طرز تهیه خورش به آلو با گوشت و مرغ به سبک شهرهای مختلف

طرز تهیه خورش به آلو با گوشت و مرغ به سبک شهرهای مختلف


24 آبان 1401 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 طرز تهیه خورش به آلو با مرغ و گوشت به سبک شهرهای مختلف

خورش به آلو یکی از خوشمزه‌ترین انواع خورش ایرانی مخصوص فصل پاییز و زمستان است. برای تهیه خورش به آلو به عنوان یک خورشت لذیذ با گوشت که به صورت خورشت با مرغ هم تهیه می‌شود، در شهر‌های مختلف مثل کرمان و شیراز، از چاشنی‌های مختلف استفاده می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش را به طرز تهیه خورش به آلو مجلسی با مرغ و گوشت و اصول پخت خورش به آلو در شهرهای مختلف اختصاص داده‌ایم.

 

 

طرز تهیه خورش به آلو مجلسی با گوشت

 

طرز تهیه خورش به آلو مجلسی با گوشت خورشتی

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت خورش به آلو با گوشت خورشتی: ۲ ساعت

مقدار کالری خورشت به آلو در هر وعده: ۱۸۴

 

مواد لازم برای تهیه خورشت به آلو با رب انار

 

  • گوشت گوسفندی: ۴۰۰ گرم
  • به: ۲ عدد بزرگ
  • پیاز: ۱ عدد متوسط
  • آلو بخارا: ۲۰ عدد
  • شکر: ۱ قاشق غذاخوری
  • کره: ۲ قاشق غذاخوری
  • آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی یا رب انار: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل: به میزان دلخواه
  • زردچوبه و دارچین: به میزان دلخواه

 

مراحل طرز تهیه خورش به آلو اصفهانی بدون لپه

 

 مراحل طرز تهیه خورش به آلو بدون لپه

 

این روش از پخت خورش به آلو، بین اصفهانی‌ها متداول است و در آن علاوه بر گوشت گوسفندی، از آلو بخارا و میوه به هم استفاده می‌شود. به خاطر این که به زمان کمی برای پخت نیاز دارد، باید آن را بعد از تفت دادن در روغن، به گوشت پخته شده اضافه کنید. در آخر نیز آلوهایی را که از قبل خیسانده‌اید، به خورش به آلو بیفزایید. برای مشاهده جزییات مراحل پخت این خورش به آلو اصفهانی، مراحل زیر را دنبال کنید.

 

مرحله اول: گوشت را بپزید

 

در دستور پخت خورش به آلو با گوشت ابتدا آلوها را خیس کنید و کنار بگذارید. پیاز را نگینی خرد کنید و در یک قابله با مقداری روغن سرخ کنید تا طلایی و سبک شود. گوشت گوسفندی را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند، زردچوبه و فلفل را اضافه کنید. درب ظرف را بگذارید و حرارت را کم کنید تا در آب خودش کمی بپزد. رب گوجه فرنگی را اضافه کنید تا خامی رب از بین برود.

حتما بخوانید  طرز تهیه لواشک انبه ? به 2 روش در فر و آفتاب با طعم عالی

 

مرحله دوم: به را اضافه کنید

 

در حد دو لیوان آب ولرم به گوشت اضافه کنید و بعد از جوش آمدن، حرارت را کم کنید تا به آرامی بپزد. به‌ها را بشویید و به هر اندازه‌ای که دوست دارید به شکل مکعبی برش بزنید. معمولا برش‌های خورش به آلو درشت هستند چون احتمال اینکه بعد از پختن، به بافت خودش را از دست بدهد زیاد است و در این صورت ممکن است از زیبایی ظاهر خورش به آلو کم شود.

 

مرحله سوم: آلوها را اضافه کنید

 

به‌ها را در کره تفت دهید تا کمی طلایی شوند. وقتی گوشت پخت، به‌های سرخ شده را اضافه کنید و دوباره به مدت ۳۰ دقیقه اجازه دهید مواد با هم روی حرارت ملایم بپزند. آلوها را در ۱۵ دقیقه پایانی به همراه آبلیمو (یا رب انار) و شکر به مواد اضافه کنید. بعد از اینکه همه مواد یکدست و منسجم شدند و خورش به آلو قوام پیدا کرد، حرارت را قطع و در ظرف مناسب سرو کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش به قورمه شیرازی

خورش به آلو با مرغ

طرز تهیه خورش به آلو با مرغ هم مرسوم است. برای درست کردن خورش به آلو با مرغ هم می‌توانید تکه‌های مرغ را به صورت مکعبی خرد کنید و هم از تکه‌های ران یا سینه مرغ استفاده کنید.

