۱۲ نکته مهم در مورد بهترین روش اتو زدن انواع لباس و قسمت‌های مختلف آن

۱۲ نکته مهم در مورد بهترین روش اتو زدن انواع لباس و قسمت‌های مختلف آن


3 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روش اتو زدن انواع لباس

اتو زدن انواع لباس از آن دسته کارهایی است که اکثر افراد با آن مشکل دارند و با ترفندهای درست انجام این کار آشنا نیستند. برای اتو کردن انواع لباس باید از حرارت مناسبی از اتو استفاده کرد. دمایی که برای اتو زدن لباس بافتنی استفاده می‌شود، با دما و روش اتو زدن لباس پلیسه یا نخی متفاوت است. به همین دلیل آشنا بودن با آموزش صحیح اتو زدن می‌تواند به شما کمک کند تا هم لباس‌هایتان را بهتر اتو بزنید و هم از خراب شدن آن‌ها جلوگیری کنید. در این مقاله می‌توانید طریقه اتو زدن لباس را از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش یاد بگیرید.

 

۱- لباس را به طور کامل روی میز اتو پهن کنید

 

پهن کردن کامل لباس بر روی میز اتو برای اتو زدن

 

برای اتو زدن انواع لباس قبل از هر چیزی باید لباس خود را به طور کامل روی میز اتو پهن کنید. زمانی که قصد اتو کردن لباس را دارید، باید لباس را کاملاً صاف روی میز اتو پهن کنید. حواستان باشد که میز اتو را به طور کامل باز کنید و هیچ‌گاه برای اتو کردن لباس، پارچه را نکشید. برای اینکه لباس شما از هر دو طرف و سریع‌تر اتو شود، می‌توانید یک فویل را کامل صاف کنید و روی میز اتو قرار دهید. سپس لباس را روی آن بگذارید و اتو کنید. داغ شدن فویل کمک می‌کند تا لباس شما از هر دو طرف صاف شود. از طرف دیگر این کار زمان اتوکشی را تا میزان زیادی کاهش می‌دهد.

 

 

۲- قبل از اتو کردن حتماً کف اتو را تمیز کنید

 

برای آشنایی با بهترین روش اتو زدن لباس باید بدانید که قبل از شروع اتو کشی حتماً کف اتو را بررسی کنید. در بسیاری از مواقع ممکن است وجود جرم روی اتو و یا آثار سوختگی و تیرگی روی اتو، موجب لک شدن لباس شما شود. برای همین بهتر است در صورت مشاهده لک روی اتو، یک پارچه تمیز آغشته به سرکه سفید را روی اتو بکشید. این کار را آن قدر ادامه دهید تا سطح اتو کاملاً تمیز شود.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۱ روش پاک کردن انواع لکه از روی لباس و انواع پارچه

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

۳- از روش درستی برای اتو زدن انواع لباس استفاده کنید

 

روش درست برای اتو کردن انواع لباس

 

نحوه صحیح اتو زدن به این گونه است که باید اتو را بعد از صاف کردن لباس روی آن قرار دهید و به آرامی یک طرف لباس را اتوکشی کنید. سپس اتو را بلند کنید و بخش دیگر را اتو بزنید. تکان دادن بیش از حد اتو موجب کشش لباس و ایجاد چروک روی آن می‌شود.

 

 

۴- برای اتوی بخار از آب مقطر یا جوشیده استفاده کنید

 

آبی که برای اتو بخار استفاده می‌شود، باید جوشیده یا آب مقطر باشد. سختی آن از بین رفته باشد. این کار موجب جلوگیری از ایجاد جرم در اتو می‌شود. استفاده از آب شیر و آب نجوشیده موجب مسدود شدن منافذ اتو و ایجاد جرم در اتو می‌شود و کارایی اتو را کاهش می‌دهد و روی لباس لکه ایجاد می‌کند.

 

 

بیشتر بخوانید: ساده‌ترین روش‌های پاک کردن لکه لاک از روی تمام سطوح؛ فرش، مبل و لباس

 

 

۵- اتو کردن بخش‌های حساس و تزئینات لباس را فراموش نکنید

 

به عنوان آموزش صحیح اتو زدن باید بدانید که باید همه بخش‌های لباس را اتوکشی کنید. برای این کار نباید اطراف دکمه، زیپ و تزئینات لباس را فراموش کنید. برای اتو کردن این بخش‌ها باید پارچه را به داخل برگردانید و درجه حرارت اتو را کم کنید و سپس از پشت لباس را اتو بزنید تا همه بخش‌ها به خوبی صاف شود.

