۲ طرز تهیه ترشی گوجه گیلاسی (زیتونی) فوری و سرکه ای

۲ طرز تهیه ترشی گوجه گیلاسی (زیتونی) فوری و سرکه ای


26 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 طرز تهیه ترشی گوجه گیلاسی (زیتونی) فوری و سرکه ای

طرز تهیه ترشی گوجه گیلاسی به عنوان یک ترشی تابستانی در خانه کار سختی نیست. ترشی گوجه گیلاسی یک ترشی خانگی فوری است. طعم این چاشنی آن قدر لذیذ و جذاب است که می‌توانید آن را در کنار هر نوع غذای سنتی و فست فودی میل کنید و لذت ببرید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید ۲ روش طرز تهیه ترشی گوجه گیلاسی فوری و خوشمزه را یاد بگیرید.

 

مواد لازم برای تهیه فوری ترشی گوجه گیلاسی خوشمزه

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوجه گیلاسی ۱ کیلوگرم
شوید ۳ تا ۴ شاخه (خرد شده)
ترخون ۳ تا ۴ شاخه (خرد شده)
نمک ۲ قاشق غذاخوری
سیر تازه ۱۰ حبه
سرکه به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان آماده‌سازی ترشی گوجه گیلاسی: ۱۰ روز

مراحل طرز تهیه ترشی گوجه گیلاسی سرکه‌ای

طرز تهیه فوری ترشی گوجه گیلاسی سرکه‌ای

روش تهیه ترشی گوجه گیلاسی با سرکه شبیه طرز تهیه ترشی گوجه کال یا طرز تهیه ترشی گوجه فرنگی تبریزی است و ظاهر مجلسی دارد. طعم این ترشی هم بسیار خوشمزه است. در ادامه مراحل طرز تهیه ترشی گوجه گیلاسی را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: آماده کردن مایه ترشی

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی گوجه گیلاسی فوری باید گوجه گیلاسی‌ها را به خوبی بشویید و خوب خشک کنید تا هیچ رطوبتی نداشته باشند. سپس با استفاده از خلال دندان یک یا دو سوراخ روی گوجه‌ها ایجاد کنید. گوجه‌های گیلاسی را در شیشه تمیز و خشک و کامل استریل شده بریزید. سیرها را هم پوست بگیرید و از وسط نصف کنید و لابه‌لای گوجه‌ها بریزید.

مرحله دوم: درست کردن ترشی گوجه گیلاسی

سپس جعفری و شوید تازه، شسته و کاملا خشک شده را به صورت ساطوری خرد کنید یا به شکل شاخه‌ای در بطری قرار دهید. بطری‌های ترشی را با گوجه‌های گیلاسی پر کنید و روی آنها نمک بپاشید. در آخر سرکه را اضافه کنید تا روی گوجه فرنگی‌ها را بپوشاند. در نهایت درب شیشه ترشی گوجه گیلاسی را محکم ببندید و آن را تکان دهید تا نمک در سرکه حل شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه باباغنوش با بادمجان کبابی مرحله به مرحله

در صورت تمایل می‌توانید انواع سرکه و نمک را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله سوم: نگهداری و سرو ترشی گوجه گیلاسی

شیشه ترشی گوجه گیلاسی را در جای خشک، خنک و به دور از آفتاب به مدت ۱ هفته تا ۱۰ روز قرار دهید تا برسد. می‌توانید از این ترشی گوجه گیلاسی خوشمزه برای یک ماه در یخچال نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر مجلسی + ترکیب ادویه و سبزی ترشی

مواد لازم برای تهیه ترشی گوجه گیلاسی فوری (روش دوم)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوجه گیلاسی ۱ و نیم کیلوگرم
آب ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سرکه ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آبلیمو نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۵ قاشق غذاخوری
نمک ۲ قاشق غذاخوری
شوید تازه ۶۰ گرم
سیر ۸ حبه
دانه فلفل سیاه ۶ عدد
ادویه ترشی به مقدار دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد:  ۲۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت ترشی گوجه گیلاسی فوری: ۱۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه ترشی گوجه گیلاسی فوری

مراحل طرز تهیه ترشی گوجه گیلاسی

در این روش از تهیه ترشی با گوجه زیتونی، گوجه‌ها کمی پخته و نرم می‌شوند، در نتیجه، زمان رسیدن ترشی هم کمتر خواهد شد. در ادامه مراحل طرز تهیه ترشی گوجه گیلاسی فوری با نمک و شکر را دنبال کنید.

مرحله اول: مایه ترشی را آماده کنید

در ابتدا، گوجه‌های گیلاسی را بشویید و کلاهک آنها را جدا کنید. اجازه دهید گوجه‌ها آب خود را کاملا از دست بدهند و خشک شوند. در یک قابلمه آب، شکر و نمک را بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند. سپس سرکه را اضافه کنید و حدود ۳ دقیقه دیگر بجوشانید.

