طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی با گوشت تکه ای به روش رستورانی

طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی با گوشت تکه ای به روش رستورانی


28 تیر 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی با گوشت تکه ای به روش رستورانی

«لوبیا پلو» از جمله محبوب‌ترین غذاهای ایرانی با گوشت و جزو غذاهای نذری محرم است. معمولا لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده را به عنوان یک ناهار ساده با برنج طبخ می‌کنند اما «لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای» هم مجلسی‌تر و لذیذتر است و هم به عنوان یکی از بهترین غذاهای ایرانی برای دورهمی‌های دوستانه و فامیلی و برنامه غذایی یک ماهه رمضان جزو صدرنشین‌هاست. طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه ای و نکات طلایی لوبیا پلو مجلسی به عنوان یک غذای کم هزینه ماه رمضان را در مجله کوروش بخوانید. در سرویس آشپزی همراه ما باشید.

 

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه ای

 

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه ای

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت لوبیا پلو: ۴۵ دقیقه

میزان کالری در هر ۲۴۰ گرم لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای: حدود ۴۷۰ کالری

مواد لازم لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای (برای ۶ نفر)

  • گوشت مغز ران گوسفند یا گوشت راسته گوساله: ۵۰۰ گرم
  • لوبیا سبز: ۳۰۰ گرم
  • برنج: ۷ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • زردچوبه، فلفل سیاه، دارچین، پودر زنجبیل و نمک: به مقدار لازم
  • روغن سرخ کردنی: به میزان کافی
  • پیاز: یک عدد
  • رب گوجه‌ فرنگی: ۵ قاشق غذاخوری سر پُر (می‌توانید از گوجه‌ فرنگی تازه هم استفاده کنید، در این صورت از ۴ عدد گوجه فرنگی رنده شده را به همراه ۲ قاشق غذاخوری رب استفاده کنید)
  • زعفران دم کرده غلیظ: به میزان دلخواه
  • سیب زمینی برای ته‌ دیگ: یک یا دو عدد

مراحل طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای

 

طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی با گوشت تکه‌ای یا چرخ کرده

 

لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای مثل لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است که به عنوان غذای مجلسی مهمانی، غذا برای شام یا ناهار می‌توانید تهیه کنید. برای مشاهده روش پخت این غذا، دستورالعمل زیر را انجام دهید.

مرحله اول؛ خرد کردن گوشت

برای درست کردن لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای برنج را دو ساعت قبل از پخت در آب و نمک بخیسانید. گوشت گوسفند را به قطعات ریز تقسیم کنید (تکه‌های دو سانتی با قطر یک سانتی‌متر) و خوب بشورید و اجازه بدهید خشک شود.

یادتان باشد اگر می‌خواهید لوبیا پلو کمی مجلسی‌تر به نظر بیاید می‌توانید تکه‌های گوشت را بزرگتر خرد کنید، اما واقعا لازم نیست و اگر می‌خواهید لوبیا پلو با گوشت قیمه ریزه درست کنید اندازه تکه‌های گوشت باید کوچک باشد. پیاز را ریز و ساطوری خرد کنید و کنار بگذارید. گوشت‌های ریز و قیمه شده را در مقداری روغن به تدریج سرخ کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه هریسه گندم خوشمزه جنوبی با گوشت و بدون گوشت

منظور از به تدریج این است که تمام گوشت را یک مرتبه در ماهیتابه نریزید. گوشت‌ها را کم‌کم به ماهیتابه اضافه کنید تا آب نیندازد و سفت نشود. شما می‌توانید گوشت گوسفند و نمک را می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، اینترنتی و حضوری خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی

مرحله دوم؛ تفت دادن گوشت لوبیا پلو با پیاز و پخت آن

مدت زمان مورد نیاز برای تفت دادن گوشت نهایتا ۳ دقیقه است. پیازهای ساطوری خرد شده را تفت بدهید. صبر کنید تا پیازها سبک و رنگ‌شان کاراملی و سرخ شود. پیاز داغ آماده شده را به گوشت تفت داده شده اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید.