 

 

۶- برای اتو کردن انواع لباس تیره و حساس، لباس را پشت و رو کنید

 

روش اتو کردن لباس‌های تیره

 

در بسیاری از مواقع اتو زدن‌های تیره موجب براق شدن پارچه و آسیب به لباس می‌شود. نحوه صحیح اتو زدن لباس‌های تیره به این صورت است که ابتدا لباس را پشت و رو کنید و سپس لباس را از داخل اتوکشی کنید. این کار موجب می‌شود تا بافت پارچه آسیب نبیند و به راحتی اتوکشی شود.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش شستن لباس‌های بافتنی و پشمی با دست و ماشین لباسشویی

 

 

۷- اتو زدن لباس پلیسه را اصولی انجام دهید

 

برای اتو زدن لباس پلیسه باید همه بخش‌های چین‌دار لباس را با سنجاق ته گرد محکم کنید. سپس به آرامی چین‌ها را اتو بزنید. این کار موجب می‌شود تا چین و پلیسه لباس شما خراب نشود. شما می‌توانید برای اتو زدن لباس پلیسه از گیره مخصوص کاغذ نیز در انتهای هر پلیسه استفاده کنید و با محکم نگه داشته چین‌ها آن‌ها را در خطوط منظم و مشخصی اتوکشی نمایید.

 

 

۸- لباس‌های اتو شده را بلافاصله آویزان کنید

 

آویزان کردن لباس‌ها بلافاصله بعد از اتو کردن

 

آموزش صحیح اتو زدن به این صورت است که باید لباس‌ها را بعد از اتوکشی بلافاصله روی جا لباسی آویزان کنید. این کار موجب می‌شد تا چروک روی لباس ایجاد نشود و درست همان‌طوری که اتو کشی شده باقی بماند. برای این کار باید هر لباس را بعد از اتو زدن روی جا لباسی آویزان کنید و بعد به سراغ لباس بعدی بروید.

 

۹- برای خوشبو شدن لباس، مقداری عطر به آب آن اضافه کنید

 

اگر دوست دارید لباس‌هایتان بعد از اتوکشی بوی عطر مورد علاقه‌تان را بدهند، می‌توانید چند قطره عطر به آب اتو بخار اضافه کنید. این کار موجب می‌شود تا همه لباس‌هایتان در حین اتوکشی خوش عطر شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش ها برای افزایش ماندگاری بوی عطر و ادکلن

 

 

۱۰- از روش اصولی برای از بین بردن چروک عمیق استفاده کنید

 

بهترین روش اتو زدن بخش‌هایی از لباس که چروکیده شده‌اند، این است که اتو بخار را بالای لباس نگه دارید. دکمه بخار اتو را فشار دهید و در حالی که لباس هنوز مرطوب است، اتو را روی لباس بکشید. این کار موجب می‌شود تا چروک لباس راحت‌تر از بین برود.

 

 

۱۱- به آستین‌های لباس توجه کنید

 

به آستین‌های لباس برای اتو زدن توجه کنید

 

نحوه صحیح اتو زدن آستین لباس به این صورت است یا باید از تخته مخصوص آستین استفاده کنید. اگر به تخته مخصوص اتوکشی آستین دسترسی ندارید، می‌توانید یک حوله را رول کنید و داخل آستین قرار دهید. سپس روی آستین را با اتو بخار اتوکشی کنید. این کار موجب می‌شود چروک یا خط اضافی روی آستین ایجاد نشود.

 

 

۱۲- برای اتو زدن لباس بافتنی و لباس‌های حساس از یک پارچه استفاده کنید

 

اتو زدن لباس بافتنی و لباس‌های حساس

 

بهترین روش اتو زدن لباس بافتنی و لباس‌های حساس ابریشمی به این صورت است از یک پارچه سفید نخی کمک بگیرید. برای اتو زدن لباس بافتنی پارچه را روی لباس قرار دهید و به آرامی و با درجه پایین و مناسب این لباس‌ها، آن را اتوکشی کنید. توجه داشته باشد که اگر نحوه صحیح اتو زدن این لباس‌ها به صورت غیرمستقیم است و اگر اتو را مستقیم روی پارچه قرار دهید، ممکن است موجب آسیب به بافت آن شود.

 

برای اتو زدن لباس‌هایی که روی آن‌ها گلدوزی دارد، بهتر است لباس را پشت و رو کنید. سپس یک پارچه ضخیم یا دو لایه روی محل گلدوزی قرار دهید و بعد آن را اتو بزنید.

 

 

منابع: mediumhome.howstuffworks

 

کالابرگ الکترونیک