مرحله دوم: گوجه‌ها را اضافه کنید

در حین جوش آمدن مایه ترشی، با خلال دندان، داخل گوجه‌ها را چند سوراخ ایجاد کنید. سپس گوجه‌‌های گیلاسی را در مایه ترشی (مخلوط آب، سرکه، نمک و شکر) بریزید و حرارت را کم کنید. در این مدت، درب قابلمه را بگذارید تا رنگ گوجه‌ها تیره نشود و مراقب باشید، مایه ترشی کاملا بخار نشود.

به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه گوجه‌ها را بپزید تا نرم شوند. سپس شعله را خاموش کنید و اجازه دهید گوجه‌ها از دما بیفتند و خنک شوند.

مرحله سوم: ترشی گوجه زیتونی را در ظرف بریزید

در این فاصله، سیرها را پوست بگیرید و برای عطر بیشتر از وسط نصف کنید. شوید تازه را هم بشویید و کاملا خشک کنید. شیشه‌های تمیز، خشک و استریل شده ترشی را آماده کنید. وقتی گوجه‌ها و مایه ترشی، سرد شدند، آنها را به همراه آبلیمو، سیر، شوید تازه و ادویه ترشی در شیشه‌ها بریزید و درب آنها را محکم ببندید. شیشه ترشی را به مدت ۱ هفته در جای خشک و خنک نگه دارید و سپس آن را سرو کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه حلوا انبه مجلسی به ۳ روش سنتی هندی

آبلیمو و شکر را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شور مخلوط خانگی با کلم، هویج، کرفس، خیار و …

نکات مهم در طرز تهیه ترشی گوجه گیلاسی

مرحله دوم طرز تهیه ترشی گوجه گیلاسی خوشمزه؛ درست کردن ترشی

  • حتما برای تهیه ترشی با گوجه گیلاسی، از گوجه‌هایی استفاده کنید که سفت و سالم باشند و زدگی و خرابی نداشته باشند.
  • در روش دوم سوراخ کردن گوجه‌ها باعث زودتر رسیدن آنها می‌شود و اختیاری است.
  • حتما همه موادی که در تهیه ترشی گوجه گیلاسی استفاده می‌کنید، بعد از شستن، کاملا خشک کنید تا هیچ رطوبتی روی آن نباشد وگرنه ترشی شما کپک می‌زند. سایر دلایل کپک زدن ترشی را می‌دانید؟
  • به جای سبزی‌های معطر تازه می‌توانید سبزی معطر خشک استفاده کنید تا احتمال کپک زدن ترشی کمتر شود.
  • هم از سرکه قرمز (سرکه انگور) و هم از سرکه سفید (سرکه سیب) می‌توانید برای طرز تهیه ترشی گوجه تنها استفاده کنید. اگر از سرکه قرمز استفاده کنید، ترشی تیزی کمتری دارد.
  • به جای استفاده از آبلیمو در طرز تهیه ترشی گوجه گیلاسی، می‌توانید از برش‌های لیموی تازه استفاده کنید و بعد از ریختن ترشی در شیشه، برش‌های لیمو را بین گوجه‌ها بچینید تا طعم ترش بگیرد.
  • اگر ترشی را می‌خواهید برای مدت طولانی نگه دارید، ابتدا سرکه را با کمی آب، نمک و شکر برای ۳ تا ۴ دقیقه بجوشانید و بعد از سرد شدن، به گوجه گیلاسی اضافه کنید. این کار به ماندگاری بیشتر ترشی گوجه کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی گوجه فرنگی هندی تند و خوشمزه 

فوت و فن‌های خوشمزه شدن ترشی گوجه گیلاسی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن ترشی گوجه گیلاسی

با گوجه گیلاسی چی درست کنم؟

گوجه گیلاسی را می‌توانید برای تزیین سالاد و در انواع چاشنی‌ها و غذا‌ها استفاده کنید. ولی ترشی گوجه گیلاسی و شور گوجه گیلاسی یکی از چاشنی‌های خوشمزه‌ای است که با گوجه گیلاسی می‌توانید تهیه کنید.

از چه سرکه‌ای برای تهیه ترشی گوجه گیلاسی استفاده کنیم؟

هم سرکه سفید و هم قرمز را می‌توانید برای درست کردن ترشی به کار ببرید. اگر از سرکه سیب برای درست کردن ترشی گوجه گیلاسی استفاده می‌کنید، بهتر است برای گرفتن طعم تیزی ترشی، در کنار نمک، کمی شکر هم اضافه کنید. مثلا نصف اندازه‌ای که نمک می‌زنید، شکر اضافه کنید.

 

کالابرگ الکترونیک