تفاوت برنج کشت اول و دوم ایرانی | کدام برنج بهتر است؟

تفاوت برنج کشت اول و دوم ایرانی | کدام برنج بهتر است؟


27 تیر 1402 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تفاوت برنج کشت اول و دوم ایرانی | کدام برنج بهتر است؟

تفاوت برنج کشت اول و دوم ایرانی چیست؟ کاشت برنج در بیشتر نقاط کشور از روزهای ابتدای فروردین آغاز می‌شود و معمولا در انتهای مرداد ماه برنج برداشت می‌شود. در برخی نقاط کشور، درست بعد از برداشت برنج کشت اول، دوباره اقدام به کاشت برنج می‌کنند و این برنج با نام برنج کشت دوم شناخته می‌شود. عده‌ای گمان می‌کنند که برنج برداشت دوم عطر و بوی بیشتری دارد. برخی دیگر بر این باور هستند که برنج برداشت اول، برنج مرغوب‌تری است. برای این که بیشتر با تفاوت برنج کشت اول و دوم آشنا شوید و بدانید که برنج کشت دوم چیست و تفاوت برنج چین دوم با برداشت دوم در چیست، می‌توانید در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش با ما همراه باشید.

 

برنج کشت اول چیست؟

 

برنج کشت اول چیست؟

 

کاشت برنج در بیشتر استان‌های کشور از فروردین ماه آغاز می‌شود و بعد از آماده شدن خزانه، بذرهای تهیه شده در شالیزار برنج کشت می‌شوند. رشد این برنج‌ها معمولا چند ماه طول می‌کشد. در اوایل تیر ماه کم کم برداشت برنج آغاز می‌شود و نهایتا تا ماه مرداد به طول می‌انجامد. این برنج را که در این بازه زمانی و با این روند کشت می‌کنند،« برنج کشت اول» می‌نامند.

برنج کشت اول معمولا مرغوبیت بالا و طعم و ظاهر خوبی دارد. از طرف دیگر بهره‌برداری این برنج نسبت به برنج کشت دوم ایرانی راحت‌تر است و از همین رو معمولا مقرون به صرفه‌تر است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه برنج ایرانی کته به ۲ روش ساده و قالبی

برنج کشت دوم چیست؟

 

برنج کشت دوم چیست؟

 

بعد از برداشت کامل برنج کشت اول ایرانی در مرداد ماه، برخی کشاورزان اقدام به شخم زدن شالیزارهای برنج می‌کنند و به سرعت زمین را برای کشت بعدی آماده می‌کنند. برای این کار بذر برنج بعد از برداشت در زمین کاشته می‌شود. مراحل نگهداری برنج برداشت دوم نیز همانند برنج کشت اول ایرانی انجام می‌شود. از آنجایی که کاشت این برنج در ماه مرداد انجام می‌شود و هوا گرم‌تر است، برنج کشت دوم به آبیاری بیشتری نیاز دارد.

حتما بخوانید  طرز تهیه میلک شیک آلبالو ساده و شکلاتی به 3 روش کافی شاپی

به طور معمول برای کاشت برنج کشت اول ایرانی نیاز است تا خزانه آماده شود و بذر گرم شود، اما در برنج برداشت دوم ایرانی به دلیل گرمای هوا و آفتاب نیازی به این مراحل نیست. به طور معمول برداشت برنج کشت دوم ایرانی در اواسط پاییز و در آبان ماه انجام می‌شود.

فرق برنج کشت اول و دوم چیست؟

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

فرق برنج کشت اول و دوم

 

