بهترین روش های طبیعی درمان جوش های زیر پوستی صورت و بدن

بهترین روش های طبیعی درمان جوش های زیر پوستی صورت و بدن


27 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
درمان جوش زیر پوستی

جوش های زیر پوستی نوعی بیماری شایع پوستی هستند که درمان آن‌ها کمی دشوار و طولانی مدت است. تخمین زده می‌شود که ۸۵ درصد افراد حداقل یک بار در برهه‌ای از زندگی به این بیماری شایعه پوستی مبتلا شده‌اند. درمان‌های متداول زیادی می‌توانند جوش‌های زیر پوستی را از بین ببرند. اما برخی از روش‌های درمانی باعث تحریک و خشکی پوست می‌شوند. به همین دلیل بسیاری از افراد برای از بین بردن جوش زیر پوستی به استفاده از گزینه‌های طبیعی و گیاهان دارویی روی می‌آورند. داروهای طبیعی زیادی برای درمان جوش زیر پوستی وجود دارند. اما از نظر علمی تنها تعداد کمی از این داروهای گیاهی تاثیر گذار هستند. در این مقاله از سرویس سلامت  در مجله کوروش، ۴ روش طبیعی برای از بین بردن سریع جوش زیر پوستی و درمان جوش را معرفی می‌کنیم.

 

جوش کور به آکنه ای گفته می شود که در زیر سطح پوست ایجاد شده است. اگرچه این جوش قابل مشاهده نیست، اما می توانید توده آن را احساس کنید که بیشتر اوقات ناشی از کیست یا ندول است. این نوع آکنه از ترکیبی از سبوم (روغن)، باکتری ها و ذرات گرد و خاک ایجاد می شود که در منافذ شما محبوس می شوند. نتیجه نهایی یک توده دردناک در زیر پوست شما است که مانند سایر جوش ها “سر” ندارد. به هنگام ایجاد این جوش ممکن است متوجه یک ناحیه سفید بزرگ در زیر پوست خود شوید که هنگام لمس دردناک است. همچنین این ناحیه ممکن است از التهاب (تورم) پوست اطراف قرمز شود.


درمان موضعی جوش با روغن درخت چای

 

درمان موضعی جوش با روغن درخت چای

 

روغن درخت چای خاصیت ضد باکتریایی زیادی دارد. روغن درخت چای باعث کاهش التهابات پوستی نیز می‌شود. روغن این درخت به دلیل وجود دو نوع باکتری خاص، در درمان جوش زیر پوستی بسیار تاثیرگذار است. بر اساس مطالعات انجام شده، ژل پنج درصدی روغن درخت چای ضایعات مربوط به جوش زیر پوستی را از بین برده و خشک می کند. ژل‌های کمتر از ۵ درصدی روغن درخت چای هم برای از بین بردن جوش زیر پوستی بسیار تاثیر گذار هستند.

 

این روغن بسیار قوی است و باید در مصرف آن بسیار دقت کنید. در برخی مواقع خاصیت ضد باکتریایی قوی این روغن باعث قرمزی و تحریک پوست نیز می‌شود. بنابراین روغن باید بسیار رقیق باشد. مصرف غلیظ روغن باعث خشکی و تحریک و سوزش پوست می‌شود. معمولاً توصیه می‌شود تا روغن درخت چای را برای درمان جوش زیر پوستی به صورت رقیق یا ترکیب شده با روغن‌های گیاهی دیگر استفاده شود. پس از استفاده از این روغن از مرطوب کننده برای حفظ رطوبت پوست استفاده کنید. شما می‌توانید برای از بین بردن جوش زیر پوستی و به عنوان یک روش طبیعی برای درمان جوش روزی یک تا دوبار از روغن درخت چای رقیق شده استفاده کنید.

 

 

بخوانید» خواص و فواید روغن درخت چای «

 

 

درمان جوش زیر پوستی با برخی از روغن های گیاهی

 

درمان جوش زیر پوستی با برخی از روغن های گیاهی

 

علاوه بر روغن درخت چای، بسیاری از روغن‌های دیگر به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهاب به عنوان یک روش طبعی در درمان سریع جوش های زیر پوستی تاثیر گذار هستند. بررسی علمی نشان داده که روغن دارچین، گل سرخ، اسطوخودوس و میخک هم دارای همان دو نوع باکتری هستند که در روغن درخت چای وجود دارد.

