راهنمای خرید قهوه؛ روش تشخیص قهوه اصل از تقلبی

راهنمای خرید قهوه؛ روش تشخیص قهوه اصل از تقلبی


2 بهمن 1399 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تشخیص-قهوه-اصل-تقلبی

قهوه یک نوشیدنی خوشمزه است که برای بسیاری از ما روش تشخیص اصل از تقلبی آن کمی سخت است. بسیاری از افراد سوال می‌کنند که آیا امکان اینکه قهوه تقلبی هم باشد وجود دارد. بله متاسفانه قهوه تقلبی در بازار بسیار زیاد شده است. بسیاری از فروشندگان با اضافه کردن برخی مواد دیگر به قهوه، تقلبی آن را وارد بازار کرده‌اند. برخی مواد به قهوه اضافه می‌شود تا کمی ارزان‌تر شود. ترکیبات مختلفی که به قهوه تقلبی اضافه می‌شود، شامل آرد ذرت و دانه سویا است. حتی گاهی ممکن است برخی از مواد افزودنی غیر طبیعی هم به آن اضافه شود. اما بعضی افراد واقعا بدون در نظر گرفتن آسیبی که افزودنی‌ها به بدن وارد می‌کنند، برخی مواد شیمیایی شامل مکمل‌های مصنوعی را هم به قهوه اضافه می‌کنند. متاسفانه تشخیص قهوه تقلبی از اصل کمی دشوار است. اما با این حال می‌توان با استفاده از راه‌هایی تا حدودی این موضوع را تشخیص داد. در این مقاله از مجله کوروش سعی کردیم تا ساده‌ترین روش‌‌های تشخیص قهوه تقلبی از اصل را آموزش‌ دهیم.

حجم قهوه تقلبی و قهوه اصل

 

تشخیص-قهوه-اصل-تقلبی

 

حجم بسته قهوه یکی از راه‌های تشخیص قهوه تقلبی از قهوه اصل است. یک بسته پودر واقعی قهوه کمی بزرگ‌تر نسبت به سایر دانه‌هایی با همان وزن خالص به نظر می‌رسد. این موضوع به این دلیل است که قهوه در حین بو دادن پف کرده و حجم آن تقریباً دو برابر حد طبیعی می‌شود. پودر غلات و دانه‌ها با همان مقدار درمقیاس با قهوه واقعی کمی متراکم، فشرده‌تر و سنگین‌تر هستند.

 

بوی نامطبوع قهوه تقلبی

 

تشخیص-قهوه-اصل-تقلبی

 

بسیاری از قهوه‌های جعلی و تقلبی بوی شگفت‌انگیزی ندارند. قهوه واقعی بوی ظریف و مطبوعی دارند. تشخیص بوی خاک یکی از روش‌های تشخیص قهوه تقلبی از قهوه اصل است. زمانی که قهوه آماده می‌شود، بوی مطبوعی دارد. اگر این عطر با بوی خاک مخلوط باشد، یعنی قهوه شما قهوه جعلی است. اما افرادی که تازه کار هستند و تجربه‌ای در خرید قهوه ندارند، به سختی می‌توانند از روی بوی آن، قهوه تقلبی از اصل را تشخیص دهند. بنابراین بهتر است راه‌های دیگر را امتحان کنند.

 

خاصیت ویسکوزیته در قهوه اصل

 

تشخیص-قهوه-اصل-تقلبی

 

اگر پودر قهوه شما اصل و واقعی باشد معمولاً ذرات آن شل به نظر می‌رسند. ذرات قهوه واقعی تمایلی به چسبیدن به هم یا قرار گرفتن روی یک سطح ندارند. حتی اگر بسیار کامل و در بهترین اندازه آسیاب شده باشند. اما قهوه تقلبی جور دیگری است و همین موضوع یکی از روش‌های مهم تشخیص قهوه تقلبی از قهوه اصل است. ذرات پودر قهوه تقلبی تمایل به چسبیدن به هم دارند و یا اینکه روی یک سطح قرار بگیرند. اگر مقداری قهوه در یک لیوان آب بریزید، قهوه واقعی کمی باد می‌کند. در حالی که قهوه تقلبی جمع می‌شود. حتی هنگام دم کشیدن، قهوه خالص و اصل کمی لزج است. این در حالی است که قهوه تقلبی هنگام دم کشیدن کمی چسبناک می‌شود و به لیوان شما می‌چسبد.