در مرحله بعد نمک، فلفل، زردچوبه، پودر زنجبیل و دارچین را به گوشت اضافه کنید. اگر از گوجه‌ فرنگی تازه استفاه می‌کنید در این مرحله گوجه فرنگی‌های رنده شده را به مواد داخل ماهیتابه اضافه کنید و اجازه بدهید آب گوجه‌ فرنگی کشیده شود.

در یک ظرف جداگانه رب‌ گوجه‌ فرنگی را در مقداری روغن تفت بدهید تا مزه خامی رب گرفته شود. رب تفت داده شده را به مواد گوشت اضافه کنید و حدود یک دقیقه با هم روی شعله ملایم گاز بگذارید.

فلفل سیاه، زردچوبه، پودر زنجبیل، دارچین، پیاز داغ منجمد و رب گوجه فرنگی را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

 

پختن لوبیا پلو و طرز تهیه آن با گوشت

 

مرحله سوم؛ تفت دادن لوبیا سبز بلانچ شده

لوبیا سبز خرد شده را بلانچ کنید (بلانچ کردن یعنی در یک قابلمه آب را به جوش بیاورید و لوبیا سبز خرده شده را در آن بریزید، بعد از ۳ دقیقه لوبیا سبز را با آب کاملا سرد بشویید و آبکش کنید) لوبیا سبزهای آبکش شده را کمی در کره تفت بدهید. لوبیا سبز تفت داده شده را به مایه گوشت اضافه کنید.

برای خرید کره و روغن مایع از جمله روغن سرخ کردنی می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی، تلفنی و حضوری، اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی

مرحله آخر؛ پخت و دم کردن برنج لوبیا پلو

یک ملاقه آب جوش به مایه گوشت و لوبیا اضافه کنید و اجازه دهید حدود ۱۵ دقیقه روی شعله ملایم گاز بپزد. در یک قابلمه دیگر آب را جوش بیاورید و برنج را در آن بپزید. وقتی که دانه‌های برنج از وسط کمی حالت ترک خورده پیدا کرد، برنج را آبکش کنید.

برای این‌که لوبیا پلو شفته نشود برنج را کمی به اصطلاح «دون» آبکش کنید. کف قابلمه روغن بریزید، وقتی که روغن داغ شد سیب‌ زمینی‌های حلقه شده را کف آن بچینید. حالا روی سیب‌ زمینی‌ها لایه لایه برنج و مایه گوشت و لوبیا را بریزید. لایه آخر باید برنج باشد. ۲۵ تا ۳۰ دقیقه برای دم کشیدن لوبیا پلو روی شعله ملایم گاز کافی است. در صورت تمایل برنج از جمله برنج ایرانی را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی، تلفنی و حضوری خریداری کنید.

روش تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده

اگر می‌خواهید از گوشت چرخ‌ کرده یا سویا برای پخت لوبیا پلو استفاده کنید، به همین ترتیب عمل کنید و مایه گوشت چرخ‌ کرده و لوبیا را آماده کنید. مایه گوشتی لوبیا پلو را مثل مایه ماکارونی آماده کنید. برای دم کردن لوبیا پلو مایه را لا به لای برنج بگذارید و آن را دم کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه سوپ گوجه و خامه خوشمزه به روش ایتالیایی و مدیترانه ای

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع لوبیا پلو

نکات مهم برای پخت لوبیا پلو مجلسی با گوشت تکه‌ای 

 

نکات مهم برای پخت لوبیا پلو مجلسی با گوشت تکه‌ای

 

