روز جهانی قهقهه | چرا خندیدن برای سلامتی جسم و ذهن ضروری است؟

روز جهانی قهقهه | چرا خندیدن برای سلامتی جسم و ذهن ضروری است؟


14 آبان 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روز جهانی قهقهه

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در تقویم دنیا، روز جهانی قهقهه و خنده وجود دارد. از آنجایی که بسیاری معتقدند خنده بر هر درد بی‌درمان دواست، اختصاص روزی در تقویم جهان به قهقهه چندان بی‌راه نیست. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به مناسبت ۵ بهمن که روز جهانی قهقهه است به بررسی تاریخچه جوک و لطیفه که یکی از عوامل خنده و قهقهه انسان‌ها در سرتاسر دنیا هستند و فواید خندیدن برای سلامت ذهن و جسم می‌پردازیم.

 

 

تاریخچه جوک و لطیفه برای قهقهه زدن و خندیدن

 

تاریخچه جوک و لطیفه برای قهقهه زدن و خندیدن

 

یکی از قدیمی ترین جوک‌های جهان در پاپیروس، ۱۸۰۰ سال قبل از میلاد را در تصویر بالا مشاهده می‌کنید. گویا اختصاص روزی برای جوک رسماً در ایالات متحده آمریکا رخ داده است. اما واضح است کشوری با پیشینه تاریخی کوتاهی همچون آمریکا نمی‌تواند خاستگاه جوک باشد.

 

بدیهی است که جوک هزاران سال قدمت دارد. نخستین شوخی یا جوکی که روایت می‌شود را به یونانیان نسبت داده‌اند. نخستین کلاب کمدی جهان را هم به یونان باستان نسبت می‌دهند. جایی که در آن یک نفر می‌ایستاد و برای دوستان خود جوک می‌گفت.

 

همچون اجراهایی که امروزه شاهدش هستیم و به‌ آن استندآپ کمدی می‌گوییم. شاید نخستین باری که انسان خود را در نهر آب دید، قضاوت درباره چهره و رنگ را آغاز کرد. برخی معتقدند تاریخ نخستین جوک به این زمان بازمی‌گردد. اما آنچه که تردیدی در آن وجود ندارد، تاریخ کهن جوک در این سیاره است و یکی از عوامل اصلی قهقهه و خندیدن نسل بشر از ابتدا تاکنون بوده است.

 

 

چرا ما روز جهانی قهقهه را دوست داریم؟

 

چرا ما روز جهانی قهقهه را دوست داریم؟

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ روش مفید و کارساز برای شاد بودن در محل کار

 

 

خنده برای بدن مفید است!

 

شواهد علمی ثابت کرده‌است که خنده برای انسان دارو محسوب می‌شود. مطالعات پژوهشگران نشان داده است که خندیدن تأثیرات مثبتی برای ذهن و بدن ما دارد. وقتی جوکی می‌شنویم، می‌خندیم و این خنده موجب کاهش استرس می‌شود که به سیستم ایمنی بدن ما کمک می‌کند. افزایش جریان خون پس از خندیدن سلامت قلب را بهبود می‌بخشد و حتی خنده می‌تواند در بدن ما کالری بسوزاند.

 

 

روز جهانی قهقهه ، روز پیوند میان همه انسان‌ها

 

هر کشوری مجموعه طنز منحصر به فرد خود را دارد و روز جهانی قهقهه زمان مناسبی برای به اشتراک گذاشتن این فرهنگ است. مهم نیست که ما انسان‌ها چه تفاوتی با هم داریم، اما روز جهانی قهقهه به ما یادآوری می‌کند که شوخ طبعی، یک فرهنگ انسانی است و البته روز جهانی قهقهه ما را به هم پیوند می‌دهد.

 

انسان‌ها تقریباً از زمان آغاز تمدن جوک گفته‌اند که بخندند و قهقهه بزنند. برخی پژوهشگران معتقدند یونانیان برای نخستین بار جوک گفته‌اند و برخی دیگر می‌گویند سومری‌ها ۴۰۰۰ سال پیش‌تر از آنها جوک را باب کرده‌اند. در هر صورت جوک از قدیمی‌ترین تولیدات کلامی و زبانی بشر بوده است.

 

 

فعالیت‌های روز جهانی قهقهه

 

 

از کمدی زنده و استندآپ پشتیبانی کنید

 

یکی از بهترین راه‌ها برای گرامیداشت و حمایت از روز جهانی قهقهه این است که به یک باشگاه کمدی در منطقه خود بروید. از این باشگاه و بازیگران طنز حمایت کنید و در حالی که در آن حضور دارید حسابی بخندید. شاید آنجا یک باشگاه محلی و کوچک با حضور کمدین‌های آینده‌دار باشد.

 

شاید هم آنجا در راستای جذب استعدادهای برتر فعالیت کند. در هر صورت، پشتیبانی شما از کمدی زنده به این معنی است که برای سال‌های آینده یک جریان طناز و شادی‌آفرین خواهیم داشت.

 

 

به مناسبت روز جهانی قهقهه ، یک شوخی جدید بیاموزید!

 

گفتن یک جوک خوب بسیار دشوارتر از حفظ چندین کلمه است. برای شوخ‌طبع بودن، به تجربه، زمان، مطالعه، مخاطب شناسی، شیوه‌های ارایه و فن بیان نیاز دارید. بنابراین، چرا این تعطیلات را فرصتی برای یادگیری و تمرین گفتن جوک و تکثیر خنده و قهقهه قرار ندهیم؟

 

زمینه‌ای که می‌توانید از آن استفاده کنید را در نظر بگیرید، تمرین کنید و آن را برای دوستان خود اجرا کنید تا نقاط ضعف و قوت مشخص شود.

 

 

کمی از اخبار فاصله بگیرید

 

برای یک روز هم که شده در ۵ بهمن به مناسبت روز جهانی قهقهه، از اخبار دوری کنید. قطعات طنز را در یکی از روزنامه‌ها یا دیگر رسانه‌ها بخوانید. می‌توانید بهترین کمدی‌ها را اینترنت پیدا کنید. انواع رسانه‌ها صوتی، تصویری و نوشتاری در فضای اینترنت و حتی در مطبوعات هر روز بخشی از تولیدات خود را به طنز می‌نویسند و منتشر می‌کنند.

 

 

تاثیر خنده و شاد بودن در سلامتی

 

بیشتر بخوانید: لیست ۱۰ کمدی و خنده دار سینمایی خارجی برای تعطیلات

 

 

معجزه خنده برای سلامتی شما

 

  • خنده کل بدن شما را آرام می‌کند. خنده تنش جسمی و استرس را برطرف می‌کند و پس از آن تا ۴۵ دقیقه عضلات را آرام می‌کند.

 

  • خنده باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و با کاهش استرس سیستم ایمنی و آنتی بادی‌های ضد عفونت را افزایش می دهد. پس بخندید تا مقاومت شما در برابر بیماری‌ها از کرونا گرفته تا انواع سرطان بهبود یابد.

 

  • خنده باعث ترشح اندورفین در بدن می‌شود. اندورفین باعث بهبود احوال شما می‌شود و حس خوبی به شما می‌دهد. خنده حتی می‌تواند به طور موقت درد را آرام کند.

 

  • خنده از قلب محافظت می‌کند. خنده عملکرد رگ‌های خونی را بهبود می بخشد و جریان خون را افزایش می دهد. این اتفاق می‌تواند به شما در برابر حمله قلبی و سایر مشکلات قلبی و عروقی کمک کند.

 

  • خنده کالری می‌سوزاند. امیدوارم فکر نکنید که خنده جایگزین ورزش است! یک مطالعه نشان داد که ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در روز خندیدن می‌تواند تقریباً ۴۰ کالری بسوزاند. این میزان کالری‌سوزی به از دست دادن یک تا دو کیلوگرم وزن در طول یک سال است و عدد مناسبی برای این حجم از فعالیت است.

 

  • خنده و جوک سنگینی بار خشم را سبک می‌کند. یک خنده در میان تعارض و درگیری می‌تواند کینه و جدال را از بین ببرد.

 

  • خنده حتی ممکن است به شما کمک کند تا بیشتر زندگی کنید! مطالعه‌ای در نروژ نشان داد که شمار افراد شوخ‌طبع و خنده‌رو بیشتر از کسانی است که زیاد نمی‌خندند. این تفاوت به ویژه برای کسانی که با سرطان مبارزه می کنند قابل توجه بود. پس بخندید!

 

فواید خنده برای سلامتی

 

حال که با روز جهانی قهقهه آشنا شدیم، شاید بد نباشد نگاهی کلی به فواید خنده و شوخی بیاندازیم. در میان زندگی پرمشغله همه انسان‌ها شاید خندیدن به جوک و لطیفه‌ها گریزی به زندگی بهتر و با شادی بیشتر باشد.

 

 

بیشتر بخوانید: روز جهانی معلولین؛ تاریخچه و لزوم احترام به حقوق معلولین

 

 

فواید خنده برای سلامت جسمی

 

  • سیستم ایمنی را تقویت می‌کند
  • هورمون های استرس را کاهش می‌دهد
  • درد را کاهش می دهد
  • عضلات را آزاد و آرام می‌کند
  • از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند

 

 

مزایای خنده برای ذهن

 

  • شادی و نشاط به زندگی می‌دهد
  • اضطراب و تنش را کاهش می‌دهد
  • استرس را برطرف می‌کند
  • روحیه را بهبود می‌بخشد
  • تاب آوری را تقویت می‌کند

 

 

 مزایای اجتماعی خنده

 

  • موجب تقویت روابط می‌شود
  • دیگران را به سوی ما جذب می‌کند
  • کار گروهی را افزایش می‌دهد
  • به خنثی‌سازی درگیری کمک می‌کند
  • پیوند و همبستگی گروهی را ارتقا می‌دهد.

 

 

کالابرگ الکترونیک