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

رنگ یکی از روش‌های تشخیص قهوه اصل از تقلبی

 

تشخیص-قهوه-اصل-تقلبی

 

رنگ قهوه یکی از ساده‌ترین روش‌های تشخیص پودر قهوه اصل از تقلبی است. یک قهوه مناسب به دلیل تفت داده شدن، زمانی که دم می‌کشد، یک طیف رنگی روشن تا تیره دارد. اگر قهوه سرد شود رنگ آن درخشان‌تر به نظر می‌رسد. اما اگر پودر قهوه شما تقلبی باشد، پس از سرد شدن تقریباً سیاه به نظر می‌رسد. دلیل این امر وجود ذرت بو داده سیاه رنگ و یا سویای بو داده قهوه‌ای روشن دران است. در قهوه تقلبی برای ارزان‌تر شدن آن، از سویا و یا ذرت بو داده استفاده می‌کنند.

 

طعم دلپذیر قهوه اصل

 

تشخیص-قهوه-اصل-تقلبی

 

اگر قهوه خور هستید با طعم و مزه دلپذیر قهوه اصل کاملاً آشنا هستید. قهوه اصل طعم خوشمزه و در عین حال یک ترشی ملایم دارد. بسته به محل پرورش قهوه، میزان ترشی آن متفاوت است. اما بسیاری از برندهای تقلبی به سختی طعم یک قهوه واقعی را می‌دهند. بهترین قهوه‌های تقلبی هم نمی‌توانند آن طعم ترشی ملایم را داشته باشند. آن‌ها معمولاً طعم تلخ و یا کمی شیرین دارند. بنابراین با طعم قهوه می‌توانید قهوه اصل را از تقلبی آن تشخیص دهید.

 

خواص قهوه

 

تشخیص-قهوه-اصل-تقلبی

 

اگر به نکات بالا دقت کنید، می‌توانید تا حد زیادی قهوه تقلبی را از قهوه اصل تشخیص دهید. قهوه اصل بسیار خوشمزه بوده و خواص زیادی برای بدن دارد. اما باید دقت کنید که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. از جمله خواص و فواید قهوه این است که قهوه اثرات چربی‌سوزی بسیار زیادی دارد. مطالعات مختلف نشان داده که کافئین موجود در قهوه می‌تواند سوخت و ساز بدن را ۳ تا ۱۱ درصد بالا ببرد. این رقم در مورد افراد چاق حتی به ۳۰ درصد هم می‌رسد. قهوه از آنجا که حاوی میزان زیادی کافئین است، آدرنالین خون را بالا می‌برد و به چربی‌سوزی در بدن کمک می‌کند.

یک فنجان قهوه حاوی موادی مغذی چون ویتامین B، پتاسیم، منگنز، منیزیم و نیاسین است. بنابراین نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز می‌تواند مواد مغذی بدن را برای شما فراهم کند. کافئین موجود در قهوه باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. مطالعات نشان داده ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ در افرادی که قهوه مصرف می‌کنند ۵۰ درصد کمتر از دیگر افراد است. قهوه به دلیل داشتن مواد غذایی و خاصیت شگفت آورش باعث جلوگیری از ابتلا به آلزایمر می‌شود. همچنین کافئین که ماده اصلی قهوه است، خطر ابتلا به بیماری‌هایی چون پارکینسون را کاهش می‌دهد. بر اساس برخی مطالعات، مصرف روزانه قهوه ۳۰ تا ۵۰ درصد احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش می‌دهد.

قهوه از کبد محافظت می‌کند. این ماده نشاط آور و ضد افسردگی است. طبق تحقیقات کسانی که قهوه مصرف می‌کنند کمتر دچار انواع سرطان از جمله سرطان روده می‌شوند. مصرف قهوه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را که ناشی از فشار خون بالاست کاهش می‌دهد. کافئین نقش پررنگی در این موضوع دارد.

 

کالابرگ الکترونیک