  • برنج کشت اول بهتره یا دوم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم نمی‌توان گفت به طور دقیق کدام برنج کیفیت بهتری دارد. برنج کشت دوم تا به مرحله رشد کامل برسد، در معرض آفتاب بیشتری قرار دارد و از نعمت باران پاییزی نیز برخوردار می‌شود. همین موضوع موجب می‌شود تا برنج برداشت دوم ایرانی عطر و طعم بیشتری نسبت به برنج کشت اول داشته باشد.
  • برنج کشت دوم به آبیاری زیادتری نیاز دارد. از طرفی برای رشد برنج لازم است آب و هوا گرم و مرطوب باشد. به طور معمول کشت این نوع برنج بیشتر در استان مازندران انجام می‌شود و در گیلان و گلستان به ندرت از این روش استفاده می‌شود. برنج کشت دوم در هفته ۲ بار به آبیاری نیاز دارد. از همین رو لازم است تا کشاورز حتما منبع آب مشخصی برای آبیاری برنج داشته باشد.
  • در حال حاضر جهاد کشاورزی تنها امکان بهره‌برداری از برنج کشت دوم را فقط به شهرهای فریدون‌کنار و بابلسر داده است. این موضوع به دلیل تامین آب فراوان مورد نیاز برای رشد برنج برداشت دوم است.
  • در برنج کشت دوم معمولا از بذر گونه‌های برنج مقاوم به سرما استفاده می‌شود. زیرا برنج در اواسط پاییز به رشد کامل می‌رسد و باید در برابر سرما و باران‌های پاییزی مقاوم باشد.
  • طبع برنج برداشت اول ایرانی سرد است ولی طبع برنج کشت دوم گرم است.
  • معمولا عطر و طعم برنج کشت دوم از برنج برداشت اول بیشتر است و از نظر کشاورزان برنج کشت دوم مرغوبیت بیشتری دارد.
  • بهره‌برداری برنج کشت دوم از برنج کشت اول سخت‌تر است و از همین رو برنج کشت دوم قیمت بالاتری دارد.
  • از آنجایی که برنج برداشت دوم در معرض آفتاب مستقیم قرار می‌گیرد، پخت آن راحت‌تر است و سریع‌تر پخت می‌شود.
  • در برنج کشت دوم معمولا از سم‌پاشی کمتری استفاده می‌شود، زیرا از قبل زمین سم‌پاشی و آماده است. اما امکان سم‌پاشی مجدد در این نوع برنج نیز وجود دارد.
  • برای حاصلخیز شدن خاکی که برنج کشت دوم در آن کاشت می‌شود، از کود شیمیایی بیشتری استفاده می‌شود.
  • فرق برنج کشت اول دوم در کیفیت دو برنج نیز مشهود است، برنج کشت دوم معمولا دانه‌های شکسته کمتری دارد و در نتیجه سود مالی بیشتری به کشاورز می‌دهد.
  • جنس و نوع بذر برنج برداشت اول و دوم با هم متفاوت است و برنج کاشت اول و دوم در زمین و شرایط آب و هوایی مختلفی رشد می‌کنند. معمولا برای برنج کشت دوم از گونه‌های «بینام» و «امراللهی« استفاده می‌شود. زیرا این گونه‌های برنج معمولا زودرس‌تر و مقاوم‌تر هستند.
حتما بخوانید  2 طرز تهیه ریزوتو ایتالیایی با انواع استاک مرغ و گوشت یا کدو حلوایی

بیشتر بخوانید: طرز تهیه برنج ایرانی به روش آبکش رستورانی

تفاوت برنج چین دوم با برنج برداشت دوم

 

تفاوت برنج چین دوم با برنج برداشت دوم

 

بعد از برداشت برنج کشت اول ایرانی، کشاورزان دوباره زمین را آبیاری می‌کنند. این کار موجب جوانه زدن مجدد خوشه‌های برنج می‌شود. این برنج که به آن «برنج چین دوم» می‌گویند معمولا شکسته‌تر از برنج برداشت اول ایرانی است. اما از آنجایی که هیچ کود و سمی به آن نمی‌زنند، کیفیت بالایی دارد. برنج چین دوم معمولا محصول کمتری می‌دهد و در دسته گران‌ترین برنج ایرانی قرار می‌گیرد. از طرف دیگر برنج چین دوم زمان محدودتری برای رشد و برداشت نیاز دارد.

در صورت تمایل برای تهیه انواع برنج از جمله برنج ایرانی باکیفیت از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش آنلاین، تلفنی یا حضوری اقدام کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک