاه

 

تاثیر طراحی و چیدمان داخلی فروشگاه های خرده فروشی در افزایش فروش

 

استفاده از رنگ مناسب در طراحی و چیدمان داخلی فروشگاه بسیار مهم است. در انتخاب رنگ‌ها دقت کنید. رنگ‌های مختلف معانی مختلفی دارند. رنگ زرد نمایانگر حس نشاط و دوستی و جوانی است. نارنجی رنگی پر انرژی و سرگرم کننده است. رنگ قرمز باعث اشتیاق و شدت سرعت در تصمیم گیری می‌شود. رنگ سبز برای تعادل و طراوت به کار می‌رود. آبی نماد پایداری و امنیت و اعتماد و آرامش است. بنفش نمادی از معنویت و اقتدار و خرد است. صورتی به معنای گرمی، دوستی و لطافت است. قهوه‌ای نشانگر اطمینان، خاکی بودن، جدیت و مقاومت است. رنگ سفید معنای صلح، تمیزی و سادگی دارد. خاکستری رنگ بلوغ، سازش وخونسردی است و سیاه نمادی از تجمل، زرق‌و‌برق و رسمیت است.

 

کالابرگ الکترونیک