برای مقدار مواد گفته شده در دستور بالا ۶۰۰ گرم گوشت مرغ در نظر بگیرید. طرز تهیه خورش به آلو با مرغ دقیقا مثل خورش به آلو با گوشت است با این تفاوت که به مدت زمان کمتری برای پخت نیاز دارد.

فوت و فن‌های طرز تهیه خورش به آلو مجلسی

 

فوت و فن‌های طرز تهیه خورش به آلو مجلسی

 

*خورش به آلو را می‌توانید به روش‌های مختلفی درست کنید و در آن از گوشت گوسفندی (قرمز)، گوشت مرغ (ترجیحا بدون استخوان و فیله) و گوشت چرخ کرده استفاده کنید. در صورتی که از گوشت چرخ کرده در دستور پخت خورش به آلو استفاده می‌کنید، بهتر است آن را به شکل گوشت قلقلی درآورید تا هم ظاهر زیبایی داشته باشد و هم خوش‌طعم‌تر شود. در این صورت کوفته‌های قلقلی را قبل از اضافه کردن به خورش به آلو به گوشت قلقلی، با روغن تفت دهید.

حتما بخوانید  5 طرز تهیه ماست خامه ای کشدار، ماست چکیده و ماست یونانی

 

*در صورتی که برای درست کردن خورش به آلو از گوشت قرمز استفاده می‌کنید، اضافه کرن نمک را حتما در مرحله پایانی انجام دهید تا گوشت سفت نشود.

 

*میزان اضافه کردن شکر به ذائقه خودتان بستگی دارد و می‌تواند از یک قاشق چای‌خوری تا ۲ قاشق غذاخوری شکر به خورش به‌ آلو ساده متغیر باشد.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

*می‌توانید خورش به آلو با رب انار درست کنید. در این روش رب انار را با آلو می‌توان جایگزین کرد یا اینکه هم رب انار و هم آلو را با هم به کار برد. اضافه کردن رب انار را باید به مراحل آخر پخت خورش موکول کنید تا عطر و طعم آن، در غذا بماند.

 

*برای اضافه کردن آلو خورشتی، از قبل به مدت ۱۵ دقیقه آن را در آب بخیسانید و سپس آن را در آخرین مرحله پخت به خورش بیفزایید.

 

*طرز تهیه خورش به آلو با لپه هم مرسوم است. در صورت دلخواه به مواد خورش به آلو مقداری لپه هم اضافه کنید.

 

اصول پخت خورش به آلو به سبک شهرهای مختلف

 

اصول پخت خورش به آلو به سبک شهرهای مختلف

 

*در طرز تهیه خورش به آلو در شهرهای مختلف گاهی اوقات از عرق هل و چوب دارچین هم استفاده می‌شود یا برای مثال در خورش به آلو اصفهانی از ۲ قاشق زعفران دم کرده هم استفاده می‌شود. بعد از اضافه کردن گوشت به پیاز، زعفران را اضافه می‌کنند.

 

* طرز خورش به آلو کرمانی و شیرازی هم دستور پخت خورش به که در بالا آورده شد یکسان است و می‌توانید به‌جای کره، از روغن کنجد برای سرخ کردن آلو  و  از برش‌های سیب در کنار آلو استفاده کنید.

 

* می‌توانید به خورش به آلو به اندازه ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری مغز گردو خرد شده هم اضافه کنید. در طرز تهیه خورش به با گردو، گردو را در مراحل ابتدایی بیفزایید تا به روغن بیفتد.

 

سوالات متداول

 

در صورت استفاده از رب انار در خورش به آلو کدام چاشنی را باید حذف کرد؟

 

اگر در دستور پخت خورش به آلو از رب انار استفاده می‌کنید، در مرحله پایانی و همزمان با اضافه کردن آبلیمو، رب انار را اضافه کنید. البته بهتر است در این صورت آبلیمو را حذف کنید چون آبلیمو به خورش به آلو طعم ترش می‌دهد و رب انار، به نسبت میزان شیرینی یا ترشی، به آن طعم ملس خواهد داد.

 

خورش به آلو غذای کدام شهر است؟

 

خورش به آلو غذای محبوب تهرانی‌ها است ولی در شهرهای دیگر مثل اصفهان، کرمان و شیراز هم به روش مشابه پخته می‌شود.

 

کالابرگ الکترونیک