روانشناسی رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی و رنگ های مکمل آن

روانشناسی رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی و رنگ های مکمل آن


12 آبان 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روانشناسی رنگ بنفش در دکوراسیون

رنگ بنفش رنگ سلطنتی و خلاقیت است که با توجه به روانشناسی رنگ آن، می‌توان ترکیبی زیبا در طراحی دکوراسیون داخلی ایجاد کرد. رنگ بنفش ترکیبی از آبی آرام و قرمز مهیج است. این رنگ می‌تواند حس عجیب و در عین حال زیبایی به اتاق‌های مختلف خانه القا کند. بنفش بسته به میزان تناژ و سایه های مختلف می‌تواند نمایشی آرام در یک فضای دکوراسیون و معماری داخلی داشته باشد. این رنگ سلطنتی می‌تواند یک فضای درام با یک معماری غنی را به نمایش بگذارد. در روانشناسی رنگ بنفش از این رنگ تحت عنوان یک رنگ برای ایجاد فضایی مدرن برای طراحی معماری و دکوراسیون داخلی یاد می‌شود. در این مقاله از سرویس سبک زندگی و در مجله کوروش به روانشناسی رنگ بنفش در طراحی دکوراسیون داخلی می‌پردازیم.

 

 

استفاده از رنگ بنفش در طراحی دکوراسیون داخلی نتیجه بسیار خوبی در پی داشته و همچون ستاره ای در شب می درخشد. بنفش ملایم احساس ترس را کاهش می دهد و مشغله‌های فکری آزاردهنده را تعدیل می‌نماید. رنگ بنفش از رنگ های ثانویه است که از ترکیب دو رنگ قرمز و آبی به دست می آید و با توجه به مقدار قرمز یا رنگ آبی که در ترکیب آن استفاده می شود می تواند طیف های متفاوتی از رنگ بنفش را به خود اختصاص دهد.

 

 

رنگ بنفش در طراحی دکوراسیون داخلی یک اتاق

 

رنگ بنفش در طراحی دکوراسیون داخلی یک اتاق

 

در روانشناسی رنگ از بنفش به عنوان یک رنگ عمیق یاد می‌شود. همچنین شما به سادگی با ترکیب این رنگ با یک کتابخانه سفید در یک اتاق می‌توانید حس ویژه‌ای به اتاق پذیرایی از مهمان بدهید. اگر در طراحی دکوراسیون داخلی دیوارها خاکستری بنفش باشند، اتاق شما حالت رسمی به خود می‌گیرد. اما منظور از رسمی، خشن و جدی نیست. منظور جلوه‌ای همراه با لطافت است.

حتما بخوانید  6 ایده هوشمندانه برای دکوراسیون و طراحی داخلی پذیرایی و نشیمن خانه‌ کوچک

 

حتی گاهی اوقات در طراحی دکوراسیون داخلی از رنگ بنفش با ترکیب خاکستری برای اتاق خواب نوجوانان استفاده می‌شود. چرا که اعتقاد بر این است که بنفش رنگ جوانی است. دیوارهای بنفش با ترکیبی از فضای خاکستری می‌تواند یک فضای ناهارخوری تند و تیز را ایجاد کند. اگر هیجان و تیزی بیشتری می‌خواهید، می‌توانید از رنگ بنفش بادمجانی با دیوارهای سفید براق استفاده کنید. بنفش با آبی یا سبز ملایم ترکیب رنگی بسیار آرامی را ایجاد می‌کند. بنابراین می‌توانید از رنگ بنفش با آبی و یا سبز برای ایجاد فضاهای کاری آرام و نیازمند به تمرکز استفاده کنید.

 

روانشناسی-رنگ-بنفش-دکوراسیون

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

بیشتر بخوانید:بهترین رنگ‌ها برای اتاق کودک از نظر روانشناسی

روانشناسی بنفش تیره در طراحی دکوراسیون داخلی

 

رنگ بنفش تمشکی که به سیاهی می‌زند، غنای خاصی به اتاق‌ها می‌دهد. بنفش تیره در کنار رنگ های نقره‌ای و وسایل عتیقه محیطی دوست داشتنی و قدیمی را در روانشناسی رنگ و طراحی دکوراسیون داخلی به القا می‌کند. حتی رنگ بنفش گرم مانند بنفشه آفریقایی گاهی در طراحی دکوراسیون داخلی برای اتاق غذاخوری هم استفاده می‌شود. هدف از استفاده از این رنگ القای حس فضایی دنج است.