  • برای تهیه لوبیا پلو مجلسی با گوشت تکه‌ای بهتر است از لوبیاهای سبز تازه و جوان استفاده کنید. اگر اهل لوبیا پلو باشید حتما از فصل بهار لوبیا سبزهای جوان را فریز کرده‌اید.
  • اگر قبل از فریز کردن لوبیاها آن‌ها را بلانچ کنید بهتر است. اگر هم لوبیا سبز تازه استفاده می‌کنید در همان لحظه پخت بلانچ کنید.
  • می‌توانید به جای پودر دارچین از چوب دارچین حین پخت گوشت استفاده کنید. اگر کمی زعفران غلیظ دم‌کرده هم به گوشت در حال پخت اضافه کنید طعم گوشت لذیذتر می‌شود.
  • یکی از فوت و فن‌های خوشمزه شدن لوبیا پلو این است که برای عطر و بوی بهتر لوبیا پلو مجلسی با گوشت تکه‌ای می‌توانید در هنگام دم کشیدن برنج کمی زیره به آن اضافه کنید. بعضی آشپزها هم کمی پودر گل‌ سرخ به ادویه لوبیا پلو در هنگام سرخ کردن گوشت اضافه می‌کنند، شما هم امتحان کنید. ادویه لوبیا پلو در مجموع نمک، فلفل، زردچوبه، زعفران آب کرده و دارچین و همین مواردی است که ذکر شد.
  • حین دم کردن لوبیا پلو می‌توانید کمی زعفران دم شده غلیظ روی پلو بریزید.
  • اگر ته‌ دیگ سیب‌ زمینی یا نان را نمی‌پسندید یک ته‌ دیگ لذیذ و متفاوت را امتحان کنید. کف قابلمه‌ای که روغن ریخته‌اید، یک قاشق ماست چکیده و زعفران غلیظ را که با هم مخلوط کرده‌اید بریزید و سپس برنج و مایه گوشت و لوبیا را لایه لایه اضافه کنید. طعم این ته‌ دیگ ماست و زعفران بی‌نظیر است.
  • لوبیا پلو با گوشت مرغ هم می‌توانید درست کنید. مرغ را بپزید و ریش ریش کنید. سپس مرغ ریش ریش شده را با لوبیا، پوره گوجه و رب و ادویه به همین ترتیب آماده گذاشتن لای پلو کنید.
  • طرز تهیه لوبیا پلو برای ۱۰ نفر هم به همین ترتیب است، فقط مقدار مواد را بیشتر کنید.
  • طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی با گوشت چرخ کرده یا تکه‌ای هم به همین ترتیب است.
  • در طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت می‌توانید به جای گوشت از مقداری قارچ استفاده کنید تا پروتئین مورد نیاز بدن تامین شود و غذای شما طعم بهتری پیدا کند.
  • در طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای بهتر است از گوشت گوسفندی که کمی چرب است استفاده کنید تا غذای شما خوشمزه‌تر شود.
  • لوبیا پلو را با سبزی خوردن، سالاد شیرازی و ماست و خیار سرو کنید.
  • طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت به ۲ روش دمی و آبکش هم مرسوم است.

اگر شما هم نظر یا تجربه‌ای برای خوشمزه‌تر شدن لوبیا پلو دارید در قسمت نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

طرز تهیه لوبیا پلو چشم بلبلی چه فرقی با لوبیا پلو با گوشت و لوبیا سبز دارد؟

تنها تفاوت لوبیا پلو شوشتری یا چشم بلبلی با لوبیا پلو با لوبیا سبز نوع لوبیاهای مورد استفاده در آن است. روش تهیه هر دو غذا مشابه است.

طرز تهیه لوبیا پلو برای گیاهخواران چگونه است؟

برای تهیه لوبیا پلو بدون گوشت و برای گیاهخواران، هر نوع گوشتی را از دستور تهیه غذا حذف کنید. در صورت دلخواه به لوبیا پلو قارچ یا سویا اضافه کنید. بقیه مراحل را می‌توانید مانند روش‌های بالا انجام دهید.

 

کالابرگ الکترونیک