 

 

درمان جوش زیر پوستی با روغن رزماری

 

همچنین روغن رزماری و ‌لیموترش نیز برای درمان جوش زیر پوستی موثر هستند. روغن میخک هم دارای ۱۰ درصد پروکسید بنزوئیل است و تاثیر زیادی در از بین بردن جوش دارد. برخی مطالعات نشان داده که پرتقال و روغن ریحان در بین بردن و درمان جوش‌های زیر پوستی تا ۷۵ درصد تاثیر دارند. علت تاثیر گذاری بالای این مواد وجود ماده‌ای به نام اسید استیک در آن‌ها است. سعی کنید زمانی که از این محصولات استفاده می‌کنید بیشتر از روزی ۱ تا ۲ بار مصرف آن‌ها را تکرار نکنید.

 

 

چای سبز یک روش درمان برای جوش

 

چای سبز یک روش درمان برای جوش

 

یکی از روش‌های طبیعی درمان جوش زیر پوستی استفاده از چای سبز است. نوشیدن چای سبز در از بین بردن جوش بسیار تاثیرگذار است. چای سبز خاصیت ضد باکتریایی زیادی دارد. میزان آنتی‌اکسیدان بالای موجود در چای سبز در درمان جوش بسیار موثر است. می‌توانید از عصاره چای سبز نیز استفاده کنید. کافی است تا کمی از عصاره چای سبز را بر روی پوست خود بمالید. اگر می‌خواهید به صورت خانگی عصاره چای سبز را تهیه کنید، بهتر است تا کمی چای سبز را در داخل آب جوش ریخته و ۳ تا ۴ دقیقه زمان دهید تا دم بکشد. پس از آنکه خنک شد با استفاده از پنبه روی پوست خود بمالید. حتی می‌توانید چای سبز را بر روی پوست اسپری کنید. اما فراموش نکنید تا پس از ۱۰ دقیقه پوست را با آب بشویید.

 

 

بخوانید: خواص چای سبز و روش صحیح نگهداری آن 

 

 

تاثیر شگرف آلوورا در حفظ رطوبت پوست و از بین بردن جوش زیر پوستی

 

تاثیر شگرف آلوورا در حفظ رطوبت پوست و از بین بردن جوش زیر پوستی

 

آلوورا یا آلوئه ورابه عنوان یک گیاه استوایی تاثیر بسزایی در از بین بردن انواع جوش صورت و بدن دارد. آلوورا به عنوان یک روش درمانی محبوب برای بیماری‌های پوستی شناخته می‌شود. تاثیرگذاری این گیاه به اندازه‌ای است که برای بریدگی، سوختگی و زخم‌های عمیق نیز از ژل آن استفاده می‌شود. آلوورا حاوی اسید سالیسیلیک، لوپول، نیتروژن اوره و گوگرد است. همه این‌ها در مهار جوش بسیار موثر هستند. گیاه آلوئه ورا به عنوان لوسیون نیز استفاده می‌شود. یک مطالعه انجام شده درباره تاثیر آلوورا در پاکسازی پوست نشان داده که مصرف ژل این گیاه ۵۰ درصد تاثیر فوری در از بین بردن جوش زیر پوستی دارد. این گیاه حاوی میزان بسیار زیادی ویتامین A است که عامل شفافیت پوست است.

 

جدا از بحث درمان شاید بهتر باشد تا با تغییر سبک زندگی شرایط بهتری برای محافظت از پوست خود به وجود آورید.مصرف روغن ماهی و مکمل‌هایی چون زینک در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها و جوش پوستی بسیار موثر هستند. سعی کنید تا از قرار گرفتن در محیط‌های استرس‌زا و تنش‌زا خودداری کنید. استرس و اضطراب بر روی پوست بسیار تاثیر می‌گذارد. همچنین مصرف ویتامین‌ها، کلسیم، مس و آهن تاثیر بسیار شگرفی بر روی سلامت مو و پوست دارد. سعی کنید این مواد را به صورت روزانه در برنامه غذایی مصرفی خود قرار دهید.

 

 

منبع: healthline

 

کالابرگ الکترونیک