 

 

روانشناسی طیف‌های روشن بنفش در طراحی دکوراسیون داخلی

 

اگرچه سایه‌های پر رنگ بنفش در روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی بسیار جذاب و غنی هستند، اما طیف‌های ملایم آن را فراموش نکنید. این رنگ‌ها القاکننده حس زنانه، آرامش، زیبایی و خیره کننده‌گی در طراحی دکوراسیون داخلی هستند. بنابراین می‌توانید از ترکیب رنگ های ملایم بنفش و توناژهای کمرنگ آن یک اتاق مهمان آرام و یا یک دفتر کار شیک و ایده‌آل بسازید.

اگر با کم بودن رنگ در اتاق خواب مشکلی ندارید، ترکیب بنفش و آبی فضای خوبی را در طراحی دکوراسیون داخلی برای یک اتاق خواب ایجاد می‌کند. این ترکیب هم حس آرامش به همراه دارد و هم حس پویایی. در روانشناسی رنگ، ترکیب بنفش روشن و آبی برای طراحی یک اتاق خواب آرام کاملا تایید شده است.

حتما بخوانید  دلیل انتخاب رنگ سال 2019 پنتون | رنگ مرجانی برای این‌که به شادی نیاز داریم

 

 

طراحی دکوراسیون یک فضای سنتی از ترکیب بنفش و قهوه‌ای

 

طراحی یک فضای سنتی از ترکیب بنفش و قهوه‌ای

 

ترکیب رنگ بنفش با رنگ قهوه‌ای در طراحی دکوراسیون داخلی یک ترکیب سنتی است. از نظر روانشناسی رنگ اگر در اتاق نشیمن از این ترکیب استفاده شود، حس خانواده و سنت‌های خانوادگی به افراد القا می‌شود. شما می‌توانید از ترکیب بنفش و قهوه‌ای در اتاق نشیمن استفاده کنید. این ترکیب حس آشنایی و استقبال را نیز القا می‌کند. اگر تمایل دارید می‌توانید برای استفاده بیشتر از رنگ ها در اتاق نشیمن، ترکیب سبز آبی هم در کنار بنفش و قهوه‌ای استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۸ رنگ از بهترین و بدترین رنگ ها برای اتاق خواب

 

 

روانشناسی ترکیب سایه‌های مختلف بنفش

 

روانشناسی ترکیب سایه‌های مختلف بنفش

 

در روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی از ترکیب سایه‌های کمرنگ بنفش در کنار یکدیگر می‌توان یک محیط آرام و خاکی را ایجاد کرد. اما چنین ترکیبی بیش از هر چیز حس تمیزی را القا می‌کند. بنابراین شاید برای طراحی دکوراسیون داخلی در بخش حمام، مدرن‌ترین ترکیب استفاده از تناژهای مختلف روشن رنگ بنفش باشد.

 

 

بیشتر بخوانید: ۶ راز انتخاب و ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل از زبان یک کارشناس رنگ

 

 

ترکیب بنفش و زرد در طراحی دکوراسیون داخلی

 

ترکیب بنفش و زرد در طراحی دکوراسیون داخلی

 

معمولاً در طراحی دکوراسیون داخلی از ترکیب رنگ بنفش با زرد برای محیط‌هایی با پویایی و ظاهر تثبیت شده استفاده می‌شود. در روانشناسی رنگ این ترکیب بسیار ایده‌آل است. چرا که هم ترکیبی مدرن و هم رنگی خاکی‌ست. اگر از ترکیب رنگ بنفش و زرد در طراحی دکوراسیون داخلی برای اتاق استفاده می‌کنید، سعی کنید تا رنگ زرد شما تا حدودی متمایل به سبز باشد.

 

 

منبع: shutterfly

کالابرگ الکترونیک